Kodiaq vragen en weetjes

johnboy

Forumguru
Ik denk dat iedereen die een beer of nieuwe auto bij Skoda of VAG koopt dat krijgt. Ik heb er ook 1 gehad. Destijds bij de Seat van mijn vrouw ook.
 

vulkan

Nieuw lid
Ik ben vorige week met de Kodiaq naar Frankrijk gereden en wat is het toch een fijne reiswagen! Ik heb nog nooit zo ontspannen gereden denk ik. Er zijn me wel een paar dingen opgevallen:

  1. Ik heb een Amundsen en wat een gekut is het om de WLAN van de Kodiaq elke keer te koppelen aan de hotspot van mijn iPhone zeg. Je moet (volgens mij) zowel het WLAN scherm in de Kodiaq als het hotspot scherm op de iPhone open hebben staan voordat hij koppelt. Waarom gebeurt dit niet automatisch zodra de Kodiaq de hotspot ziet? Is dit een iPhone dingetje of een Kodiaq dingetje? Ik vermoed het eerste, want hij verbind wel automatisch met mijn WLAN thuis als hij voor de deur staat.

  2. Ik heb voor het eerst flitsmeister gebruikt, werkt prima! Alleen gebruik ik ook spotify en dan krijg je vreemde situaties: Media-bron staat op bluetooth, in spotify op mijn iPhone staat nog een playlist maar die staat op pauze, als ik dan het geluidsniveau voor flitsmeister wil instellen dan gaat de Kodiaq mijn playlist opeens afspelen. Zet ik die weer op pauze dan gaat het volume naar mute. Ik kan daardoor niet het geluidsniveau van flitsmeister regelen heb ik het idee. Soms gaf flitsmeister wel geluid, maar soms ook niet. Iemand hier ervaring mee?

  3. Bij het rijden op onverlichte wegen in het donker vind ik de koplampen nogal laag afgesteld. Zo laag zelfs dat het best gevaarlijk rijden was. Ik kan me herinneren dat iemand anders dit probleem ook had en dat dit besproken is op het forum, maar ik kan die berichten nergens meer vinden (heb een half uur gezocht). Wie wijst me in de goede richting?

  4. Wanneer je de splitscreen functie van de navigatie op 'manoeuvre' zet krijg je altijd de benzinestations, parkeerplaatsen e.d. te zien. Tot nu toe vond ik dit maar irritant, maar op vakantie (met een kind van bijna 4) is dat wel een uitkomst hoor. Zo ontzettend handig om te zien waar de volgende Aire of plasplek is en hoe lang dat nog duurt :)

Om punt 1 op te lossen met een Android telefoon (zonder rSAP) kan je het programmaatje "Trigger" installeren op je telefoon. Dan gewoon even een 2 workflows maken:
- When connected to Skoda BT, toggle portable hotspot
- When disconnected from Skoda BT, enable Wifi

Zo start je hotspot automatisch op bij het starten van je beer en kan hij connecteren. Als je uitstapt word je hotspot uitgezet door je wifi terug te activeren :D. Heeft me enkele uren en ettelijke test-apps gekost :koffie:
 

VanBokhoven

Senior Member
Op het duitse forum zijn foto's gepost van de Kodiaq Sportline. mjammie!

kdq-f7a.jpg


kdq-f7a2.jpg


kdq-f7a3.jpg


kdq-f7a4.jpg


kdq-f7a8.jpg
 
Al weer twee weken genoten van mijn beertje. Het enige waar ik tegenaan loop is de Lane-assist die me met en luide piep waarschuwt dat ik het stuur over moet nemen, terwijl hij wel groen blijft. Een rukje aan het stuur is voldoende om hem weer tevreden te stellen. Ik heb altijd wel een hand aan het stuur (meestal onderaan) en bij bochtige weg stuur ik zelf mee, dus daar geen problemen. Maar op lange rechte stukken hoef ik nu eenmaal niet te corrigeren. Iemand een idee hoe de “hand aan stuur herkenning” werkt en of de tijd met SW ingreep te verlengen is?
 

Canon-Eye

Forumguru
@metinercan Die voetjes zullen prima om alle "vrijliggende" dakrails grijpen.
De vraag is echter wat hun minimale en maximale tussenafstand is bij gebruik van een bepaalde buizenset: Thule levert de bijpassende buizen namelijk in verschillende lengtes. Het is dus toch een kwestie van passen óf meten...

Voorbeeld:
Ik kon destijds de dragers van mijn Fabia 1 combi niet zomaar gebruiken op de opvolgende O2 combi - moest daarvoor langere buizen kopen. Maar toen ik vervolgens overstapte in de huidige Fabia 2 hoefde ik niet terug naar de (zuinig bewaarde) kortere F1-buizen, want de afstand tussen de dakrails van F2 en O2 bleek redelijk overeen te komen.
 
