kosten rijklaar maken

erik1

Lid
Hallo,

Ik zit net de factuur van de garage even te bekijken en zie dat de kostenrijklaarmaken 845 euro zijn terwijl op de site van Skoda 540 euro bedraagt.
Hoe zit dat jullie?
Heb een Fabia Greenline besteld.
Groet
Erik
 

Hetzer

Forumguru
Kosten rijklaar op de site zijn adviesprijzen, hier kunnen en mogen dealers van afwijken dacht ik.

ik was 640 euro kwijt, inclusief matten en barndstof e.d, bij de bestelling van mijn Greenline, zaten dacht ik nog niet de leges kosten bij.
 

van_der_P

Senior Member
Volgens mij zijn het de kosten rijklaarmaken plus het afleveringspakket.
Op de orderbevestinging staat: Afleveringskosten 540 euro, en rijklaarmaken 250 euro, Iedere garage geeft daar volgens mij een eigen draai aan.
 

erik1

Lid
Ik zie het inderdaad dat er advieskosten staat, ik vroeg het me gewoon af waarom het verschil zo groot was.

Groet,
Erik
 

corsaar

Senior Member
Alleen de term "rijklaar" maken,erger ik me al ontzettend aan.
Alsof dat vehikel nog niet rijdt
rijklaarmaken + afleverpakket + kenteken
+ tenaamstellen + verwijderingsbijdrage
ver over de 1000 euro
 

Gieliovd

Forumguru
Een van de redenen waarom ik er niet aan denk een nieuwe auto te kopen, die belachelijke "kosten rijklaarmaken" altijd.

Je koopt een auto, dan betaal ik daarvoor. Niet al dat gezeur van die dealer!

Denk ja, mwah! Leuk prijsje die €16.000 voor een nieuwe Greenline, zit je op de €17.000 voordat je kunt rijden!
 

LenK

Forumguru
Alleen worden sinds jaar en dag voor een gebruikte auto ook kosten rijklaar maken gerekend. Niet zoveel als voor een nieuwe maar toch.
En bedenk wel dat als een auto € 1000 duurder is omdat de kosten rijklaar er in zitten dat je ook weer € 400 extra (=BPM over de inbegrepen afleverkosten) aan Den Haag fourneert en dat je bijtelling hoger is.
Kortom vervelend dat je bij de prijs nog eea moet optellen maar het scheelt je uiteindelijk in positieve zin in de portemonnee.
Wat wel vervelend is: dat afleverpakket. Als je de prijs van de zaken die daar in zitten optelt, dan durf ik bijna een wedje te maken dat je een lager uitkomt dan de prijs die de dealer voor dat afleverpakket durft te rekenen.
 

Gieliovd

Forumguru
Daar heb je wel weer een punt. Vaak is hier echter over te onderhandelen.

En buiten dat gaat mijn voorkeur uit financieel oogpunt uit naar particuliere handel.

Ik stuur liever de auto die ik op het oog heb vooraf of achteraf voor een keuring/beurt dan dat ik bij aanschaf nog eens van alles betalen moet.
 

van_der_P

Senior Member
Ik ben er ook voor om een all-in prijs te vermelden. Is veel tranparanter en je ziet meteen wat iets kost.
Als ik bij een schoenenzaak een paar schoenen koop, en ik kom bij de kassa dan zegt de verkoper toch ook niet "de veters kosten 3 euro extra", bijvoorbeeld. :D:D:
 

LenK

Forumguru
Snap het dan eens.
Het is niet leuk, maar het is uiteindelijk wel in het voordeel van de klant dat het zo werkt.
Niet voor niks dat een deel van de leaserijders achteraf leer laten inbouwen. Dan hoeven ze daar geen bijtelling over te betalen. En de koper geen BPM. Zo werkt dat ook met die afleveringskosten. Niet in de catalogusprijs = geen BPM en geen bijtelling.
En vwb all-in prijs. Bij de meeste dealers staat op de prijskaart onderaan de all-in-prijs.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik stel voor:

-de portieren, de stoelen, en alle overige onderdelen pas bij de dealer worden gemonteerd.
Alles wat niet essentieel is voor het rijden van het voertuig.
Gewoon kale auto's op transport zetten en afbouwen op de plek van aflevering.

Scheelt in de BPM/Bijtelling. :super:

Het is gewoon van de zotte dat er wel reclame gemaakt wordt met "auto vanaf prijs X" en als je dan zegt tegen de dealer "doe mij die maar" dan komt er nog gewoon duizend pleuris bij! :1884:
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij in veel branches zo, overal werken met vanaf prijzen om klanten te lokken, ik bedoel heb je wel eens een keuken gekocht???

Ik vind trouwens de afleverkosten van nieuwe auto , nog wel vrij normaal, mits de kosten beperkt blijven, voor tweede hands auto's vind ik het gewoon schandalig.
 

Captain Hook

Forumguru
Volgens mij in veel branches zo
Nou, dat wil nog niet zeggen dat dan maar normaal is!

