Momentsleutel bij Aldi

Ridley

Forumguru
Ik had de Aldi al in mijn to-do list gezet voor vandaag :laugh:. De opmerking van piair1982 is gewoon old-school, mijn pa had vroeger dezelfde redenering: eerst loeivast draaien en dan iets losser 'dan zal het wel goed zijn' :uitlachen:. Overigens het natrekken na een week hoorde daar ook bij, dus die tip blijft van kracht lees ik.
 

turboturbo

Forumguru
ACTIE ACTIE TIP TIP
:yeah:

Vanaf vandaag bij de ALDI: momentsleutel voor 2 tientjes!

Super handig voor je 2-jaarlijkse wiel-wissel en voor andere klusjes waarbij je op een bepaalde Nm instelling moet aandraaien.

Ik heb er zelf lang op gewacht en was blij de tip hier ergens te lezen, dus ik plaats het ook maar even hier voor de belangstellenden.

ALDI - vanaf Zaterdag 17/03/2012

IMG_1996.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Hier in Amsterdam Noord lagen er wel 100 toen ik er om 9:30 was vanmorgen. Wel diverse mensen in de lange (!) rij hadden er 1 in hun wagentje liggen.
 

EdK

Forumguru
geen dank voor de tip hoor !

En het is ALDI en niet de ALID , die keten moet nog opgezet worden :laugh:
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wie deze keer te laat is: die Aldi-acties worden met enige regelmaat herhaald. Weet niet precies de frequentie (want zó goed let ik er nu ook weer niet op): jaarlijks, en/of seizoengebonden al naar gelang de aard van het artikel. Hou de folder in de gaten, is het devies...

Dezelfde momentsleutel was er vorig jaar ook al een keertje, en gezien het succes komt hij vast nóg wel een keer terug.
 

EdK

Forumguru
Voor wie deze keer te laat is: die Aldi-acties worden met enige regelmaat herhaald

Met andere woorden schrijf je in op de nieuwsbrief van de Aldi , dan ga je het zeker niet missen

En verleden jaar heb ikzelf aangeschaft en heb hem hierna nog 2 keer voorbij zien komen het afgelopen jaar.
 

Wim_2

Nieuw lid
Mijn vraag was kennelijk niet geheel duidelijk. Het ging met name erom of er verschil in vastdraaimoment is tussen LM en Staal. Volgens het lijstje van 'Witte Yeti' niet, dus mijn vraag is beantwoord, waarvoor dank!
Om de discussie te sluiten: "...nu rap naar de Aldi..." :laugh:
 

darkprojectx

Forumguru
oh die hebben ze dus vrijwel jaarlijks daar in de bingo.
Afgelopen jaar heb ik er een aantal gekocht omdat het gewoon goed materiaal is en geen drol kost.
Altijd handig als je weer eens een verjaardagsfeestje hebt en geen tijd voor een cadeautje :xyxthumbs:
 

EdK

Forumguru
ze zullen wel zeggen in je familie en kennissenkring, daar heb je hem weer met zijn momentsleutels
Weet hij dan echt niet dat ze ook steek / ring (ratel) in de aanbieding hebben ?
 

Chatslet

Forumguru
Was daar vandaag nog, balen dat ik die setjes niet heb zien liggen. Maandag maar even proberen want dit is best handig als je velgen gaat wisselen of (gloei)bougies gaat vervangen.
 

joergarms

Senior Member
gereedschap van de Aldi is van redelijke kwaliteit, zolang je tenminste voor eigen gebruik inzet, je moet er niet de levensduur van verwachten van het echte garagegereedschap. Maar daar is de prijs ook naar. Maar om gewoon je wielen te wisselen e.d. is het mooi spul.
Antwoord op een voorgaande vraag, meestal zit er juist wel verschil in de aanhaalmomenten tussen stalen en lichtmetalen velgen. De laatstgenoemde zijn veel "zachter" en zul je dus ook met meer beleid moeten aandraaien. Bij een stalen velg zet ik de moeren gewoon met een kruissleutel vast, maar bij lichtmetaal is een momentsleutel geen overbodige luxe.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ook namens mij bedankt voor de tip :worshippy: , ik heb mijn exemplaar vandaag gebruikt, de zomerbanden zitten er weer netjes onder. Ik had dat nog nooit zelf gedaan, maar het klusje was zo gebeurd. Dat doe ik dus voortaan altijd zelf. Gisterochtend om 8:30 (openingstijd) stond er hier bij de lokale ALDI al een flinke rij wachtenden voor de deur. Ook hier lagen best veel momentsleutels in de bak. In de rij bij de kassa zag ik wel dat de meeste mensen meer belangstelling hadden voor de emmers koeiemest, die kennelijk ook in de aanbieding was. Begin van het (volks)tuinseizoen wellicht?
 

piair1982

Forumguru
Even het aantal nM vermelden.

