Kwaliteit carkit

Mali

Forumguru
Mooi dat ze actief met dit probleem om gaan dat schept vertrouwen voor de toekomst, hoop niet dat ze zolang naast elkaar staan ( niet persoonlijk) maar ik heb nu een leenauto en de Seat Leon station heeft maar een kleine kofferbak geen winterbanden en geen milieusticker voor centrum Frankfurt. En ik vind mijn “eigen” Skoda een stuk fijner rijden.

Maar nogmaals wel blij dat ze ermee bezig zijn, en er zijn meer (af) wachtenden na ons.
 

PieterB

Nieuw lid
Heb contact gehad met de dealer waar mijn auto geweest is en ze geven aan dat het een software issue lijkt te zijn. Er is alleen nog geen nieuwe software beschikbaar, waardoor ze het probleem (totdat er een update is) niet kunnen oplossen. Mijn afspraak is dan ook totdat er meer info is vanuit importeur/Skoda ook in de ijskast gezet.

Heb al rijdend contact gehad met de dealer welke mijn auto afgeleverd heeft en deze erkende dat de geluidskwaliteit slecht is. Hij zei dat ik niet de eerste ben met een Columbus en klachten over de slechte verstaanbaarheid, het een software issue lijkt te zijn, hierover contact is de importeur en er nog geen oplossing is. Heb ook de afspraak gemaakt dat ik even afwacht of er een oplossing komt.....
 

Mali

Forumguru
Ik heb vandaag mijn auto terug gekregen zonder positief resultaat.
Volgens dealer is pon er druk mee om een en ander uit te zoeken.
Er rijd een vertegenwoordiger van Pon rond met een octavia met hetzelfde probleem en daar gaan ze verder mee testen zodat de overlast voor mij beperkt blijft.
Zodra er meer bekend is laten ze het mij weten.
Er zijn bij de importeur nog 8 gevallen bekend met hetzelfde probleem.
Aldus de garage.
 

RobbeySkoda

Nieuw lid
Vervelend om te horen dat het probleem voor jou nog niet is opgelost. Ik verwacht dan ook niet veel resultaat aan mijn inleveractie volgende week. Maar ik vind het een fijn gevoel dat er al een aantal auto's bij Pon staan. Hopelijk hebben ze in de toekomst een oplossing. Bedankt voor de update.
 

Edwin

Lid
Ik heb vandaag mijn auto terug gekregen zonder positief resultaat.
Volgens dealer is pon er druk mee om een en ander uit te zoeken.
Er rijd een vertegenwoordiger van Pon rond met een octavia met hetzelfde probleem en daar gaan ze verder mee testen zodat de overlast voor mij beperkt blijft.
Zodra er meer bekend is laten ze het mij weten.
Er zijn bij de importeur nog 8 gevallen bekend met hetzelfde probleem.
Aldus de garage.
8 gevallen ha ha, het zijn er een heleboel, waaronder die van mij en van collega's (misschien ook maar eens melding van maken). Ben benieuwd of ze eindelijk eens een oplossing gaan vinden/zoeken voor dit probleem.
 

jongetje

Forumguru
8 gevallen ha ha, het zijn er een heleboel, waaronder die van mij en van collega's (misschien ook maar eens melding van maken). Ben benieuwd of ze eindelijk eens een oplossing gaan vinden/zoeken voor dit probleem.
Als niemand het meld, dan weten ze dat natuurlijk ook niet dat je er last van hebt...
 

RobbeySkoda

Nieuw lid
Maar weer eens een update melden. Auto zou terug gaan naar Pon, maar gezien deze al een aantal autos had staan mocht die van mij er uiteindelijk niet meer bij. In plaats daarvan heeft de garage maar een rondje door de stad gereden om opnieuw te zeggen dat ze weinig voor mij kunnen doen. Wel erkennen ze dat het geen rijeigenschap is en de problemen zijn naar de fabriek gestuurd. Of dit waar is, geen idee; Of er ooit een nieuwe update komt, geen idee... Ik blijf voorlopig hopen.
 
Gisteren mijn nieuwe S3 opgehaald bij de dealer en die wees mij erop dat de 'Stemversterking' negatieve invloed heeft op de kwaliteit van de carkit. Met stemversterking ingeschakeld schijnt het gesprek enorm hol en blikkerig te klinken. Zelf nog niet kunnen uitproberen maar wellicht is dit de oorzaak!?
 

dirk27

Forumguru
Ik wil hier ook even reageren: sinds 2015 in een Octavia 3 en ik heb ook zeer vaak problemen met mijn gesprekspartners als ik op de autosnelweg rij. Rij ik in stad of minder dan pakweg 70 km/h dan hoort men mij duidelijk.
Mijn gis is dat er zodanig veel windgeruis is boven het dak, dat deze naar binnenkomt en storend werkt op de microfoon. Een goede anti-ruis en anti-wind functie is enkel op te lossen als er meerdere microfoons zijn ingebouwd, en jammer genoeg heeft deze hardware dat niet.

In ieder geval: ik ben het zodanig beu geweest dat mijn collega's en mijn vrouw mij verweten dat ik niet te horen was en dat er veel windgeluid was dat ik een externe oplossing zocht én vond.

---------

img.png


Ik heb een hele zoektocht gedaan naar de beste bluetooth headset, reviews gelezen, filmpjes bekeken en uiteindelijk gekomen op de Plantronics Voyager 5200.

