kosten rijklaar maken

LenK

Forumguru
Jeetje wat zijn jullie toch hardnekkig in het niet snappen van de reden om afleveringskosten apart te houden :1439:
Is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen :biggthumpdown:

Doe er maar een slotje op :D
 

RogerS

Forumguru
Nog een sterker verhaal! Wij zijn van plan om volgend jaar de vouwwagen de deur uit te doen en een caravan te kopen (wel met tempo 100 Keuring!). Nu zag ik zaterdag bij een Caravanbedrijf waar ze €495,- vragen voor het afleveren van een tweedehands caravan! :shocked: Zijn ze daar werkelijk nu een hele dag mee bezig????
 

Bart_G

Lid
Jeetje wat zijn jullie toch hardnekkig in het niet snappen van de reden om afleveringskosten apart te houden :1439:
Ik snap het best, maar adverteren met een vanaf-prijs waarvoor je de auto niet kunt kopen is gewoon achterlijk
 

Constant

Erelid
Wanneer ik een televisie aanschaf komt de leverancier het apparaat bij mij thuis installeren en dat doet hij voor niets. Hetzelfde geld voor een wasmachine of een fiets.
Kijk de factuur nog even na, als je bij een witgoedwinkel iets laat thuisbezorgen staan er meestal bezorgkosten op de factuur.
 

RogerS

Forumguru
Kijk de factuur nog even na, als je bij een witgoedwinkel iets laat thuisbezorgen staan er meestal bezorgkosten op de factuur.
Tja maar die caravan, met €495 afleveringskosten, staat al bij de caravanzaak en ze komen de caravan heus niet thuis afleveren! :disc:
 

peperskoda

Forumguru
@constant. Ik heb de laatste facturen nagekeken en ben geen bezorgkosten tegengekomen. De 2 facturen(1xwasmachine en 1xfiets) zijn iets meer dan 1 jaar oud. Ik blijf bij mijn standpunt dat afleveringskosten er slechts zijn om meer marge cq onderhandelingsruimte te creeëren voor de dealer.
 

Constant

Erelid
er slechts zijn om meer marge cq onderhandelingsruimte te creeëren voor de dealer.
En meer onderhandelingsruimte voor de consument die bij meerdere dealers een offerte aanvraagt. Lijkt me eerder dat de dealer slachtoffer wordt van seperate kostenspecificaties, want daarmee geef je de potentiele koper onderhandelingsinformatie.

:ot: De discussie niet te hard op slot gooien, anders schrikt Lenk wakker ;)
 

corsaar

Senior Member
LenK is de enige die het snapt, heeft hij ook uitgelegt.
Nu slaapt hij omdat hij ons een beetje dom vind.
Velen hebben een andre visie en dat moet kunnen.
 

LenK

Forumguru
Afgezien van het BPM voordeel zorgt het zichtbaar maken van kosten ook voor duidelijkheid.

In de financiele wereld heb je geizen wat kan gebeuren als kosten niet zichbaar zijn.
Dan blijken ze ineens een veelvoud te zijn van wat je verwacht.
Als er in een offerte had gestaan dat 60% van de inleg aan kosten op zou gaan dan was er geen enkele woekerpolis verkocht. Dat percentage hebben ze allleen kunnen hanteren omdat niemand dat in de gaten had.

En behalve dat velen het BPM voordeel niet (willen) snappen zijn ze ook nog van mening dat een leverancier van alles voor niks doet, maar het afleveren van een wasmachine betaal je echt wel ook al staat dat niet op de factuur.
 

EdK

Forumguru
Hou maar één ding in gedachte zeg ik altijd maar !!

In nederland en iets GRATIS ?? Dat is onmogelijk !!
En als men schermt dat het wel zo is ??
Wel begin dan je Loep of Leesbril maar te pakken want dan zul je aan de kleine lettertje's moeten !!

Elk bedrijf is opgericht om winst te maken en niet om jou te plezieren !

ps: Had je de wekker gezet Lenk ??
 

