Lane assist tijd verlengen

micky

Forumguru
Ik krijg die melding echt maar heel sporadisch, adaptief aan bevalt mij ook beter dan uit!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13

micky

Forumguru
@Canon-Eye het is helaas wel duidelijk dat jij echt niet begrijpt waar dit systeem voor bedoelt is, reageren op zaken waar je geen kaas van gegeten hebt is niet zo handig... (ik lees helaas wel vaker alleen maar reacties op basis van mening/gevoel en niet ervaring) het systeem is juist bedoelt om continu te corrigeren, sterker nog als het aanstaat doet het dat de hele tijd, het kiest continu de meest ideale lijn tussen de lijnen, dus je voelt de hele tijd dat het stuur lichtjes trekt (corrigeert), heb je het systeem wel aanstaan, maar niet de adaptieve assist, dan corrigeert hij pas als je de lijn nadert, heb je het stuur te losjes vast, dan heeft hij vrije beweging en krijg je de piep dat je het stuur moet over nemen (na een seconde of 5-10 afhankelijk van de bochten in de weg), de computer denkt namelijk terecht dat je het stuur niet meer vast houdt....

Misschien eerst even een paar dagen met zo'n systeem rijden ;)
 

martijn v o

Forumguru
Precies zo is het. Wat ik ook merk is dat als er een plotselinge verandering is van de wegmarkering, bijvoorbeeld een uitvoegstrook of het overgaan van de ene belijning in de andere dat dan de correctie heel erg snel maar wel beheerst ingrijpt. Het is dan vaak zo dat je denkt (Voor de moraalridders onder ons ik zeg DENKT!!!!) het stuur wordt uit mijn handen getrokken, maar voordat je dan wil reageren heeft hij (of zij?) het zelf al weer gecorrigeerd.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je bent wat te snel met je conclusies, @micky - of ik heb mijn bedoeling niet helder genoeg geformuleerd, dat kan natuurlijk ook.

Ik heb een half leven lang in de veiligheidszorg m.b.t. vrachtvervoer gezeten bij een zodanig groot chemie-tankvervoerbedrijf (600+ trekkende eenheden verspreid over een stuk of 14 vestigingen Europa-breed, inmiddels ook een global player op tankcontainergebied) dat we regelmatig betrokken werden (worden) bij diverse ontwikkelingen. Ik heb in die tijd dan ook heel wat (toen nog) futuristische systemen in diverse vroege stadia gezien en ook wel ervaren. In testsituaties natuurlijk, dat dan weer wel.
Het is mooi om te zien dat die systemen inmiddels tot de praktijk doordringen, maar het gaat mij toch echt te ver om in dit stadium de besturing er al helemaal aan over te laten.

Het is m.i. voorlopig vooral bedoeld als additionele veiligheidsvoorziening, om te kunnen corrigeren als daar aanleiding toe ontstaat. Het kan - ook wettelijk - nog even niet de bedoeling zijn dat het de besturing overneemt terwijl de bestuurder zijn handen van het stuur haalt.
Dus eerst maar eens verder uitontwikkelen en de wetgeving daarbij aanpassen. Totdat autonoom rijdende voertuigen bewezen veilig én wettelijk toegestaan zijn, blijft gelden: handen aan het stuur, aandacht bij het verkeer.

En dat is wat ik eerder bedoelde te zeggen, niks meer en niks minder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch nog steeds een verkeerde interpretatie.

