Lane assist tijd verlengen

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk dat het net zoiets is als het chippen van een leasewagen. Je doet dan iets anders dan de standaarden, waardoor garanties in het geding komen. Althans, zo legde de dealer het mij uit.
Nee, dat is onzin. Met chippen wijzig je feitelijk iets aan het ontwerp van de auto waardoor motor en aandrijflijn zwaarder belast kunnen worden en meer slijtage kunnen oplopen. Met vcds-instellingen maak je alleen gebruik van de elektronische instelmogelijkheden die er door de fabrikant voor allerlei functies bij voorbaat al zijn ingebakken. Daarmee komt de garantie niet in gevaar.
Bovendien is elke vcds-instelling ook weer terug te draaien zonder enig gevolg voor levensduur of veiligheid van de auto.
 

Monteurtje

Forumguru
Grappig die verschillen (‘20 Kodiaq)

De Superb IV heeft een nieuwe functies wat betreft ACC. Die past de snelheid aan aan de hand van navigatie data. Remt voor scherpe bochten en rotondes e.d.

Of die extra functie vanaf modeljaar 2021 ook op een Kodiaq zit weet ik niet.
 
Dank jullie wel allemaal. Dit gaat iig meer inzicht geven.
De Superb IV heeft een nieuwe functies wat betreft ACC. Die past de snelheid aan aan de hand van navigatie data. Remt voor scherpe bochten en rotondes e.d.

Of die extra functie vanaf modeljaar 2021 ook op een Kodiaq zit weet ik niet.
Ik heb idd een iV. Ik was me niet ervan bewust dat dat nieuwe functies zijn. Ik ga wat tips opvolgen en laat weten wat het resultaat was.
 

Canon-Eye

Forumguru
De Superb IV heeft een nieuwe functies wat betreft ACC. Die past de snelheid aan aan de hand van navigatie data. Remt voor scherpe bochten en rotondes e.d.
Daar ben je dan mooi klaar mee - gezien de belabberde kwaliteit van dat soort navigatiedata, mede door jarenlange vertraging en infrequente updates...
Rij"hulp"systeem? Eerder een eeuwigdurende cursus "omgaan met frustraties", vrees ik...
 

Canon-Eye

Forumguru
@hemi24 , ik doe een poging om het nog duidelijker uit elkaar te leggen...

Als je de quote en mijn commentaar nog eens goed leest, zul je zien dat het in dit geval helemaal niet gaat over de navigatie op zich, maar over het gebruik van gegevens uit de navi-database die de auto effectief zouden gaan aansturen door bv. af te remmen op basis van de lokale Vmax.

Die gegevens zijn in alle systemen intrinsiek onbetrouwbaar, zij het dat sommige verder bij de werkelijkheid achterlopen dan andere. De frequentie waarmee updates vrijkomen speelt daarin ook een rol, maar dat is niet het enige probleem. Het mankeert ook nogal vaak aan het doorspelen van wijzigingen door wegbeheerders aan de kaartenmakers.

Verkeersbordenherkenning heeft ook zijn beperkingen. Jij wilt waarschijnlijk ook niet (en ik wil zéker niet) dat de auto tijdens een rit na 19u op een 130-traject spontaan in de ankers gaat omdat er een bordencombinatie "90 bij nat wegdek" staat, of "100 van 19-7u". Dat is de kern van mijn bezwaar tegen dit soort onvoldoende uitontwikkelde systemen.
Ik blijf graag zelf baas over mijn auto.... :pardon:
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Mee eens, ookal zijn de gegevens wel 100% accuraat, dan wil ik nog niet dat mijn auto de geldende snelheid overneemt, tenzij je daar een vooraf ingestelde marge (naar boven) voor in kunt stellen.
Reden daarvoor is dat ik minimaal de geldende snelheid in werkelijke km’s wil rijden en niet die te lage snelheid die de snelheidsmeter je voorspiegelt!
 

DieselTDi

Forumguru
@hemi24
Ik reed hiervoor een peugeot 308 sw van de zaak.
Die had gas by wire, en ALTIJD een constante 4km/u te veel tov werkelijke snelheid.
Dus 54 was werkelijk 50
104 was werkelijk 100,
164 - >160

Reed een stuk makkelijker dan nu mn sub die behoorlijk wisselt bij div snelheden
 

Antera

Donateur
Ik denk het volgende. Heb helaas de iV nog niet kunnen testen omtrent dit.

De iV draait deels op de Golf 8 software en deze heeft een andere manier van werken van de o.a. Lane assist en ACC. Niet meer zoals de vorige modellen enz. Deze waren een stuk beter maar nu de software van de Golf 8 / Octavie 4 erin zit is het voorbij met dat fijne.

de adaptieve rijstrook geleiding optie bestaat niet meer. Alleen aan of uit. Daarnaast is de auto meer gericht op de niet adaptieve rijstrook geleiding en gaat hij zeuren en corrigeren als je uit het midden raakt. Stuur vast houden is eenmaal een van de eisen. Wil je dit wat meer voorkomen is de vraag of de auto nog wel met een flesje water voor de gek gehouden kan worden maar vrees van niet. Dit mede aangezien hij de lijntjes op zoekt en geen adaptief meer heeft. Ook heeft volgens mij de iV met sensoren in het stuur ipv merken dat er gestuurd word.

Dit gaat op alle volgende modellen zo werken die op de nieuwe software gaan draaien zover het er nu uit ziet.

De auto gaat je rijstyle nog meer controleren

Jammer maar helaas
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan