Kodiaq vragen en weetjes

maik1

Forumguru
Dat klopt opzich wel, maar daar staat tegenover dat de belasting tamelijk dicht bij de uiteinden aangrijpt en daar is die fleibiliteit een héél stuk minder dan in het midden.
Kortom, theorethisch zal het allemaal wel, maar in de praktijk zie ik geen probleem van praktische betekenis. Wel voornamelijk koudwatervrees...

Jij geeft nooit op he, met je gelijk proberen te halen. Ik vraag mij dan af, heb jij ooit een dakkoffer op een (grotere) auto gemonteerd? Die monteer je ver naar achteren om windgeruis te minimaliseren en de dakdragers zitten bij een doorsnee dakkoffer rond de 80cm uit elkaar. Resultaat: achterste dakdrager zit dan bijna tegen het achterste uiteinde van de rails, de voorste dakdrager zit dan, jawel, bijna in het midden van de rails. Maar nu komt er waarschijnlijk weer een verhaal dat het toch weer anders zit. Zolang @metinercan maar snapt dat er risico's aan zitten als je een kleine speling overhoud.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag mij dan af, heb jij ooit een dakkoffer op een (grotere) auto gemonteerd
Geen dakkoffer, nee. Wel duizenden kms gereden met twee zeekajaks van 5,25m lang op het dak, met peddels en erin gepakte uitrusting in totaal toch ook al snel een kilo of 60. En wat je daarvan leert is dat je ten behoeve van de downforce (informeer zonodig even bij de familie Verstappen) de voorkant liefst een haartje lager houdt dan de achterkant. En dat betekent dan meestal weer dat je bij die modieuze aflopende daklijn je koffertje juist niet te ver naar achteren moet plaatsen.

Waarbij overigens aangetekend zij dat ik nog niet de gelegenheid heb gehad (noch ook de interesse, eerlijk gezegd) om een Kodiac op te gaan meten qua dakraillengte en de hoogte ervan boven de grond op verschillende punten. Maar ik betwijfel in dit verband wel dat die dakrail zo extreem veel langer is dan die welke ik op de O2C had dat er reden is voor ernstige vrees voor het door jou beschreven effect.

Jij geeft nooit op he, met je gelijk proberen te halen.
Jij wel zeker? :deuk:
 

maik1

Forumguru
Voorspelbare reaktie dus. Maar fijn om te weten dat jij 100% zeker van je zaak bent. Ik denk dat @metinercan dan bij jou de eventuele schade dus wel kan verhalen? Kans op schade is toch nul volgens jou.
En niet woorden in mijn mond leggen, nergens heb ik "ernstige vrees" geschreven, alleen dat er een kans is op schade als er weinig speling is. De vraagsteller moet voor zichzelf maar beslissen of hij dan het het risico waard vind, of gaf jij hem nou een kosteloze allrisk verzekering voor deze schade?

Edit: wacht even, is jouw eerste alinea nou echt serieus bedoeld trouwens? Ik nam aan als een geintje, maar ik ga nu toch twijfelen na al jouw andere wijsheden die ik gelezen heb. In geval serieus, dan heeft het geen zin meer om nog meer energie in deze discussie te steken.
 
Laatst bewerkt:

vinom

Actief lid
Al weer twee weken genoten van mijn beertje. Het enige waar ik tegenaan loop is de Lane-assist die me met en luide piep waarschuwt dat ik het stuur over moet nemen, terwijl hij wel groen blijft. Een rukje aan het stuur is voldoende om hem weer tevreden te stellen. Ik heb altijd wel een hand aan het stuur (meestal onderaan) en bij bochtige weg stuur ik zelf mee, dus daar geen problemen. Maar op lange rechte stukken hoef ik nu eenmaal niet te corrigeren. Iemand een idee hoe de “hand aan stuur herkenning” werkt en of de tijd met SW ingreep te verlengen is?
Zet rijstrookbegeleiding uit in je opties bij lane assist ;) Lane assist blijft gewoon werken, maar wat jij beschrijft zal dan als het goed is niet meer voorkomen want lane assist zal alleen ingrijpen als je te dicht bij de weg markeringen komt. Met rijstrookbegeleiding corrigeert ie continu.
 

saromi

Lid
Of je zou kunnen proberen wat de meneer in dit filmpje (vanaf 4:44) doet (alhoewel hij er zelf bij zegt het thuis niet te doen). Beste is ondertiteling aan te zetten om te kunnen lezen wat hij aan het doen is.
 

Facedown

Nieuw lid
Jij geeft nooit op he, met je gelijk proberen te halen. Ik vraag mij dan af, heb jij ooit een dakkoffer op een (grotere) auto gemonteerd? Die monteer je ver naar achteren om windgeruis te minimaliseren en de dakdragers zitten bij een doorsnee dakkoffer rond de 80cm uit elkaar. Resultaat: achterste dakdrager zit dan bijna tegen het achterste uiteinde van de rails, de voorste dakdrager zit dan, jawel, bijna in het midden van de rails. Maar nu komt er waarschijnlijk weer een verhaal dat het toch weer anders zit. Zolang @metinercan maar snapt dat er risico's aan zitten als je een kleine speling overhoud.
Als ik google op 'dakkoffer' zie ik geen enkele foto waarop een drager in het midden zit. Overigens zijn dakrails gebogen dus zullen ze nauwelijks doorbuigen naar beneden.
 
Of je zou kunnen proberen wat de meneer in dit filmpje (vanaf 4:44) doet (alhoewel hij er zelf bij zegt het thuis niet te doen). Beste is ondertiteling aan te zetten om te kunnen lezen wat hij aan het doen is.

Goede oplossing, maar dat doe ik toch maar niet...
 
Zet rijstrookbegeleiding uit in je opties bij lane assist ;) Lane assist blijft gewoon werken, maar wat jij beschrijft zal dan als het goed is niet meer voorkomen want lane assist zal alleen ingrijpen als je te dicht bij de weg markeringen komt. Met rijstrookbegeleiding corrigeert ie continu.

Als ik dat uit zet krijg ik niet meer de trilling bij het overschrijden van de lijnen zonder richtingaanwijzer. Zelf sturen maar ook de irritante waarschuwingen zoals in het begin van het filmpje blijven.
 
Beste forumgenoten even een vraagje. Tot nu toe nog steeds zeer geïnteresseerd in de Kodiaq. Bezoek showroom en eventueel bestellen zullen pas gebeuren over ongeveer 12 maanden. Ben nog niet gaan kijken in de showroom naar de Kodiaq (tot nu toe 2x gezien op de weg). Reden is de vriendin die zegt dit onzin te vinden, eventueel bestellen is toch pas over 12 maanden....vrouwen.
Mijn vraag: kan ik een Kodiaq style business bestellen of MOET ik een style bestellen aangezien ik geen zakelijke rijder ben maar de auto particulier ga aanschaffen?
 
Beste forumgenoten even een vraagje. Tot nu toe nog steeds zeer geïnteresseerd in de Kodiaq. Bezoek showroom en eventueel bestellen zullen pas gebeuren over ongeveer 12 maanden. Ben nog niet gaan kijken in de showroom naar de Kodiaq (tot nu toe 2x gezien op de weg). Reden is de vriendin die zegt dit onzin te vinden, eventueel bestellen is toch pas over 12 maanden....vrouwen.
Mijn vraag: kan ik een Kodiaq style business bestellen of MOET ik een style bestellen aangezien ik geen zakelijke rijder ben maar de auto particulier ga aanschaffen?

Je kunt gewoon bestellen welke je wilt, maakt niet uit of je hem particulier of als bedrijf koopt.

En voorpret blijft leuk, dus ik zou gewoon een proefrit aanvragen!
 
@Corné de Kluijver, bedankt voor de info. Ben vrijwel dagelijks aanwezig hier en probeer op de hoogte te blijven rondom alles wat betreft de Kodiaq maar ook andere Skoda’s, vind ik leuk .
Wist dat de levertijd lang was maar 14 maanden...
We zijn nu een huis aan het bouwen en m’n vriendin is nog niet in verwachting... we kunnen dus nog even voort met onze Hyundai i10.
Nogmaals bedankt voor de info wat betreft de levertijd. Mocht ik over 12 maanden gaan bestellen dan hoop en verwacht ik stiekem wel dat de levertijd is afgenomen en geen 14 maanden meer bedraagt
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakboord1

Forumguru
Op een style zit meer marge dan op een style business en daar kun je dus meer korting op bedingen. Mijn leasemij kan goedkoper een aangeklede style leveren dan een style business.
 

De Ridder

Senior Member
Maar zonder de business mis je zaken die ik wel wilde hebben. Zoals de Columbus, Electrische achterklep, dode hoekmelding, DAB+ etc.

Als je over 12 maanden wilt gaan bestellen, ga je dus over 2 jaar pas rijden... dan heb je wel heeeele lange voorpret...
 

Facedown

Nieuw lid
Maar zonder de business mis je zaken die ik wel wilde hebben. Zoals de Columbus, Electrische achterklep, dode hoekmelding, DAB+ etc.

Als je over 12 maanden wilt gaan bestellen, ga je dus over 2 jaar pas rijden... dan heb je wel heeeele lange voorpret...
Wellicht is de levertijd over een jaar nog maar 3 maanden.
 

Eric7

Lid
Weet iemand welke motorolie er in de 1.4 benzine uitvoering moet? In de handleiding staat VW 504 00 maar die staat niet bij mijn benzinestation in de schappen ;)
 

steege2

Senior Member
Volgens het www is dat een 5W30.

Volkswagen-motoroliespecificatie VW 504 00 / Volkswagen-motoroliespecificatie VW 507 00
Mobil 1™ ESP Formula 5W-30 is een volledig synthetische olie met een laag asgehalte, die door Volkswagen is goedgekeurd voor benzineauto's die de olienorm VW 504 00 vereisen en voor dieselauto's die de olienorm VW 507 00 vereisen.
 
Bovenaan Onderaan