Levering Superb IV uitgesteld door corona

Vinny

Forumguru
op 18-01 heb ik mijn wagen een Superb IV Style besteld met nog talrijke opties.
Er was me beloof de mijn wagen ging geleverd worden ten laatste einde maart.
op de bon had de verkoper zich ingedekt en en als uiterste leverdatum 15 april gezet.

Wij reden toen met een CX-5 dat we particulier gingen verkopen. Die koper van de CX-5 had gevraagd om de wagen te mogen komen halen op 15 maart. na contact op genomen te hebben met mijn dealer en de bevestiging van hem gekregen te hebben dat we onze wagen gingen hebben einde maart. zei ik tegen de koper van de CX-5 dat ik goed was om deze te komen halen op 15 maart. Wij zouden onze plan wel trekken voor 14 dagen met de auto van onze zoon.

Door de Corona waren de garages gesloten, wij konden niemand bereiken en werden niet op de hoogte gesteld. ik heb dan maar Skoda Care gecontacteerd, die konden me juist zeggen dat mijn wagen in Brussel staat.

Nu heeft mijn dealer me maandag gecontacteerd dat mijn wagen nog altijd in Brussel staan maar niet kon zeggen wanneer hij zou kunnen uitgeleverd worden. Vrijdag heb ik dan terug contact gehad met de dealer, maar deze wist nog niet meer. Hij zou eens bellen naar Brussel en me terug bellen. Na een kwartier belde hij me terug dat hij niet weet wanneer deze zou geleverd worden. maar dat ik mag verwachten dat dit pas in juni zou zijn.

Nu vraag ik aan hem of hij ons kan helpen met een vervangwagen, om dat wij zelf geen meer hebben en het schipperen in met 1 wagen. hij kan ons ene geven maar deze word aangerekend aan 30€/dag = 900€/maand. ik heb hem vriendelijk bedankt.

ik vind het zeer jammer dat onze dealer niets kan doen voor ons.
ben ik nu te veel eisend, of is mijn dealer te gierig?
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Je bent niet de enige in deze situatie. Op veel forums lees je identieke verhalen.
Betreft de vervangwagen .., tja hekel punt. Skoda kan de levertermijn niet garanderen, jij hebt reeds jouw wagen afgegeven ... had je de garage jouw wagen laten overnemen had je gewoon met je wagen kunnen verder rijden.
vind het wel straf dat de wagen zo lang in Brussel dient te staan, transporteurs zijn toch niet onderhevig aan de Corona-maatregelen?
Je hoort meer en meer dat vag software problemen heeft met zijn nieuwe modellen. Zou er mss een ander probleem zijn dat men verzwijgt ?
 

Vinny

Forumguru
leon-cupra probleem was dat de garage niet geïnteresseerd was in de CX-5 en me dan een overnamebod deed om te huilen. voor de prijs die ze me gaven kon ik hem op elke hoek van de straat verkopen.

Hun verklaring waarom de wagen nog in Brussel staat is: dat er daar zeer veel wagens staan en dat ze niet allemaal tegelijk kunnen geleverd worden.

Het ergste vind ik dat ze me geen (betaalbare) oplossing bieden. Als ze me tijdelijk met een andere wagen aanbieden, mogen ze van mij zoveel tijd nemen dat ze willen.
 

leon-cupra

Forumguru
Tja nochtans eens CX5 is wel een van de populairdere suv-s. Had niet lang op zijn parking gestaan.

tja, je dealer kan toch wel wat druk zetten. Kan vragen/eisen om jouw wagen vanvoor in het rijtje te zetten...

tja een vervangwagen kost hen ook geld terwijl ze er zelf ook niet zodanig veel aan kunnen doen (overmacht door Corona). Zou nu absoluut niet in hun positie willen zitten. Maand en half geen inkomsten, markt die in elkaar zakt, boze klanten , uitstel levertermijnen .... jij mag ergens nog van “geluk” spreken dat hij al in brussel staat. Bij velen staat hij nog in onderdelen bij subcontractors te wachten op assemblage.
 

EdK

Forumguru
Tsja heel bot gezegd is het de dealer zijn probleem niet dat jij nu geen wagen hebt en moet delen met een familielid !
Als je hem had verkocht aan de dealer voor een X bedrag en de levertijd was langer geworden dan had het probleem nu bij de dealer gelegen ! ( meer Km's bij inlever en dus minder waard voor hun )
Door hem particulier te verkopen de CX5 heb je dit probleem ook naar je toe getrokken, ondanks dat je een uiterlijke levertijd hebt gevraagd van de nieuwe wagen.
Als je deze levertijd op papier had laten zetten met een boete clausule in euro's of vervangend vervoer, dan had je sterk gestaan.

