Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

frisok

Senior Member
Update (zou ik bijna vergeten): mijn dealer heeft bevestigd dat het probleem wordt erkend en zodra ze officieel de oplossing hebben gekregen nemen ze contact op. Ik verwacht komende week. Kennelijk werkt niet elke dealer hetzelfde...

Off topic (beetje) Ben wel benieuwd hoe dat kalibreren werkt... Want op een helling gaat het ook goed.. Toch? ... Meet het systeem de relatieve doorzakking tussen voor en achteras? Is op een helling eigenlijk een grotere doorzakking? Zou kunnen... Hihi
 

Stuiver

Forumguru
Off topic (beetje) Ben wel benieuwd hoe dat kalibreren werkt... Want op een helling gaat het ook goed.. Toch? ... Meet het systeem de relatieve doorzakking tussen voor en achteras? Is op een helling eigenlijk een grotere doorzakking? Zou kunnen... Hihi

Ik denk dat de beladingssensor van de achteras aangeeft hoe de hoogte moet zijn van de lampen. Als je op de trekhaak gaat staan, gaan de lampen " lager" zeg maar. Dan hoeven ze met de hellingshoek geen rekening te houden.

gr,
Jarno
 

Rallye

Forumguru
Dan zou een helling dus geen verandering in de stand van de lampen geven? Dat lijkt me een gemiste kans qua veiligheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan zou een helling dus geen verandering in de stand van de lampen geven? Dat lijkt me een gemiste kans qua veiligheid.
Lijkt me juist goed. Als je zelf helling-op rijdt, rijdt je tegenligger helling-af onder dezelfde hoek ten opzichte van de horizon, dus de lampen moeten niet anders reageren. De mate waarin de hellingshoek van de auto verandert ten opzichte van het wegdek moet bepalend zijn voor de lampverstelling, niet ten opzichte van de horizon.
 

frisok

Senior Member
Edit: quote ging over iets anders.

Hmmm... Als ik even de wijsneus uithang, dan ligt het zwaartepunt van een auto iets naar achter als je neus van de auto in richting heuvelop staat. Dus zakt in verhouding de achteras ieieieietsje verder door dan op een plat vlak. Iets met krachtenkoppel... :-)

Edit 2: bovenstaande is misschien niet zo... Ik moet eens gaan tekenen denk ik...

Dus starten en kalibreren op een helling opwaarts levert een relatieve lagere lampenstand op als ik daarna vooral (in NL) vlak rijd. Maar het zal verwaarloosbaar zijn. Gniffel.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
@frisok: Strikt theoretisch gesproken zit er wel iets in die redenering. Maar in de praktijk zal de natuurlijke stugheid van de vering er ongetwijfeld voor zorgen dat dit geen meetbaar effect heeft op het bereik van de dimlichtbundel.

Proef op de som, als je eens in bergachtig gebied bent: meet de afstand van wegdek tot spatbordrand voor én achter op met de neus van de auto bergop resp. bergaf gericht (op dezelfde locatie) en vergelijk de uitkomsten. Ik durf wedden dat het verschil kleiner is dan de te verwachten (on)nauwkeurigheid van je rolmaat...
En gemakshalve verwaarlozen we dan maar het gewicht van de brandstof die je hebt moeten verstoken om de auto om te draaien... ;)
 
Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Omdat ik toch de ruitenwisservloeistof bij moest vullen, gelijk maar eens gekeken wat voor accu er bij mij in zit. Blijkt een Varta AGM te zijn.
Auto is een S3 van mei 2016 MY2016.
 

Connexie

Forumguru
Vrijdag werd ik gebeld door de dealer dat ook zij een oplossing gevonden hebben in de database van Skoda. Op zich netjes dat ze het zich nog herinneren.

:pieker:

Zal vast en zeker de workaround zijn, maar daar kan ik mee leven. Met een week of 3 is de auto aan de 30K beurt toe, dus nog even geduld.
 

Gege001

Actief lid
Vandaag moest de SIII even bij de dealer binnen voor een kleinigheid op te lossen onder garantie en tevens meldde men mij dat er een software-update diende te gebeuren n.a.v. een gekend probleem met de koplampen die (inderdaad) op de laagste stand zouden blijven staan in sommige gevallen... Ikzelf heb het nog maar één keer zelf gemerkt dat het probleem zich voordeed...
Blijkbaar is men toch op de hoogte van het probleem bij Skoda...

G.
 

mOTiVe

Lid
Mijn dealer had een koplampen-terugroepactie staan op mijn auto toen ik voor olie langskwam. Volgens hem ging het om het aanpassen van parameters maar het betrof wel dit probleem. Geen idee hoe die terugroep-acties werken maar mogelijk heb je dus ook een actie in het systeem staan. Ik ben er niet over gebeld overigens dus dat terugroepen is niet heel actief.
 

gdisselkoen

Forumguru
Als het mankement niet urgent is, wordt er niet actief actie ondernomen om de auto's in de garage te krijgen. Als een auto binnenkomt voor onderhoud of reparatie dan wordt het gelijk meegenomen.
 

Superbst

Senior Member
Hier zijn we weer met een soort vervolg...

Dinsdag terug naar de dealer geweest voornamelijk omwille van een koelvloeistofmelding, maar ook omdat:
  • ik vond dat de voorruitverwarming gedurende 2 ochtenden niet werkte zoals de voorgaande
  • het stoelgeheugen ook eens niet had gewerkt
  • het starten ook weer eens had "gehaperd"
Naar mijn "gevoel" allemaal weer voltage/batterij gerelateerde dingen, dus better safe than sorry.

Wel ook te horen gekregen dat er dus nu inderdaad een terugroepactie is ivm de koplampen, terwijl men bij mijn bezoek een maand geleden uit de lucht viel en bij hoog en bij laag beweerde dat het allemaal de fout was van de batterij (die ik nota bene zelf stuk zou hebben gemaakt op 8 maanden tijd).

Dus, batterij (van dus een maand oud) getest en dit als uitleg ontvangen:
"We weten niet wat, maar batterij geeft rare waarden terug, dus hebben de data opgestuurd naar de fabriek in Duitsland en wachten op feedback. Kan enkele dagen duren. Kan aan jouw dashcam liggen (die in USB poort zit) en de batterij is geen slechte reeks ofzo dus, vreemd" :pieker:
Ik dus beetje bezorgd omwille van de (onschuldige) VCDS coding die ik gedaan heb, maar tja :tongue:

Anyway, heb dus vrijdag uit eigen beweging teruggebeld en kreeg van de persoon aan de telefoon (= andere dan diegene die ik dinsdag sprak) dit te horen:
"Van feedback uit Duitsland weet ik niets, maar ik zie wel dat er een batterij voor jou in backorder staat, dus die zal vervangen worden van zodra binnen"
En, hou je goed vast:
"Blijkbaar was er een slechte reeks batterijen tot productieweek 5 en jouw (nieuwe) batterij is van productieweek 1. Er zijn meerdere klanten met het zelfde probleem en een backorder..."

Echt waar, wraakroepend gewoon :banghead:

To be continued...
 

Superbst

Senior Member
Vandaag toch maar zelf eens gebeld en "toevallig" waren er net 10 batterijen geleverd...

Volgende week woensdag laat ik ze er in stoppen.

Benieuwd of en zo ja welke uitleg ze deze keer gaan verzinnen :)
 

Superbst

Senior Member
Alle 10? Heb jij daar de ruimte voor.....?:D
Toch wel een erg grote auto dan :sterretjes:
De Superb is dan ook de ruimste uit zijn klasse hé ;)

Uit mijn post ervoor: "Er zijn meerdere klanten met het zelfde probleem en een backorder..."

M.a.w. 10 nieuwe EFB's uit een goede serie om al de accu's van klanten met zo'n slechte serie te vervangen dus.
 

Superbst

Senior Member
OK, deze voormiddag (ze hebben er, inclusief testen etc., toch weer 3 uur aan bezig geweest!) is dus de batterij OPNIEUW vervangen geweest.

En, rarara door wat ( @oco1979 ): een Varta AGM :deuk: OK, een beetje minder Ah (68 vs 70) als de originele, maar ongetwijfeld betrouwbaarder...

Nog even kort de historiek:
  • Belgische Skoda Superb Combi Style DSG7 uitgeleverd begin mei 2017 (dus productie ergens begin april?)
  • Najaar 2017 begonnen eerst de problemen met de koplampen om uiteindelijk rond de feestdagen 2x met een lege accu stil te staan
  • Begin januari 2018 is de originele (Skoda) Moll EFB+ accu dan vervangen door een nieuwere (VW) Moll EFB+. Eerst zogezegd onder garantie, nadien toch aangerekend omdat ik de accu zou hebben leeg getrokken met mijn dashcam. Anyway, de problemen met de koplampen waren wel ook opgelost.
  • Eind februari terug moeilijkheden met starten en dus terug naar garage. Dan ook eindelijk/pas een terugroepactie bekend voor de (software vd) koplampen. Batterij bleek opnieuw kapot en moest gebackordered worden.
  • Vandaag: nieuwe accu geïnstalleerd van een andere (duurder/beter) type nl. AGM ipv EFB.
Zie foto van de 3 accu's in chrologische volgorde:

En wat random quotes van de dealer vandaag + bemerkingen van mij:
  • "Er was een slechte reeks van accu's geproduceerd tussen Maart en Juli 2017"
  • Zowel mijn originele als de 2de (oude stock?) accu zaten dus in deze reeks
  • Toch hebben ze toen de fout van de 1ste kapotte accu bij mij gelegd en mijn bedrijf het factuur gestuurd
  • Als ik daar naar vroeg "Ja, maar dat wisten we in januari nog niet dus..." zonder zelf voor te stellen een creditnota ofzo op te maken.
  • Ik ga er zelf geen tijd meer aan verspillen om dit te chasen, heb het niet zelf moeten betalen, maar :banghead:
  • "Dat is vaak zo hoor, dat je op internetfora sneller nieuws weet als wij"
  • "De fabriek laat dit pas aan ons weten als er honderden gevallen zijn" :nailbiting:
Anyway, ik kan iedereen met een EFB accu uit die periode alvast aanraden om toch eens te polsen bij de dealer, al is het maar voor je gemoedsrust :thumbsup:

@RudiV , welk type accu hebben ze uiteindelijk bij jou ter vervanging geplaatst?

@EdK en @Peter-036 ik ben uiteraard nog meer overtuigd nu dat Skoda, de importeur en/of dealer in deze hele zaak perfect werk hebben geleverd, NOT :tongue:

En tot zover het plannetje van Skoda om een paar € uit te sparen door EFB ipv AGM te gebruiken...

Case closed nu? Hopelijk...
 
Bovenaan Onderaan