@Canon-Eye Dank je wel voor je reactie. Ik zal binnenkort toch maar eens langs rijden bij de dealer om te testen. Ik mag van de dealer ook originele dakdragers hebben als compensatie voor de vertraging (ik moest met een espace op vakantie door de vertraging en kocht voor 1malig gebruik dakdragers). Ik kan €249 van de dakdragers ook inzetten voor aankoop van verschillende accessoires.
 

maik1

Forumguru
@metinercan Die voetjes zullen prima om alle "vrijliggende" dakrails grijpen.
De vraag is echter wat hun minimale en maximale tussenafstand is bij gebruik van een bepaalde buizenset: Thule levert de bijpassende buizen namelijk in verschillende lengtes. Het is dus toch een kwestie van passen óf meten...
.....

Ik zou er even mee oppassen, de ruimte tussen dak en rails is bij de kodiaq erg klein. Mijn oude thule voeten die wel op een golf en bmw pastten, passen niet op de kodiaq. Vorm van de rails is dus niet het probleem, maar wel de hoogte tov het dak. Er is een kans dat de onderkant van de voeten het dak gaan raken als er wat gewicht op de dragers komt. Even goed passen dus bij de dealer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Neenee, gewicht op de dragers maakt niet uit. Ze passen er omheen of ze passen niet (als de vrije ruimte tussen dak en onderkant rails inderdaad te klein zou zijn) maar als ze vrij van het dak blijven en eenmaal zitten dan kunnen ze simpelweg in geen enkele richting meer verplaatsen, want rigoureus vastgeklemd.
 

Frenk21

Forumguru
@metinercan , de voetjes passen net. Je hebt dan een halve cm over. De vraag is echte inderdaad of je buizen lang genoeg zijn. Zo uit mijn hoofd moet je die van 127cm hebben. 120cm past ook, maar heb je minder over. Je kan dit even nakijken op de thule site. Ik heb voor de zekerheid via marktplaats een andere set gekocht met voetjes speciaal voor dakrails met weinig tussenruimte.
 

Canon-Eye

Forumguru
de voetjes passen net. Je hebt dan een halve cm over.
Als ze niet lager kunnen, dan komen ze ook inderdaad niet dichter bij het dak ongeacht de belasting, aangenomen dat de afstand dak><rail over het hele bereik gezien hetzelfde of groter is.
Buislengte is dan dus de bepalende factor.
 

maik1

Forumguru
Neenee, gewicht op de dragers maakt niet uit. Ze passen er omheen of ze passen niet (als de vrije ruimte tussen dak en onderkant rails inderdaad te klein zou zijn) maar als ze vrij van het dak blijven en eenmaal zitten dan kunnen ze simpelweg in geen enkele richting meer verplaatsen, want rigoureus vastgeklemd.

Ooit van elastische vervorming gehoord? De rubbers in de voeten als ook de dakrailzen gaan vervormen door meer gewicht/kracht (let op: de krachten op je daklast kunnen erg groot worden in bochten en tijdens remmen). Als je 5mm overhoud tussen voet en dak zou ik dus heel erg oppassen. Lullig als je na een flinke rit met beschadigingen op je dak zit.
 

Canon-Eye

Forumguru
Effe snel mijn Thule setje bekeken.
Waar de voetjes in de sleuven van de buis zitten en bovenop de dakrail rusten komt het - open een beschermingsstripje van een goeie mm dikte na - feitelijk neer op metaal-op-metaal, dus dat zal met die elastische vervorming in de praktijk wel meevallen. Als de boel stevig is vastgedraaid dan is de eventuele rest-flexibiliteit er ook wel uit. Niets meer om je zorgen over te maken.
Tenzij de dakrail zelf lekker flexibel is natuurlijk, maar ook dat geloof ik niet zo en daar zie ik dus ook geen risico van enige betekenis...
 

maik1

Forumguru
Zucht, ik hoop maar dat @metinercan wel snapt wat ik bedoel. Deze werktuigbouwer weet waar hij het over heeft in ieder geval.

Edit: toch nog een kleine poging, voor @Peter-036 dan in ieder geval: elastische vervorming betekent flexibiliteit, dus zonder permanente vervorming. De railzen hebben een lange vrije overspanning en zijn dus zeker niet oneindig stijf. Sterkte heeft hier dus niets mee te maken, stijfheid juist alles.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
lange vrije overspanning
Dat klopt opzich wel, maar daar staat tegenover dat de belasting tamelijk dicht bij de uiteinden aangrijpt en daar is die fleibiliteit een héél stuk minder dan in het midden.
Kortom, theorethisch zal het allemaal wel, maar in de praktijk zie ik geen probleem van praktische betekenis. Wel voornamelijk koudwatervrees...
 
Bovenaan Onderaan