Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

frisok

Senior Member
Dit probleem heeft garage willems gisteren bij mijn superb opgelost dmv een software update.

Is garage Willems een officiële Skoda onderhoudsgarage? En is die software update een officiële aanpassing (door Skoda voorgesteld?) Dan is het voor mij zeker interessant om dit door te geven aan mijn garage.
 

Stuiver

Forumguru
ik zit nu (!) bij de dealer en heb bevestigd gekregen dat ze de timing aanpassen. De lampen calibreren pas ná het starten van de motor, ipv net er voor. Doen ze via softwareinstellingen doro er een laptop aan te hangen.
 

RefleCs

Forumguru
Betreft het alle modeljaren of beperkt het zich tot een kleinere groep?

Misschien goed om de dealer eens te vragen als iemand er zit?
 
Laatst bewerkt:

oco1979

Forumguru
ik zit nu (!) bij de dealer en heb bevestigd gekregen dat ze de timing aanpassen. De lampen calibreren pas ná het starten van de motor, ipv net er voor. Doen ze via softwareinstellingen doro er een laptop aan te hangen.

Allee das iets dat ik in het begin vertelde dat mogelijks een oplossing was.

:thumbsup:

iedereen naar de dealer voor aanpassing
 

RudiV

Nieuw lid
ik zit nu (!) bij de dealer en heb bevestigd gekregen dat ze de timing aanpassen. De lampen calibreren pas ná het starten van de motor, ipv net er voor. Doen ze via softwareinstellingen doro er een laptop aan te hangen.
Is helemaal geen oplossing maar een lapmiddel, helpt wellicht om het aanpakken van de echte oorzaak uit te stellen tot na de garantieperiode.
 

Superbst

Senior Member
Gelukkig weet jij kennelijk wel wat dan de oplossing is, deel die dan hier even...........;)
En mocht je ook geen oplossing hebben, hoe weet je dan zo zeker dat bovengenoemde een 'lapmiddel' is?
Het lost kennelijk het probleem zoals genoemd in de startpost wel op.
Ik vermoed dat hij het eerder heeft over het verschil tussen een "workaround" en een echte "fix"?

In dat geval, denk ik inderdaad het zelfde: de calibratie van de xenons uitstellen is een "lapmiddel" voor het feit dat de accu in bepaalde omstandigheden blijkbaar niet krachtig genoeg is om gelijktijdig zowel de motor te starten als de calibratie te voltooien! :deuk:

Een échte (hardware) fix zou bvb. kunnen zijn:
  • een sterkere accu (of ander type cf. de EFB vs AGM discussie in dit topic)
  • een startmotor die minder vermogen vraagt
  • een Xenon calibratie (motor/sensor/whatever) die minder vermogen vraagt

Blijft natuurlijk nog de vraag waarom dit bij ons allen pas de afgelopen maanden is opgedoken? Is er m.a.w. iets hardware-matig gewijzigd vanaf MY2017 of toch eerder software? :pieker:

Dit los van de slechte "customer experience" waarbij (sommige) dealers het eerst in Keulen hoorden donderen en/of klanten met het probleem probeerden af te schepen... :banghead:
 

Superbst

Senior Member
Zucht, en weer ga je, om god weet welke reden, verdedigen wat niet te verdedigen valt/hoeft...

Erger nog, je durft zelfs te stellen dat het niet Skoda's fout is, maar wel die van ons: de gebruikers? Ook al zijn er, in dit random topic in een random forum alleen al, een tiental mensen met hetzelfde issue?

Dat er überhaupt een "oplossing" nodig is, geeft toch aan dat er een probleem is (met de MY17 Superbs in koude weersomstandigheden), nee?

Anyway, ik leg gewoon uit wat het verschil is tussen een workaround en een fix. Beiden lossen een probleem zogezegd op, de manier waarop is het verschil!

Maar ik mag dus al van geluk spreken dat je het toch met me eens bent over de communicatie/kennis van de dealers, vermoed ik? ;)
 

RudiV

Nieuw lid
Gelukkig weet jij kennelijk wel wat dan de oplossing is, deel die dan hier even...........;)
En mocht je ook geen oplossing hebben, hoe weet je dan zo zeker dat bovengenoemde een 'lapmiddel' is?
Het lost kennelijk het probleem zoals genoemd in de startpost wel op.

