Koplampen blijven (soms) laag/beneden staan na koude start?

Superbst

Senior Member
Toch maar even een nieuw/apart topic aanmaken ipv het zijspoor in dit topic over het verspringen naar linksverkeer?

Alvast ook enkele "slachtoffers" van daar taggen: @Jan A , @Connexie , @RudiV , @Djgoldilock

Soms, maar in mijn geval vrij regelmatig de laatste weken (naar schatting toch 20% kans of zo), blijven mijn Xenon koplampen na een koude start (d.w.z. na een tijd stilgestaan te hebben, bvb. gedurende de nacht of werkdag) helemaal beneden staan, op de allerlaagste stand.

Dit zorgt er voor dat lichtzone slechts enkele meters voor de auto reikt, wat in deze donkere tijden absoluut niet handig is, om niet te zeggen gevaarlijk :nono:

Het gaat om een Belgische "full option Style" geleverd in Mei 2017, dus als gezegd Xenons met Smart Light Assist/AFS (Adaptive Frontlight System). Theoretisch zou het dus kunnen dat de camera denkt een tegenligger te herkennen en daarom de lampen naar beneden laat (om de anderen niet te verblinden), maar dan werkt het systeem alleszins niet naar behoren :tongue:

Ter illustratie een (eigen) foto met het verschil (op ongeveer dezelfde plek):

Soms helpt het contact af- en terug aanzetten inderdaad, maar niet altijd (bij mij)! Bovendien is het ook maar een workaround en is het niet altijd handig/wenselijk om het contact terug te moeten afleggen als je al vertrokken bent of gehaast... :bloos:

Anyway, zijn er nog mensen die hier last van hebben en belangrijker nog: zijn er al oplossingen bekend???

Maakt niet uit wat: iets zelf gevonden of via de dealer of via VCDS/VCP programmatie?
 

joostt

Nieuw lid
Na lang meelezen op het forum heb ik nadat ik bovenstaande post zag ook maar een account aangemaakt. Ik heb / had dit probleem ook en begrijp jouw frustratie volledig. Nadat de auto voor een langere periode (meerdere uren) stil heeft gestaan draaien de koplampen na het starten omlaag. Dit is in principe normaal, dit is onderdeel van het synchronisatie proces. Vervolgens horen de koplampen op de juiste hoogte afgesteld te worden. Dit gebeurt niet. Pas na herhaaldelijk opnieuw proberen werkt dit wel. Het zicht is, zeker op donkere wegen, zeer beperkt.

Je ziet inderdaad duidelijk de horizontale uitlijning gebeuren, daarna gebeurt er niets meer.

Voor mij was dit de start voor een lange reeks bezoeken aan de dealer. In mijn geval gaat het om een Superb waar ik pas een maand in rijd, ik heb het probleem ook vanaf het begin. De eerste keer is de auto uitgelezen, geen storingen natuurlijk. Er zit bij het laatste model Superb alleen een sensor in de achteras welke de belading van de auto bepaald. Op basis van de output van deze sensor wordt de lichtbundel naar boven of beneden bijgesteld. De garage had in eerste instantie geen tijd om verder onderzoek te doen (konden pas einde van het jaar). Dit was voor mij niet acceptabel. Met hulp van de leasemaatschappij heb ik uiteindelijk toch afgelopen week een afspraak gehad.

De auto is de afgelopen week de gehele week bij de dealer geweest. Maandag hebben ze kort onderzoek gedaan, daar kwam niets uit. Nadat ze het probleem maandag probeerden af te doen als producteigenschap, heb ik een kort filmpje laten zien wat er gebeurde. Het is bij geen enkele auto normaal dat je eerst een stuk moet rijden voordat de verlichting op een acceptabele manier werkt. Uiteindelijk is de auto gebleven voor verdere diagnose. Dit heeft de hele week geduurd. Uiteindelijk is er gisteren door de importeur een nieuwe software configuratie opgestuurd waarmee het probleem verholpen moet zijn. Vanochtend heb ik de auto opgehaald en leek het probleem inderdaad niet meer op te treden. Daar moet wel bij gezegd worden dat er al wel met de auto was gereden, het was niet de "eerste" start.

Helaas kan de auto volgende week weer terug, aangezien de dealer een schade op de bumper heeft veroorzaakt. Dit moet door een schadebedrijf hersteld worden. Aan de andere kant heb ik dan gelijk een paar dagen om te testen of het probleem werkelijk verholpen is, anders kan de auto gelijk weer daar blijven...
 