koent

Nieuw lid
Afleverkosten

Ik volg deze discussie al een tijdje en kan het nu toch echt niet laten om even te reageren. Ik werk voor een ander (Koreaans) merk en kan jullie op het hart drukken dat de dealer (altans bij ons) niets aan de afleverkosten over houd. Deze worden ons door importeur doorbelast om inderdaad de BPM te drukken. Deze zijn oa voor transport van de fabriek naar de importeur (bij ons toch een behoorlijk eind), pre-controle in de haven ontwaxen, transport naar de dealer, wat binnenlandse reclamekosten, kosten voor oa mobiliteitsservice enz enz.
Wanneer deze bij de catalogusprijs in zitten (zou ik ook logischer vinden)word daar zoals al een paar keer eerder vermeld BPM over geheven en zou de auto dus onnodig duurder worden. Daar schiet de koper dus niets mee op.
Netto houden wij daar ca 55 euro aan over, daarvoor krijgt deze bij ons een 0km check, sleutels worden ingeleerd, koplampen afgesteld, kentekenplaten besteld en gemonteerd, auto gewassen, plastic en papier er afgehaald, vloeistoffen afgevuld (deze zijn in de fabriek echt niet op niveau, de fabriek let ook op de kleintjes!) etc.
Al met al ca een uur tot anderhalf uur werk. Ons uurtarief ligt hoger als die 55 euro en al die halve litertjes olie, kentekenplaten etc zitten daar nog niet bij in.
Het afleverpakket is bij ons afhankelijk van de gekozen auto rond de 125 euro, daarvoor krijg je 25E brandstof, een mattenset, verbandtrommel, reservelampen,gevarendriehoek, veiligheidshesje etc en daar word de auto voor gepoetst. Houd er rekening mee dat wanneer de auto met een volle tank afgeleverd word de afleverkosten dus een aantal tientjes hoger kunnen liggen)
Als mensen dit niet willen betalen is dat prima, maar verwacht dan bovengenoemde zaken ook niet. Dit lijkt mij toch redelijk?
Het is prima om bij de aankoop van een nieuwe auto over prijs/opties/korting en inruilauto te onderhandelen maar mensen die zeggen dat dit winstmakers zijn en extra marge voor de dealer, hebben het (in ons geval)toch echt verkeerd. Wij verdienen (als het goed is:D aan de verkoop van de auto.
Wat aangaande afleverkosten op een gebruikte auto, bij ons is dat E395 en dat is inderdaad een fors bedrag. Echter daarvoor krijgt een klant een onderhoudsbeurt volgens schema (dat kan bv ook het vervangen van een distributieriem inhouden) nieuwe APK, word de auto gepoetst en van binnen gecleant en worden uiteraard indien nodig slijtagedelen zoals remblokken vervangen. Dit verwacht ik niet wanneer iemand zijn auto inruilt, maar ik wil het graag extra betalen als ik dan een auto krijg waar ik niets meer aan hoef te doen.
Wanneer je geen afleverkosten wilt betalen, nogmaals prima maar dan hoeven wij bovengenoemde zaken toch ook niet uit te voeren? Vergeet niet dat de landelijk gemiddelde daadwerkelijke afleverkosten + garantiekosten vorig jaar maar net onder de 1000 euro lagen (bron BOVAG) In veel gevallen legt de dealer er dus geld op toe.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is en wanneer je het afleverpakket niet wilt betalen geen probleem maar houd dan dus rekening met een vieze auto met een brandend benzinelampje.
En helaas gratis bestaat niet, ieder bedrijf moet ergens van leven, maar wanneer iemand ons iets laat verdienen, zijn wij nooit te kinderachting om wat terug te doen:xyxthumbs:
 

NielsW

Lid
koent,
Ik denk dat velen begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Maar zoals jij het nu schetst moeten we medelijden hebben met de dealer omdat alles door de grote importeur wordt verplicht.

Geloof maar dat er nog genoeg winst op een auto zit, anders zou niet iedere X kilometer een dealer zitten. Het kan natuurlijk altijd meer. het is en blijft nederland :)
Ik ga ook niet naar de electro speciaalzaak om tegen kostprijs iets aan te schaffen :)
 
Vergeet niet dat de landelijk gemiddelde daadwerkelijke afleverkosten + garantiekosten vorig jaar maar net onder de 1000 euro lagen (bron BOVAG) In veel gevallen legt de dealer er dus geld op toe.

Gaan garantiekosten ten laste van de dealer? Ik dacht altijd dat die aan de importeur worden doorbelast?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begrijp wel degelijk waarom die afleverkosten apart berekend wordt.

Maar de issue is, dat al die reclames met "voor slechts X euro deze auto" dus onzin zijn. Want voor dat bedrag staat 'ie niet voor de deur!

Maak het dan helemaal transparant.
Dus basisprijs auto af fabriek = A
Transport naar landimporteur = B
Marge nationale importeur = C
Rijklaarmaak kosten importeur = D
Rijklaarmaak kosten garage = E
Hele sloot aan zinnige en onzinnige belastingen = F

Prijs die je moet betalen; A + B + C + D + E + F! :crazy:

Kan ik bijvoorbeeld kiezen om de auto zelf op te halen bij de fabriek? En is de totaalprijs dan lager? Nee, vaak nog hoger! :icon_smile_dead:
 

koent

Nieuw lid
koent,
Ik denk dat velen begrijpen hoe de vork in de steel zit.
Maar zoals jij het nu schetst moeten we medelijden hebben met de dealer omdat alles door de grote importeur wordt verplicht.

Dag Niels,
Dat hoeft absoluut niet, daar vraag ik ook niet om, ik heb alleen moeite met mensen die zeggen dat dit zomaar een melkkoe van de dealer is. Graag ergens op baseren. Er zijn echt wel melkkoeien te bedenken, financiering, onderhoudscontracten etc maar dit is er niet 1 van. Echter als je 300 of meer voor een afleverpakket betaalt mag je je uiteraard wel eens achter je oren krabben.

Geloof maar dat er nog genoeg winst op een auto zit, anders zou niet iedere X kilometer een dealer zitten. Het kan natuurlijk altijd meer. het is en blijft nederland :)
Wil je graag weten wat een autobedrijf verdient? Internet is uw vriend:
http://www.dealerplaza.nl/smartsite.shtml?ch=afd&id=78816
Let wel dit is het (relatief goede) 1e kwartaal, aan het eind van het jaar worden er minder auto's verkocht en zakt het natuurlijk ietsje weg.
Of dat genoeg is laat ik aan jou over.


Gaan garantiekosten ten laste van de dealer? Ik dacht altijd dat die aan de importeur worden doorbelast?
Ik heb het hier over gebruikte auto's, de kosten na de fabrieksgarantie moet de dealer uiteraard zelf betalen

Ik ben het met Captain Hook eens, Citroen heeft meen ik ooit eens all-inprijzen geprobeerd. Die verkochten gelijk een stuk minder, dus zijn er snel weer mee gestopt.
Kennelijk trek je mensen toch met een lage vanafprijs voor een kaal model dat uiteindelijk toch niemand koopt. Ik zou het ook liever anders zien.
 

Constant

Erelid
We zouden bijna vergeten dat een Skoda al heel compleet in de showroom staat......terwijl menig andere merk een Spartaanse uitvoering heeft die niemand gaat kopen.
 
Bovenaan Onderaan