kosten rijklaar maken

LenK

Forumguru
In België betaal je net zo goed afleveringskosten, alleen zijn ze niet zichtbaar.
En in België heb je ook geen BPM (daarom zijn de auto's daar zoveel goedkoper), maar de BTW is er 21% en je betaalt ook nog voor "Inverkeerstelling".
Over dat laatste zouden jullie dan hier weer lekker kunnen klagen, want dat komt ook boven op de aankoopprijs (kan oplopen tot bijna €5000 afhankelijk van het motorvermogen).
 

cvegreen

Forumguru
Dat klopt , je hebt inderdaad nog in verkeer stelling , maar ja dat nemen we er maar bij , ze doen ons eigenlijk een plezier hiermee , want zo ga je sneller voor een mindere motorisatie gaan kiezen en hou je zo ook het milieu schoner omdat die auto's globaal gezien minder verbruiken . Wij ergeren ons eerder dood aan de belastingen die toren hoog zijn .
 
vandaag de fabia combi 1.2 tdi greenline gekocht, de extra kosten waren euro 737

rijklaarmaken - 540.00
afleverpakket (mattenset volle tank e.d.) - 134.75
verwijderingsbijdrage - 15.00

leges:
afgifte kenteken - 38.00
tenaamstellen kenteken - 9.25
 

ronald24e

Actief lid
vandaag de fabia combi 1.2 tdi greenline gekocht, de extra kosten waren euro 737

rijklaarmaken - 540.00
afleverpakket (mattenset volle tank e.d.) - 134.75
verwijderingsbijdrage - 15.00

leges:
afgifte kenteken - 38.00
tenaamstellen kenteken - 9.25


Toevallig ook de greenline bij Rijnwoud besteld?

Ik was precies dezelfde kosten kwijt namelijk, maar ik heb wel gemerkt dat er een aardig verschil in kan zitten wat de dealers vragen.......
 

ronald24e

Actief lid
Ja klopt maar juist de prijs van dat afleverpakket verschilt nogal per dealer.....

Ben bij drie dealers geweest en tot drie keer toe verschillende prijzen gehad vandaar.
 

LenK

Forumguru
Misschien dat je bij het kopen van de nieuwe auto na het eindbod van het inruilbedrag nog even het "inleverpakket" ter sprake moet brengen. Dat is het gebruikte afleverpakket dat meestal toch in de auto achterblijft (matten, lampen, driehoek, lakstift etc). Nog minstens € 150 waard toch :D
 

van_der_P

Senior Member
Ja klopt maar juist de prijs van dat afleverpakket verschilt nogal per dealer.....

Ben bij drie dealers geweest en tot drie keer toe verschillende prijzen gehad vandaar.
Was de inhoud van de afleverpakketten bij alle drie hetzelfde ? Volgens mij verschillen die van dealer tot dealer
 
ik heb de wagen inderdaad bij rijnwoud gekocht

hoeveel verschil in prijs van het afleverpakket is er dan? heb het hier bij andere dealers niet over gehad.

weet ook niet eens wat het afleverpakket bij rijnwoud inhoud
 

ronald24e

Actief lid
Was de inhoud van de afleverpakketten bij alle drie hetzelfde ? Volgens mij verschillen die van dealer tot dealer


De exacte inhoud weet ik niet maar kreeg wel tot drie keer toe eigenlijk hetzelfde te horen...ow meneer is een volle tank, mattenset, noodhamertje enzo.
Maar misschien zit daar wel ergens een verschil in dan inderdaad.

Kijk op zo`n bedrag valt het misschien wel mee maar ik heb verschil gezien van rond de 40 euro, het is misschien niet de moeite om hier voor rond te blijven rijden maar ik vind het een hoop geld voor in mijn ogen onzin en veel te dure pakketten(heb altijd een hekel aan het fenomeen afleverkosten en afleverpakketten)
 

van_der_P

Senior Member
Het is inderdaad van dat soort prullaria in die paketten, ook nog een vorm van verkapte reklame. Mattenset met naam dealer erin geborduurt. Eigenlijk, maar dat is mijn mening, moet men je dat voor niks erbij geven.
 

LenK

Forumguru
Dat afleverpakket is een beetje een schnabbeltje, een melkkoetje voor de dealer. Is een keer door iemand bedacht en alom gevolgd, net als afleveringskosten bij een gebruikte auto, dat was er een tijd geleden ook niet.
Nu zijn er ook merken waar het afleverpakket ook op de prijslijst van de importeur staat.
Wat zouden de dealers van die merken verzonnen hebben om nog wat extra omzet te genereren ?
Kan me niet voorstellen dat daar de prijs uit de folder onder aan de streep staat :D
 

Roco

Lid
Auto's die bij een dealer komen hebben een beschermlaag, diverse zaken zijn nog niet (af)gemonteerd enz enz. Kijk maar es hoe de auto's op de treinen staan en dat gaat de importeur echt niet allemaal voor elkaar maken hoor.
verder heeft mijn dealer nog enkele zaken nagelopen en beter gemaakt.
Derhalve weet ik zeker, dat ik van bepaalde problemen gevrijwaard blijf.

Reken maar es uit als een dealer 4 auto's rijklaar moet maken, hoeveel uur iemand daar mee bezig moet zijn. Die uren moeten wel betaald worden.

Ik heb in ieder geval geen spijt van de betaling van die kosten, zeker niet, nu ik al twee jaar zonder ook maar één klachtje rond rij.

