Motor slaat af tijdens het rijden

turboturbo

Forumguru
Wat ik nou zo vreemd vindt is dat de pomp/auto er dan zo abrupt mee stopt. Ik zou verwachten dat de auto dan alleen gaat inhouden ofzo en alleen als er piekvermogen (en dus veel benzine) gevraagd wordt.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@turboturbo : klopt, vind ik ook. Op sommige types Fabia zit een druksensor op de brandstof. Maar bij de AQW niet. De drukregelaar zit in het filter ingebouwd. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het een vacuum probleem zou zijn want als de pomp 2.5 Bar druk moet kunnen leveren dan kan hij aan de aanzuigkant ook dat vacuüm trekken en dan was de tank al lang geimplodeerd.
Mijn dochters Faab van 2000 had dat in het begin ook. Ik reed dan van huis af 25km naarf haar adres in Amsterdam en bij het eerste beste stoplicht stopte bij het in neutraal zetten van de bak tevens de motor. Gewoon weer starten en verder direct weer naar huis terug gereden. Daar heb ik toen de vliegwielsensor vervangen. Ik had die gewoon thuis op voorraad liggen omdat het vlgs mijn garage nog wel eens gebeurt dat die dingen het begeven. Net zoals ik er nu ook nog eentje nieuw heb in het handschoenenkastje. Voor het geval dat.
 

turboturbo

Forumguru
Ha ja, en zo is de krukas- en nokkenas sensor ook zo’n verdachte die bij bosjes uit vallen bij oudere auto’s en geen storingscode geven.

Ik heb 1 vd twee reeds preventief vervangen en de oude nog werkende als reserve in de kofferbak liggen.
 

HenkT

Lid
FF helderheid? Wat is AQW?

Ik heb heb nieuwe pompunit. Als je dingen zelf doet kun je wat meer besteden aan onderdelen. In de garage was ik al een klein fortuin kwijt geweest zoals mijn buurman.
Ik hoop hem dit weekend in huis te hebben en te installeren.


Vandaar dat er tegenwoordig bijna altijd voor wordt gekozen om de nevel tegen de inlaatkleppen te spuiten. Die dan natuurlijk weer door koolaanslag gaan vervuilen waardoor de motor elke 50 of 60K kilometer moet worden gereinigd...

Dat verklaard het fenomeen vervuilde motor. Ik had voor de Fabia hier nog nooit van gehoord. Net zoals kantelende zuigers. Vandaar dat Forte motorflush alleen via de VW dealers te koop is naast het internet.
En ik maar denken dat de Duitse ontwikkelingen beter zijn dan alle anderen.

Het lijkt nu allemaal negatief, maar ik ben best tevreden met mijn Fab Combi. Daarom wil ik de storing opgelost hebben. Dan hoop ik er nog een paar jaar plezier er van te hebben.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ik heb heb nieuwe pompunit. Als je dingen zelf doet kun je wat meer besteden aan onderdelen. In de garage was ik al een klein fortuin kwijt geweest zoals

Ik heb naar schatting een jaartje geleden ook een nieuwe pompunit gemonteerd omdat de pomp begon te gieren. Die nieuwe pomp had ik via Ebay in Polen gekocht maar bleek achteraf voor een Polo te zijn geweest. De pomp zelf zag er identiek uit als bij mijn Fabia. Alleen de vlotterunit zag er een beetje anders uit. Met name de vorm van de vlotterarm was anders zodat uiteindelijk de tankinhoud niet zou kloppen. De vlotterunit is apart gemonteerd aan de pomp. Ik heb toen de oude vlotterunit op de nieuwe pomp gezet. Dat was heel gemakkelijk te doen zodat alles weer werkte zoals het hoorde. Dus: even die armen vergelijken en als er verschil tussen is kun je de oude unit overzetten.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Inderdaad. Maar op de AQW zit geen nokkenas sensor. Die vliegwielsensor is eigenlijk de krukassensor. Dus dat scheelt weer... Voordat er verwarring ontstaat!

Ik heb het kennelijk mis gehad met die nokkenas sensor. Die schijnt er volgens tekening toch te zitten en wel op een 5 centimeter net ten Noord-Oosten van het oliefilter als je bij geopende motorkap naar binnen kijkt richting motorblok. Let wel... Dat is dan bij het AQW blok van de MPI 8 klepper.
Op de tekening onder nr. 2 te vinden. Deze afbeelding staat in het Duitse boek van uitgeverij Delius Klasing Skoda Fabia ab 1/00. Dit betreft de MK1 versie zowel benzine als diesel.
 

