Level 42's S3

Level42

Forumguru
Omdat ik toch lekker met de voetenverlichting achterin bezig ( http://www.skodaforum.nl/forum/i/project-led.27469/page-22#post-633720 ) was meteen even de USB aansluiting afgemaakt....tenminste...hij werkt nu maar ik ben nog niet helemaal tevreden hoe het in het bakje eruit ziet en zit, dus dat volgt later nog....

Maar hier zie je in ieder geval hoe ik het bedraad heb. Ik heb de aansluiting dus parallel over de aanstekeraansluiting voor de achterpassagiers gezet. Voordeel is dat deze continu 12V voert en een fatsoenlijke hoeveelheid stroom kan leveren.

Omdat de draden hier dus relatief dik zijn heb ik niet gesoldeerd maar voor van die handige "aftap" klemmetjes gekozen. Die zijn precies voor dit soort klusjes bedoeld, je wilt iets parallels aansluiten op bestaande bedrading zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.

Je plaats de nieuwe draad in de houder, de andere kant van het klemmetje plaats je over de bestaande draad en dan perst je met een tang voorzichtig (en zo recht mogelijk !) het metalen mespatroon naar beneden. Deze snijdt door de isolatie en maakt contact met de bestaande (en nieuwe) aders en klaar is je verbinding !. Nog even het isolatie "dakje" er op klikken en klaar.
 

Bijlagen

  • IMG_0312.jpg
    IMG_0312.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 155
  • IMG_0313.jpg
    IMG_0313.jpg
    982,7 KB · Weergaven: 147

Level42

Forumguru
Zo.....mijn S3 heeft z'n eerste beurtje gehad. En gisteren even bij @Antera langs geweest voor de broodnodige VCDS aanpassinkjes (zie de VCDS thread).

Nu had ik in alle eerlijkheid nog steeds 1 probleempje met de S3: hij trok nog steeds naar rechts. Het was na de Pirelli's wel wat verbeterd maar toch....je voelt het.....op de rijksweg na een meter of 200 van de linker naar de rechterbaan als je het stuur los laat....dat hoort niet. Vooral als ik dan een ritje deed in mijn vrouw's Citigo en daar totaal geen last van had merk je dat dan op....onwillekeurig zit je continu het stuur een beetje naar links te trekken....

Dus dit gemeld bij de dealer, waren wel verbaasd want hij is destijds uitgelijnd maar ze zouden kijken. Er moesten ook sneeuwslofjes onder dus ze hebben na de bandenwissel proef gereden en....volgens hen rijdt hij zo recht als een lineaal....nu heb ik nog geen rijksweg gereden na de beurt maar ik heb het gevoel dat ze gelijk hebben.....is toch wel raar....nja even aankijken maar weer. Overigens heb ik nu Continental Wintercontacts....wel super dat ik dat nu bij de dealer mag laten doen i.p.v. de bandenboer, leve Alphabet lease !!! (Scheelt weer onnodige tijd en .....ik heb toch meer vertrouwen in de dealer).

Had als ruil auto een vrij nieuwe O3 mee, toch ook een fijne wagen hoor, net iets steviger allemaal, ....maar ik betrapte mezelf er op dat ik hem een beetje smal vond.....hoezo verwend ! :D

Tsja de S3 is toch echt een lange-afstands auto gericht op comfort.

1 ding over de VCDS aanpassingen: die Audi optie van het "gaspedaal".....ik dacht, ach een tikkie vlotter is wel lekker maar......het verschil is _echt_ bizar !!! De auto/bak zijn _veel_ vlotter, hij hangt nu echt veel strakker aan het gaspedaal, in 1 woord heerlijk......volgens @Antera is het verschil ook het grootst bij de 1.6 TDI dus ik bofte.

Het is echt de goedkoopste "tuning" die je kunt doen en ik heb eigenlijk nu al medelijden met de mensen die niets wetend zonder deze optie rondrijden. Ik zeg: DOEN !! :)

Intussen heb ik ook nog weer wat nieuwe LEDjes ontvangen, die wil ik nog monteren onder de voorstoelen i.p.v. de 1 LED's versie die nu een veel te zwak schijnsel geven...maar daar moet ik even tijd voor vinden.

Was overigens grappig, de monteur was opgevallen dat er een "extra USB aansluiting" onder de armleuning zat.....dus ik, "tja, in zo'n auto is 1 USB aansluiting echt te weinig dus die heb ik er zelf in gemaakt ! :D

Intussen ook de nep uitlaatjes en midden sierstrip besteld....ben benieuwd !!