Het is van tweeën één:
  • het systeem werkt perfect, en dan corrigeert het alleen als het nodig is. Als de bestuurder dan "correcties ervaart", was er dus kennelijk even iets mis met het rijgedrag.
  • het systeem corrigeert ook als het niet nodig is. Dan is er dus iets mis (c.q. nog niet helemaal goed) met het systeem.
In beide gevallen stof tot nadenken. :pardon:

Ik zie de verdere ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. Ooit zal het wel goed gaan werken; ik heb geduld.
 

micky

Forumguru
Beste Canon-Eye, ik probeer het nog een keer, na deze post stop ik ermee, ik ben bang dat jij gewoon niet wilt begrijpen dat het systeem altijd corrigeert in de adaptieve modus, nogmaals dat is de bedoeling, de bestuurder doet niets fout, het systeem trekt altijd aan het stuur (2 chauffeurs achter elkaar, kunnen allebei perfect rijden en toch rijden ze niet exact in elkaar spoor, dit systeem is de 2de chauffeur ;) ), je voelt het de hele tijd en dat is de bedoeling, ga er nou eerst eens mee rijden voordat je vol blijft houden alleen om je zin te krijgen, zonder te weten wat de functies en eigenschappen van dit systeem zijn.
Omdat het systeem altijd automatisch stuurt in de adaptieve modus, beweegt het stuur altijd lichtjes in je hand en dus zijn er hier verschillende die daar niet aan kunnen wennen en het uitzetten wil iemand dit dus niet, zet je de adaptieve modus uit en grijpt het systeem idd pas in als er iets mis is met het rijgedrag, het systeem heeft 2 modi, dus hij stuurt heel de weg voor je, OF hij grijpt in als er iets mis dreigt te gaan en jij gaat volgens mij alleen maar uit van de laatste.
 

micky

Forumguru
:deuk: Altijd zo lekker dit, niet weten waar het over gaat maar wel oordelen, bij het keyless entry verhaal was het van het zelfde laken een pak, van mij mag iedereen andere behoeftes hebben, maar waarom zo'n uitgesproken mening als je er geen verstand van hebt/geen ervaring mee hebt, dat jij het niet ziet zitten weten de meesten hier, want alles wat nieuw is is heel erg eng en moeten "we" niet, er is een mooi gezegde voor: wat een boer niet kent dat vreet hij niet:tongue:
 

martijn v o

Forumguru
Toch nog steeds een verkeerde interpretatie.

Het is van tweeën één:
  • het systeem werkt perfect, en dan corrigeert het alleen als het nodig is. Als de bestuurder dan "correcties ervaart", was er dus kennelijk even iets mis met het rijgedrag.
  • het systeem corrigeert ook als het niet nodig is. Dan is er dus iets mis (c.q. nog niet helemaal goed) met het systeem.
In beide gevallen stof tot nadenken. :pardon:

Ik zie de verdere ontwikkelingen met belangstelling tegemoet. Ooit zal het wel goed gaan werken; ik heb geduld.

Er zijn nog wat meer mogelijkheden dan de hierboven genoemde zwart-wit benadering.
Het systeem probeert je exact in het midden tussen de lijnen te houden. Als ik daar als bestuurder dus iets van afwijk -overigens geheel binnen de normale rijroute- ziet het systeem dus dat je afwijkt en probeert dat heel subtiel te corrigeren. He corrigeert dus zoals @Canon-Eye aangeeft al voordat er iets mis is. Dat is nu juist de opzet van het systeem. Het voorkomt dat een kleine afwijking verergert totdat je al over de streep rijdt. Zie het net als een vliegtuigsysteem. Als de piloot ongewenst iets langzamer gaat vliegen dan gepland, gaat het waarschuwingsysteem dit aangeven door de stuurkolom te laten trillen, dus nog ruim voordat het hele vliegtuig overtrokken raakt. Ook het systeem TCAS (Traffic Collision Avoidance Systeem) werkt net zo: Als er twee vliegtuigen op ramkoers zitten waarschuwd het TCAS systeem beide vliegtuigen en communiceert daarbij ook onderling zodat de ene het commando stijgen en het andere het commando dalen krijgt. Ik zie het systeem in de auto net zo.
 
Op de A2 tussen het Vonderen (aansluiting A73) en Kerensheide (aansluiting A76) liggen spitsstroken. De afritbelijning doorkruist de vluchtstrook die als spitsstrook gebruikt wordt. Het lane-assist systeem heeft af en toe moeite om deze belijning uit elkaar te houden waardoor handen aan het stuur toch echt noodzakelijk is om te voorkomen dat de auto de afritbelijning gaat volgen.
 

