Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

xplain

Forumguru
Interessante informatie @Superbst! Mijn Superb is namelijk van maart 2017 en ik ondervond ook al reeds volgende problemen:

1) koplampen laag en reeds verholpen door de terugroepactie

2) soms moeilijkheden met starten 's morgens. Meestal na koude nacht

3) kessy heeft een week niet goed gewerkt en auto dan openen via sleutel lukt ook pas na 5 keer duwen. Dealer heeft daarvoor de batterij een nachtje aan de lader gehangen

Ik heb zo de indruk dat ik ook bij de gelukkigen ben?
 
Laatst bewerkt:

MeGa

Nieuw lid
Tsja... Voor zover je van gelukkig kan spreken... :angel:

Mijn Superb staat nu bij Udenhout Veldhoven, is 3 weken geleden geleverd. Ook koplamp- en ACC-issue... En nog een paar dingetjes inbouwen, deze waren te laat geleverd/binnengekomen.;)
 

RudiV

Nieuw lid
@Superbst

Zal ook nog eens een update posten:
  • Eind januari binnen geweest voor diagnose problemen: soms moeilijke start, start-stop die haast nooit meer stilviel en dan steeds melding gaf dat er een hoog energieverbruik is, koplampregeling, zelf uitschakelende dodehoeksensoren, sporadische uitval achteruitrijcamera en krakende voorvering bij koude.
  • Nachtje moeten blijven owv accu, resultaat: accu vervangen door nieuwe maar gelijkaardige EFB+, rubbers voorophanging vervangen. Voor andere problemen waren software updates nodig maar die moesten besteld en aangemaakt worden bij invoerder.
  • Ter info, ook met de nieuwe accu was het probleem van de hoogteregeling v d xenon er nog steeds.
  • Enkele dagen later bericht dat de updates er waren, afspraak gemaakt (telkens 2 a 3 weken wachttijd) voor update.
  • Ging een half uurtje duren, is uiteindelijk een halve dag geworden want het cameraproblemen was een hardwareprobleem. Leek me al raar dat iets dat 1 jaar werkt en dan eerst sporadisch, en daaarna volledig uitvalt met software op te lossen was, nu ja bij de VW groep kunnen ze veel met software dat is gebleken...
  • Nieuwe camera moest besteld worden, alweer nieuwe afspraak gemaakt.
  • Camera vervangen ging uurtje duren, is uiteindelijk weer een volledige dag geworden. Nieuwe camera werkte ook niet, probleem zat ergens anders, bleek uiteindelijk in de kabelboom te zitten ter hoogte van de C-stijl.
Voorlopig is alles in orde.
Na de update voor hoogteregeling is trouwens niet alleen de timing anders, maar het lichtpatroon dat je ziet is ook anders. Vroeger gingen ze naar beneden, deden dan een links recht beweging en (soms) terug naar boven. Nu zie je de 2 beams ook uit elkaar bewegen.

Hoe kan je zien van welke productiedatum je accu is ?

Rudi
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Wat was er mis met je camera?

Inderdaad, heb de andere bewegingen tijdens de calibratie ook opgemerkt.

Goeie vraag over de productiedatum. Google zegt ofwel een datum op de minpool in WW/YY formaat, ofwel iets met een code met een letter voor de maand en 1 cijfer voor het jaar?
Ik zal eens moeten kijken onder de motorkap: op de foto die ik heb, zie ik alleszins niets...
 

RudiV

Nieuw lid
Wat was er mis met je camera?

Cameraprobleem is begonnen met regelmatig midden tijdens een rit, dus helemaal niet als de camera actief was, een melding op het scherm "Parkpilot momenteel niet beschikbaar", bij het eerstvolgende achteruitrijden dan geen camerabeeld maar een pictogram met info van akoestische sensoren. Werd alsmaar erger tot hij uiteindelijk helemaal niet meer werkte.
 

Horkje

Forumguru
....achteruitrijcamera en krakende voorvering bij koude.

De krakende vering kan als service / garantie door je dealer opgelost worden door de draagarmrubbers in te vetten.

Ik ben daar toevallig van de week voor bij de dealer geweest en kreeg te horen dat ze ook een terugroepactie hadden voor de koplampen.
 

Connexie

Forumguru
Terugroepactie is afgelopen vrijdag uitgevoerd op mijn S3C. Was er al over gebeld maar heb gewacht op de komende onderhoudsbeurt. Zal vast helpen, maar met dit mooie weer heb je normaliter geen last van het probleem.
Eerst een lange zomer en daarna zien we wel weer.
 