Laatst bewerkt:

Superbst

Senior Member
Eerst en vooral welkom en alvast bedankt om speciaal hiervoor een account aan te maken :dankje:

Interessante info over die beladingssensor op de achteras. Is dat volgens jou/de dealer dan de onderliggende oorzaak of is dit eerder een theorie van jou?

Spreken we hier trouwens over een Belgische of Nederlandse leasemaatschappij/dealer?
M.a.w. D'Ieteren of PON als importeur die voor de nieuwe software heeft gezorgd?

Hou ons hier aub ook op de hoogte of het probleem effectief verholpen lijkt de komende dagen... :thumbsup:
 
Ik heb ook tweemaal mee gemaakt dat mijn koplampen in een lage stand bleven staan. Dit is uiterst vervelend als je van een verlichte stad een onverlichte doorgaande weg op rijdt (enkele meters zicht en niet de mogelijkheid om te stoppen).

De dealer heeft er naar gekeken, maar geen foutcode gevonden: kon dus niets doen. Van PON verwacht ik ook niets (slechte ervaring).

Als er een softwarefix beschikbaar komt die het probleem verhelpt hoor ik het graag.
 

Superbst

Senior Member
Pfff, triest eigenlijk, dat men hier bij de dealers blijkbaar niets kan/wil aan doen en zelfs minimaliseert...

Dit kan toch écht wel gevaarlijk zijn en ongelukken veroorzaken :banghead:
 

Superbst

Senior Member
Bij @joostt is er toch wel serieus naar gekeken en is er een software aanpassing gedaan?
Uiteindelijk ja...
Maar als ik het goed begrijp pas na druk zetten van de leasemaatschappij én dan nog zijn ze er pas echt mee aan de slag gegaan na het leveren van "bewijs" door middel van een filmpje?
 

JeroenV19

Nieuw lid
Hmm, oké heb hier ook last van. Heb de SuperB nu drie weken. Soms is het probleem inderdaad na een herstart verdwenen. Afgelopen week ook een keer gehad dat ik eerst 20 km moest rijden voor het weg ging na een herstart. Had er op het forum nog niks over gevonden maar 'gelukkig' komt het dus vaker voor. Moet er nog mee naar de dealer samen met een lijstje andere ongemakken.

Toevallig heeft Vallei in Veenendaal zelf ook een Superb staan (volgens mij demo) met hetzelfde probleem. Collega van mij werd met deze auto door de dealer afgezet bij ons de zaak. Het was hem tijdens de rit opgevallen. Zal daar eens gaan vragen wat ze er mee kunnen.
 

Tafkah

Forumguru
Het zal er niet mee te maken hebben, maar bij mij heeft de dealer die de auto geleverd heeft de ophanging van de sensor beschadigd bij het plaatsen van hulpveren. Erg vervelend als je de auto net een week hebt en dan in het donker op een landweggetje in de duitse eifel rijdt.
Overigens heb je dan permanent een probleem, en niet af en toe. Herstarten helpt dan niet.
Via dit forum ben ik er toen achter gekomen dat die sensor bestaat en bij plaatsen hulpveren wel eens beschadigd raakt. Lokale dealer had het dan ook in 5 minuten gefixt.
(Voor de volledigheid: dit betreft een SII )
 

joostt

Nieuw lid
Even een korte update mbt het probleem. De afgelopen twee dagen lijkt het probleem niet meer op te treden. Het lijkt erop dat de update iets doet met de timing waarop de calibratie plaatsvindt, dit is iets later na het starten van de auto.

In mijn geval betreft het een Nederlandse auto (importeur PON). De beladingssensor theorie was er een van mijzelf. Ik had er op een gegeven moment genoeg van om van het kastje naar de muur gestuurd te worden, waarna ik dacht dat misschien het simpel vervangen van de sensor het probleem op zou lossen. De dealer ging hier niet in mee, er zat immers geen foutcode in de sensor. En tot nu toe hebben ze dus gelijk, als er daadwerkelijk alleen maar nieuwe software geimplementeerd is.

Wat mij het meest irriteert is dat het probleem in eerste instantie weerlegd wordt alsof er niets aan de hand is en dat het allemaal werkt zoals het "designed" is. Je moet echt behoorlijk volhardend zijn om de dealer daadwerkelijk in beweging te krijgen om echt naar het probleem te gaan kijken.

We kijken het de komende dagen even aan. Ik houd jullie op de hoogte!
 

Stuiver

Forumguru
Goedemorgen!

