Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

RudiV

Nieuw lid
Je krijgt geen foutmelding bij starten van de auto? Oei...

Soms gaat het geluidje dat je ook krijgt als de temperatuur onder de 4 graden gaat, maar dan zonder vermelding op de display. Geen aandacht aan gegeven maar ben er nu achter gekomen dat dan daarna de blind spot en uitparkeer functie uit staat en uit blijft.
 

B.Stuurder

Forumguru
Problemen met de hoogtesensor zijn al heel lang de oorzaak van problemen met de koplampen. Deze zitten op een plek waar ze snel kunnen beschadigen blijkbaar. Of ze zijn van niet al te beste kwaliteit.

Wat ik mij afvroeg, of jullie een hoes om je accu hebben of een bak. Bij mij was dit bij levering niet zo en toen ik daarover moeilijk begon te doen kreeg ik een oproep om er een hoes omheen te laten monteren bij de dealer.
 

Arjann

Forumguru
Probleem met de koplampen is een software ding, heeft niks met de accu te maken. Er lopen hier nu ook een paar dingen door elkaar denk ik
 

frisok

Senior Member
(...)

Wat ik mij afvroeg, of jullie een hoes om je accu hebben of een bak. Bij mij was dit bij levering niet zo en toen ik daarover moeilijk begon te doen kreeg ik een oproep om er een hoes omheen te laten monteren bij de dealer.
Ik heb er een hoes omheen. Soort dik vilt.
 

frisok

Senior Member
Probleem met de koplampen is een software ding, heeft niks met de accu te maken. Er lopen hier nu ook een paar dingen door elkaar denk ik
Bedoel je de timing? Dat is inderdaad in de software / configuratie op te lossen, maar het valt op dat mensen vooral het probleem hebben bij koud weer, als de accu het moeilijk heeft en je gelijktijdig meerdere dingen wilt doen + starten.

Als je iets anders bedoelt, dan ben ik geïnteresseerd in wat precies.
 

Superbst

Senior Member
Wat ik mij afvroeg, of jullie een hoes om je accu hebben of een bak. Bij mij was dit bij levering niet zo en toen ik daarover moeilijk begon te doen kreeg ik een oproep om er een hoes omheen te laten monteren bij de dealer.
Er zat/zit een hoes omheen bij mij.

Probleem met de koplampen is een software ding, heeft niks met de accu te maken. Er lopen hier nu ook een paar dingen door elkaar denk ik
Bron? Mja, maar zie post van @frisok hieronder

Bedoel je de timing? Dat is inderdaad in de software / configuratie op te lossen, maar het valt op dat mensen vooral het probleem hebben bij koud weer, als de accu het moeilijk heeft en je gelijktijdig meerdere dingen wilt doen + starten.

Als je iets anders bedoelt, dan ben ik geïnteresseerd in wat precies.
Dit dus! Volgens mij zijn de parameter-tweaks zoals gedaan bij @joostt een workaround en geen fix, zeker aangezien zijn accu een tijdje later toch ook stuk bleek. De calibratie een beetje uitstellen zorgt er inderdaad voor dat de accu alvast 1 ding minder moet doen tijdens het starten van de motor. De echte root-cause lijkt me dus nog steeds een bijna lege accu, toch?

De reden hiervoor kan nog allerlei zijn:
  • een dashcam laten insteken kuch kuch :banghead:
  • slechte productiebatch/technologie (EFB)
  • (extreme) koude
  • een ondergedimensioneerde accu (met dus te weinig marge) voor alle elektronische snufjes op een moderne full option wagen
Ik neig ondertussen eerder naar het laatste :tongue:
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Ik heb 3 updates/aanpassing gedaan, waarvan 1 zelfs bij een nieuwe auto, waarna het probleem verholpen was. Geen van de auto's had verder accu gerelateerde storingen of klachten
 

Superbst

Senior Member
Ik heb 3 updates/aanpassing gedaan, waarvan 1 zelfs bij een nieuwe auto, waarna het probleem verholpen was. Geen van de auto's had verder accu gerelateerde storingen of klachten
OK, super interessant, mogen we dan misschien ook weten welke aanpassingen je exact gedaan hebt en hoe (VCDS of andere tool)? :bloos:
 

RudiV

Nieuw lid
Als electronicus met wel wat ervaring in software in automatisatie is het voor mij ook duidelijk dat dit is essentie een spanningsprobleem is. De timing van xenonregeling aanpassen is idd een workaround, maar als aansluitend een na een ook verschillende andere systemen beginnen uitvallen dan is de oorzaak niet weg.
Ik zeg "spanningsprobleem" want ik ben niet zeker dat het aan de kwaliteit van de accu ligt, regelmatig valt het mij op dat de motor tijdens een volledige rit niet uitvalt, in de info staat dan als reden dat de wagen een hoge energiebehoefte heeft. Terwijl op ik dat moment de airco, zetel-, ruit- en spiegelverwarming heb uitstaan. Wat geeft dan die energiebehoefte ? Misschien levert de alternator te weinig energie ?
 

