Lane assist tijd verlengen

Marcooctavia

Forumguru
@micky dat zou ik fijn vinden als je dat wil doen.
Ik ben deze optie nog niet tegen gekomen in de lijst, maar dat zijn er ook zoveel.

Ik (hoor) het later wel.

Marco
 

Marcooctavia

Forumguru
@micky ik ben er even in gedoken.
In de keuze van sterkte zit ook de menu optie.
Ik wist het niet.
Bedankt voor het bekend maken.
Hier onder de instelling.

lane instellen in menu.PNG
 

Renzo4000

Forumguru
Wat doet deze sterkte regeling dan? De hoeveelheid tegendruk bij het sturen? Want trillen doet ie niet.
 

Brains75

Actief lid
Ok thx.
Mijn probleem is dat ik veel te vaak die melding krijg dat ik stuur moet vasthouden in mijn nieuwe O3 tov de vorige O3.
 

Brains75

Actief lid
Er staat wel "waarschuwings sterkte" in het menu. Dit gaat toch om mijn probleem? Ik wil minder waarschuwingen.
ImageUploadedByTapatalk1452552073.798868.jpg .
 

micky

Forumguru
ik snap je punt, maar het is door oost Euro's vertaald in het Nederlands :) zo heb ik het ervaren en hij staat altijd op hoog bij mij, maar ik zal morgen nog eens extra proberen en meld me, ik hoef alleen naar Oost Duitsland, dus ik heb wel tijd :)
 

Nelissuh

Actief lid
Jammer.

Ik wil de al naar de dealer gaan om dit in mijn menu te laten programmeren. Ik wil van de "stuur vast houden" meldingen af. Ik irriteer me hier regelmatig aan.

Als ca 200 km autosnelweg rijd krijg ik gemiddeld een stuk of 2x de melding dat ik moet vast houden, vooral op lange rechte stukken, terwijl ik het stuur dan toch echt met minimaal 1 hand vast heb.

Na de parkeersensoren die piepen zonder dat er gevaar is is dit de enige andere irritatie die ik heb bij mijn O3.
 

Nelissuh

Actief lid
Toch nog steeds een verkeerde interpretatie.

Het is van tweeën één:
  • het systeem werkt perfect, en dan corrigeert het alleen als het nodig is. Als de bestuurder dan "correcties ervaart", was er dus kennelijk even iets mis met het rijgedrag.
  • het systeem corrigeert ook als het niet nodig is. Dan is er dus iets mis (c.q. nog niet helemaal goed) met het systeem.In beide gevallen stof tot nadenken. :pardon:

Ik zie de verdere ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. Ooit zal het wel goed gaan werken; ik heb geduld.

Hey Canon-Eye, Ik had ook verwacht dat het systeem als "optie 1" werkt, maar het werkt echt als "optie 2". Ik heb er in het begin echt aan moeten wennen. Het systeem corrigeert continu, en probeert precies midden tussen de lijnen te blijven. Als belijning niet perfect getrokken is (bijvoorbeeld een beetje hoekig in bochten), dan probeert de auto deze onnatuurlijke lijn te volgen.

Ik heb me moeten aanwennen om het stuur iets losser te laten, en de wensen van lane assist te volgen, want als je probeert je eigen lijn te volgen dan werken de bestuurder en de lane assist elkaar continu tegen, waardoor je heel krampachtig gaat rijden wat ik als erg vermoeiend ervaar.

Zoals ik nu rijd heb ik het stuur losser vast, de stuurbekrachtiging doet het goed, en ik voel niet de overgang van wanneer het systeem de belijning herkent en stuurt, en wanneer ik 100% alleen stuur. In mijn gevoel is er maar 1 groot nadeel, en dat is dat het systeem wat moet herkennen of je het stuur vast houdt vaak foutief de melding geeft dat het stuur niet wordt vast gehouden.

P.S. Ik vermoed dat VAG optie 2 verkiest, omdat dit weer een stapje is in de richting van een (deels) autonoom rijdende auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Nelissuh je bevestigt precies wat ik al vermoedde, en zo lang het op deze manier werkt ga ik dit echt niet willen.
Dat een systeem me wil behoeden voor fouten kan ik nog wel verdragen, maar als het op betuttelen gaat lijken dan haak ik toch echt af.
Ongeacht of het is verzonnen door VAG, Microsoft of wie dan ook...
 

ertromp

Forumguru
@Nelissuh je bevestigt precies wat ik al vermoedde, en zo lang het op deze manier werkt ga ik dit echt niet willen.
Dat een systeem me wil behoeden voor fouten kan ik nog wel verdragen, maar als het op betuttelen gaat lijken dan haak ik toch echt af.
Ongeacht of het is verzonnen door VAG, Microsoft of wie dan ook...
Ga nou eerst zelf eens rijden met een auto met lane assist voordat je conclusies trekt. Je hebt zelf geen enkele ervaring met het systeem.
 