Klant: "halfje volkoren alstublieft"
Bakker: "Da's dan 25 cent"
Klant: "dat is goedkoop?!"
Bakker: "plus 10 cent voor de verpakking, plus 5 cent administratiekosten, plus 15 cent sales & marketing, plus 10 cent voor het snijden, plus 10 cent voor milieuheffing, plus 10 cent voor de ettiketering. plus 5 cent voor de oudbroodheffing. Maakt in totaal 90 cent"
"spaart u zegels?"

:yeah:
 

LenK

Forumguru
Vanafprijs van een auto moet je al helemaal niet naar kijken. Dat is gewoon een lokprijs voor de eerste indruk.
Niet voor niks dat er een gestripte Yeti is om maar onder de 20k te kunnen adverteren.
Als in de advertenties vanaf 24k zou staan (de auto die qua uitrusting de basis zou moeten vormen in deze klasse) dan haken er bij voorbaat meer mensen af.

Heeft niks met die afleveringskosten te maken overigens.
 

LenK

Forumguru
@Captain Hook: er wordt in de autobranche met open visier gewerkt. Er zijn geen verborgen kosten. Je krijgt een offerte en daar staat alles op. De prijs weet je voor dat je de aankoop doet, voordat je je handtekening voor opdracht zet.
Het zou een ander verhaal zijn als het werkte zoals jij schetst dat je pas bij het ophalen van de auto ineens meer moet betalen.
 

van_der_P

Senior Member
Maar in weze is dat wel zo, er wordt geadverteerd in kranten en bladen, met de kale prijs.
In bijvoorbeeld Autoweek staan de autoprijzen. Voor die prijs krijg ik geen auto mee.
Pas op het moment dat ik te kennen geef ik wil die auto hebben, komt de dealer met zijn lijstje wat erbij komt.
Als het zo zou zijn dat ik meteen van het een op ander moment zo de showroom uit kan rijden wordt ik dus 'overvallen' door bijkomende kosten.
Dat is hetzelfde als dat verhaal van de bakker in het voorbeeld van Captain Hook. Alleen laat ik voor een brood geen offerte maken.
 

Neptukker

Forumguru
Zat te kijken naar een Landal vakantiehuisje.
Huurprijzen staan duidelijk aangegeven en als je dan wilt boeken........
-reserveringskosten
-toeristenbelasting
-bedlinnen

Hoe ergelijk ook is dit de gang van zaken en moet je gewoon beoordelen of de prijs die je moet betalen voor jou acceptabel is en zo niet: géén aankoop doen. Dit is ook zo met auto's mij gaat het er om wat ik moet bijbetalen als ik mijn huidige auto inlever. Ben ik tevreden zeg ik ja en anders kijk ik lekker verder.
 
Afleveringspakket gewoon niet nemen.
Veel dealers zetten dit op de rekening terwijl je niet verplicht bent dit te nemen.
Zou ondertussen al 20 hamers, verbandozen, gevarendriehoeken enz. hebben als ik mij dit altijd liet aansmeren.
Rekenen voor die rommel tussen de 200 en 300 euro, als je het echt nodig hebt koop je het bij de Halford voor een fractie van de prijs.
Als de offerte gereed is gewoon zeggen dat je het afleverpakket niet wil en de prijs hiervan in mindering moet worden gebracht.
Bij Vepreda werden deze kosten ook niet op de offerte vermeld """hulde hiervoor""" kom je tegenwoordig niet vaak tegen meer.
 

cvegreen

Forumguru
Hier in België is dat toch makkelijker hoor , de prijs die je bij een auto ziet staat , betaal je gewoon . Alles is daarin inbegrepen . Wat houd eigenlijk het rijklaar maken van een auto ? Dat begrijp ik niet , als je een auto koopt in nederland rijd die dan niet zoals hij er staat dan ? Indien ja , waarom laten jullie dan op jullie kop zitten ? Jullie Nederlanders zijn globaal gezien toch mondiger dan wij Belgen , maar toch laten jullie jullie dingen aansmeren die doodgewoon zijn , toch ? De prijs van een auto is zo al duur genoeg , ze moeten daar niet nog eens een aantal zaken gaan bij smeren vind ik .
 

Captain Hook

Forumguru
Hier in België is dat toch makkelijker hoor , de prijs die je bij een auto ziet staat , betaal je gewoon
Kijk, dit is nou ferme taal van een Belg! Hulde!

Ja, het is v.d. zotte hier in NL. Kijk maar eens op Skoda.nl en dan naar een willekeurige prijslijst, onderaan. Daar zie je plotseling afleverkosten, legeskosten, afleverpakket, etc, etc. verschijnen. :biggthumpdown:

Bij een Fabia betaal je grofweg zo'n 600 euro erbovenop (en da's nog exclusief een volle tank)
Bij een Superb is het ruim 700 euro.
 
Bovenaan Onderaan