Lekkage portieren

turboturbo

Forumguru
Na een paar draadjes hier doorgeploegd te hebben (ook van niet - Fabia's) vrees ik dat mijn Fabia I ook besmet is: lekkage bij het portier.

Bij aankoop had ik het de vorige eigenaar gevraagd (maar dan van de achterdeuren, de voordeuren was me niet bekend) en hij keek alsof hij vuur zag branden. Het regende op de dag van aankoop, dus kon ik dat mooi even checken, en idd alles was (en is nog steeds) droog achter.

Echter.

Het heeft lekker geregend de afgelopen dagen, en aan het eind van een ritje in de regen vanmorgen zag ik dit toen ik het linker vóór portier open deed:
:1884:



Ik wist dat de achterportieren weleens willen lekken, maar bij mij lijken het de voorportieren te zijn. Hetzelfde zag ik rechts vóór dus ook...
Een beetje water op het rubber, het plastic aan de binnenzijde van de dorpel leek droog (dat ene veegje heb ik zelf gedaan met m'n vinger)
Het lijkt niet zoveel, maar het tapijt is aan de dorpel zijde dus wel een beetje nat. Ter hoogte van de naad van het plastic stuk wat aan de binnenzijde van de dorpel zit. Daar loopt het langs naar binnen denk ik.
Niet zijknat ofzo (de vloer onder de mat was nog droog) maar ik wil absoluut geen vocht op de vloeren (ik wil geen roest in de dorpel en bodem) en heb daarom niet voor niets een rubber vloermat om te voorkomen dan m'n natte poten uitdruipen in het tapijt, maar het vocht wordt opgevangen. :1439:

Ik las dat de oplossing is (achter) de deurpanelen dichtkitten. Ik ga het de komende dagen eerst nog even goed in de gaten houden, hoe erg het precies is en bij welke portieren.


En ik heb nog een paar vragen, die me na het lezen van de overige draadjes nog onbeantwoord bleven, weet iemand daar antwoord op?

Klopt het dat dit ook bij de voorportieren voor kan komen?
Waar komt het water nu eigenlijk vandaan? Uit dat gaatje wat je onderaan in het portier ziet zitten op de foto? Blijft er water in mijn portieren zitten? Kan dat kwaad?
Wat lost het dichtkitten precies op? En blijft er dan water in de deuren staan oid?
Is er een simpeler oplossing, bijvoorbeeld een gaatje in het rubber op de corresponderende plek van het 'afvoer' gaatje in de deur en evt. een paar kleine gaatjes in de onderste rubber rand te maken, zodat het water 'in' het rubber gootje weg kan lopen?
Ik heb elektrische ramen aan de voorzijde, maakt dat de klus evt. nog lastiger?

Woont er iemand in het midden van het land, die dit klusje al eens gedaan heeft en me evt. wil helpen?
 

Fabia

† In Memoriam
Het blijft echt een FI kwaaltje. Ik had de achtgerdeuren dichtalten kitten maar toch is het probleem nooit echt helemaal verholpen. Ik had daarna nog vaak last van een zeer vochtige voorruit. Dus ik wens je veel succes.
 

turboturbo

Forumguru
@Fabia (eh Roomster...?) jij had het dus ook (bij de achterdeuren)
Het is echt vet irritant, het is net alsof je langdurig gaat kamperen, maar je weet dat je tent maar beperkt waterdicht is. Dus met geknepen billen slapen als er een flinke bui over je heen trekt.... Heel irritant kwaaltje.

Tja, dit is mijn eerste auto met airco, ik vond het al zo vreemd dat als het regende, ik telkens de airco aan moet zetten om de voorruit ontwasemd te krijgen. Normaliter volstaat gewoon de blower op het raam zetten, evt. beetje verwarming.... Nou ja, gelukkig héb ik airco, denk ik dan maar...
 

Cordoba

Forumguru
De achterportieren is inderdaad standaard: toen ik mijn auto ging kopen 3 verschillende Fabia's bekeken, en allemaal hadden ze lekkage bij de achterportieren. Andere lekkage die regelmatig voorkomt is bij het interieurfilter (meestal een montagefoutje). Daarnaast gebeurt het bij de voorportieren ook af en toe, en naar ik heb begrepen schijnt er ook bij de B-stijl weleens lekkage op te treden.

Normaal hoort water in je portier via gaatjes aan de onderzijde (dan moet je dus je camera onder het portier leggen om te fotograferen) van de deur en buiten de deurrubbers. Overigens komt het water in de deur door water wat langs het raam tussen glas en rubber naar binnenloopt (heb je bij iedere auto, waar het raam naar beneden kan).
 

turboturbo

Forumguru
Ben een paar dagen en regenbuien verder. Wat me opvalt is dat het bij een klein beetje water blijft als de auto geparkeerd staat tijdens een bui. Het tapijt (2x gemeten) was die keren niet nat. Deurrubber zoals op de foto te zien, wel. De dag van die foto in de 1e post, toen het tapijt wél nat was, was nadat ik een rit door een zeiknatte stad had gereden, in de regen, plassen e.d. Misschien dat het er daardoor meer (opspattend?) water onder bij de deuren en dorpels komt... :confused:
Ik moet in september voor een APK dan zal ik meteen eens informeren bij S-Point hier in Amsterdam, kijken wat zij zeggen.