Antera

Donateur
Lane assist werkt erg goed vind ik met de Superb en de Octavia waar ik dit mee heb getest. Uit zetten in het systeem en je bent er vanaf als je dit lastig vind. Parkeersensoren piepen soms misschien onnodig maar beter dat dan schade lijkt me. En daarnaast leer je ook daar mee omgaan net als de trekjes die je partner misschien heeft die je niet uit kan zetten :D
 

Canon-Eye

Forumguru
Ga nou eerst zelf eens rijden met een auto met lane assist voordat je conclusies trekt.
Het delen van ervaringen (en leren van ervaringen van anderen) is een van de wezenskenmerken van een forum als dit. Toch?
Daar heb ik voor het moment wel genoeg aan, een andere auto is voorlopig toch niet aan de orde - hoop ik althans.

Ik vind het wel een béétje gek dat ik daarbij volgens sommigen vooral zou moeten afgaan op de ervaringen die een bepaalde kant op wijzen. Voor dat soort 'groepsdwang' ben ik niet gevoelig.
Ik meen me echter ook af en toe instemmend te mogen uiten over de andere verhalen, die meer aansluiten bij wat ik zelf inmiddels al (wel degelijk - zij het door tijdgebrek nog niet al te uitgebreid) heb ervaren m.b.t. diverse echte en quasi-slimmigheden.

Zoals ik eerder al aangaf: "zo lang het op deze manier werkt, ga ik dit echt niet willen".
Ik volg het dus en wacht verdere ontwikkelingen af. Ooit zal het misschien wel goedkomen...

Uit zetten in het systeem en je bent er vanaf als je dit lastig vind.
Ja, dat kan natuurlijk met alles wat je niet aanstaat.
Maar het lijkt me niet logisch om eerst extra geld te spenderen aan (hardware voor) een optie die je niet wilt, om deze daarna uit te laten schakelen. Laat 't dan meteen weg, zou ik zeggen.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Het delen van ervaringen (en leren van ervaringen van anderen) is een van de wezenskenmerken van een forum als dit. Toch?
Daar heb ik voor het moment wel genoeg aan, een andere auto is voorlopig toch niet aan de orde - hoop ik althans.

Ik vind het wel een béétje gek dat ik daarbij volgens sommigen vooral zou moeten afgaan op de ervaringen die een bepaalde kant op wijzen. Voor dat soort 'groepsdwang' ben ik niet gevoelig.
Ik meen me echter ook af en toe instemmend te mogen uiten over de andere verhalen, die meer aansluiten bij wat ik zelf inmiddels al (wel degelijk - zij het door tijdgebrek nog niet al te uitgebreid) heb ervaren m.b.t. diverse echte en quasi-slimmigheden.

Zoals ik eerder al aangaf: "zo lang het op deze manier werkt, ga ik dit echt niet willen".
Ik volg het dus en wacht verdere ontwikkelingen af. Ooit zal het misschien wel goedkomen...


Ja, dat kan natuurlijk met alles wat je niet aanstaat.
Maar het lijkt me niet logisch om eerst extra geld te spenderen aan (hardware voor) een optie die je niet wilt, om deze daarna uit te laten schakelen. Laat 't dan meteen weg, zou ik zeggen.

Tja weer zo'n typische kanonsoog reactie

Uit je lekker maar jammer dat het veelal zonder ervaring is of zonder enige technische kennis

Ik zou zeggen schaf als volgende auto een Dacia aan of nog beter een T-Ford

In de honderd jaar auto ervaring die je blijkbaar hebt is het je niet opgevallen dat zaken waar een ieder huiverig tegenover stond zoals de ESP of ABS of airbags of gordelspanners of stuurbekrachtiging of rembekrachtiging of de gesynchroniseerde versnellingsbak of airco en noem de boel maar op inmiddels gemeengoed zijn en ondenkbaar zonder.
Ook de lane assist of noem alle hulpmiddelen van nu maar op zijn over een jaar of 10 standaard op de meeste auto's.
 
Bovenaan Onderaan