Momentsleutel bij Aldi

Desperado

Forumguru
Dat keuren zullen velen wel laten, aangezien een nieuwe sleutel voor de mensen hier die er alleen wielen mee wisselen goedkoper is. Terugdraaien zeker nooit vergeten. Kan niet vaak genoeg gezegd worden.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Het moet natuurlijk ook vrij gemakkelijk kunnen om zo'n sleutel zelf te "ijken".

Bout in de bankschroef vastzetten, zodat die niet kan draaien. (bijvoorbeeld door er 2 moeren op te draaien, en hem eventueel te ondersteunen tegen wegzakken)
Momentsleutel er in horizontale positie op zetten.
Momentsleutel instellen, emmer aan het handvat, en die langzaam vullen met water totdat de sleutel "klikt".
Afstand van hart bout naar positie emmer meten, emmer wegen, even rekenen (moment is kracht maal arm) en je weet hoeveel je momentsleutel afwijkt bij die instelling.
Paar keer doen, op verschillende waardes, en ook wat heen en weer stellen, en dan ben je helemaal zeker. Kun je desnoods nog een tabelletje maken met welke waarde je moet instellen om welke waarde te halen. Enige wat echt belangrijk is, is dat hij wel steeds hetzelfde reageert bij dezelfde ingestelde waarde. Anders is hij rijp voor de afvalbak.
En voor wielmoeren kan je je afvragen of het op 10-20 Nm komt.
 

Desperado

Forumguru
Vandaag nationale probeerdag van nieuw aldi gereedschap gehad.
De winter is nooit begonnen en dus de zomerwielen er weer onder.
Mooie nieuwe potkrik uit de doos gehaald. Past helaas net niet onder de auto, dus wordt voor een andere keer.
Nieuwe wielmoersleutel (geen aldi, maar wel goedkoop) deed zijn werk prima. Gewone autokrik gebruikt en voor de zekerheid de auto op nieuw Aldi bokjes gezet. Wielen eraf en voor de modderkuipen even los gemaakt en schoongemaakt. Wielen eronder en vastgezet met de nieuwe momentsleutel. Ging ook perfect.
En daarna de bandenspanning op peil gebracht met een jawel Aldi compressortje die eigenlijk gekocht was voor de rubber boot. Met enig geduld krijgt dat kleine ding de banden net mooi op 2.5 bar.
Voor de zekerheid wel met draaiende motor gedaan. Voor je het weet is de accu leeg.
20140224_134006_zpsbsmagdvs.jpg
 

andrehj

Forumguru
Nu de vraag: hoe heb je die 2.5 bar afgelezen? Want dat compressortje zal best aardig pompen, maar hoe nauwkeurig is die manometer ervan?
 

Desperado

Forumguru
Die vraag ga ik morgen beantwoorden. Dat was voor mij ook nog de vraag, dus ga morgen even langs het tankstation om te kijken wat die aangeeft. Als het een beetje overeen komt zit het wel goed.
En als het niet klopt, ook geen probleem. Voor nood is dit ideaal om even snel lucht in de band te krijgen.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Uh-uhh...

Als er iets onnauwkeurig is, zijn het wel de manometers bij benzinestations. Voor een paar euro koop je een losse (digitale) manometer, en kan je altijd en overal zelf nauwkeurig je bandendruk meten.
 

turboturbo

Forumguru
Ach, je kunt ook denken: komt het op de 0,1 a 0,3 bar aan...... Zal wel loslopen toch?
Als alle vier de wielen maar minimaal de voorgeschreven waardes hebben, en allemaal dezelfde spanning?

M'n broertje heeft ook zo'n ding en heb het bij zijn auto in actie gezien. Ik vond het niet geweldig. Ik wil er altijd 2,8bar in hebben, en zijn bandjes bleven er maar slap bij staan terwijl dat ding oververhit er echt niks meer bij kreeg.....
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Voorgeschreven zal 2.2 zijn? Of 1.9? Weet ik niet eens, ik doe standaard 2.5
Maar zo'n losse digital van een paar euro, wie zegt me dat die het wel goed aangeeft :pieker:
 

Joske

Forumguru
voorgeschreven bandendruk is normaal wel in de tankklep te vinden van je bolide ;)

en inderdaad, dat digitale prul van een paar euro voor je bandenspanning te meten... laat dat gauw maar hangen in het rek van de Action en koop eerder iets deftigs, iets analoog, dat gaat bijna nooit kapot ;)
 

EdK

Forumguru
Oh oké @Joske dus die aanbieding moet nog binnenkort komen als het weer gaat vriezen.....

slimme belg hoor
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Wild Chocolate

Senior Member
Voorgeschreven zal 2.2 zijn? Of 1.9? Weet ik niet eens, ik doe standaard 2.5
Maar zo'n losse digital van een paar euro, wie zegt me dat die het wel goed aangeeft :pieker:

Het maken van een betrouwbare meter is niet waar het mis gaat. Zelfs de goedkoopste thermometers (heb ik meer ervaring mee, heb nu eenmaal maar 1 manometer) geven akelig nauwkeurig de temperatuur aan.
Waar het misgaat, is dat die dingen bij het tankstation 20x per dag op de grond flikkeren, en daar kan ook goede meetapparatuur gewoon niet tegen.
 

Desperado

Forumguru
Mijn tankstation heeft een digitale in de kast zitten. De slang heeft geen meter. Als de ingestelde druk bereikt wordt slaat hij af en gaat piepen.
 

Joske

Forumguru
idem hier @Desperado

plus zag ik op de kast (achterkant) trouwens staan wanneer het laatste onderhoud uitgevoerd was incl. een soort ijking, welke me direct gelukkig stemt!
(beroepsziekte zullen we het maar noemen zeker, achterkanten van toestellen onderzoeken op laatste onderhoud.. :D )
 

EdK

Forumguru
Het voorjaar komt er weer aan bij de Aldi en de Lidl en dus ook de auto gerelateerde dingen voor onderhoud en opslag.

Even een lijstje van Lidl en Aldi met hun aankomende aanbiedingen:

Vanaf 17 Maart bij Lidl:

Velgenboom met hoes bandenspanningtester voor € 14,99
2 Assteunen 3 hoogte's verstelbaar 2000Kg draagvermogen € 11,99
Hydraulische krik met wieltjes draagvermogen 2000Kg € 22,99
De gerenomeerde momentsleutel voor nu € 18,99
Wieldopsets 13 tm 15 inch chroom of zwart € 12,99

Vanaf 15 maart bij de Aldi:

Elektrische schaarkrik 12V met afstandsbediening 2000Kg draagvermogen € 49,99
autokrik met wieltjes 2000Kg met 2 assteunen verstelbaar in koffer € 39,99
Dopsleutelset 95 delig € 49,99
Uitlaatsierstukken RVS diverse diameters € 9,99
Autoschoonmaakset 4 delig € 7,99

Voor meer info bezoek de website van de Aldi of de Lidl om te zien wat het is en of t wat voor jou is of niet
 
Bovenaan Onderaan