Loopvlakkettingen ervaringen!

4Motion

Senior Member
Zijn er ervaringen met de Weissenfels Automatika M91 N894 of uberhaupt andere loopvlakketttingen i.c.m. de 20" Vega velg op de Kodiaq?

Geen ervaring maar ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou lukken? Dealer wil je miss graag een setje winterbanden+velg verkopen? ;)
 

Ohdear

Lid
Eind volgende week naar Oostenrijk. Uiteindelijk toch voor gemak gekozen en de Polaire Steel Sock 0136 gekozen. Dit omdat deze goed past icm de 18" wielen en omdat deze makkelijk om te leggen zijn. Deze zijn overigens in NL nergens meer te vinden en ik heb ze uiteindelijk via Amazon.fr moeten bestellen. Prijs inclusief bezorgkosten verschilde gelukkig amper van de NL prijzen.
Mocht ik ze nodig hebben, zal ik zeker mijn ervaringen achterlaten op het forum!
 

De Stip

Forumguru
@Axie heb ik teveel reclame gemaakt dat ze nu niet meer te koop zijn? ;) Fijne vakantie en mocht je ze nodig hebben, dan ben ik idd benieuwd naar je ervaringen.
 

Ohdear

Lid
@De Stip Dank je wel en ben bang van wel ;) Overigens is het wel merkwaardig dat alleen de 0136 nergens meer leverbaar is. Zal vast iets met de Kodiaq te maken hebben.
 

eriktv

Forumguru
8E2F6D22-A45F-48C7-B9E5-47D56F3ADBF6.jpeg

Niet nodig gehad in Oostenrijk, maar wel even erop gehad om te oefenen: RUD Centrax N890, gekocht via Marktplaats. Originele Teron in de maat 225/45R17.

+ erg makkelijk monteren na voorbereiding
+ ketting liep er mooi vanzelf op
+ voorbereiden is makkelijk, moest de ketting nog inkorten omdat de vorige eigenaar ze kennelijk heeft moeten verlengen voor zijn auto
- op de foto had ik het haakje nog niet goed op de bout. Ligt aan de handleiding (of mij :lezen: ), maar in een filmpje op YouTube werd dat duidelijk
- montage op de wielbout voelt niet super stevig: 15mm was te klein, 17mm gaf nog beetje speling. Maar blijft vast wel zitten, anders zouden ze het niet zo verkopen.
 

hendrik38

Forumguru
Ik heb al 1 verkleiner minder op de weissenfels dan voorgeschreven en krijg ze er met een beetje masseren prima omheen. Nu twijfel ik een beetje of de banden na een rit ook nog uitzetten (bandendruk en rubber warm?) en dat het dan lastig gaat worden. Nog 1 extra verwijderen? wat denken jullie?

groet
 

Tuono

Lid
Ik heb de Weisenfels ook gekocht voor 235/55 R18. Volgens de meegeleverde tabel moeten er 5 bij. Ik las op dit forum dat 4 voldoende moet zijn volgens een andere tabel. Dus ik heb 4 verkleiners toegevoegd op de 6 die er al in zaten. Kijken of ze passen heb ik nog niet kunnen doen. Het blijft wel vreemd dat er meerdere tabellen in omloop zijn.

Ik denk niet dat je banden door warmte zoveel gaan uitzetten dat je een verkleiner kunt missen.

Welke bout hebben jullie gebruikt, de korte of de lange?
 

hendrik38

Forumguru
Bij de vega velgen 20 inch heb ik het lange stokje gebruikt en dan in de groef dichtst bij de velg. Het korte stokje is te klein bij de vega velgen.
 
@hendrik38 heb je de Weissenfels of RUD’s? Ik twijfel nog tussen de twee aangezien de spanning van de RUD’s wat strakker lijkt te gaan en zonder rubber? t.o.v. de Weissenfels..
 

hendrik38

Forumguru
@Martini7 ik heb de weissenfels. Voor mij was prijs wat doorslaggevend. Heb in alle jaren nog maar 1 x kettingen nodig gehad. Met de weissenfels gaat dat prima. Is het broertje v d RUD denk ik gezien het feit dat er op diverse onderdelen RUD staat.
Je kunt de weissenfels ook goed onder spanning zetten als je even een knietje geeft en ondertussen de ketting opspant.
 

Tuono

Lid
Hoe krijg je het kapje over de wielbout er eigenlijk het beste zonder schade vanaf voor de adapter bij de standaard 235/55/R18 maat? Wat zijn jullie ervaringen?
 

Jer

Nieuw lid
@Tuono, die wielboutdopverwijderaar zou bij je bandengereedschap kunnen liggen, onder de koffervloer.
Bij ons was dat niet het geval vanwege geen reservewiel. Bij de audi/vw/skoda dealer hebben ze me er eentje verkocht (€2). Dan haal je die doppen er zonder moeite netjes af.
De rud centra en de weissenfels zijn zo goed als dezelfde, enkel spansysteem verschilt. Weissenfels daarbij schijnbaar iets onhandige, minder gesofisticeerd.
Tabel klopt iets niet, voor de rest: tas, onderdelen allemaal rud centrax merknaam op.
 

EdK

Forumguru
ons was dat niet het geval vanwege geen reservewiel.
Heel vreemd, net of je dan die doppen niet hooft te verwijderen !!??
Bij mijn Yeti zat ook geen reservewiel, maar had wel degelijk zo'n tool onder de plaat in kofferbakruimte.
Kijk neem je nu een wagen met stalen velgen en wieldoppen en het zit er niet bij dan kan ik dit nog begrijpen, maar
rij je met LM velgen en dus die doppen erop dan hoort deze gewoon meegeleverd te zijn.
En dan mag je ook nog €2,00 betalen voor zo'n ding........ duhhhh
 
Na lezen van het forum en reviews op andere sites gisteren de rud centrax v s897 gekocht. Vandaag even kort op de auto gehad en moert zeggen dat montage wel super makkelijk was. Nu heb ik alleen de vraag over de meegeleverde bouten. Ik heb nu de kortste gebruikt en hij zat prima, maar omdat ik er nog niet mee gereden heb vroeg me af of de middelste bout niet beter is ivm krassen op de lichtmetalen velgen. Iemand ervaring hiermee met rijden?
 

FTAS

Lid
Eindelijk tijd gehad om de Weissenfels Automatika M91 N894 om te leggen. Even een grasstrook uitgezocht om de kettingen schadevrij te houden. 1 schakel minder dan het bijgeleverde boekje voorschrijft en paste gelijk perfect.

2020-02-15 16.43.09-2.jpg
 
Bovenaan Onderaan