BSdV

Actief lid
Misschien een domme vraag, maar hierboven lees ik over "adaptieve assist". Is dit iets nieuws? Kan me niet herinneren ooit zo'n functie te zijn tegengekomen bij onze MY2014.
Zelf heb ik op dit moment een haat liefde verhouding met de lane assist. Vind het irritant hoe snel ik de melding krijg het stuur over moet nemen terwijl ik deze toch echt wel vast heb, zij het losjes. En met de lane assist voelt de auto altijd wat nerveus aan waar zonder deze het gevoel geeft als een blok op de weg te liggen.
Toch als ik het gevoel heb misschien niet heel erg fit te zijn, of bijvoorbeeld de wegbelijning slecht zichtbaar is vanwege zware regenval vindt ik de lane assist een uitkomst en zeker van toegevoegde waarde. Al is het uiteraard nog steeds een hulpmiddel, niet meer dan dat.
 

Monteurtje

Forumguru
In de Columbus of Amundsen of andere radio. Kun je instellen dat die op Adaptieve lane assist staat. En dat is een wereld van verschil. Heb een keer met Octavia gereden met lane assist over een lange afstand. 80 km snelweg. Aan het begin is het even wennen maar na 3 keer melding stuur overnemen ben je het wel gewend en werkt het perfect. Wel adaptieve lane assist ingeschakeld. Als je die uitzet vind ik het minder fijn werken.

CAR - SETUP - Bestuurdershulpsystemen en dan kun je een vinkje aan of uitzetten.
 

BSdV

Actief lid
Snap hoe de lane assist aan en uit moet, gebruik het regelmatig. Maar hierboven krijg ik het idee dat lane assist kan werken in een normale en adaptieve modus. Heb ik iets verkeerd begrepen of is dit iets wat op de nieuwere modellen zit? Kan me niet zoiets herinneren, kan het ook niet controleren nu want ik kom pas weer over zo'n drie weken thuis...

Oh ja, we hebben de Columbus
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@BSdV hier een foto die ik net even van mijn menu heb gemaakt, zo ziet het eruit, echter heb ik hierboven gevraagd of anderen ook de waarschuwingsterkte kunnen instellen, dit heb ik namelijjk zelf aangezet met VAGCOM, dis was standaard bij mij niet aanwezig in het menu, je kunt hier kiezen uit licht, middel en hoog.

1568cf3d17acf25fcbaa607f00d07c82.jpg
 

BSdV

Actief lid
Hallo Micky, dank voor het antwoord. Nu ik zo de foto zie geloof ik inderdaad dat dat hetzelfde is dan bij onze auto. Kon het me alleen niet meer voor de geest halen.. Heb er nooit bij stilgestaan dat je de rijstrookbegeleiding zowel in een normale dan wel adaptieve stand kan gebruiken, heb gewoon met het verstand op nul alles aan lopen vinken geloof ik.

Denk ook dat ik maar eens op zoek moet naar iemand die me kan helpen met de vagcom of vcds codes.. Lijkt me wel handig die waarschuwingssterkte te kunnen instellen, en zo zijn er nog wel een stel andere zaken die even aangepast zouden kunnen worden.
 

Marcooctavia

Forumguru
@BSdV hier een foto die ik net even van mijn menu heb gemaakt, zo ziet het eruit, echter heb ik hierboven gevraagd of anderen ook de waarschuwingsterkte kunnen instellen, dit heb ik namelijjk zelf aangezet met VAGCOM, dis was standaard bij mij niet aanwezig in het menu, je kunt hier kiezen uit licht, middel en hoog.

1568cf3d17acf25fcbaa607f00d07c82.jpg
Waarschuwingssterkte staat standaard niet aan.
Hoe heb jij deze aangezet als ik vragen mag.
Marco.
 
Bovenaan Onderaan