Lekkage portieren

Bosi

Lid
Wellicht ook een keer je interieur filter van je airco een keer controleren, indien vol met bladeren en andere zooi wil de vooruit ook nat blijven.
 

Cordoba

Forumguru
Joske, met dit vochtige weer heb ik 's morgens soms ook wat problemen, maar een paar minuten de airco aan en het is droog. Reken voor het (extra) vocht echt weg is uit de bekleding gewoon op een maand, waarbij het langzamerhand steeds beter moet worden.
 

Joske

Forumguru
@Bosi : dit had ik reeds gecontroleerd voorheen, toch bedankt :)

@Cordoba : daar vreesde ik al voor.. als het vriest laat ik de ramen wel eens een keertje wat open staan ;)
ivm de parafanbak, als het water er gemakkelijk doorloopt, is dan alles in orde? Of kan de zooi die er eventueel in ligt (ik weet het niet, vroeger wel al eens onder dennenbomen gestaan, dus het zou kunnen) ook aandampen van voorruit veroorzaken?
 

Cordoba

Forumguru
Als het makkelijk wegloopt heb je geen echt probleem Joske. Mijn auto staat vrijwel nooit onder de dennenbomen, alleen vorig jaar met vakantie, omdat ik de auto anders niet bij het huisje maar echt km's verder zou moeten parkeren. (in mijn regio weinig dennebomen, buiten de kerstperiode :D)

Overigens is er nog een reden waarom ik probeer naaldbomen te vermijden om onder te parkeren: kans op hars die op je lak komt, en dat kan een rotklus zijn om het er netjes af te krijgen.

Overigens vraag ik me af of het slim is om de ramen open te laten bij vorst: condensvocht komt dan heel makkelijk binnen, en als je normaal de ventilatieroosters hebt openstaan komt die droge lucht ook wel in de auto (luchtvochtigheid middelt zich een beetje uit). Andere tip: als je de auto parkeert, zet dan de ventilatieopeningen naar de voorruit dicht: dus bijv. alleen rooster naar de voeten open. Als je dan de auto start, even de ventilatiepijpen doorblazen (naar beneden, boven even dicht houden), en dan pas ventilatie naar de voorruit open zetten. Dat voorkomt dat koude vochtige lucht uit de ventilatiepijpen tegen de voorruit aan wordt geblazen, waarbij een schone ruit zelfst direct beslaat.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
handige tip Gert! Ga ik doorspelen aan vrouwlief, ik laat nog iets weten wat het effect er van is ;).
 

richardc79

Nieuw lid
Ik heb dit probleem ook met de Fabia I.
Het is zelfs heel erg. Bij vochtig weer is de auto altijd volledig beslagen.
In de winter zijn de ruiten aan de binnenkant bevroren.

Tevens staat er dan standaard bij het linkerachter portier water op de dorpel als je die open doet.
Tevens blijft er wat water in de rubbers aan de bovenzijde van het portier staan.
Nu heb ik 2 auto ontvochtigers erin liggen maar die kunnen dit simpelweg niet aan. Na 1 a 2 dagen al helemaal doorweekt.
Tevens heb ik op de vloermat linksachter bijna schimmel staan zo nat is het daar.
Mijns inziens zit het probleem dus echt in het linker achter portier. (en misschien ook aan de andere kant, maar zeker linksachter)

Nu las ik dat je dat portier dan moet afkitten Hoe kit ik dat portier goed af? Zag wel een duitse site met afbeeldingen maar daar kan ik geen wijs uit. Mijn Duits is ook niet zo goed. Kan iemand mij tips of een link geven met hoe ik dit kan doen, want de auto gaat er steeds slechter uit zien. (er zit ook al schimmel/weer in de achterbekleding inmiddels vanwege de grote hoeveelheden vocht in die auto.
Graag zou ik eens willen horen van mensen die dit probleem ook hebben/hadden en wat ze eraan gedaan hebben.

De auto is 13 jaar oud dus ik ga er niet veel meer in investeren.

Dank!
 

Joske

Forumguru
Op zich is dit niet zo een zeer moeilijk karwei, alleen best wel uitvoeren op een droge plaats of als het toch een paar uurtjes niet regent indien je het buiten doet.

Je moet eerst de ruitslinger verwijderen (zie bijlage hoe en wat) en vervolgens de bekleding losmaken op een aantal punten (3 plaatsen). Dit waren gewone schroeven bij mij en 1 torx ook dacht ik. Qua gereedschap zijn plastic spieën of een schroevendraaier met een doekje ideaal voor de interieurdelen los te maken. Vervolgens het "moeilijkste" is de bekleding lostrekken (met beleid). De kans dat er een aantal bevestigingsstukken breken is groot maar geen groot probleem qua vervangen nadien.