Ik heb er ook last van, maar tot nu toe maar een keer.
Ik heb toen direct na de opstart de ramen gesproeid, en kan niet uitsluiten dat toen de combinatie verlichting/regensensor de hoogte van de lichtbundel heeft aangepast, en vervolgens in storing is geschoten. 30 minuten later was ik op bestemming en bij de volgende start deed het probleem zich niet meer voor.

Ik ga dit topic wel volgen.
Gr,
Jarno
 

Superbst

Senior Member
@joostt , goed nieuws inderdaad :thumbsup:

Als je spreekt over software, ga ik er wel vanuit dat het een "gewone" aanpassing is van 1 of meerdere parameters via de OBD poort, toch? Want een volledig nieuwe versie/fork vd firmware schrijven zie ik PON echt niet doen op een weekje tijd en voor 1 specifieke klant/probleem... :tongue:
Of wat hebben ze je concreet verteld?

Anyway, het stukje over de timing vd calibratie is echt wel interessant: ga straks eens kijken met mijn VCDS (kloon)kabel of ik zo snel iets van dergelijke parameters kan ontdekken...

Misschien heeft een expert als @Antera wel onmiddelijk een idee over welke module/channel/byte het zou kunnen gaan? :pardon:
 

Arjann

Forumguru
Het zal, uit mn hoofd gezegd, gaan om diagnose adres 4B. Het is trouwens niet zo dat Pon zelf daar even andere software voor maakt. Dit word door Skoda/fabrikant zelf gedaan.
 

mwhite

Forumguru
Ik heb bij mijn S2 ook dat ze laag staan en blijven ook boven de 90kmh.
AFS defect? krijg je daar een foutmelding van of laten uitlezen?
Soms lijkt het of wel hoger staan maar meestal laag.
 

RefleCs

Forumguru
Even een korte update mbt het probleem. De afgelopen twee dagen lijkt het probleem niet meer op te treden. Het lijkt erop dat de update iets doet met de timing waarop de calibratie plaatsvindt, dit is iets later na het starten van de auto.

In mijn geval betreft het een Nederlandse auto (importeur PON). De beladingssensor theorie was er een van mijzelf. Ik had er op een gegeven moment genoeg van om van het kastje naar de muur gestuurd te worden, waarna ik dacht dat misschien het simpel vervangen van de sensor het probleem op zou lossen. De dealer ging hier niet in mee, er zat immers geen foutcode in de sensor. En tot nu toe hebben ze dus gelijk, als er daadwerkelijk alleen maar nieuwe software geimplementeerd is.

Wat mij het meest irriteert is dat het probleem in eerste instantie weerlegd wordt alsof er niets aan de hand is en dat het allemaal werkt zoals het "designed" is. Je moet echt behoorlijk volhardend zijn om de dealer daadwerkelijk in beweging te krijgen om echt naar het probleem te gaan kijken.

We kijken het de komende dagen even aan. Ik houd jullie op de hoogte!

Bij welke dealer is de software geupdate? Ik lees dit topic toevallig en dacht al dat het aan mij lag, maar het lijkt erop dat ik hetzelfde issue ervaar. Ik ga er in ieder geval op letten.
 

Superbst

Senior Member
Pfff, heb eens wat rond gesnuisterd in VCDS, maar tja... Eigenlijk totaal geen idee wat/hoe/waar :cry:

Anyway, volgens mij moeten de aanpassingen ergens te vinden zijn onder 09-Cent.Elect. en dan misschien iets uit de "Leuchtweitenregulierung" parameters?

Iemand een idee (of alvast een betere kennis van het Duits :D)?
 

joostt

Nieuw lid
Weer een kleine update!

Vandaag wederom een probleemloze dag. Ik heb iets beter gelet op wat er gebeurd na het starten. In de nieuwe situatie begint de calibratie pas een paar seconden (2-3) nadat de auto is gestart. Dan loopt het hele proces, lampen omlaag, lampen omhoog en horizontale uitlijning.

Helaas weet ik niet precies wat de oplossing is geweest. De eerste keer hadden ze alle default waarden gezet, de tweede keer is er "nieuwe software" geladen en de laatste keer (waarmee het opgelost lijkt te zijn) hadden ze het over nieuwe parameters of iets dergelijks.

Morgen moet ik weer langs de dealer, ik zal kijken of ik dan te horen krijg wat er exact gedaan is. Ik zal ook vragen of de oplossing bekend is gemaakt bij de importeur, zodat andere dealers dit ook toe kunnen passen.
 
Bovenaan Onderaan