Momentsleutel bij Aldi

Desperado

Forumguru
Momentsleutel gehaald.
20140215_084847_zpsq3ytrqxc.jpg

Er lager er ongeveer 100. En voor de soldeerders onder ons, er lagen ook mini gasbrandertjes/soldeerbrandertjes. Ideaal om krimpkous mee te verwarmen. Helaas er niet aan gedacht om even een foto te maken.
En natuurlijk weer meer meegenomen als gepland.
IMG_20140215_08502_edit_1392450631726_zpsvdxo6wdn.jpg

Paar nieuwe tangetjes, prima voor het hobbywerk en dan kan die ouwe zooi weg.
En een opbergkastje, heb er nu 3 staan. Kan ik eindelijk alles netjes opruimen.
Een mazzeltje, stond ertussen voor maar een tientje.
 

paultie

Forumguru
@Desperado is dit een lidl of een aldi? wil er zelf ook eentje halen voor de aankomende wissel maar kom daar eigenlijk nooit. is voor ons namelijk niet echt in de buurt.
 
Dezelfde sleutel heb ik een paar jaar geleden ook gehaald, is ijzersterk, zelfs met een pijp erop om te verlengen
om muurvaste wielbouten los te krijgen resulteerde in een afgebroken wielbout. Niet leuk, maar een momentsleutel die doorschiet kan ook pijnlijk zijn. Ik zeg kopen.....
 

andrehj

Forumguru
Een pijp op een momentsleutel zetten? Dat is nou echt gereedschapsmishandeling. Loshalen doe je met een gewone sleutel, niet met een momentsleutel!
En zeker dus niet met een pijp er op om meer koppel te kunnen leveren.

Wie had die wielbout trouwens vastgedraaid? Bij zo'n garage zou ik nooit meer terugkomen. Want een wielbout laten afbreken is wel erg extreem.
 
@andrehj
Gereedschapsmishandeling? Je zult maar geen andere sleutel hebben die past. Met de meegeleverde
wielsleutel kun je al helemaal geen kracht zetten....
Ik hoop dat ik niet opgepakt wordt voor mishandeling.....:-)
Geen idee wie dat ding zo vast had gedraaid, was een oude auto die waarschijnlijk heel lang geen garage heeft gezien. Gewoon vast geroest...
En wat de momentsleutel betreft, die heeft het overleefd en geen klacht ingediend....!
 

EdK

Forumguru
Wel of die moment sleutel na zijn verkrachting nog zijn werk naar behoren zal doen betwijfel ik !!??
En als je met een kruissleutel de bout niet los krijgt dan is er nog de mogelijkheid om twee stukken pijp op beide uiteinden van een kruissleutel te schuiven en op deze manier de bout los te krijgen.
Dan verdeel je de krachten beter dan op de wijze zoals het nu is gedaan.
 

Desperado

Forumguru
Ik heb de normale wielsleutel ook in de auto zitten en zou daar dan liever een pijp opzetten als op de momentsleutel.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Joske

Forumguru
jeetje..

een momentsleutel dient NIET om iets los te maken! :banghead:

ik moet @andrehj hier in bijtreden. Doe zo een nummertje losdraaien 1 keer met een momentsleutel (dus een vastgedraaide bout door een overijverige bandenboer met slagmoersleutel op standje 4 waarschijnlijk.. reken dan maar op bouten die op moment van minstens 180 Nm staan) en hij is naar de kl*ten. Nooit zal de momentsleutel nog een bout kunnen aanhalen op het juiste moment..

Maar ja, eenieder doet met zijn gereedschap wat ie wilt zeker? :facepalm:
 

Niels83

Forumguru
nee ook de moment sleutel.. ik zet de bouten vast met 42 nm en draai ze los met 50. niks aan de hand.. als je er nog geen bout mee kan los draaien, moet je misschien niet naar de aldi gaan..

Ik heb de mijne ik denk al een jaar of 8 en doe het al jaren zo, overigens niet van de Aldi
 

Niels83

Forumguru
Als mijn banden boer ze vast zet met 180NM gaat er ook iets mis... Ik zeg vooraf, wel op de juiste NM zetten, en ik controleer het.. doe je dat niet dan is de schade voor jou..

Nog nooit is er 1 zo gek geweest hem zo hard te zetten..
 

Joske

Forumguru
bouten op stalen velgen zet je wel vast op 100 a 120Nm

alu velgen op max 80Nm 120Nm

dan is 42Nm wel wat aan de lage kant hoor..
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Ja mijn stalen velgen met LM motief en mijn LM velgen zet ik vast met 120Nm zoals bij navraag bij mijne dealer mij is verteld door de monteur aldaar in de garage.
En ook mijn bandenleverancier ( dealer veel te duur ) geeft dezelfde waardens op en trekt deze ook altijd na met zijn momentsleutel.
Maar zodra je met een momentsleutel bouten gaat losdraaien en dan ook nog met pijp er op dan betwijfel ik of de ingestelde waarde ook nog echt de ingestelde waarde zal zijn ?
Maar ik betwijfel dit ten sterkste.

Maar goed er zijn ook mensen die een schroevendraaier als steenbeitel gebruiken en er na weer een schroef mee in de muur draaien. :D
 
Bovenaan Onderaan