Lekkage portieren

Cordoba

Forumguru
Je hebt veel verschillen tussen sanitair-kit, belangrijkste is op welke basis de kit is. (ruikt ie na aanbrengen, bij het drogen van de kit naar azijn, of niet)
 

aiva tco adoks

Forumguru
Richardc79: ik vraag me af of je de bovenstaande opmerking goed hebt begrepen. Met die opmerking bedoel ik niet of de kit wel goed blijft, maar of de lak (waar de kit ook op zit) in het frame van het portier wel goed blijft. Dus dat de kit de lak niet 'opvreet' en je over een paar jaar niet een lekkende kitnaad hebt, maar half weggerot portier.

Roets van binnenuit ... Skoda geeft daar toch garantie op ;)
 

richardc79

Nieuw lid
@Cordoba Ok, ik begrijp het. Dat risico heb ik mij niet zo gerealiseerd eigenlijk.

Overigens krijg ik wel de indruk dat de kit die er al zat bijna hetzelfde spul was (aan de kleur, geur en elasticiteit te zien) en dat was ooit al door de dealer gedaan denk ik. Maar zeker weten doe ik dat niet. Het reageerde in ieder geval niet met de lak want die was nog goed toen ik die kit eraf haalde.
Als het zo is dat de kit die @Erik_NL hier noemt hetgeen is wat de dealer gebruikt dan is dat bijna vergelijkbaar met de kit die ik heb gebruikt als ik de datasheets van die 2 kits naast elkaar zet.
Maar je hebt gelijk als je zegt: better save then sorry.

@Joske en anderen
De afdichting is dus nu wel ok en ik heb ook geen nat portier meer. Bedankt ook voor de tip van de kranten, het vocht word nu steeds iets minder dus dat gaat op termijn wel droog worden zo. :)
Wat nog wel steeds een groot probleem is, is het feit dat voornamelijk de vooruit aan de binnenkant volledig beslaat. Gevolg een hoop condens en dus een hoop vocht.
Nu is die voorruit een keer vervangen geweest, kan het zijn dat ze die slecht gekit hebben of iets dergelijks?
Of zijn er andere dingen die ik na kan kijken om daar wat tegen te doen?

Ik krijg dus nu namelijk de indruk dat er aan de voorzijde van de auto nog een vochtprobleem zit omdat vooral de vooruit heel nat is en blijft terwijl de zijruiten nu reuze mee lijken te vallen na het dichten van het probleem met de lekkende achter-portieren. De voorportieren hebben geen lek probleem, dat heb ik gecontroleerd uiteraard.
Ik verdenk die voorruit, omdat die ook vervangen is een paar jaar geleden en ik daarvoor het probleem volgens mij niet had. Iemand hier toevallig nog suggesties voor/ideeën over?
Hoe kan ik nazien of die ruit wel goed gekit is? Kan ik dit na-kitten of iets in die richting?
Iemand een idee daarover?
 

EdK

Forumguru
even voorop gesteld dat een ruit kan lekken.
Maar die beslagen ramen is volgens mij nog steeds een voortvloeisel van je lekkende deuren en dus nog steeds natte matten en de bekleding onder je losse matten.
En zolang dat vocht nog niet is verdwenen blijf je nog last houden van de beslagen ruiten.

Leg maar eens een natte paraplu of regenjas en broek in de kofferbak van een combi ( er vanuit gaande dat wagen droog is ) e kom de volgende dag in je wagen met dagen als in dit seizoen.
Wel dan zijn de ramen ook flink beslagen aan de binnenkant hoor.

Maw zorg er eerst voor dat al het restvocht van je lekkende deuren is verdwenen voor je verder gaat zoeken en slopen en dus geld gaat uitgeven.
Dus kranten blijven vervangen, dan zoveel mogelijk met airco aan rijden ( airco ontvocht namelijk )
En met kachel hoog stokend rijden en dan wel je raam ( ramen ) op kiertje.

En zoals ik al eens heb aangegeven met kranten tip , leg er wat zwaars op !!
Zie het als dat je een spons uitknijpt en het overtollige water in de krant verdwijnt.
 

