Lane assist tijd verlengen

Dag allen,

Ik heb nu sinds twee weken een Octavia o.a. met Lane Assist. Grappig hoe dat werkt. Jammer is alleen dat het maar voor ongeveer 5 seconden werkt en dat je dan je handjes weer aan het stuur moet houden. Uiteraard logisch en heel veilig maar soms is het wel fijn, op een lange rechte weg zonder enig ander verkeer, om wat relaxter te rijden en dat Lane Assist dan langer werkt dan 5 seconden.

Ik heb nu veel topics gezien maar nog niet een waarbij melding wordt gemaakt (of ik kijk verkeerd) om de tijd te verlengen.

Is dat mogelijk?
 

Canon-Eye

Forumguru
en dat je dan je handjes weer aan het stuur moet houden
Hoezo wéér? :sterretjes:

Volgens mij is het helemaal en absoluut niet bedoeld om het stuur te kunnen loslaten, maar om te voorkomen dat je in een moment van onbedoelde onoplettendheid buiten je rijstrook terechtkomt. Bv. door vermoeidheid, bedienen van het infotainmentsysteem (of gewoon cd'tje wisselen), te intensief (carkit-)telefoongesprek, etc...

Die 5 seconden zou ruimschoots lang genoeg moeten zijn om je weer alert te maken.
 
Laatst bewerkt:

Frenkie

Forumguru
En kort samengevat, NEE, dit kan niet. Ook niet met VCDS, VAGCOM of wat dan ook (mogelijke uitzondering is een techneut die in Tsjechie bij Skoda werkt).
 

Canon-Eye

Forumguru
Met "je handen weer aan het stuur" lok je dat ook wel uit natuurlijk.
Je vraagt of het kan, met de achterliggende boodschap dat je die mogelijkheid ook daadwerkelijk op prijs zou stellen...
 

abelsj

Forumguru
Ik zet die lane assist gewoon uit. Systeem zegt om de haverklap da ik het stuur moet vastpakken terwijl ik mijn stuur vastheb. Als ik regelmatig is een kleine stuurcorrectie maak geeft hij de boodschap niet, rij ik te lang rechtdoor zonder stuurcorrecties geeft hij de boodschap zelfs terwijl ik mooi in mijn vak rij.
 

micky

Forumguru
lijkt me ideaal als het langer kan, het is vooruitlopen op autonoom rijden, niet zo gevaarlijk als hier nu gesuggereerd word (waarschijnlijk weer deels door mensen die er zelf nog nooit mee gereden hebben), de nieuwe Passat doet dit zelfs gewoon heel de tijd voor je in de file, dus sturen optrekken en afremmen, zijn dezelfde onderdeeltjes volgens mij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik wacht wel tot het (a) uitontwikkeld + bewezen veilig en (b) tevens wettelijk toegestaan is.
Tot het zo ver is, hou ik wel gewoon zelf de controle. :jaja:
 

Wildor

Actief lid
Is wel erg leuk om zo 'autonoom' te rijden, maar benieuwd wat er gebeurd als je op een stuk wegdek komt waarom bijv. Ineens gele strepen (werkzaamheden) en witte strepen op de weg staan, en de witte gaan richting een afgesloten stuk wegdek......welke strepen volgt het systeem dan?

Iemand al eens geprobeerd?
 
Ik heb het systeem zelf ook en vind het prettig rijden alleen zou het systeem minder gevoelig mogen zijn. Heb altijd mijn handen aan het stuur maar krijg toch de melding. Ook merk je dat de auto gaat slingeren als je het stuur los laat en te dicht bij de lijn komt. In spitsstroken wil hij nog wel eens een baan opschuiven in plaats van op de vluchtstrook te blijven maar daarvoor heb je je handen aan het stuur Mis alleen acc nog maar dat kon niet icm de 1.6tdi
 

ertromp

Forumguru
Ik wacht wel tot het (a) uitontwikkeld + bewezen veilig en (b) tevens wettelijk toegestaan is.
Tot het zo ver is, hou ik wel gewoon zelf de controle. :jaja:

C) Waarom is lane assist wettelijk niet toegestaan :pieker:

Natuurlijk het blijft altijd een hulpmiddel maar er zijn helaas legio voorbeelden van die personen die het "wel gewoon zelf onder controle houden" dan naast de rijstrook belanden door een moment van onoplettendheid of verminderde concentratie en er later achter moesten komen dat ze al ver naast de rijstrook lagen met hun hele hebben en houden.
Mooi dit soort ontwikkelingen en de systemen zullen constant aan ontwikkeling onderhavig zijn. :jaja:

Is wel erg leuk om zo 'autonoom' te rijden, maar benieuwd wat er gebeurd als je op een stuk wegdek komt waarom bijv. Ineens gele strepen (werkzaamheden) en witte strepen op de weg staan, en de witte gaan richting een afgesloten stuk wegdek......welke strepen volgt het systeem dan?

Iemand al eens geprobeerd?

Op de A12 tussen Arnhem en Ede zijn ze momenteel met de weg bezig en worden er gele strepen naast witte gebruikt. Als ik met mijn Seat die hetzelfde systeem heeft als de O3 over de witte lijnen ben gestuurd worden de gele lijnen gesignaleerd en je ziet dat lampje rijstroken geleiding weer groen wordt en je voelt dat er op de gele lijnen gereageerd/gereden wordt. Dus dat werkt heb ik mogen ondervinden
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Ik heb het systeem zelf ook en vind het prettig rijden alleen zou het systeem minder gevoelig mogen zijn. Heb altijd mijn handen aan het stuur maar krijg toch de melding. Ook merk je dat de auto gaat slingeren als je het stuur los laat en te dicht bij de lijn komt. In spitsstroken wil hij nog wel eens een baan opschuiven in plaats van op de vluchtstrook te blijven maar daarvoor heb je je handen aan het stuur Mis alleen acc nog maar dat kon niet icm de 1.6tdi

Let eens op of je dan niet toevallig kort op je voorganger rijdt, hoe meer ruimte voor je auto hoe strakker hij rijdt.
Ik heb met VCDS aangezet dat ik de mate van ingrijpen kan aanpassen, dat was bij aanschaf niet mogelijk, hebben jullie die mogelijkheid ook?

Wat betreft gele lijnen, die volgt hij ook, hij heeft eigenlijk maar aan 1 kant een lijn nodig, ik rij er nu zo'n 70.000km mee en ben er erg over te spreken.
 

Brains75

Actief lid
Van mij hadden ze lans-assist al vanaf 50 km/uur aan mogen zetten. Ik zou echt niet zonder kunnen. Ik rijd sinds kort weer met functie "adaptief" aan. Af en toe ongewild een "houdt u stuur vast" melding, maar dat mag de pret niet drukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ed13
Bovenaan Onderaan