Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

B4r7

Lid
De software update die ze vorig jaar bij mijn wagen hadden uitgevoerd was een fix specifiek voor dit probleem. Zoals in dit topic al eens aangehaald is de oorzaak waarschijnlijk de batterij. Wegens startproblemen heb ik deze winter de batterij moeten laten vervangen. De dealer erkende dat een slecht lot batterijen in omloop is en heeft onder garantie vervangen. (Juni 2017 - BE - 1.6tdi dsg)
 

Robbie146

Senior Member
Oud topic weer eens leven in blazen, sinds gisteren dit probleem ook ervaren.
Nu al 4 keer achter elkaar dat na kalibratie de lampen op de laagste stand blijven staan.
Nog niet eerder meegemaakt in bijna 4 jaar en 100K kilometers dat ik de S3 heb.

Vandaag maar eens Leaseplan bellen en kijken wat die er mee willen, tegenwoordig sturen ze je graag naar een universele garage maar dat lijkt me met dit symptoom niet het beste idee.
 

Connexie

Forumguru
Is inderdaad een probleem waar een software aanpassing voor nodig is. Hier zal VAG apparatuur voor nodig zijn. Timing wordt aangepast, zodat de lampen een seconde later gaan "richten". Dan missen de lampen net de spanningsdip die het starten veroorzaakt. Sinds de update nooit meer last gehad, terwijl de accu in de tussentijd al wel eens om zeep geholpen is door te veel korte stukjes rijden.
 

myfirstoctavia

Forumguru
"G*d" wat ben ik blij dat ik een gewone draaiknop op m'n dashboard heb als ik dit zo allemaal lees..
Koplampen lager door zware belading? draai de knop naar beneden. Koplampen hoger gewenst? draai de knop naar boven.
Lang leve de "good old" directe aansturingstechnologie. Enige wat er mis kan gaan: de berijder die fouten maakt.
 

EdK

Forumguru
Ik doe het nog iets anders
Als ik veel in kofferbak heb liggen zet ik me schoonmoeder op voorstoel
En anders zit ze in kofferbak

Werkt perfect :D
 

Renkie

Forumguru
ik vond dat de voorruitverwarming gedurende 2 ochtenden niet werkte zoals de voorgaande

Ik weet dat dit een oude reactie is, maar mijn ervaring is wel dat dit het gevolg is van het poging uit te zetten van start/stop via VCDS door het minimale voltage aan te passen waarop het s/s werkt.

Los daarvan: hier geen problemen met de Xenon lampen op 1 keer na: toen stond de schakelaar op auto (doe ik normaal nooit). Wellicht dat dat er nog mee te maken heeft.

Ik las dat er een terugroepactie was, gaat het dan om lampen met een A als onderdeel nummer op het eind of een B? (A konden dacht ik de wimpers niet aan, B wel)
 

Rallye

Forumguru
"G*d" wat ben ik blij dat ik een gewone draaiknop op m'n dashboard heb als ik dit zo allemaal lees..
Koplampen lager door zware belading? draai de knop naar beneden. Koplampen hoger gewenst? draai de knop naar boven.
Lang leve de "good old" directe aansturingstechnologie. Enige wat er mis kan gaan: de berijder die fouten maakt.

Nu ben jij natuurlijk erg netjes, maar de gemiddelde bestuurder heeft die knop op nul staan en verandert hem nooit. Dan is het handiger om dit te automatiseren en af en toe een Superb tegen te komen waar het mis gaat.........
 

xplain

Forumguru
Ik weet dat dit een oude reactie is, maar mijn ervaring is wel dat dit het gevolg is van het poging uit te zetten van start/stop via VCDS door het minimale voltage aan te passen waarop het s/s werkt.

Ik heb die VCDS aanpassing en mijn voorruitverwarming werkt gewoon hoor. Wil jij nu zeggen dat die verwarming sneller kan werken als ik die VCDS aanpassing ongedaan maak?
 

Renkie

Forumguru
Mijn ervaring is dat de voorruitverwarming sneller werkt met de originele settings dan met de aanpassing actief.
Het is alleen lastig testen, want dan moet je eigenlijk een paar dagen achter elkaar dezelfde temperaturen hebben van een -5. Dat was in 2017 een paar dagen zo en aangezien ik zelf VCDS heb kon ik toen testen.
 

Desperado

Forumguru
Nu ben jij natuurlijk erg netjes, maar de gemiddelde bestuurder heeft die knop op nul staan en verandert hem nooit. Dan is het handiger om dit te automatiseren en af en toe een Superb tegen te komen waar het mis gaat.........

Eens met beide! Ik ben ook zo slim om zelf aan dat knopje te draaien maar denk zo af en toe ook dat ik de enige ben die dat knopje kent.
 

Robbie146

Senior Member
Euvel is inmiddels vastgesteld, koplamp aan de bijrijderskant is inwendig defect en dient vervangen te worden volgens de garage. Onderdeel moet besteld worden dus we wachten nog even af.
 

VolvoFox

Senior Member
"G*d" wat ben ik blij dat ik een gewone draaiknop op m'n dashboard heb als ik dit zo allemaal lees..
Koplampen lager door zware belading? draai de knop naar beneden. Koplampen hoger gewenst? draai de knop naar boven.
Lang leve de "good old" directe aansturingstechnologie. Enige wat er mis kan gaan: de berijder die fouten maakt.
En daar zijn er best veel van
 

Robbie146

Senior Member
Rijd inmiddels al weer een paar dagen met een nieuwe unit rond, alles is weer prima.
Volgens de garage is de firmware van mijn S3 blijkbaar al eerder bijgewerkt want daar zat de laatste versie al in.
 
Bovenaan Onderaan