Toch maar even een nieuw/apart topic aanmaken ipv het zijspoor in dit topic over het verspringen naar linksverkeer?

Alvast ook enkele "slachtoffers" van daar taggen: @Jan A , @Connexie , @RudiV , @Djgoldilock

Soms, maar in mijn geval vrij regelmatig de laatste weken (naar schatting toch 20% kans of zo), blijven mijn Xenon koplampen na een koude start (d.w.z. na een tijd stilgestaan te hebben, bvb. gedurende de nacht of werkdag) helemaal beneden staan, op de allerlaagste stand.

Dit zorgt er voor dat lichtzone slechts enkele meters voor de auto reikt, wat in deze donkere tijden absoluut niet handig is, om niet te zeggen gevaarlijk :nono:

Het gaat om een Belgische "full option Style" geleverd in Mei 2017, dus als gezegd Xenons met Smart Light Assist/AFS (Adaptive Frontlight System). Theoretisch zou het dus kunnen dat de camera denkt een tegenligger te herkennen en daarom de lampen naar beneden laat (om de anderen niet te verblinden), maar dan werkt het systeem alleszins niet naar behoren :tongue:

Ter illustratie een (eigen) foto met het verschil (op ongeveer dezelfde plek):

Soms helpt het contact af- en terug aanzetten inderdaad, maar niet altijd (bij mij)! Bovendien is het ook maar een workaround en is het niet altijd handig/wenselijk om het contact terug te moeten afleggen als je al vertrokken bent of gehaast... :bloos:

Anyway, zijn er nog mensen die hier last van hebben en belangrijker nog: zijn er al oplossingen bekend???

Maakt niet uit wat: iets zelf gevonden of via de dealer of via VCDS/VCP programmatie?

Heb ik inderdaad aflopen weekend ook ondervonden. Gisteren dit bij de dealer gemeld en daar vielen ze precies uit de lucht. Een herstart van de auto lost het probleem wel op.
 

tha a

Senior Member
Wat was er mis met je camera?

Inderdaad, heb de andere bewegingen tijdens de calibratie ook opgemerkt.

Dit heb ik ook gemerkt met mijn Superb die voor iets heel anders even bij de dealer moest zijn. Blijkbaar hebben ze (ongevraagd) een update gedaan waardoor er nu een andere opstart calibratie is. Tevens (en dat vind ik veel erger) stonden mijn koplampen perfect afgesteld en nu veel te laag.
 

MeGa

Nieuw lid
Hm, is er een mogelijkheid om de koplampen manueel bij te regelen?

Bij Halogeen normaliter wel. Bij Xenon niet. Uw dealer kan wel eea bijstellen...
Had vorig jaar hetzelfde na de 1ste APK. Had enkel nog zo'n 20 mtr zicht en dat rijdt niet echt fijn. Daarna 2 x terug moeten gaan om de lampen hoger te laten stellen...
 

pgangelen

Nieuw lid
Mijn Superb 2.0 TDI van oktober 2017 had ook het koplampen euvel.
Aan de dealer voorgelegd. Deze herekende het in eerste instantie niet.
In maart de 30K beurt : ineens : "we hebben een recall inzake de koplampen. Die zouden in een veiligheidsstand kunnen blijven staan."
Na de beurt en recall geen probleem meer gehad./
 

Canon-Eye

Forumguru
Die kan ik nog volgen. Maar het maakt blijkbaar niet uit dat je zelf niks meer ziet? :sterretjes:
Noem het dan "nulstand" of zoiets, maar met veiligheid heeft dit niks van doen...
 
Ik heb ook tweemaal mee gemaakt dat mijn koplampen in een lage stand bleven staan. Dit is uiterst vervelend als je van een verlichte stad een onverlichte doorgaande weg op rijdt (enkele meters zicht en niet de mogelijkheid om te stoppen).

De dealer heeft er naar gekeken, maar geen foutcode gevonden: kon dus niets doen. Van PON verwacht ik ook niets (slechte ervaring).

Als er een softwarefix beschikbaar komt die het probleem verhelpt hoor ik het graag.

Ik heb volgens mij een software update gehad.
Dit heeft echter het probleem nog niet volledig weggehaald...
Lamp probleem.png
 
Bovenaan Onderaan