Oke, het is dus hemelwater wat langs de ruit in het portier loopt.... Ik begrijp echter nog steeds niet helemaal de oorzaak, ik bedoel: hoe kan het ineens dat het gaat lekken? 'Slijt' de kit die er al zit, ofzo? Of trilt dat los bij het gebruik van de auto / portier?
 

Cordoba

Forumguru
Die kit kan gaan lekken doordat de hechting niet goed is (ondergrond niet goed schoon), trillingen (loslaten van de kit), veroudering/verdroging van de kit, of door mechanische belasting van de kit door allerlei oorzaken (werkzaamheden in het portier aan bijv. speakers, of deursloten, maar ook bijvoorbeeld door de bassen van de audio installatie). Het is lastig om één enkele oorzaak aan te wijzen, vaak zal het een combinatie zijn.
 

turboturbo

Forumguru
Aha, duidelijk. Dank voor je reactie, Cordoba.
Ik dacht dat dat kitten een soort oplossing was wat je extra / bovenop de 'standaard' afdichting doet. Maar dat is dus niet zo; je repareert als het ware de standaard afdichting.
 

Cordoba

Forumguru
Klopt. De 'kit' is een extra maatregel (af fabriek) om te voorkomen als er veel water in het portier loopt (bijv. in een wasstraat, of als juist op die kant er een flinke wind gecombineerd met forse regen op staat), het water het interieur in kan lopen. Dat is de reden dat het paneel wordt bevestigd met een extra afdichting. In de fabriek is het (dacht ik) een soort rubberachtige plakstrip, bij latere reparaties wordt het vervangen door kit, die langer goed blijft dan de oorspronkelijke afdichting.

Ik denk dat het verhaal zo wel duidelijk is. Plaats van de afdichting is dus hetzelfde als origineel, alleen het gebruikte materiaal en de kwaliteit verschilt.

Gert
 

Feico

Nieuw lid
Hallo allemaal. Ik stel mij even voor. Ik heb een Fabia 1.4 16V uit 2003 en ben daar eigenlijk zeer tevreden mee. Uit de vele topics heb ik al wat ervaring kunnen opdoen, erg bedankt voor dat allemaal!
"Helaas" ook uit deze, daar ik er afgelopen weekend erachter kwam dat ik lekkage heb aan de rechter achterportier en ik vermoed dus ook aan de andere kant. Gelukkig heb ik een collega die jarenlang Golf heeft gereden die dit probleem voor mij kan oplossen met het opnieuw afkitten. Mijn vraag is de volgende: welke kit heb ik hiervoor nodig en waar kan ik dat verkrijgen? Alvast bedankt!
Gr. Feico
 

memoscan

Senior Member
Hallo Feico,
Ik heb al bij diverse fabia,s en octavia,s shell tixophalte wet seal &fix vochtwerend ook onder water gebruikt en met sucses, te koop bij mischien een grote bouwmarkt of een dakdekkersbedrijf, sucses
 

turboturbo

Forumguru
Nou, het plasje water heeft zich afgelopen weken weer een aantal keren laten zien. Wat me opviel, was dat het plasje niet altijd voor lekkage zorgt, bijna nooit zelfs. En dat de 'lekkage' het ook geen relatie lijkt te hebben met hoeveel het geregend had: bij veel en langdurig regen klein plasje en geen nat tapijt, bij weinig of kortdurend regen stond er wel een plasje en had ik een enkele keer iets nat tapijt. Ik merkte dat het plasje zich verplaatst afhankelijk van hoe de auto geparkeerd staat. Het plasje ligt soms vooraan, soms in het midden en soms achteraan, afhankelijk van de hellingshoek van de parkeerplek en hoe ik de auto had neergezet (met de neus naar voren en dus beneden of juist met de neus naar de straatkant en dus naar boven.

Nu zag ik van de week in papieren van een onderhoudshistorie dat bij een onderhoudsbeurt een advies reparatie punt was dat de deurrubbers aan de voorkant vervangen zouden moeten worden, wegens slijtage. Dus dat ik heb ik eens zitten bekijken, en inderdaad, die zijn wel aardig versleten. Er zit aan de binnenkant van het voorportier ook een zwarte streep aan stukjes afgescheurd / versleten rubber. Het lijkt er op alsof dit rubber nooit zijn ingevet of met siliconen behandeld zijn, en dat het portier een paar keer open gerukt is in de winter en vastgevroren heeft gezeten. Sinds er met de slijtage meer water tussen het portier en het portierrubber komt, vriest dat natuurlijk ook vast.