En verder is het Genieten met een Grote G in de S3.....elke kilometer voel je je verwend :D
 

Level42

Forumguru
Zo, afgelopen vrijdag heeft mijn S3 alweer z'n 2e beurtje gekregen. (ongeveer 55000 km.)

Enige puntje wat ik had....na terugplaatsen van de zomer Pirelli's toch weer een beetje naar rechts trekken. Dit was volkomen weg bij de winterbanden dus het lag echt aan de banden. En het is gewoon bloed irritant continu je stuur een klein beetje naar links te moeten trekken....

Bij ophalen auto vertelde de mensen van Hoogenboom Barendrecht (waar ik tot nu toe prima tevreden over ben....er is echt iets veranderd daar sinds het niet meer Swarttouw is) dat ze links- rechtsvoor de banden hebben verwisseld en de "stuursensor" opnieuw ingelezen. Naar hun zeggen kan het ongeveer 1,5 week duren voordat deze weer helemaal gekalibreerd is. Ik geloof het meteen maar het goede nieuws is dat het probleem verholpen is. Toppie.

En verder helemaal nada niks nul problemen met deze heerlijke fantastische prachtige elke-rit-genieten auto.

O....en ze vroegen of ik iets had laten instellen omdat mijn 3e remlicht meeknipperde bij het openen......hihihihi....ja dat....en nog een paar dingetjes ;)

Overigens: ik kreeg als vervangend vervoer een S3 station mee.
Prima auto natuurlijk maar..........
Geen ACC.
Geen DSG.
Geen Canton.

En man man man......dan wordt je er weer even op gewezen hoe snel je went aan zulke dingen....

Het ergst vond ik nog dat handschakelen. Sorry......maar ik vind dat ZO 1994.........echt hoor....sinds mijn laatste O2 een DSG en ik wil nooit meer terug.

Daarnaast geen ACC is even link als je de normale CC aan hebt staan !!

En de normale geluidsinstallatie............tsja......iedereen die zegt dat er weinig verschil zit tussen deze en de Canton heeft gewoon geen verstand van geluid. Sorry maar zo is het. WAT een verschil zeg.....allemachtig....het leek wel overgang van FM naar AM radio..... echt een "auto-radio klank". Nee ook wat dat betreft heel erg blij met de paar extra euro's die ik per maand moet bijbetalen hiervoor :D :D
 

Level42

Forumguru
@Level42 Ik ben benieuwd of de Passat zonnekleppen ook in een O3 passen. Heb je toevallig de bestelnummers nog? En wat kosten ze jou destijds?

Ik zou het echt niet weten. Kwestie van heel goed foto's vergelijken denk ik ....of misschien bestelnummers.

Ik geloof rond de 40-50 euro als ik me goed herinner.
 

s-line

Forumguru
Omdat ik toch lekker met de voetenverlichting achterin bezig ( http://www.skodaforum.nl/forum/i/project-led.27469/page-22#post-633720 ) was meteen even de USB aansluiting afgemaakt....tenminste...hij werkt nu maar ik ben nog niet helemaal tevreden hoe het in het bakje eruit ziet en zit, dus dat volgt later nog....

Maar hier zie je in ieder geval hoe ik het bedraad heb. Ik heb de aansluiting dus parallel over de aanstekeraansluiting voor de achterpassagiers gezet. Voordeel is dat deze continu 12V voert en een fatsoenlijke hoeveelheid stroom kan leveren.

Omdat de draden hier dus relatief dik zijn heb ik niet gesoldeerd maar voor van die handige "aftap" klemmetjes gekozen. Die zijn precies voor dit soort klusjes bedoeld, je wilt iets parallels aansluiten op bestaande bedrading zonder de originele bekabeling door te hoeven knippen.

Je plaats de nieuwe draad in de houder, de andere kant van het klemmetje plaats je over de bestaande draad en dan perst je met een tang voorzichtig (en zo recht mogelijk !) het metalen mespatroon naar beneden. Deze snijdt door de isolatie en maakt contact met de bestaande (en nieuwe) aders en klaar is je verbinding !. Nog even het isolatie "dakje" er op klikken en klaar.
Ik zou deze stekkers nooit gebruiken in mijn auto. Ik zou ze veel liever solderen en dan met krimpkous sealen. Die blokjes zijn mij te storing-gevoelig!
 

Level42

Forumguru
Nou echt niet hoor werkt storingsvrij.

Werkt perfect mits correct toegepast. Je moet natuurlijk wel het correcte blokje voor desbetreffende draaddiameter gebruiken....

Ik vind het voordeel dat je de originele kabel niet door hoeft te knippen ook belangrijk in deze situatie....m.a.w. het is weer verwijderbaar....

Bovendien....het is maar een extra lampje wat er op zit he.....geen motormanagement of zo...
 

