Levering Superb IV uitgesteld door corona

leon-cupra

Forumguru
@hemi24 , TS had vooraleer de oude schoenen weg te doen wel eerst gevraagd aan de dealer wanneer zijn nieuwe schoenen gingen binnen komen. Is een belangrijk gegeven in heel deze situatie :jaja:
 

hemi24

Forumguru
Maar is het ook opgenomen in de getekende overeenkomst op een dergelijke wijze dat er rechten aan kunnen worden ontleend..?
 

leon-cupra

Forumguru
In de service van een dealer zit veel goodwill, op heel veel vlakken. Jouw antwoord is uiteraard correct maar wel "goedkoop".
 

Miez1

Forumguru
@Vinny Je kunt ook kijken of je een afspraak kunt maken met de garage over bijvoorbeeld een occasion die ze hebben staan en die je tegen een kleine vergoeding zolang mag gebruiken.

Goede tussenweg en nog prettiger als de dealer hier zelf mee komt, dan zit je op een goede lijn met je klanten.
 

Canon-Eye

Forumguru
In de service van een dealer zit veel goodwill, op heel veel vlakken.
Destijds (januari 2011) zat er op de Fabia Greenline een geschatte levertijd van ca. 3 à 4 maanden. Wegens einde werkzaamheden door VUT moest ik mijn zakelijke O2 combi (door dezelfde dealer geleverd en onderhouden) overdragen aan een jongere collega, maar ik kon geen 4 maanden zonder auto. De dealer in Spijkenise heeft mij toen op papier een vroege F2 hatchback uit de occasionvoorraad verkocht met de afspraak dat deze weer teruggenomen werd bij aflevering van mijn nieuwe auto voor een afgesproken bedrag van 400 Euro minder - dat was 10% van de aankoopprijs. De auto stond op mijn naam zodat ik de verzekering en belasting betaalde en het bekeuringsrisico liep. Ook had ik er zo lang de voor mijn nieuwe auto meebestelde winterwielen onder laten monteren. De levertijd bedroeg uiteindelijk ruim 5 maanden, maar daar maakte niemand een probleem van.

Prima service van die dealer, zeker als je bedenkt dat hij al wist dat de nieuwe auto niet bij hem in onderhoud zou komen omdat ik al 2 jaar eerder verhuisd was naar onze huidige woonplek, zo'n 250 km ver weg. Maar ik was daar wel rond de 35 jaar zakelijke klant geweest en altijd prima behandeld. Kwestie van wederzijdse loyaliteit eigenlijk - en die band bestaat nog steeds, want 1x per jaar kom ik daar nog in de buurt om bij mijn vroegere werkgever foto's te maken tijdens het jubilarissenfeestje en dan ga ik meestal nog even bij die dealer gedag zeggen. Jammer dat vanwege de corona dat feestje dit jaar is afgeblazen...
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dat de toon al gezet is/was bij het voorstel voor de in te ruilen wagen en de daarbij genomen beslissing om deze zelf te gaan verkopen...
 

EdK

Forumguru
Dat ik mijn Cx-5 maar niet moest verkocht hebben is een zeer flauwe uitleg. De garage wou hem liever niet overnemen en had dit duidelijk gezegd.
Wij waren dat ook zo overeengekomen.

Prima dat jullie dit zo zijn overeen gekomen, maar hiermee is het gehele verhaal van inruil voor de dealer niet meer van doen.
Hij hoeft jou alleen nog maar een Skoda te leveren en een dealer zal nooit een harde datum van aflevering geven totdat hij op zijn terrein staat.

Wat ik niet begrijp is dat ze me geen oplossing kunnen kunnen aanbieden.

Heel lullig gezegd hebben ze jou wel degelijk een oplossing aangeboden, alleen die oplossing is niet naar jouw zin om dat dit een vermogen is ! ( vind ik ook )
Maar nogmaals hij is geheel niet verplicht om voor jou een oplossing te zoeken voor vervangend.
Als die dit al zou doen dan is dit allemaal goodwil niet meer en niet minder !

Als jij de CX5 niet zelf particulier had verkocht dan maar aan de dealer ( voor veel te lage prijs ) dan had je er nu nog gewoon in gereden !
En had de dealer een financieele strop gehad omdat hij jouw wagen nog niet te koop kan zetten en dus straks als hij hem wel zou gekregen hebben voor veel minder verkocht hebben !

Maar doordat zijn levertijd een ongeveer is ( of je moet het hard op papier hebben staan ) en pas hard word zodra hij op zijn terrein staat kun je hem simpelweg niet aanspreken op een uitspraak ( helaas )
En is het hoe vervelend ook niet zijn probleem dat jij dus de CX te vroeg verkoopt.
En dus denkt de dealer gewoon JIJ verkoopt te vroeg en dus is het JOUW probleem.
En tuurlijk kun je wat bij mij huren, alleen kost het je de volle mep !