Hier mijn ervaringen:
- Praktische koppeling: mijn iPhone 5s is gekoppeld aan de Skoda bluetooth, bij het aanzetten van de Plantronics koppelt deze binnen 1 seconde meteen ook aan de iPhone zodoende is de iPhone met 2 bluetooth apparaten gekoppeld
Op het moment dat ik bel met de Skoda bluetooth kan ik de Plantronics op mijn oor zetten: deze heeft een sensor die voelt wanneer je hem draagt. Op dat moment gaat het geluid volautomatisch over naar de Plantronics. Leg ik de Plantronics van mijn oor, dan schakelt het geluid terug op de Skoda bluetooth
Het is dus de perfecte uitbreiding op een huidig systeem.

- Geluidskwaliteit: Deze headset is in tests van 2017 en 2018 gekend als een van de beste: deze heeft 4 ingebouwde microfoons speciaal voor omgevingsgeluid onderdrukking. Ik heb de test gedaan met mijn broer: rijdende 128 km/h over de snelweg. Met de Skoda Bluetooth was het geluid matig tot slecht, met de Plantronics zei mijn broer dat het leek alsof ik op kantoor aan het bellen was met een vast telefoontoestel.
Een andere test: ik loop op straat bij een zeer winderige dag, mijn collega eervaarde hetzelfde: alsof ik op kantoor belde.

- Draagcomfort: De headset is zeer licht en zit stevig vast rond je oor. De micro staaf is lang zit daarom veel dichter bij je mond wat de kwaliteit ten goede komt. Je kan de headset een paar uur dragen, het is vergelijkbaar met gewicht van een zonnebril op je oren, dus zeer comfortabel.

- Autonomie: beltijd is 6 uur op 1 oplaadbeurt en gaat een week mee in stand-by, maar ik laat hem op om de 3 dagen in de autolader.
Ik schakel de headset uit als ik uit de autostap en schakel hem terug in als ik instap, een kleine handeling die ik gewoon ben.

- Prijs: de Plantronics 5200 heeft mij 90 euro gekost inclusief verzending naar BE via amazon.de, je hebt ook een 5200 UC versie die duurder is, maar dat is gewoon een extra USB dongle om hem te koppelen aan je computer
90 euro is in het hogere middensegment.

- Mijn advies: een haast verplichte aanvulling voor mensen die hoge eisen stellen aan geluidskwaliteit en die de standaard bluetooth beu zijn.
 

RobbeySkoda

Nieuw lid
Weer een kleine opdate; Ik heb mijn klaagzang ook laten horen aan Skoda zelf (info@skoda.nl)
en kreeg via de mail onderstaande reactie.

"Hartelijk dank voor uw e-mail. Inmiddels zijn wij bekend met het probleem en betreuren wij deze situatie. Er wordt via verschillende wegen gezocht naar een oplossing voor dit probleem."
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

Mali

Forumguru
Hoi dirk27 leuk optie wat je voorstelde maar helaas ik heb een cross-over gehoorapparaat en dat gaat niet samen.

RobbeySkoda , mooi dat het nu in de mail bevestigd word dat het probleem bestaat.
 

J0ris

Lid
Ik ondervind hetzelfde probleem: als ik op de snelweg rij dan hoort de beller aan de andere kant veel rij- en windgeluiden. Ik heb hiervoor Golf 7 gereden en daar hoorde men vaak niet eens dat ik in de auto zat. Je zou zeggen dat de hardware gelijk aan elkaar is. Ik ben dit bericht aan het typen terwijl de Skoda dealer naar het probleem kijkt.... Als ik iets meer weet dan laat ik het weten.
 

PieterB

Nieuw lid
Vandaag maar weer eens contact met de dealer opgenomen met de vraag of men inmiddels al een oplossing heeft. Deze keer is het antwoord, ipv nee nog niet, dat men de microfoon wil vervangen...... Afspraak gemaakt en we zullen zien of dit de oplossing is :thinking:
 

Mali

Forumguru
Hoi PieterB mooi dat de dealer je probleem wil verhelpen.
Bij mij is eea geprobeerd te verhelpen tot nog toe zonder succes.
“Pon” module tbv skoda connect op een andere manier aangesloten.
Microfoon vervangen.
Bedrading vervangen tussen microfoon en module.
Dak extra bekleed bij de microfoon.
Microfoon los laten hangen uit houder.
Andere software.
Ik heb zelf bij een vriend de ruis onderdrukking anders ingesteld via vcds helaas alle werkzaamheden tot nu toe niet bevredigend.

Maar wel alle lof voor de dealer ze doen hun best.

Merk nu wel 1 voordeel ik word momenteel weinig gebeld kan ik lekker van de verder fijne auto genieten.
 

J0ris

Lid
Zojuist heeft de Skoda dealer de microfoon vervangen en ik moet zeggen dat het een wereld van verschil is! Dit heeft voor mij dus het probleem opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali

Mali

Forumguru
JOris, klinkt goed.
Zelfde type microfoon of een andere ?.

Wat ook kan zijn dat na een paar dagen het weer slecht word, ik merk namelijk dat na een reset van de Columbus het een paar gesprekken goed gaat en daarna weer minder goed.
 
Helaas hier hetzelfde, dealer zegt geen oplossing te hebben.
De gesprekken zijn vaak van dermate slechte kwaliteit dat men maar ophangt.
Best triest dat je anno 2018 niet een fatsoenlijke carkit kunt implementeren.
Collega's hebben hetzelfde probleem, terwijl ze met het vorig model Octavia dit probleem niet hadden.

Voor de rest wel super tevreden met de Octavia :jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mali
Bovenaan Onderaan