Stuiver

Forumguru
Gisteren gesproken met de dealer waar ik de Superb gekocht heb: lampen in lage stand is een probleem dat erkend wordt, en dat met een klein werkplaatsbezoek kan worden opgelost. Ze wijzigen de timing van de start van de lamp-calibratie.

Ik ga binnenkort langs en hou jullie op de hoogte.

Gr,
Jarno
 

B.Stuurder

Forumguru
Gisteren gesproken met de dealer waar ik de Superb gekocht heb: lampen in lage stand is een probleem dat erkend wordt, en dat met een klein werkplaatsbezoek kan worden opgelost. Ze wijzigen de timing van de start van de lamp-calibratie.

Ik ga binnenkort langs en hou jullie op de hoogte.

Gr,
Jarno
Goed dat ze dat weten bij de dealer. Nu nog bij Skoda productie.........
 

mOTiVe

Lid
Ga dit topic volgen. Ik heb dit probleem ook 1 keer gehad (tot nu toe). Dat was na een koude nacht dus mogelijk accu-gerelateerd. Daarna is het vaker koud geweest maar heb ik het niet meer gezien. Kan dus ook een "glitch" zijn, ik heb de auto ook 's morgens wel eens met de ramen open zien staan. Was niet prettig want de boel was nat (gelukkig aan passagierskant) maar ook dat heb ik daarna nooit meer gezien.

Evengoed zou ik ook graag een soort referentie hebben waar de dealer iets mee kan. Wanneer ie voor onderhoud mag kan ik dat er dan bij melden om ook aan te passen.

Edit: Style Business met o.a. nog extra opties elektrische stoelen + Smart lighting als stroomverbruikers
 
Laatst bewerkt:

frisok

Senior Member
Gisteren gesproken met de dealer waar ik de Superb gekocht heb: lampen in lage stand is een probleem dat erkend wordt, en dat met een klein werkplaatsbezoek kan worden opgelost. Ze wijzigen de timing van de start van de lamp-calibratie.

@Stuiver, welke dealer was dat?

Kleine update van mijn kant. Voor mijn dealer was dit nieuw. Gisteren is de accu getest. Zoals bij andere gevallen kwamen er geen fouten naar boven. Ook geen lekstromen. Prettig om te weten, maar het lost het probleem dus niet op. De dealer gaat "hogerop" checken wat die kleine fix inhoudt en of dat inderdaad de officiële manier is.
 

Superbst

Senior Member
Inderdaad, een referentie (case/bug/fix ID) zou handig zijn om de onwetende dealers "op weg te helpen" ;)

Mogelijk zit er gewoon een verschil tussen BE (D'Ieteren) en NL (PON)? Heb de indruk dat vooral/enkel de Belgische dealers nog niet allemaal op de hoogte zijn...:banghead:
 

oco1979

Forumguru
hoor hier net iets van een vriend,doe zijn caddy 1.2tsi binnen,vraag wanneer ze brandstoffilter veranderen.
Krijg te horen,maar meneer dat doen we niet meer :sterretjes::pieker: hebben ze zelf niet in stock en zelf in brussel ook niet.
Dat is geld dat je weg smijt.
Zijn dat ook al long-life filters :nono:.
Was bij een officieel vw garage.
 

frisok

Senior Member
Heb de indruk dat vooral/enkel de Belgische dealers nog niet allemaal op de hoogte zijn...:banghead:

Mijn dealer is in NL. Maar verder heb ik geen statistieken. Het kan ook zijn dat het per dealer verschilt of ze alleen "officiële" of ook "minder officiële" aanpassingen doen.
 

Arjann

Forumguru
Als je dealer een melding van je klacht maakt naar de importeur dan denk ik dat ze wel een antwoord terug krijgen met een oplossing om de klacht te verhelpen. Ongeacht of het in Nederland of België is
 
Bovenaan Onderaan