Mijn logboekje Superb 2 FL

brepus13

Forumguru
Ik heb alleen een stage 1 gedaan ( dus zonder run op de dyno ) maar de monteur gaf aan minimaal 145 pk en iets van 320Nm te behalen. Persoonlijk maakt het me niet zoveel uit of het 140, 145 of 150pk is. Hetzelfde voor Koppel. Wel vind ik het erg prettig rijden nu en heb ik vertrouwen in de marges van VAG techniek.
 

brepus13

Forumguru
Ja de winst is ong 40pk en 70Nm. Genoeg om te auto veel meer driveable te maken :-)

Hoewel de 1.6tdi me nog wel meeviel in de superb past dit vermogen hem zeker beter.
 

s-line

Forumguru
En natuurlijk zuiniger geworden dat is het meest tastbaar...;)
Voor de rest maakt het niet zo heel veel uit.:pieker:
 

brepus13

Forumguru
We zijn weer even verder, inmiddels zijn er weer wat Ali pakketjes ontvangen. Ik had al 1 kapot lampje van de kofferklep vervangen voor led. Nu dus de tweede ook binnen zodat het weer hetzelfde is. Wel zo netjes. Vandaag zowaar voor het eerst de auto gewassen. Had tussendoor de velgen al wel gedaan maar de auto nog niet dus. Zilver/grijs is wat dat betreft wel een fijne kleur. Mijn vorige 4 auto’s waren zwart en die kon ik eigenlijk elke week wel doen.

Vanavond ook nog even een bestelling geplaatst bij superskoda... ik hoop dat het snel binnen is :-) zal dan ook eens wat foto’s gaan maken:cheer:
 

EdK

Forumguru
Vanavond ook nog even een bestelling geplaatst bij superskoda... ik hoop dat het snel binnen is :-)
Als op voorraad is dan kun je het woensdag of donderdag thuis verwachten, althans zo was het bij mij de laatste keren dat ik op een zondag bestelde
 

brepus13

Forumguru
Het werd uiteindelijk de donderdag er na geleverd. De shades maken hem nog ietsje donkerder. Los van het feit dat ik dit mooier vind hebben de kids ook minder last van de zon. Prima oplossing dus zo! Ook heb ik een zwarte beschermstrip op de achterbumper geplakt. Hier zaten al
Diverse krassen dus het is er wat netter van geworden.

Omdat ik veel vrij geweest ben de laatste tijd heb ik relatief weinig kilometers gemaakt. Afgelopen twee weken weer wat meer gereden (ook op hogere snelheid ) en wat rijdt hij fijn zeg. Ook prima stabiel op hogere snelheid. Ook de remmen voelen dan nog prima aan. Verder lekker ontspannen cruisen! Gister de auto ingepakt voor een weekje vakantie. Wat een genot zeg. 2 kids en hond mee maar meer dan genoeg ruimte voor extra grote kinderwagen en alle zooi die je mee sleurt. Bijrijders stoel maximaal naar voren en de vrouw kan nog steeds de benen strekken. Achter die stoel ontstaat dan genoeg ruimte voor onze labrador om relax op een kussen te liggen.

Al met al dus heel erg tevreden met deze super ruime auto! :yeehaa:
 

brepus13

Forumguru
Omdat het langzaam weer donkerder buiten begint te worden mag ik nu ook weer in het donker rijden. Zo heb ik eindelijk de AFS2 aan het werk gezien. Hoewel ik er pas laatst achter kwam wat dit is en hoe het werkt vind ik het een machtig mooi stukje techniek. Zeker 1 voor de categorie simply clever! dit bracht mij bij het volgende:

in de stand automatisch rijd je overdag over het algemeen met de DRL waarbij hij vanzelf de xenon aanzet indien nodig. Gevolg is dat bij elk viaduct oid de verlichting even aanspringt en vervolgens weer uit gaat. Het lijkt me dat het vaak aan en snel uitzetten niet perse goed is voor je xenon lampen? hetzelfde voor de CH/ LH functie. Als de schakelaar op automatisch staat gaan de xenon lampen ook branden bij ver/ont grendelen. Ook voor korte periode. Kan iemand hier iets nuttigs over roepen? liever permanent de verlichting aan of de schakelaar op uit zetten ( DRL doet het dan ook gewoon )