120 nM is het fabrieksvoorschrift.

Zo heb ik ze ook vastgezet.

Ander advies is de naaf schoon te maken en met kopervet in te smeren. Anders krijg je over een dik half jaar je lm velgen niet meer van de auto af....
 

Lexris

Lid
Inderdaad is het handig om er iets op te smeren. Ikzelf gebruik altijd een lekker laag vaseline doe het volgens mij ook prima
 

andrehj

Forumguru
Inderdaad, ik gebruik ook vaseline, werkt goed. Maar wat me dan weer verbaast, is dat af-fabriek die LM-wielen gewoon droog op de naaf worden gemonteerd! Dus na een paar maanden (in de winter) roest dat als de ziekte!
 

Chatslet

Forumguru
Vaseline houd vocht en vuil vast waardoor de boel juist aangetast wordt. Daarnaast werkt het als smeermiddel waardoor de boel er soepeler op draait. Het aandraaimoment komt dan niet meer overeen waardoor er dingen te strak aangedraaid worden en stuk kunnen gaan. Nooit doen dus.

Waarom dan wel kopervet?
Kopervet werkt maar beperkt als smeermiddel maar door de koperdelen die er in zitten houd het dingen op zijn plaats.
Een andere belangrijke eigenschap van het koperdeel is dat het als offermetaal werkt. Wanneer er zich water tussen verschillende soorten metalen bevind is er sprake van galvanische corrosie. Er vloeit dan bij beweging een hele kleine electrische spanning tussen de verschillende metalen. Hoe edeler het metaal, hoe hoger de spanning en hoe minder edel het metaal, hoe lager de spanning. Dit bepaald dus ook in welke richting de spanning vloeit, van hoog naar laag dus. Hierop is de galvanische reeks gebaseerd, waarbij de "edele" metalen de onedele aantasten. De koperdelen gaan in dit geval dus roesten/oxideren en niet de andere metalen waardoor het koper zich als het ware opoffert zodat de andere metalen niet gaan roesten. Bij het oxideren van koper vormt er zich een beschermende vuil en water afstotende laag waardoor het geheel beschermd wordt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan oude kopere spullen, die zal je nooit zien doorroesten, er komt wel een groene laag koperoxidatie overheen die je er ook zo weer af poetst.

Kopervet gebruik je om de zelfde reden ook als je nieuwe bougies plaatst. Als de boel overigens helemaal vast geroest zit is het vaak nog wel los te krijgen door het even in te spuiten met WD40 en het na een minuutje weer te proberen, bij het vervangen van bougies wordt dit zelfs bijna altijd gedaan. WD40 lost namelijk vuil en roest op en werkt ook als smeermiddel (kruipolie).
 

andrehj

Forumguru
@Chatslet.
Kopervet zal ongetwijfeld nog beter werken als vaseline, maar kopervet had ik afgelopen herfst (bij montage van de winterbanden) niet, en vaseline wel. Verder heb ik vorige week (bij montage van de zomerbanden) kunnen zien dat de vaseline zeer goed heeft gewerkt, want ik had bij beide auto's op de montagevlakken totaal geen roest, alles zag er nog net zo uit als ik het in november had gemonteerd. Vaseline is dus goed genoeg, en omdat er geen vocht en vuil bij de deelvlakken is gekomen zag alles er nog netjes uit. En dat terwijl ik toch veel in de pekel heb rondgereden, en beide auto's de hele winter op LM velgen stonden.
Verder moet je uiteraard de schroefdraad en het tapse deel van de bout niet invetten, want dan wordt de trekspanning inderdaad te hoog, maar dat geldt net zo goed voor kopervet.
 
Bovenaan Onderaan