Loopvlakkettingen ervaringen!

De Stip

Forumguru
Je kunt je afvragen of je de kettingen bij je hebt ivm wetgeving, of dat je ze daadwerkelijk nodig zult hebben. Na die vraag voor jezelf beantwoord te hebben, zou ik pas overgaan tot de aanschaf van die dure exemplaren. Ik ben een fervent wintersporter en heb slechts enkele keren met kettingen moeten rijden en eerlijk gezegd was dat van voor het tijdperk waarin we winterbanden gingen gebruiken. Ja, ik heb altijd een set kettingen in de auto liggen, maar nogmaals, dat doe ik omdat de wet het voorschrijft. Bij controle moet je gewoon zorgen dat ze los in een zak zitten en niet in die onhandige plastic box (die ook nog eens onnodig veel ruimte inneemt). Er is echt geen agent die tegen jou zegt dat je ze even om de wielen moet doen ter controle.....
 

Herre

Senior Member
Heb ze toch al wel een paar keer echt moeten gebruiken berg op of af (pas omhoog, zowel in Frankrijk als Oostenrijk). En daar was je zonder echt niet naar boven gekomen! Nog even los van de veiligheid. Heb overigens ook controles voor de pas gezien die auto’s zonder kettingen om de wielen niet doorlaten. Ik zouhet er zeker niet op gokken
 

hendrik38

Forumguru
@bartg heb je ook nog aanpassingen moeten doen om de ketting passende te krijgen voor je bandenmaat? Ik ben nog wel benieuwd of je veel moet aanpassen aangezien de N894 voor veel maten geschikt is. Ik denk dat je de ketting in sommige gevallen nog korter moet maken afh. van je maat?
 

4Motion

Senior Member
Ik heb de kettingen vandaag getest. Voor mijn 18 inch banden moet je 4 schakeltjes toevoegen, super eenvoudig. De kleinste bijgeleverde adapter past op de wielbout. Vergeet het plastic wielkapje niet te verwijderen.

Mooi product, eenvoudig aan te brengen! De RUD merknaam is op verschillende onderdelen leesbaar, ik zou dus zeker voor de Weissenfels Automatika M91 N894 gaan.

IMG_6663.JPG
 

hendrik38

Forumguru
@bartg dat is fijn te horen. Dan ga ik ze ook bestellen. Hoe weet je hoeveel schakels er tussen moeten en welke adapter je moet pakken? Instructie? Laat je de adapter op de reis naar wintersport erop zitten?
 

4Motion

Senior Member
@hendrik38 die adapter is echt eenvoudig en snel te installeren. Ik ga hem pas plaatsen als ik de kettingen effectief aanleg.
Er zit een duidelijk blad bij de kettingen die per maat aangeeft hoeveel schakels je dient te plaatsen.
 

hendrik38

Forumguru
Wauw..zitten er dan 4 v die losse blauwe schakels bij en er zitten ook al een paar in de ketting dan? Zie dat je bij sommige maten er 4 bij moeten.
 

4Motion

Senior Member
Standaard zitten er al 6 in de ketting. Ik moest er nog eens 4 bijplaatsen. Er zit een zakje met meer dan 10 schakels bij de kettingen...
 

hendrik38

Forumguru
@bartg staat er bij jouw in de bijsluiter ook iets over max gewichten? Als ik op de bandenleader website de 235/45/20 intoetst krijg ik ook de keus voor de S897 ipv de N894. Deze schijnt voor de wat zwaardere voertuigen te zijn, maar geen idee waar ze de gewichtsgrens leggen.
 

De Stip

Forumguru
Dat is geen loopvlakketting en ook zonder span systeem. Ik durf dat niet aan met de 20 inch

Waarom zo je hier angstig voor zijn? Het ziet er mijns inziens goed uit en ze zijn voorzien van alle keurmerken. Wellicht als je de Arctic Challenge gaat rijden, dat je een zwaarder systeem gaat kiezen. Maar in alle eerlijkheid en ik durf dat als ervaren wintersporter nogmaals te herhalen, heb je de kettingen bij je uit juridisch oogpunt en just in case. Maar goed, ieder z'n meug natuurlijk.

Shoot!
 
Ik heb ook de Rud centrax. Nog geen ervaring mee alleen. Gekozen omdat deze als beste getest is en echt makkelijk om te leggen is , ook voor verlaagde auto's.
Maar ook ben ik het met de Stip eens dat het gebruik van die ketting echt sporadisch is. Van mijn keer of 15 wintersport misschien 3x om moeten leggen , moeten leggen zonder mag je echt niet verder.
 
Ik kwam dit topic (eigenlijk t hele forum) net te laat tegen...
kwam ergens wat tegen dus had een setje normale kettingen besteld, irritante is dat de webshop gewoon via de auto selector met "normale" kettingen komt... die webshop dus maar gestuurd hoe ik ze terug mag gaan sturen naar ze.
 
Bovenaan Onderaan