Cordoba

Forumguru
Natte voorruit heb ik de laatste paar dagen ook (omdat ik dacht er niets aan te hoeven doen). Dat is overigens logisch verklaarbaar: als je rijdt met verwarming aan, zit er lucht in je ventilatiesysteem. Die lucht is warm, en bevat waterdamp. Als je de verwarming gewoon aan laat staan, tot einde rit en de keuze schakelaar voor de lucht, laat je het rooster naar de voorruit open staan, dan gebeurt het volgende:

- je zet de auto neer en alles koelt af
- ook de lucht in de pijpen van de ventilatie koelt af, en het teveel aan waterdamp in de koude lucht condenseert
- dat condensatievocht, slaat normaal neer op zo'n beetje de koudste plek
- de ramen zijn al snel het koudste plekje: enkelwandig, en direct in aanraking met de interieurlucht en de buitenlucht (verder zit eigenlijk overal minimaal een bekledingslaag tussen plaatwerk en interieurlucht)
- condensatievocht slaat dus logischer wijze als eerste neer op je voorruit (afgekoelde vochtige lucht uit ventilatie openingen)

Wat je eraan kunt doen:
- zet airco en verwarming uit het laatste stukje van je rit (vooral als de auto een nacht blijft staan)
- zet de keuze schakelaar voor interieurlucht bijvoorbeeld zo, dat alleen de opening naar de voeten open is
- zorg verder dat je zo min mogelijk vocht in de auto brengt (dus bijv. met regenachtig weer, komt via kleding vaak vocht mee de auto in)
- eventueel kun je een vochtvreter of iets dergelijks in de auto plaatsen (bijv. een Pingi, die neemt vocht op uit de lucht, en door bij verzadigde Pingi, het ding in de magnetron te warmen, stook je het vocht er weer uit, en kun je 'm opnieuw gebruiken)
 

Joske

Forumguru
en nog een aanvulling (deze week ondervonden) op de opmerking over het koudste plekje, namelijk de voorruit. Ik dacht dat het ging vriezen (of toch de ramen gingen aanvriezen) en had voor mijn vrouw (ja, zo ben ik wel ;) ) het isolatiescherm geplaatst. Het had die nacht niet gevroren en de ramen waren dus ook niet bevroren, maar: de voorruit was niet beslagen.. terwijl dit dagelijks voorheen het geval was.
 

Cordoba

Forumguru
Ook als het wel vriest maakt dat verschil Joske: als ik mijn raam moet schoonkrabben (tijdens krabben draait de motor, om al iets warmer te worden), en ik ga rijden, krijg ik regelmatig na een paar honderd meter last van ramen die beslaan. Heb ik het folie gebruikt, dan heb ik dat aanslaan na het wegrijden niet, of in veel mindere mate.
 

Canon-Eye

Forumguru
Cordoba's theorie sluit als een bus - maar sluit niet aan op mijn praktijk.
Ik heb nog nooit (in al die dik 45 jaar dat ik over een auto beschik) de verwarming en ventilatie uitgezet voor het laatste deel van de rit en dat heeft nog vrijwel nooit tot beslagen ramen (binnenkant) geleid - op enkele incidentele gevallen onder extreme omstandigheden na.
Ik hou het er maar op dat regelmatig goed schoonmaken van de ramen aan de binnenkant de meeste van die problemen voorkomt. Een vuile, vettige of aangeslagen ruit (weekmakerdampen) beslaat namelijk veel gemakkelijker dan een schone.
 

StijnA

Lid
Had ook dit vochtprobleem in een skoda fabia van 2006. Dankzij jullie info alles opnieuw afgekit. Ben benieuwd naar het resultaat. Ik heb ook krantenpapier vanachter op de tapijten gelegd en vanmorgen waren deze al behoorlijk vochtig.
Weet er iemand of je die klemmetjes (groen) van het achterdeurpaneel bij de skoda-dealer kan krijgen? De meeste zijn kapotgegaan.
Zoja, dan zal ik van de week eens gaan horen.

