Motor slaat af tijdens het rijden

HenkT

Lid
Hallo,

Sinds een jaar of zes rijd ik met een Skoda Fabia Combi uit 2004.
Een auto die eigenlijk precies voldoet aan mijn wensen. Airco, cruise controle, bagageruimte en vier portieren. Een comfortabele auto tegen weinig kosten want hij is ook nog zuinig.
Het lijkt wel een lofzang op de Skoda. Maar schijn bedriegt. Sinds ik deze auto rij lees ik ook dit forum. Dit vanwege allerlei rare storingen. Anderen blijken die storingen ook te hebben. Tot nu toe heb ik alles op kunnen lossen of laten repareren mede dankzij dit forum. Maar nu heb ik een storing waar ik niet verder mee kom. Er is een topic op dit forum die hetzelfde behandeld, maar ik kan hem niet meer terug vinden, dus start ik maar een nieuwe.

Wat is er aan de hand?
Wanneer de inhoud van mijn tank zo rond de 20 procent is valt onder het rijden de motor uit en start enkele tellen later weer op. De eerste keren was dit op de snelweg en gebruikte ik de cruise controle. Ik dacht toen dat die even dienst weigerde. Zo regelmatig herhaalde de storing zich. En of jullie het geloven of niet onder identieke omstandigheden en op precies dezelfde plaats. Het leek wel of er iemand op die plaats aan de snelweg stond met een storingskastje en wanneer ik er langs kwam hij op een knop drukte en mijn motor uit liet vallen. Ongelooflijk. Later kwam ik er achter dat dit niet aan de CC lag want ik had precies hetzelfde toen ik de CC niet aan had. Ik kwam er ook achter dat dit zich voordeed bij een tank die wat leger raakte.
Pratend met mijn buurman hierover die een VW Polo heeft reageerde hij, ik heb precies hetzelfde. Hij heeft het in veel ergere mate.
Gezocht op dit forum en uit de antwoorden dacht ik, het zou de benzine pomp kunnen zijn. Die heb ik vernieuwd. Let wel alleen de pomp. Niet de hele unit. Het probleem is hier alleen maar erger mee geworden. Niet alleen vaker maar ook langer. Van de week heb ik het brandstof filter vernieuwd. Vandaag bleek geen resultaat. De tank stond op ongeveer 20 procent en nu is het niet alleen wanneer de auto koud is maar al nadat hij een korte tijd heeft stil gestaan. Enkele keren getest vandaag en bij vier van de vijf keer was het raak. Over het algemeen steeds op de snelweg bij 100 tot 120 km/u.
Vorige week heb ik visueel en met remmenreiniger getest op het aanzuigen van valse lucht. Alles lijkt goed.
Vandaag ook gekeken of er een foutcode optreed. Geen code.
Het motorstorings lampje gaat bij mij nooit aan. Of het is kapot of heeft de vorige eigenaar het lampje expres uitgezet, ik weet dat niet.

Een heel verhaal, en nu uiteindelijk de vraag, wat is er aan de hand.

Bij voorbaat dank.
 

Cordoba

Forumguru
Het motorstoringslampje moet branden als je de auto alleen op contact zet (gedurende een aantal seconden) en niet start, dat is een controle om te zien of er iets met het lampje aan de hand is.

Wat opvallend is, is dat het probleem optreedt bij koude motor en blijkbaar niet meer bij warme motor. Bij problemen met de brandstofvoorziening is dat juist vaak met warme motor (omdat dan ook de inhoud van tank warm wordt, doordat wat er via de retourleiding teruggaat warmer is, en versleten brandstofpompen meestal meer lekken als ze warm zijn). Daarom begin ik ook aan andere zaken te denken zoals een slecht functionerende temperatuursensor of iets anders dat aanpassingen maakt voor rijden met koude motor. Is de auto uitgelezen op foutcodes?
 

HenkT

Lid
Bedankt voor jullie reactie.
Vanmorgen nog even getest. Het was weer raak. Direct daarna getankt en ja er is vacuüm in de tank zo te horen wanneer ik de dop los draai.
Dit stond bij mij nog op het lijstje van mogelijkheden.

@Peter-036 Klopt, ik had al langer geleden mij aan kunnen melden maar ik ben al lid van een aantal forums op andere gebieden en het ontbreekt op den duur aan tijd om alles te volgen.
Bedankt voor de link. Zoals je schrijft precies dezelfde verschijnselen als bij turboturbo.