Aangezien de Sup verder prima doet wat die moet doen heb ik dus tijd over om over dit soort zaken na te denken :tegek:

ook zag ik in de optielijst dat er geen Hill assist op zit maar meen gelezen te hebben dat de kans groot is dat dit via vcds wel aan te zetten is. Actie puntje voor de to do list. Iemand nog meer leuke/nuttige aanvullingen voor vcds aanpassingen?
 

Kempes

Forumguru
Als je toch met vcds in de weer gaat dan kan je de ch / lh op je mistlampen laten branden, scheelt geknipper op je xenon.

Ik heb mijn knop ook meestal op uit staan..bij viaducten mag xenon van mij lekker uitblijven....heb wel de achterlampen aan laten zetten in combinatie met drl, zo rij ik altijd met verlichting voor en achter.
 

eriktv

Forumguru
Ik bedien hem ook meestal handmatig, met de CH/LH doe ik (als het een keer handig is om te gebruiken) altijd de deur alvast open voordat ik het contact uit zet en bij instappen direct starten voordat de LH uitgaat. Scheelt vast weer in de levensduur...
 

Spinal

Forumguru
ook zag ik in de optielijst dat er geen Hill assist op zit maar meen gelezen te hebben dat de kans groot is dat dit via vcds wel aan te zetten is.

Dat klopt, het is idd aan te zetten met VCDS. Of het ook daadwerkelijk werkt is afhankelijk het het type ABS pomp wat er in je auto zit. Bij mij werkt het ieg niet. De CH/LH heb ik ook geschakeld op de mistlampen.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Bij mij werkte Hill assist niet ivm de ABS pomp.
Wel heb ik de ch/lh op de mistlampen gezet. Scheel idd een hoop geknipper. ;)

Btw als je lampen op normaal zet werkt de bochten verlichting van de xenon niet. Op auto functie weer wel.

En volgens mij zit er ook een shutter bij je xenonlamp voor groot licht(vcds)
zodat je ook met grootlicht volledig xenon hebt ipv halogeen met xenon.
 

Spinal

Forumguru
De shutter werkt alleen als je bi-xenon hebt (en hoef je dat niet in te stellen) Als je in je koplampen een halogeen pit hebt voor grootlicht dan kun je dat niet veranderen.
 

brepus13

Forumguru
Dank voor de reacties. Helaas is dit dus precies wat het dilemma veroorzaakt: op auto stand “gebruik” je het systeem beter (zoals bochtenverlichting xenon en verlichting aan bij ch lh) maar dit geeft wel, in mijn optiek althans, het vaak aan en uit gaan van de (bi) xenon lampen...
 

brepus13

Forumguru
Helaas weer een updatewaardige vermelding voor mijn sup....

Afgelopen week kreeg ik een melding voor te laag koelvloeistof niveau. Bij controle was er idd een hoop vloeistof weg. Ik zag op de bodemplaat genoeg vloeistof en wist eigenlijk al genoeg. Bijgevuld en volgende dag naar de dealer gereden ( goed de temp in de gaten gehouden ). Die bevestigde dat ook mijn waterpomp overleden was en goed lekte. Meteen maar de distributie mee laten nemen en hopelijk maandag is hij dan weer klaar. Duur weekje dus helaas. Ik had toevallig een tijdje terug nog geïnformeerd bij de dealer waar hij altijd in onderhoud is geweest of de pomp ooit al was gedaan, dat was niet het geval. Nu dus alsnog.
 

eriktv

Forumguru
Balen! Gelukkig gebeurde het niet ergens midden in de nacht onderweg naar vakantie o.i.d. Zie het anders maar zo: voorlopig hoef je niet meer aan de distributieriem/waterpomp te denken ;)

Hoeveel km staat er op de teller?
 
Bovenaan Onderaan