Ja het is in deze dus erg vervelend voor jou met alle vertragingen en een aanbieding van 900 eurie voor huur van een wagen.
Maar het is nu eenmaal zo !!
Maar er zijn natuurlijk nog meer bedrijven die wagens verhuren, dus zit je echt omhoog dan kun je ook eens kijken of er daar betere aanbiedingen zijn kwa huren.
 

Timmer

Donateur
Ik zou ergens denken 'leverdatum 15april overschreden = contract niet nageleefd', echter door corona kunnen ze hier 9 op 10 een geval van overmacht op inroepen en dus niet aansprakelijk gesteld worden.
Andere kant, een vervangwagen aan €900 per maand, doe er iets bij en je kan je huis ermee afbetalen...
 

EdK

Forumguru
leverdatum 15april overschreden = contract niet nageleefd
Als er verder geen kleine lettertjes in het contract erbij staan om er onder uit te komen ....
Maar die staan er echt wel hoor !! Pak je leesbril en vergrootglas maar en gaat maar zoeken...
:koffie:
 

leon-cupra

Forumguru
In de meeste contracten staat, denk ik, iets van een 15% van de geschatte levertermijn dat ze erover mogen gaan (uitgezonderd overmacht).

@EdK , jouw redenering is niet volledig juist. TS had duidelijk gevraagd aan de dealer wanneer zijn wagen ging binnen komen vooraleer zijn wagen af te geven. Dat er dan erna niet meer aan de levervoorwaarden kan worden voldoen, dat is dan niet de schuld van de TS.

Toen ik nog verkoper bij nissan was, hebben we ook een dergelijke situatie gehad. Uiteindelijk heeft onze klant een wagen ter beschikking gehad voor de periode dat zijn wagen er nog niet was(het gebruik was gratis) , echter wel met betaling van de verzekeringskosten (heeft uiteindelijk zo een 200euro betaald). Ik zou anders dergelijk voorstel eens voorleggen aan de dealer. Denk dat TS genoeg argumenten heeft opdat de dealer ook een beetje water in de wijn kan doen.
 

Vinny

Forumguru
ik vind het erg dat sommigen hier vinden dat het nog mijn schuld is.
Die corona is niet mijn schuld en niet die van de dealer, bij mij gaat het hier over de service dat er geboden word of juist het gebrek eraan.
Mijn wagen staat al min 3 weken in Brussel. De garage is op 4 mei terug beginnen werken, maar mijn wagen zal waarschijnlijk maar kunnen geleverd worden begin juni.
Er is dus meer dan 4 weken nodig om mijn auto van Brussel naar Kruisem te brengen en deze klaar te zetten.

ik ben ervan overtuigt dat mijn vorige dealers van Mazda en Honda me gratis een auto zouden aangeboden hebben voor de duur van de wachttijd. met de verzekering betalen heb ik geen probleem.
 

Derooke

Forumguru
Het is zeker raar dat het transport zolang duurt.
Ik zou em zelf gaan halen als dan kan . En doe ik zelf wel de plastic er af .
Maar nee serieus ik begrijp dit ook niet. Alle transport werkt op gewone capaciteit. Alsook de garage (verkoop en onderhoud).

De dealer zou op zijn minst iets kunnen doen al is het een kleine vervangwagen.(tegen vermindering prijs.)
Dat maakt een dealer een goeie dealer (service) Als je dan binnen x tijd terug een wagen gaat kopen kom je daar weer eerst. Dus op korte termijn kost een wagen de dealer geld maar op lange termijn wint de dealer door een andere wagen daar te kopen en het onderhoud te doen van je huidige.

Er zit een dealer in mijn regio die ook door slechte service een slechte naam aan het krijgen is (geen vag) terwijl dit wel een grote garage is (vestigingen in verschillende plaatsen) op termijn kost dit klanten . . .(mij zijn ze al kwijt )
 

leon-cupra

Forumguru
Aan de andere kant, merkentrouw en trouw aan de dealer bestaat ook niet meer. Heb het genoeg gezien als verkoper. 1euro goedkoper bij dealer X en ze zijn weg. Het is maar een zeer beperkt cliënteel dat een bepaalde graad van service apprecieert en die de dealer daar later voor “beloont”.
 