Dus een tussen oplossing kan zijn MITS de dealer mee wil werken om te kijken of hij nog een oud maar goed Fabia of Felicia heeft staan die je kunt kopen en waar je op papier laat zetten wat je terug krijgt als je hem inlevert na 1 maand / 2 maanden / 3 maanden !

En wat je als laatste kunt doen is de importeur zelf bellen als je 100% zeker weet dat hij daar staan of zij jouw wagen niet met bepaalde spoed kunnen afleveren !
Nee heb je hierbij en Ja kun je krijgen .....
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , je vergeet wel in heel jouw verhaal dat de dealer op het laatste een "keiharde" leverdatum had meegegeven. Moest het later geweest zijn , de leverdatum, had vinny zijn cx5 wss nog niet afgegeven. Het is door het doorgeven van een bevestigde levertermijn dat de cx5 weg gegaan is. Dat de levertermijn dan opgeschoven geweest is, is voor beide partijen lullig, maar de dealer gaat, door het geven van een bevestigde levertermijn, nu niet helemaal vrijuit.
 

Okki

Donateur
Terwijl ze hier in Holland reclame maken dat je een auto kan bestellen en dat ze die dan thuis komen afleveren....
 

Vinny

Forumguru
Bij mij gaat het hier allemaal niet over de kleine lettertjes.
ik weet dat ik geen poot heb om op te staan mochten er een rechtszaak van komen.

bij mij gaat het meer over de service of eerder het gebrek eraan.

Ik heb dit weekend een mail gestuurd naar Customer Care en naar de dealer.

De dealer belde me op deze morgen, hij kan/wil niets doen.
enkel tegen betaling van 30€/dag kan hij me een auto aanbieden.
het komt er op neer dat het hun probleem niet is.

van Customer Care heb ik nog niets gehoord, maar ik verwacht dat deze me zullen doorverwijzen naar de dealer.

ik ga er verder ook geen drama van maken, maar laten we zeggen dat de relatie met onze dealer een flinke deuk heeft gehad voor ze goed en wel is gestart.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
je vergeet wel in heel jouw verhaal dat de dealer op het laatste een "keiharde" leverdatum had meegegeven.
Die ben ik niet vergeten hoor, ik heb vernomen dat er niets keihard op papier staat hierover !
Dus je hebt niets om mee te slaan !
Als hij zwart op wit de preciese leverdatum had gehad , dan had hij iets om mee te slaan !
En nu niet !
En dan weet ik wel dat mondelinge afspraken net zo hard behoren te zijn tegenwoordig.
Maar als jij met de dealer alleen in een hokkie zit en het dan zegt en naderhand zegt dat hij dit nooit heeft gezegd of in andere contex.... tsja dan word het een welles nietus spelletje waar jij dan toch aan kortste einde trekt...

Dus tsja ik vind het ook niet leuk , maar dit is wel waar het uiteindelijk op neer komt in het hele verhaal !
En dat vinny dat niet leuk vind om te lezen , dat kan ik heel goed begrijpen !
Maar zo zie ik het vanuit de denkwijze van die dealer !!

Die dealer denkt van tsja niet mijn probleem dat jij je wagen te vroeg verkoopt .....
En dan wil je korting op een huur auto ??
Het is je eigen schuld, ik heb nooit een harde leverdatum opgegeven !!
Dus mijn probleem niet !!

( dit is niet mijn uitspraak maar de uitspraak van hoe ik denk dat de dealer het ziet !! )
 

JeSko

Forumguru
Sterkte @Vinny , enorm enorm enorm zuur natuurlijk, en extreem onhandig dat je zonder eigen auto zit. Jammer dat de dealer waarbij je een nagelnieuwe wagen hebt gekocht je niet ergens tegemoet kan komen met bv een vervangwagen. Ze reden in 2019 mijn 308 aan gort, en door problemen met 2 malafide opkopers heb ik bijna 3 weken zonder auto gezeten, ik mocht van de Peugeot garage waar ik net 5 maand klant was mijn wrak zolang als ik wou laten staan bij hun, gratis, en heb maar liefst 3 weken ( contractuele termijn voor gratis vervangwagen was maar 14 dagen ) de vervangwagen gratis mogen gebruiken zonder extra kosten omdat mijn vrouw hoogzwanger was. Moet je nog weten dat ik de Peugeot niet eens bij hun heb gekocht, maar gewoon particulier tweedehands. Die officiële Pug garage mis ik nog wel eerlijk gezegd. Niks dan positieve ervaringen met gehad.
 