@Cordoba Het motorstoringslampje doet het gewoon niet. Ik vermoed dat de vorige eigenaar het met opzet uitgemaakt heeft, want toen ik de auto kocht liet hij merken dat er al langere tijd wat aan de hand was. Later bleek dit een bobine die slecht was. Alle vier vervangen en sindsdien staat de auto niet meer te schokken bij stationair.
Storingen kan ik uitlezen met een goedkoop apparaatje.
Bij dit mankement treed er geen storing op die gemeld wordt.

Bij de topic die Peter linkte staat "Uiteindelijk was het een vacuüm ventiel in de retourleiding"
Hier denk ik ook aan. Weet alleen niet in welke leiding en waar dat klepje zit.
Er stond ook iets in over een relais. Zou dit ook nog een oorzaak kunnen zijn?
Omdat het alleen bij een vijfde tank voorkomt twijfel ik aan die mogelijkheid, maar ik sta nergens van te kijken.
 

Cordoba

Forumguru
Als de tank blijkbaar vacuum trekt, moet dus de ontluchting van de tank in orde gemaakt worden, en grote kans dat dan ook het probleem is verdwenen, zo niet dan het volgende:

'Goedkoop apparaatje' is meer iets voor Zeeuws meisje. ;) Het is belangrijk dat je een uitleestool hebt die specifiek geschikt is voor de VAG-groep: met andere tools zie alleen algemene foutcodes, niet foutcodes die specifiek voor de VW-groep zijn ontwikkeld. Alle kans dat je dus wel een foutcode hebt, maar die niet uit kunt lezen. Mijn advies is om eerst uit te lezen met VAG-specifieke uitleestool, en dan verder kijken aan de hand van de uitkomst.
 

HenkT

Lid
Och dit koste vijf euro, en mijn buurman heeft er al veel aan gehad. Via de telefoon kan hij een storing die ze niet kunnen vinden resetten.

Hoe kan ik de ontluchting controleren? Ik weet dat er in de wielkast rechts achter twee slangetjes lopen. Ik heb het idee dat die daarmee te maken hebben.
 

Cordoba

Forumguru
Ik durf uit het hoofd niet meer te zeggen of de ontluchting in de tankdop of in de tankhals zit. Als het in de tankdop zit, zou je een tankdop van een sloopauto kunnen halen.
 

EdK

Forumguru
Ach verwijder de tankdop en plak hem af met ductape , maar laat een gaatje vrij en ga dan eens rijden en kijk of je probleem is verholpen.
Is dit niet het geval dan hoef je verder ook geen kosten te maken ....
 

HenkT

Lid
Dat is een goed idee Ed. Voorlopig is de tank weer vol, dus het duurt even voor ik verder kan met testen.
 

HenkT

Lid
Cordoba, bedankt. Het is de provincie Zeeland.
Is het zwarte nippeltje in groene houder in de vulopening beluchting of ontluchting?
Ik dacht nl. ontluchting.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is inderdaad ook ontluchting, maar bedoeld voor tijdens het tanken. De bedoeling van die nippel is dat ie wordt ingedrukt door het tankpistool, waardoor lucht die bij het tanken gevangen raakt, toch uit de tank kan, zodat de tank helemaal gevuld kan worden. Deze ontluchting loopt dus van het hoogste punt in de tank zelf naar de vulpijp. (dus nog binnen de tankdop)

De beluchting waar je een probleem mee hebt, zorgt ervoor dat er lucht in de tank kan als de tank leger raakt, maar ook dat er bij overdruk in de tank (door bijvoorbeeld parkeren in de zon), deze overdruk weg kan.
 

HenkT

Lid
Is dat dan dezelfde nippel? Zo niet waar loopt die leiding dan en waar zit het begin?
Ik heb een onderdelentekening gevonden op het net en zie naar de vul kant van de tank twee leidingen lopen die allebei lijken te eindigen bij het zwarte nippeltje. fabia-mk1-3490.png 2583561.jpg
 

Hakar

Donateur
Volgens mij zijn de leidingen aangeduid met nummer 26 op het tekeningetje de toevoer en retourleiding van e brandstofsysteem.
Beetje verder zoekend zou het onderdeel nummer 6Q0200059 kunnen zijn, ook geschikt voor Polo 9N.
Maar, dit hangt ook weer af van het soort vulpijp.
Heb je een pijp met versmalde doorvoer of recht toe recht aan.