Level42

Forumguru
Long time no see mensen.....en.....dit is meteen ook een afscheid....

mijn mooie S3 heb ik al ruim een jaar niet meer gezien omdat ik vorig jaar september van werkgever ben veranderd. En verder is er nog zo het e.e.a. gebeurd, waaronder een scheiding....maar goed dat is al Lang achter de rug gelukkig en ben helemaal happy nu.

bij het overstappen van werkgever moest kreeg ik een “oprijder.” Nu wist ik dat qua auto regeling het bij deze werkgever iets minder luxe was (maar andere zaken wel beter) dus ik wist niet wat me te wachten stond.
Bleek het een S3 station te zijn !
Joepie dacht ik, maar toen stapte ik in.....was het nondeju een handbak ! Gadverdamme !
En ook de ACC en de door mij zo geliefd Canton ontbraken.....

maar vooruit maar.... het rottigste was dat ik helemaal niet over handbak of automaat na had gedacht, zó was ik inmiddels gewend aan de DSG.....echt alsof je terug gaat naar de 90s.... en erger nog, mijn vriendin heeft alleen een automaat rijbewijs.....

nou, om kort te gaan..... per November mocht ik iets nieuws uitzoeken. En het wordt geen Skoda.....maar een Kia.
Nooit gedacht dat ik ooit een Kia zou gaan rijden, maar dat had ik vroeger ook nooit over Skoda gedacht.

Twee zaken hebben de doorslag gegeven: mijn vader heeft een Niro Hybride en daar heb ik onlangs een flink stuk in gereden en wát een fijne auto. De automaat is niet zo goed als de DSG, maar verder rijdt ie echt bizar goed.

Het tweede punt is er een die jullie misschien al aanvoelen komen’ het wordt voor mij een e-Niro.
Het bijtellingsverschil is zodanig groot dat ik gek zou zijn om het niet te doen. Dus er komt een laadstationnetje aan mijn muur te hangen en de komende 5 (moest....erg vervelend) jaar rij ik dus op stroom.

wat verder voor mij belangrijk is: een wat hogere auto (ja we worden wat ouder, althans ik, maar for mijn vriendin is het ook prettiger), en het hoefde niet meer zo’n sloep te zijn als de Superb....onze gecombineerde kids zijn 16,18 en 19 en we rijden nooit met zijn 5en omdat er een al een vriendje heeft. Bovendien is de Niro ook niet echt klein....

het automaat probleem is ook meteen daarmee opgelost en eerlijk gezegd kan ik niet wachten....
Er zit echt zo veel moderne zaken standaard op die e-Niro.... heerlijk. Stoel verwarming, koeling, stuur verwarming, vooraf verwarmen voordat je instapt...een 2e generatie ACC (met camera en radar, dus veel beter dan die van mijn S3) etc. etc.

ik heb dit keer voor zwart gekozen. De gekke blauwe randjes (waarom toch ?) laat ik zwart wrappen en de lelijke KIA logo’s vervang ik door de mooi gestileerde Koreaanse versie.

al met al vind ik het jammer dat Skoda me niet meer over de streep kon trekken. Ze hebben niets vergelijkbaars, de Enyaq is gewoon net een slag te groot en te duur. De Nieuwe octavia is heel mooi maar je kan nog steeds maar heel beperkt bestellen wat je wil....en bovendien dan weer het bijtellimgsverhaal....

heb het uitgerekend en het scheelt me 6000 euro over de hele looptijd van de Kia.....daar kun je hele leuke dingen mee doen...

in ieder geval, na 3 Octavia’s en 2 Superbs komt hier (voorlopig) een einde aan mijn Skoda tijdperk. Wie weet wat er over 5 jaar te krijgen is...ik ben altijd heel erg tevreden geweest over de Skoda’s....iedereen veel plezier nog er mee !
 

Okki

Donateur
KIA s zijn zeker geen verkeerde auto's en zo zakelijk gezien een goede keuze.

Veel plezier ermee.....
 

Bakkertje

Forumguru
@Level42 Je kunt ook gewoon met een niet-Skoda hier rond blijven hangen hoor ;)

Heel veel veilige km-ers gewenst in je Kia, lijkt me ook weinig mis mee.. Sterker nog zag laatst een Kia Stingray op de weg, was voor het eerst dat ik de woorden da's een mooi Kia uitsprak :shocked:
 

Antera

Donateur
Veel plezier in je Kia ook dat rijd zeker goed maar kan nooit tippen aan de Skoda :-)

Lekker hoge zit is daarin tegen samen met de lage bijtelling enz zeker wel top.
 
Bovenaan Onderaan