Bijlagen

  • nokas sensor.jpg
    nokas sensor.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 22

HenkT

Lid
Een update.
De bestelde pompunit was niet goed. Hij paste niet vanwege de hoogte en zag er ook wat anders uit. Gelijk een andere besteld en deze kan terug. Donderdag de tweede pompunit thuis bezorgd. Die paste wel, maar bij proef rijden bleek al snel dat het probleem alleen maar veel erger was. Hij viel vrij snel na elkaar en langdurig uit. Ook de meter werkte niet naar behoren, hij gaf verkeerde waarden aan.
Vanmorgen de oude pomp terug gezet. Ben daarna naar een automaterialen zaak gereden en heb gevraagd naar een nieuwe drukregelaar die in het brandstof filter zit. Nu blijkt dat er later een update is geweest waarbij de losse drukregelaar is vervangen door een filter met ingebouwde regelaar. Deze geplaatst en met bijna lege tank proef gereden. Het ging prima zelf op de snelweg. Net toen ik in juichen uit wilde barsten stopte de motor om kort daarna weer aan te slaan. JAMMER!!!!:banghead:. Ik hoop nu maar dat het nog een luchtbel in de leiding was, want anders is het nog niet opgelost.
Het is in ieder geval wel een stuk verbeterd. De tank zit nu weer vol, want ik heb een wat langere reis voor de boeg. Ik ben benieuwd wanneer de tank weer onder de 20 procent komt.
Wordt vervolgd.
 

HenkT

Lid
Over elektrisch gesproken.
Ik kan mij herinneren dat ik zeg maar twee jaar geleden de benzinepomp hoorde draaien wanneer ik de deur van het slot deed of/en de deur open deed. Nu hoor ik dat niet meer. Even snel gegoogeld en dat blijken alle VAG auto's wel te doen. Ik snapte toen niet waarom dat gebeurde maar nu snap ik dat de slingerpot deels volgepompt wordt en het systeem op druk wordt gezet. Dit gebeurd wel als ik het contact aan zet.
Waar zou het defect in deze schakeling kunnen zitten?
 

verhulstr

Forumguru
@HenkT .....dat jij je pomp niet meer hoort draaien bij het openen, of van het slot halen van je deur........kan makkelijk zijn dat er een microswitch in je deurslot van de bestuurders deur niet meer werkt.
Ik heb van de zomer dat slot vernieuwd en alles werkt weer zoals het zou moeten...

Nog zo’n opvallend iets bij een kapotte/slecht werkende microswitch in het slot.....werkt jouw zoemer van je verlichting nog? Gaat meestal zoemen bij contact uit(sleutel uit het contact), licht aan en deur open (bestuurs zeide).....
 
Laatst bewerkt:

HenkT

Lid
@verhulstr Die werkt nog. Die micro switches zijn best gevoelig weet ik. Die van de kofferklep blijft af en toe hangen waardoor mijn koffer verlichting soms niet en soms later aan gaat. Soms direct.
Wordt dus iets om na te kijken. Bedankt.
 

verhulstr

Forumguru
@HenkT, dat van je brandstofpomp dat je die niet hoort lopen als je je deur van het slot haalt....moet je echt zoeken in je bestuurders deur.....niet in de kofferdeksel. Ik ben er achter gekomen dat deze deur....teminste het slot er van heel veel dingen heeft die diverse dingen aansturen in heel je auto.....wat ook kan zijn is de bedrading van die betreffende deur. Kan makkelijk zijn dat je een draadbreuk(je) hebt in het scharnier punt van je bedrading...komt ook nog al eens voor...
 

HenkT

Lid
Bedankt Verhulst. Ik ga er naar zoeken. Het kofferdeksel stuurt alleen de verlichting in de koffer aan wist.
 

Stripedkrijn

Forumguru
teminste het slot er van heel veel dingen heeft die diverse dingen aansturen in heel je auto....

En ALTIJD je sleutel meenemen uit je auto. Heb ik gehad. Auto loopt, sleutel uiteraard in slot, ik wil iemand helpen met uitstappen en stap ook zelf uit. Help die persoon en sluit r voorportier. Zuchtje wind en bestuurdersportier valt in slot. Auto dicht en gaat niet niet meer open van buiten. Met draaiende motor om 1 uur 's nachts in de winter. Gelukkig was de WW er na een uurtje en toen was het snel gepiept. De autoslotenman in Apeldoorn heeft alles voor €50 piekfijn verholpen. Hoofdoorzaak is vaak dat de mensen die portieren veeeel te hard dichtknallen. Daar kunnen de solderingen niet tegen! Dus altijd sleutel uit de auto of duplicaat ergens vastplakken aan de onderkant met Supertape.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@verhulstr : Inderdaad! Toen had ik nog een gewone GPS in de auto en de telefoon op zak. Nu gebruik ik Waze, en net wat je zegt, dan zit dus OOK nog eens je telefoon in je auto. Met b.v. het WW in-geprogrammeerde telefoonnummer. Dus daar heb je dan ook niks aan. Goed nadenken dus wat hoe en waar... :jaja:
 
Bovenaan Onderaan