Dan is naar Zuid Spanje verhuizen ook een oplossing, want boven de 8°C is er geen probleem, ook zonder de software update.
Neen, ik heb geen oplossing maar mijn dealer blijkbaar wel, auto is sinds vanmorgen binnen en naast verschillende updates gaan ze de accu vervangen. Dat is het verschil met anderen hier, bij mij vielen er naast het xenon-hoogteregelingsprobleem zoveel '"gimmicks" - waar je volgens sommigen hier uiteraard niet op mag rekenen dat ze werken - uit met allerhande storingen dat het enkel met die update niet te omzeilen was.
 

oco1979

Forumguru
Vind de "soort" oplossing om regeling na de start te doen zeker niet slecht.
Dat deze niet "DE" oplossing is voor sommige kan ik wel geloven.
Reden kan ook wel zijn waarom het na een paar maanden pas is.
Er buitentemperatuur is lager, wat direct effect heeft op een batterij.
Mogelijks kan er een slechte reeks EFB batterijen geleverd zijn of komt men tot de conclusie dat deze toch niet optimaal zijn voor de toepassingen ipv AGM.
Slechte verbinding van massa/plus kan ook wel...... basisproblemen die nu en dan toch nog eens voorkomen,zelf bij nieuwe wagens.
 

EdK

Forumguru
Ach als je tijdens de start meerdere dingen tegelijk softwarematig laat aansturen en zeker als deze ook nog eens grotere verbruikers zijn dan trek je ter aller tijden de voedingsbron onderuit.
En dan kun je wel een zwaardere voedingsbron er in trappen maar als je het ook kunt oplossen door de software aan te passen dat eerst de belangrijkste veel stroomtrekkend onderdeel test en dan pas de volgende dan is dit een normale manier van programmeren.
En ik zie dan ook totaal niet in waarom dit als geknoei word gezien !
En vind het een gepaste oplossing die tegenwoordig nu eenmaal mogelijk is met software en een boordcomputer.

Wij doen op werk ook niet anders dan software aanpassen als dit mogelijk is in bepaalde situatie's
Product werkt dan naar behoren , alleen op een iets andere wijze.
En als software update niet werkt dan gaan we het pas hardwarematig bekijken...
 

Superbst

Senior Member
En ik zie dan ook totaal niet in waarom dit als geknoei word gezien !
Euh, geknoei = "iets" wijzigen in/vanaf MY17 (vermoed ik, tenzij er anderen ook zijn?) waardoor er de voorbije maanden opeens meerdere mensen problemen hebben met hun Xenons.

Wat nota bene nog voor gevaarlijke situaties zorgde ook, door de erg beperkte lichtzone/zichtbaarheid voor het voertuig... Een correct functionerende hoofdverlichting is effectief wel een belangrijk onderdeel van de veiligheidsuitrusting van een wagen, zeker in de donkere wintermaanden!

Wat dat "iets" is, soft- of hardware, weet ik niet... En een aantal dealers blijkbaar in eerste instantie ook niet trouwens.

En wederom, een workaround of fix, whatever: de vooralsnog onbekende onderliggende oorzaak is en blijft Skoda's "schuld". Bovendien, het gaat hier niet over 1 of 2 "klagers" hé, vermoedelijk gaat het over vele tientallen gewone bestuurders, waarvan er maar enkelen/de minderheid de weg naar dit forum zullen gevonden hebben.

Geen idee of ze de programmatuur hebben aangepast bij mij (zonder het me te vertellen dan), maar ze hebben mijn werkgever gemakkelijkheidshalve ook maar een nieuwe accu aangesmeerd. Niet mijn centen gelukkig, maar mijn eerste akkefietje met een Skoda laat geen positief gevoel achter, dat kan ik je wel vertellen...

Maar ja, Skoda is the best en treft 0,0 blaam in deze natuurlijk ;)

Wij doen op werk ook niet anders dan software aanpassen als dit mogelijk is in bepaalde situatie's
Product werkt dan naar behoren , alleen op een iets andere wijze.
Onder het motto: it's not a bug, it's a feature :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

frisok

Senior Member
Een fix verhelpt het door gebruikers ervaren probleem. Een work around dwingt een ander gebruik af waardoor het probleem minder wordt.

In dit concrete voorbeeld is "het handmatig aanzetten van het contact en wachten totdat de koplampen op hoogte zijn en daarna pas starten" een work around door de gebruiker.