En voor je verder gaat zoeken naar onderdelen raad ik je aan om de tip van @EdK zeker uit te proberen.
Heb je geen tape, kan het ook met een panty en een elastiek, hoewel je dan zeker moet weten dat je geen brandstof hebt gemorst rond de vulopening de laatste tijd.
De huidige brandstoffen zijn niet zo vriendelijk voor panty's en elastisch rubber.
Maar werken doet die tip wel, om uit te sluiten of je een vacuüm probleem hebt.
 

turboturbo

Forumguru
Even terzijde; ik had geen vacuüm trekkende tank. Maar wel ook dat de motor sporadisch uit viel bij 1/4 of minder tank vulling. Een bocht of een lichte heuvel en raak: de motor stopte er mee.

Vervanging van de (complete) brandstofpomp heeft het probleem verholpen. Daarnaast idd ook het brandstoffilter meteen mee gepakt voor die 8 euro die dat kosten moest.

Succes met verder speuren!
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Met de reactie van @turboturbo in het hoofd, nog het volgende.
Auto is 15 jaar oud, heeft hoeveel kilometers gedraaid?

Mijn Pugje 106 was 19 jaar oud en had maar 173 k op het tellertje.
Leeftijd en kilometertjes samen deden de brandstofpomp besluiten tot het creëren van vervelende dingetjes zoals door Turbo beschreven, tot ie niet veel later helemaal de geest gaf.
Pomp had je al vervangen, maar weet niet of er nog essentiële vervangingsdelen aan de unit zitten die je bij vervanging beter mee kunt doen.
 

HenkT

Lid
@Hagar, Op de behuizing zit alleen de vlotter voor de meter. En een gedeelte met een grof filter.

Wanneer de tank weer op 20 procent is en de storing zich een keer voordoet ga ik met de benzine dop eraf testen. Mocht het probleem zich dan oplossen, dan is een gaatje een goed alternatief.
 

Hakar

Donateur
M.a.w. van de pomp is het meest essentiële vervangen.
Brandstoffilter is niet verstopt, want nieuw.
Geen valse lucht.

Wachten tot de meter weer op circa 20% staat hoeft naar mijn idee niet.
Wanneer de tank half leeg is, de vulopening afdekken met de oplossingen zoals al aangedragen en doorrijden met de auto.
Je weet immers al waar wanneer en hoe vaak de motor het euvel heeft.
Wanneer je de tank volop lucht geeft, en het probleem doet zich niet meer voor, heb je het bijna opgelost.
 

HenkT

Lid
Gisteren kwam de tank inhoud weer onder de 20%, dus heb ik e.e.a. uitgetest. Het is lijkt mij een kwestie van elimineren.

Op de bedrading van de pomp heb ik een controlelamp aangesloten. Op deze manier kon ik zien of er spanning op de pomp bleef staan. Dit was het geval. Let wel hiermee kon ik niet zien of de pomp ook daadwerkelijk blijft draaien. Ik heb dit uitgetest omdat op de plaats waar het altijd voorkomt mijn buurman met de storende Polo dezelfde storing kreeg (het lijkt het werk van de duivel) en daar een zendmast staat. Op de plaats waar ik dezelfde storing kreeg op de snelweg bij Utrecht stond in dezelfde situatie ook een zendmast. Dit roept natuurlijk direct de vraag op, waarom pas bij een tankinhoud van minder dan 20%. Toch lijkt het mij niet de oorzaak.

De tankdop heb ik losgedraaid zodat er lucht door kon naar de tank. Het probleem bleef zich voordoen. Dus het is geen onderdruk. De storing deed zich altijd onder dezelfde omstandigheden voor op het zelfde punt. De omstandigheden heb ik gewijzigd door hard op te trekken, d.w.z. veel brandstof verbruiken. Nu trad de storing op een eerder punt op.
Na een aantal ronden werd mij duidelijk dat het iedere keer gebeurde op en vooral na een helling van een viaduct bv. of in een flauwe bocht. Dit zowel bij 120 km, 100 km en 80 km.
Wel komt het probleem steeds vaker en steeds langduriger voor.

Sinds kort tank ik in plaats van goedkope benzine nu Shell. Het probleem deed zich hiervoor al voor, maar het gaf mij te denken. Kan het zijn dat goedkopere benzine meer vervuiling heeft en deze vervuiling zich ophoopt in de tank en uiteindelijk ergens een filter in de tank verstopt?
Ik weet niet of de tank uit meerdere compartimenten bestaat met b.v. ergens een grof filter. De unit waar de pomp in zit heeft wel zo een grof filter, maar dit was schoon toen ik de unit er uit had. Wel kwam er veel vervuilde brandstof uit mijn brandstof filter toen ik dit vernieuwde.

Weer een heel verhaal en nog geen oorzaak.
 
Bovenaan Onderaan