Het zou verkeerd en jammer zijn als een dealer de centen opstrijkt en er zo min mogelijk voor doet.
 

cvegreen

Forumguru
Als je hier in België een nieuwe auto koopt betaal je de prijs die hij samen met u hebt bepaald aan de hand van type , uitvoering ,korting , inleveren oude auto enz. Daarenboven betaal je inverkeerstelling en dat is het dan . Hier moeten de auto's ook gepoetst worden net als in Nederland , alle beschermings strips en zo afhalen , misschien nog wat monteren . Optie's die je achteraf laat bij monteren moet je wel bij betalen he , lijkt mij vanzelfsprekend. Maar rijklaar maken , zo belachelijk . Ik zou dat dus nooit betalen , het zou er uit liggen dat ik niet gek ben . Heb het waarschijnlijk al gezegd , jullie Nederlanders zijn veel mondiger als wij ingetogen belgen , maar als puntje bij paaltje komt laten wij belgen niet zo maar ons voor schut zetten . Ik heb geen bang van dealers , want zonder ons geld zouden ze geen werk hebben , dus sta je sterk in je schoenen . Ga massaal er tegen in en betaal die zever er niet bovenop .
 

Captain Hook

Forumguru
Reken maar es uit als een dealer 4 auto's rijklaar moet maken, hoeveel uur iemand daar mee bezig moet zijn. Die uren moeten wel betaald worden.
Ja, en? Het verkoopgesprek wordt toch ook niet apart berekend?
Soms hebben ze een paar uur lang niks te doen en willen ze ook doorbetaald hebben.
Je krijgt toch ook geen aparte rekening voor de koffiejuffrouw, voor het schoonmaken van de toiletten, voor de energierekening, voor een nieuwe deurmat van de showroom, etc. :tongue:

Het moet gewoon eens afgelopen zijn met al die verkapte prijsverhogingen! Gewoon prijzen publiceren en adverteren waarmee de auto letterlijk en figuurlijk voor de deur kan staan en gebruiksklaar is!

Sommige auto's zit inderdaad een waxlaag op. (hangt van de transportmethode af fabriek af) Maar die verwijdert de importeur.
Vele auto's hebben ook van die beschermstickers, schuimblokjes op uitstekende delen, krimpplastic om het meubilair, etc.
En vaak kom je jaren later nog stukjes verpakkingsmateriaal tegen als je je auto eens een keertje goed binnenste buiten keert.

Prima dat er iets gerekend wordt voor een mat of een lifehammer o.i.d. Maar maak dat optioneel EN transparant.

ps: een mattenset of kentekenplaat houder met reclame erop wil ik gratis.
 

LenK

Forumguru
Waarom reageert na 37 posts nog niemand op mijn opmerking dat het slim is om afleveringskosten apart te berekenen omdat je dan BPM bespaart.
Die afleverpakketten dat is geldklopperij maar die losse afleveringskosten hebben echt bovenstaande reden.
 

Captain Hook

Forumguru
Waarom reageert na 37 posts nog niemand op mijn opmerking dat het slim is om afleveringskosten apart te berekenen omdat je dan BPM bespaart.
Wel, zie post #11. ;)

Alles weglaten wat niet essentieel is, en de rest bij de dealer monteren. De Toyota importeur bouwt pas in Nederland allerlei zaken in, om zo idd BPM te voorkomen.
 

Roco

Lid
Ja, en? Het verkoopgesprek wordt toch ook niet apart berekend?
Soms hebben ze een paar uur lang niks te doen en willen ze ook doorbetaald hebben.
Je krijgt toch ook geen aparte rekening voor de koffiejuffrouw, voor het schoonmaken van de toiletten, voor de energierekening, voor een nieuwe deurmat van de showroom, etc. :tongue:

Het moet gewoon eens afgelopen zijn met al die verkapte prijsverhogingen! Gewoon prijzen publiceren en adverteren waarmee de auto letterlijk en figuurlijk voor de deur kan staan en gebruiksklaar is!

Sommige auto's zit inderdaad een waxlaag op. (hangt van de transportmethode af fabriek af) Maar die verwijdert de importeur.
Vele auto's hebben ook van die beschermstickers, schuimblokjes op uitstekende delen, krimpplastic om het meubilair, etc.
En vaak kom je jaren later nog stukjes verpakkingsmateriaal tegen als je je auto eens een keertje goed binnenste buiten keert.

Prima dat er iets gerekend wordt voor een mat of een lifehammer o.i.d. Maar maak dat optioneel EN transparant.

ps: een mattenset of kentekenplaat houder met reclame erop wil ik gratis.

Je hebt duidelijk geen eigen zaak. Ik begrijp jouw redenering, begrijp me goed, maar als ik het goed lees, verwacht je gratis diensten van een dealer en dat is in deze tijd onmogelijk. elke werknemer kost geld en moet betaald worden. Dat geld moet ergens vandaan komen.
Ik vind het veel erger als ze het stiekem gaan verrekenen met een servicebeurt door valse posten of na het berekenen van ringetjes en boutjes alsnog iets te vragen voor kleinmateriaal.
Het afvullen van ruitensproeiervloeistof terwijl ik dat vooraf had gedaan. Het eeuwige kapotte lampje van de kentekenplaatverlichting......om maar even wat geintjes van mijn vorige dealer te noemen.
Maar ik vindook wel, dat het bedrag wat "doorzichtiger"mag, er is vast wel mogelijkheid om te sjoemelen, alleen krijg ik daar geen vinger achter.

Aande andere kant hoor je mij ook niet klagen als de kosten van een grote beurt goedkoper uitvallen dan het normbedrag.

Dwz...ik vertrouw mijn dealer. ( en ben er zeer tevreden over), maar weet dat er dealers zijn, die het niet zo nauw nemen met wat eerlijkheid. Ook ervaring mee dus.

Bij de vorige dealer verving die zonder te vragen het kentekenbordje door eentje met zijn reclame. dat mag niet. Ik wou het niet...de naam was er snel af...
 
Bovenaan Onderaan