Bedankt alvast voor de goede informatie !
 

KWc

Lid
die groene weerhaakjes/ clips vind je bij de dealer of auto speciaalzaak. Kosten geen dr*l :geek:
Best eentje meenemen naar de dealer want er zijn verschillende maten
 

Joske

Forumguru
en ik dacht dat er ook wel ergens artikelnummers in dit topic te vinden zijn, zodat je weet welke klemmetjes je nodig hebt. Kosten inderdaad niet zo veel.

@StijnA : blij dat we jou kunnen helpen hebben, je mag je steeds ook nog voorstellen in de meet- en greet, met type en uitvoering. Dan kunnen we naderhand nog steeds helpen met andere akkefietjes van jouw Fabia (veronderstel ik toch) ;)
 

turboturbo

Forumguru
Even terugkomend op / in dit door mij aangemaakt topic.

Het is me nog steeds een raadsel waarom er af en toe water op de rand van de dorpel blijft liggen. Ik heb steeds meer het idee dat het te maken heeft met de hoeveelheid regen die er gevallen is en/of hoe lang ik de auto niet gebruikt heb, en de constructie van de deur-rubbers. Je ziet een klein gaatje onderin de deur zitten, daar lijkt de afwatering doorheen te moeten, maar dat wordt dan op de rand geloosd, zo lijkt het wel.

In ieder geval heb ik nooit meer een nat tapijt gevoeld (controleer dat steevast als er zo'n plasje licht) ook.... Dus ik schenk er maar geen aandacht meer aan...
 

Cordoba

Forumguru
Bij lekkage zijn de hoeveelheden water op de dorpel meestal wel een stuk groter (je hoort dan echt een 'pletsj' van het water dat op straat valt als je de deur open trekt. Een klein beetje water op de dorpel is niet bijzonder.
 

turboturbo

Forumguru
Dat gevoel heb ik idd niet, @Cordoba . Ik moest door dat andere topic 'water op de dorpel' hier weer aan denken, en bedacht me dat dichter bij mijn 'probleem' komt dan (een vorm van) lekkage...
 

ariel

Nieuw lid
Bedankt voor het filmpje ik heb nu ook drie portieren opnieuw dicht gekit, en het ging goed heb alleen paar nieuwe weerhaakjes moeten bestellen. Ik heb ook een fabia combi 2005. Ik heb het gewoon met kit van de badkamer gedaan. Nu heb ik nog wel een vochtvreter in de auto en die zit toch op een paar maanden nog vol water. Maar bij de deuren vind ik niks meer en ook de vloerbekleding blijft droog. Dus heb mijn werk goed gedaan, en dat nog wel voor een vrouw:D

Bedankt voor het filmpje nu ga ik zoeken naar de multiriem vervangen want die is eraf gelopen straks:cry:
 

Cordoba

Forumguru
Vochtvreter als Pingi moet je gewoon eens in de 3-4 weken drogen, dan heb je altijd voldoende capaciteit over.

Wat de multiriem betreft: misschien de riem zelf niet goed meer (sterk versleten of beschadigd), een kromme poelie/kromme as, of onvoldoende gespannen of losgeraakt. Normaal gesproken loopt de multiriem er eigenlijk nooit af, dat heeft eigenlijk altijd een oorzaak.

Ennuh,
Dus heb mijn werk goed gedaan, en dat nog wel voor een vrouw:D
zeker niet tegelijkertijd aan het multi-tasken (SMS-en, facebooken ofzo);)
 

ariel

Nieuw lid
Nee dat doe ik niet moet erbij blijven heb twee jaar avondschool gevolgd, gezellig tussen de mannen:D

De as is uit de dynamo gekomen, heb een revisie dynamo moeten halen, het vrijloopwiel was niet los te krijgen, mijn neef heeft daar speciaal gereedschap voor maar gewoon afgebroken zelfs niet na het warm stoken.
Dus een revisie gehaald en daar zat meteen het vrij loopwiel aan. En hij doet het weer, nu wachten op de rekening:pieker:
 
Bovenaan Onderaan