Vervolgens (zo heb ik het toch gedaan) de bekleding op de achterbank laten rusten, dus bovenaan niet helemaal losmaken. Dan zie je de verweerde kit zitten en deze kan je na ontvetten en proper maken vervolgens opnieuw kitten met sanitairkit. Alsook voor het kitten eens goed duwen op het metalen front ter hoogte van de oude kit, je zou verbaasd zijn hoeveel water er nog uitloopt!

met volgende filmpje op youtube moet alles dan wel duidelijk zijn, denk ik, en anders vraag je maar raak ;)


Bij mij is het alleszins goed opgelost, geen (of amper) nog last van beslagen ramen. Na het fixen zit er natuurlijk nog veel vocht in de wagen, lees bovenstaande tips (kranten e.D.) nog eens door van de andere posters, zitten goede tips bij!

Succes :thumbsup:

P.S. mij heeft het welgeteld een halve tube siliconen gekost. €4 ofzo dus, daar kan je het niet voor laten ;)
 

Bijlagen

  • bekleding achterportier uitbouwen fabia 1.pdf
    71,5 KB · Weergaven: 32

richardc79

Nieuw lid
Dag Joske,

Super bedankt voor de uitgebreide info. Dit zie ik op een droge dag wel zitten om op mijn gemak te doen.
De kit die men in het filmpje gebruikt heb ik volgens mij nog in de schuur, dat is voor dakgoten en dergelijke.
Wat ik mij nog wel afvraag is waardoor dat water uberhaubt in het portier zit, dat klopt toch eigenlijk ook al niet?
Maar goed als ik hiermee het vocht een beetje kan bestrijden heb ik al veel gewonnen want de boel is nu kletsnat met alle gevolgen van dien.

Het vocht krijg ik er met de airco op wat langere afstanden denk ik ook wel goed uit, dus dat komt wel goed.
Ben benieuwd of het het verschil gaat maken.

Zijn er in de Fabia I nog meer plekken die ik zou kunnen controleren op vocht? Of zoals hier ook wel gesuggereerd is om bladeren ergens te verwijderen? Zoja weet jij of iemand anders welke plekken ik dan precies moet controleren/schoonmaken liefst met een beetje uitleg zodat ik dat ook zelf kan doen?

Nogmaals vele dank en ik laat wel even weten of het (goed) gelukt is. (Het moet buiten eerst even wat beter weer worden want ik moet dit buiten gaan doen :D)
 

Joske

Forumguru
Richard,

je kan ook het interieurfilter eens controleren op bladeren/vochtig, deze zit onder het handschoenkastje en is gemakkelijk te openen. Wel opletten als je terug monteert.. de luchtstroom van het filter respecteren en dus terugplaatsen hoe het er uit gekomen is. Er van uitgaande natuurlijk dat het correct geplaatst is geweest ;).

de parafaanbak kan, ik zeg wel kan een boosdoener zijn, met name dan de afvoerkanalen die hemelwater moeten afvoeren. Om eenvoudig te testen of deze kanaaltjes nog vrij zijn: giet een emmer water op de voorruit kan bestuurder en eens een emmer kant passagier. Het water moet vervolgens razendsnel ter hoogte van de voorste wielkassen er uitstromen, gebeurt dit niet dan zijn de kanaaltjes verstopt. Welke dan dus ook tot beslagen voorruit e.d. kan leiden.

het water in de deuren is een gekend kwaaltje van deze reeks, ligt waarschijnlijk aan de kwaliteit van de kit die af fabriek geplaatst is geweest. (is mij dan dus ook altijd mysterie geweest waarom dat bij mijn model ook nog was, aangezien dat 1 van de allerlaatste geproduceerde F1's was.. je zou toch een update verwachten van de kit in kwestie, niet? :) ). Het is volstrekt normaal dat er daar water komt, aangezien ramen nooit 100% waterdicht zijn, dit water moet "normaal gezien" dan via kanaaltjes het portier verlaten, wel richting buiten en niet binnen. Op termijn verduurt de kit en kiest het water de makkelijkste weg, namelijk richting binnen..

zo, ik hoop dat het het een en ander wat duidelijker is nu? en anders horen we het wel.

Joske
 

richardc79

Nieuw lid
Super bedankt.

Vanmiddag was het droog en heb ik direct eens de bekleding losgemaakt aan de hand van de gegevens en de info die je aan had gegeven.
Het was wel gekit (ik denk al eerder gedaan) maar het zal helemaal los en stond vrijwel geheel open. En dus was alles kletsnat.
Boel drooggemaakt, kit eraf gehaald zover mogelijk (dat is het lastigste van de klus!), ontvet en daarna de boel afgekit met Rubson FT101 Flextec voor daken en goten.
Dit is handig omdat je deze kit zelfs in de stromende regen kan aanbrengen, is wel iets duurder. (ongeveer een tientje) Mooi, want vlak nadat ik klaar was begon het met regenen, maar dat kan dan geen kwaad voor de kit en de hechting.
Ben erg benieuwd of dit het hele probleem gaat verhelpen, maar het gaat zeker schelen vermoed ik want het was daar onder die bekleding echt heel erg nat!

Nogmaals vele dank.

Binnenkort zal ik de andere plaatsen die jij aangeeft eens controleren maar hier ben ik al heel erg mee geholpen!