leon-cupra

Forumguru
@EdK , vinny weet ook perfect waar hij aan toe is, maar zoals in zijn eerdere reactie, het gaat het erom hoe de dealer hier mee om gaat. Dealer maakt hem echt niet populair. En ondanks vinny niets op papier staan heeft, heeft de dealer wel iets mondeling toegezegd. Een eerlijke verkoper/dealer zou ook niet doen alsof zijn neus bloedt. Zie naar mijn reactie hoe we het hadden opgelost toen ik nog bij nissan werkte. Onze klant had zijn wagen ook al verkocht maar de nieuwe wagen bleef ook weg. Dus tja, als dealer zoek je naar een treffelijke oplossing. Het aanbieden van een vervangwagen aan 30euro per dag is toch van de pot gerukt.uiteindelijk wint niemand daar bij.
 

Vinny

Forumguru
Op mijn bestelbon staat duidelijk uiterste leverdatum 15-04. Waarschijnlijk heeft dit niets van rechtsgeldigheid (overmacht zal geroepen worden).
Maar uiteindelijk gaat het daar niet over.
Het gaat niet over wie in fout is het gaat over een probleem die moet opgelost worden.
In januari is er een nieuwe dealer gestart in de buurt, ik denk er sterk aan om daar eens te gaan luisteren en eventueel te vragen of ik bij hem kan gaan als ik mijn auto heb.
 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
vragen of ik bij hem kan gaan als ik mijn auto heb.

Ik zou zeggen..ik kom gaarne bij U voor mijn toekomstig onderhoud, vermits U mij nu kunt helpen met een tijdelijke voiture.

Dealers verdienen het meest aan onderhoud volgens mij, dus een mooie win-win situatie in het verschiet.
 
.......Mijn wagen staat al min 3 weken in Brussel. De garage is op 4 mei terug beginnen werken, maar mijn wagen zal waarschijnlijk maar kunnen geleverd worden begin juni.
Er is dus meer dan 4 weken nodig om mijn auto van Brussel naar Kruisem te brengen en deze klaar te zetten...........

Ik heb vernomen dat de parking in Brussel vol stond met 7.500 wagens die niet uitgeleverd raakten omwille van Lockdown. Als die nu FIFO uitgeleverd worden dan kan het inderdaad pas juni zijn dat je de nieuwe kan ontvangen. Ik geloof wel dat ze bij zowel invoerder als dealers er momenteel alles aan doen om de achterstand zsm weg te werken (is ook in hun eigen belang).
Ik heb zelf eind december besteld en toen werd er mondeling gezegd dat de levering voor maart-april ging zijn. Op de bestelbon stond eind juni... De kleine lettertjes zeggen dat de levertermijn nogmaals met 25% verlengd mag worden en pas nadien kan je kosteloos annuleren. Nu is dit allemaal zonder corona gerekend. Ik ben geen jurist maar vrees dat overmacht in deze zal opgeworpen worden en dat er niet veel anders op zit dan de rit uit te zitten. Bij mij zit er wel een overname door de dealer in en ik zit effectief al over mijn km'rs die in de overname werden vermeld. Mijn idee daarover is : als men hier niet over zevert ga ik ook niet zeveren dat ik langer moeten wachten heb. Alles lag gewoonweg plat. Dus de dealer kan er niet veel aan doen denk ik. Dat je ondertussen zonder auto zit is vervelend maar buiten ieders wil.
 

Miez1

Forumguru
Zoals ik het bekijk; er zit in elk mens ratio en emotie, ik neem aan dat @Vinny heel goed weet dat hij juridisch (=ratio) aan het kortere eind trekt. Zijn emotie kan hij niet wegcijferen en de 'deuk' waar hij het over heeft zal onherstelbaar zijn. Je voelt je gewoon niet geholpen, daar draait het om, geen compromis, niks. En dat is in het huidige tijdsbeeld m.i. onbegrijpelijk. Er breekt een tijd aan dat dealers service weer met een hoofdletter moeten gaan schrijven, daar moeten ze nu al mee beginnen door bij klanten meer die emotionele kant op te zoeken. De huidige manier betuigt alleen maar van een korte termijnvisie en ik vraag me werkelijk af of dit het standpunt van de dealer is of van het 'pratende pak' in de showroom (no offence!).
 

leon-cupra

Forumguru
@Miez1 , geloof mij , ben nog zo een sprekend pak geweest, als verkoper zou het snel opgelost zijn. Dan geef je onmiddellijk een wagen mee. Minste miserie en tevreden klant.
Het is van hogerhand dat er moeilijk gedaan wordt. Een vervangwagen kost geld. Dus als de dealer iets gratis geeft, gaat het van de marge af.
 
Bovenaan Onderaan