Er kunnen meerdere fixen zijn. Als aanpassing van de timing het door de gebruiker ervaren probleem verhelpt, dan is dat een prima fix. Mogelijk is de root cause niet verholpen, maar de meningen zijn meestal verdeeld over wat de root cause is bij complexe systemen die bestaan uit hardware+software van verschillende leveranciers. Uitvoerig testen helpt, maar je kunt nooit alles vangen.
 

EdK

Forumguru
Maar ja, Skoda is the best en treft 0,0 blaam in deze natuurlijk ;)
Onder het motto: it's not a bug, it's a feature :thumbsup:

Ach ik kan hier wel weer op in gaan maar ik voorzie een discussie met een dood eind....Dus :shutup::shutup::shutup:

Een storing of iets niet goed werkend is nooit leuk voor een gebruiker, maar voor een leverancier is het ook niet leuk en het geeft soms hoofdbrekens om het probleem op te lossen , en ja dat kan wel eens wat tijd vergen....
En dat is in dit geval bij Skoda , maar dit komt zeker niet alleen bij Skoda voor hoor, dit komt bij heel veel producten met software voor en het word helemaal vervelend als jij als leverancier ook nog eens afhankelijk bent van derden.

Maar goed :shutup::shutup::shutup::cheers::banghead::banghead:
 

Superbst

Senior Member
Ach ik kan hier wel weer op in gaan maar ik voorzie een discussie met een dood eind....Dus :shutup::shutup::shutup:

Een storing of iets niet goed werkend is nooit leuk voor een gebruiker, maar voor een leverancier is het ook niet leuk en het geeft soms hoofdbrekens om het probleem op te lossen , en ja dat kan wel eens wat tijd vergen....
En dat is in dit geval bij Skoda , maar dit komt zeker niet alleen bij Skoda voor hoor, dit komt bij heel veel producten met software voor en het word helemaal vervelend als jij als leverancier ook nog eens afhankelijk bent van derden.

Maar goed :shutup::shutup::shutup::cheers::banghead::banghead:
Mooie dooddoener inderdaad...

Na 7 pagina's samen zoeken naar mogelijke oorzaken en oplossingen, kan je het blijkbaar echt niet over je hart krijgen om te zeggen: een leverancier, de quality control/software developer bij Skoda en meerdere dealers zijn "in de fout gegaan".

Integendeel, ik moet blijkbaar medelijden hebben met hun omdat het toch zo'n complexe materie is?

En natuurlijk is dit bij andere merken (premium of niet) ook zo... Nog zo'n dooddoener.

Maar kom: einde discussie volgens jou, verwijder het hele topic maar, het probleem is nu toch perfect voor iedereen opgelost door Skoda?

Koplampen stellen zich normaal gesproken altijd pas na de motorstart. Conclusie is dus dat er een bepaalde serie regelapparaten is waarbij het moment van kalibreren verkeerd is geladen, niks meer en niks minder. Na de update werkt het zoals het hoort, prima toch! :thumbsup:
Klinkt plausibel inderdaad. Dus, zie hoger, somebody fucked up... en ik vind dat dat wel degelijk gezegd mag worden.
 

frisok

Senior Member
Klinkt plausibel inderdaad. Dus, zie hoger, somebody fucked up... en ik vind dat dat wel degelijk gezegd mag worden.

Dat mag, maar iemand anders mag het dan ook nuanceren. Dat ga ik dus ook doen. :-)

Sommige bugs zijn vooraf niet boven water te krijgen. Je kunt niet elk scenario testen tijdens integratie. Dan heeft niemand echt gefaald. Jouw verwachting/aanname is dat dit soort dingen een gevolg zijn van "somebody"...

Maar: de Challenger space shuttle ontplofte ook niet door 1 somebody (group think) en de eerste Ariane V raket ontplofte omdat de self destruct software van de Ariane 4 werd hergebruikt. Tsja...

IMHO: Shit happens. Hoe het wordt opgelost vind ik persoonlijk vaak een betere graadmeter dan dat er nooit fouten worden gemaakt.

Overigens: Tuurlijk kan de aanleiding pnog steeds zijn dat iemand stomweg zonder goede reden de timing van de S3 MY17 heeft aangepast zonder over de gevolgen na te denken. Als dat zo is, dan ben ik het met je eens over een fuckup van somebody.

7 pagina's... Ach... Ik vind het eigenlijk best leuk om met forumleden over te discussiëren... En het houdt ons van de straat :-)
 
Bovenaan Onderaan