Met andere woorden; ik ga even een portierrubber bestellen bij de Skoda dealer, en ga die eerst maar eens vervangen. Schijnt niet zo'n moeilijke klus te zijn. Ik las dat het gewoon in het chassis gedrukt zit, en dat je het rubber eenvoudig zelf kunt uittrekken en een nieuwe erin zetten.
Het meeste werk zal denk ik zijn de resten verkleefde rubber aan de binnenzijde van het portier verwijderen / wegpoetsen.... :(

n.b. dit gaat over het voorportier bestuurskant.
 

Cordoba

Forumguru
In de tussentijd kun je kijken wat het effect is als je de rubbers invet: logisch gesproken, moet dat al een forse verbetering opleveren.
 

turboturbo

Forumguru
Goed idee, @Cordoba; ik ben even aan het googlen geweest welk 'vet' het beste is. Ik las dat niet elk 'vet' goed is voor resp. het rubber en/of je lak.
Ik heb siliconenspray, maar dat is zo weg met deze hoeveelheden water. Zit aan vaseline te denken of een siliconenstick te kopen.

Als ik het het bekende lekkage probleem zou hebben, dan zouden de rubbers onderaan zeiknat moeten zijn (is me uitgelegd bij m'n dealer), en dat zijn ze bij mij niet. Ook is het niet na elke regenbui nat, zoals afgelopen week heeft het hier 2 dagen gezeken en ja hoor - alles droog. Ik kan ook niet verklaren waarom ik er soms wel en soms niet last van heb. Kosten opnieuw repareren / afkitten komt op totaal 180,- voor 4 deuren bij mijn dealer. Ik heb deze reparatie voorlopig nog even uitgesteld.

Het lijkt erop alsof het rubber langs de deur niet goed afsluit, waardoor er van bovenaf het water wat langs de rubbers afgevoerd wordt, ergens langs de linie ertussen sijpelt. Vandaar mijn idee voor een nieuw rubber. Ik zal nog eens een goede foto plaatsen als het weer bal is.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: probeer er eens op te letten of de windrichting (t.o.v. de geparkeerde auto) er ook invloed op heeft. Ik kan me voorstellen als je problemen heb bij het bestuurdersportier, dat je geen last hebt als de wind (regen) aan de bijrijderskant op de auto staat.
 
Hoi Turboturbo,

Ik heb ditzelfde aan de dealer laten zien en die verzekerde mij dat het geen lekkage was omdat het niet op het metaal (de binnenkant) zat. Volgens hem sluit daar de deur en kan er uiteraard met het openen van de deur wel eens een druppel opvallen maar het rubber/kunstof zit aan de buitenkant en kan volgens hem geen kwaad? Ik weet natuurlijk niet of dit écht zo is, maar het is dus gemeld.

ps ik bekeek je foto nog eens goed en als ik het goed zie loopt het bij jou naar binnen naar je vloermat, dat is dus bij mij niet het geval. Ik heb een kunstof bumper rondom en het loopt naar buiten niet naar binnen (op de enkele druppel na die je ziet, maar dat kan inderdaad van het openen van de deur zijn.
 

turboturbo

Forumguru
aTja, noem mij maar gek, mijn dealer vertelde me na inspectie, dat men het bekende lekkage probleem bij mijn fabia niet konden constateren. De deurrubbers zelf waren daar te droog voor. Terwijl het wekenlang heeft geregend, dus het zou gewoon op z'n minst vochtig moeten zijn.
Men opperde dat het water was wat naar binnen druppelde als ik het portier opende. Best/prima, maar ik heb er goed op gelet en dat was steeds niet de oorzaak. Ik deed 's morgens het portier open en daar lag het gewoon, het plasje.

Gek genoeg heb ik afgelopen weken ook geen plasjes meer gezien. Terwijl het afschuwelijk veel geregend heeft afgelopen weken. Schiet mij dus maar lek! :smiley29:

@Silver5; het 'metaal' ofwel de dorpel is bij mij wel degelijk ook zeiknat; er ligt dan bruin water op, net als op de rubbers. De reden dat je dat niet ziet op de foto is dat ik de belichting op het zwart had ingesteld, het grijs - lichte van de dorpel is op die foto overbelicht.

Maar dat is misschien wel normaal, dat de dorpels nat zijn. Ik weet het niet meer. Ik heb het maar opgegeven. Als het probleem weer terug komt, laat ik toch maar een keer de kit-oplossing doen.

Edit: ik zal eens meerdere foto's toevoegen, met verschillende belichting:

IMG_1579.jpg

IMG_1578.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
de dorpel is bij mij wel degelijk ook zeiknat
Dat de dorpel buiten de rubberen rand nat wordt, is niet zo gek. Er waait gewoon vuil water door het kiertje tussen dorpel en deur en (al het goed was) zou het rubber dat buiten moeten houden. Daar is het geen probleem: als de regen is opgehouden, waait die dorpel ook wel weer droog (meestal met achterlating van het straatvuil).

Voor het water op de kunststof binnenkant kan ik ook niet direct een sluitende verklaring bedenken. Speculatie: het komt (of kwam?) op de een of andere manier terecht tegen de binnenbekleding van de deur, loopt daarlangs naar beneden en komt er dan binnen de rubberrand uit.
 
Bovenaan Onderaan