Ps. die metalen binnenplaat van de deur zat vast met vrij simpele bouten, dus die heb ik losgemaakt zodat ik ook echt tussen de metalen plaat en het metaal van de deur opnieuw kon kitten. Vervolgens weer dichtgeschroeft en daarna de randjes ook netjes afgekit. Misschien dubbelop, maar aangezien ik toch bezig was leek mij dat het wel zo verstandig om te doen. In het aangegeven filmpje doen ze dat niet, waarom is mij dus even een raadsel want dat lijkt mij wel een stuk beter om ook direct te doen.
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
mmm, bij mij zat de binnenplaat met popprevetten vast.. die je dus normaal gesproken moet uitboren :pieker: mss de vorige eigenaar gedaan?

ben blij dat het allemaal goed gelukt is! vergeet de oude kranten-tip ook niet é ;) (onder je matten achteraan leggen en dagelijks verversen in het begin, vervolgens om de paar dagen, slurpt massa's water op. Ik ververs ze nog steeds om de paar dagen, blijft nodig voor het aanwezige water uit de auto te krijgen) en altijd A/C gebruiken.
 

Cordoba

Forumguru
@ richardc79: water in de deur is normaal. Door dat je een beweegbare ruit hebt, zijn de afdichtingen nooit 100% op de ruit, en loopt er altijd wat water langs de ruit naar beneden, met name in de onderste hoeken (overgang van de sponning naar de andere rubber ruitafdichting), daarom zit de metalen plaat er, en water afvoer gaatjes onderin het portier. Er kan een zekere hoeveelheid water in het portier staan zonder dat je een probleem krijgt, wordt het waterpeil te hoog, dan zitten er wel 'gaten' in de afdichting, zoals bijvoorbeeld de as-doorvoer voor de raamslinger.

Overigens moet je bij het kiezen van een kit ook rekening houden met hoeverre de lak een bepaalde kit verdraagt.
 

richardc79

Nieuw lid
@Joske Bedankt, ook voor de tip van de kranten, want dat vocht moet er nog uit. Heb de matten wel even naar binnen gehaald om over de verwarming te laten drogen. Tevens leg ik de vochtkussen ook wel in de auto zodat die vocht kunnen vreten. Zal vanmiddag eens wat kranten neerleggen zodat dit vocht ook langzaam maar zeker eruit kan gaan.

Het lek is wel gedicht nu en ik merk het al wel, want tot op heden geen beslagen ruiten meer gehad zelfs niet met al die regen van afgelopen avond en nacht.

Inderdaad zijn bij mij die platen er al eens afgeweest vermoed ik. Toen hebben ze die popnagels vervangen door boutjes en er dus draad in getapt. Op zich ben ik daar nu wel blij mee want daardoor kon ik ertussen kitten nu. :jaja:

Echter was dit ook wel de reden dat ik lang bezig was met oud kit verwijderen omdat ze het dus ooit al eens extra dicht gekit hadden. (wat echter openstond en kapot was nu)

@Cordoba Bedankt voor de uitleg. Voor zover ik het nu kon zien zou die kit moeten voldoen, maar de tijd zal het leren. In principe zou die kit op alle ondergronden moeten kunnen en is goed elastisch en bestand ook tegen werking van de materialen/spanning op de materialen. Tevens is de genoemde kit bruikbaar van -30 tot 90 graden wat ik ook een groot voordeel vind.

Gelukkig weet ik nu waar het euvel in zit en hoe ik er gemakkelijk bij kan, dus zodra ik weer wat vocht begin te zien op die plaats dan kan ik het direct weer oplossen. :D
 

Cordoba

Forumguru
Overigens moet je bij het kiezen van een kit ook rekening houden met hoeverre de lak een bepaalde kit verdraagt.
Richardc79: ik vraag me af of je de bovenstaande opmerking goed hebt begrepen. Met die opmerking bedoel ik niet of de kit wel goed blijft, maar of de lak (waar de kit ook op zit) in het frame van het portier wel goed blijft. Dus dat de kit de lak niet 'opvreet' en je over een paar jaar niet een lekkende kitnaad hebt, maar half weggerot portier.
 

Joske

Forumguru
@Cordoba : misschien niet een beetje overdreven? kit die lak opvreet...

ik heb gewone sanitairkit gebruikt, leek me correct oplossing :)
 

Cordoba

Forumguru
Kit bevat oplosmiddelen (anders is ie in de tube al hard) en de lak is allemaal zogenaamde 'watergedragen' lak, dus volgens mij is het niet overdreven, maar eerder waarschijnlijk. Dit is natuurlijk wel een persoonlijke inschatting, maar onderschat niet de chemische agressie van sommige kit-soorten. In dergelijke gevallen ben ik liever safe dan sorry. Een kit die lekt is redelijk eenvoudig te vervangen, een portier dat wegrot door lakbeschadiging is toch een andere orde-grootte van problemen.
 

Joske

Forumguru
uiteraard, maar toch.. voor de levensduur van de wagen lijkt het me alleszins geen probleem. Maar ik twijfel niet aan jouw technische bagage ;)
 

KWc

Lid
Ik heb gewone sanitair-kit gebruikt; leek mij het meest compatibel met continu vochtbelasting en heeft iedereen wel liggen.
Houdt het al 3 jaar netjes en geen effect op de lak.
 
Bovenaan Onderaan