EdK

Forumguru
De garage is op 4 mei terug beginnen werken, maar mijn wagen zal waarschijnlijk maar kunnen geleverd worden begin juni.

Maar je vergeet erbij te zeggen dat geen enkel bedrijf momenteel voor de volle 100% productie draait.
En het is natuurlijk niet alleen jouw wagen die daar staat maar er staan er wat meer.
Maw alles duurt wat langer en voor een ieder is het zo dat alles wat iets langer duurt is altijd veels te lang.

En in jouw geval is het natuurlijk allemaal erg zuur , maar zo heeft elke langer wachtende zijn eigen verhaal !
En hoe vervelend het ook voor je is, het is natuurlijk niet de dealer zijn schuld dat jij de oude wagen verkocht hebt en uiteindelijk door omstandigheden te vroeg hebt weggeven aan de koper !

Je had de koop ook kunnen annuleren van je oude wagen of kunnen zeggen dat door omstandigheden je de wagen later aan hen verkoopt.
Uiteraard met een kans dat zij naar wat anders waren gaan zoeken en jij voor de wagen weer een andere koper moet vinden...


ik vind het erg dat sommigen hier vinden dat het nog mijn schuld is.
Dat wil ik er niet mee zeggen, maar ik vind ook dat je de schuld ook niet in dit geval in de schoenen van de dealer kunt schuiven....:pieker:
 

Vinny

Forumguru
@EdK ik heb nooit gezegd dat het de dealer zijn fout is. Dat ik mijn Cx-5 maar niet moest verkocht hebben is een zeer flauwe uitleg. De garage wou hem liever niet overnemen en had dit duidelijk gezegd.
Wij waren dat ook zo overeengekomen.

Dat mijn wagen niet uitgeleverd kan worden doordat ze niet aan 100% kunnen werken kan ik ook nog begrijpen.
Wat ik niet begrijp is dat ze me geen oplossing kunnen kunnen aanbieden.
 

Derooke

Forumguru
Aan de andere kant, merkentrouw en trouw aan de dealer bestaat ook niet meer. Heb het genoeg gezien als verkoper. 1euro goedkoper bij dealer X en ze zijn weg. Het is maar een zeer beperkt cliënteel dat een bepaalde graad van service apprecieert en die de dealer daar later voor “beloont”.

Dat kan ik begrijpen . Maar al is het maar 3 a 5 procent . Is het toch positieve reclame die die mensen doorgeven ?
Maar er zijn idd overal minimum 2 kanten aan .
 

RPeter

Senior Member
Een absoluut minimale dienstverlening zou het geven van relevante informatie mogen/moeten zijn. Hoeveel problemen, spanningen,.. kunnen vermeden worden door eenvoudig, duidelijk te communiceren.
De leverancier weet precies waar zich wat, waar bevindt. Minder stress voor iedereen betrokken
 

Vinny

Forumguru
Merken trouw? Jazeker.
Ik was 21 jaar trouw aan Honda.
Door een wijziging in hun aanbod van ik veranderd van merk.
Mijn beste vriend twijfelde juist om dan wel een Honda te kopen, ik heb hem toen overtuigd van de kwaliteit en van de service, ondertussen heeft hij al 2 Honda's gekocht. Dus een goede service brengt zeker op
 

leon-cupra

Forumguru
@Vinny , aangezien je kinderen al met de wagen rijden, ben je wss van een andere generatie. De huidige generatie is op dat vlak anders. Het is maar een zeer klein aandeel klanten dat nog trouw is.
 

Cordoba

Forumguru
@Vinny Je kunt ook kijken of je een afspraak kunt maken met de garage over bijvoorbeeld een occasion die ze hebben staan en die je tegen een kleine vergoeding zolang mag gebruiken. Andere optie is anders om zelf ergens een goedkope occasion te kopen en die over een maand weer te verkopen met minimaal verlies. Ik kan me voorstellen dat een garage huiverig is om kosteloos een auto ter beschikking te stellen, zij hebben wekenlang vrijwel de normale kosten gehad en geen inkomsten, en ook op lange termijn is de vraag hoe en wanneer de inkomsten herstellen.
 

hemi24

Forumguru
levertijd is vrijwel altijd indicatief bij het bestellen van een nieuwe wagen, dus ja eigenlijk heb je je spreekwoordelijke oude schoenen net iets te vroeg van de hand gedaan...
 
Bovenaan Onderaan