Kodiaq vragen en weetjes

Topic in 'Kodiaq' gestart door Frenk21, 08-02-2017.

1. Beertje19

Beertje19 Senior Member

Weet er iemand of een style business licht assistent heeft waarbij het groot licht automatisch dimt als er een tegenligger opdaagt?
    In de handleiding is de werking uitgelegd maar vind het niet zo duidelijk.

2. Het antwoord is nee. Ze bedoelen dat de auto standaard is voorzien van een automatische lichtschakelaar. dus als je een tunnel inrijdt gaat ie van DRL naar dimlicht. Grootlichtassistent is optioneel.

3. maik1

maik1 Forumguru

@Beertje19 , ik had ongeveer dezelfde vraag op pagina 1 van dit topic, maar die sneeuwde onder tussen andere vragen:

Het lijkt erop dat je het niet standaard hebt op de style business omdat je er een camera in je voorruit voor nodig hebt, en die zit er standaard niet in (in welke uitvoering dan ook).
    Ondertussen heb ik gezien dat grootlichtassistent in ieder geval wel in te schakelen is met VCDS, en omdat ik wel de optie verkeersbordherkenningoptie had aangekruist heb ik dus gelukkig wel een camera in de voorruit en kan ik de grootlichtassistent gratis laten bijvinken bij een VCDS-mannetje :cheer:
    Evenals Lane Assist trouwens, wat een leuke gadget is, maar ik betwijfel of ik dat vaak ga gebruiken.

bassel vindt dit leuk.
  4. Beertje19

Beertje19 Senior Member

5. massis

massis Senior Member

Je bedoelt "in verband met het gruwelijk opvoeren van mijn Kodiaq tot forumgoeroe-waardig monster" ;)

Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  6. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru Donateur

Dat zijn jouw woorden @massis :)
    Gisterenavond kreeg ik van een bron binnen Skoda al info, maar een bevestiging daarvan is nooit verkeerd natuurlijk ;)

IMG_0864.JPG

ertromp en smartsys vinden dit leuk.
  7. smartsys

smartsys Lid

Nog ff en ze zetten een commonrail inspuiting op die benzine blokken ook. Zit nog wel een factor 10 tussen op de inspuitdruk, maar de eerste 1.9 TDI's zaten rond de 190 tot 230bar, dus benzine van nu zit er al boven!

Edit: Ik lees net dat dit dus al jaren wordt toegepast op benzine en lpg motoren waaronder de verschillende TSI's.

Misschien dat het door Mercedes ontwikkelde DiesOtto concept ooit nog in onze personen auto's gaat komen. Bij lage inspanning werkt de motor als een Diesel met een hoge compressie en zelfontbranding en bij hoge inspanning wordt de werking als bij een Benzine met lage(re) compressie en ontstekingshulp en worden ook de Turbo's of Compressoren ingeschakeld om voldoende lucht toe te voeren.
    Dit dan nog combineren met het nok as loze systeem van Koenigsegg en de benzine motor kan weer een paar jaartjes mee.

Overigens is een leuk zoemende elektromotor ook heel mooi, mits de accu's kleiner kunnen en de afstand rond de 600Km ligt en dit binnen 1 uur voor 75% vol te laden is.

Laatst aangepast: 23-05-2017
  8. massis

massis Senior Member

Even offtopic maar check vooral www.tanktwo.com , een project van een neef van me waar ik nog aan meegewerkt heb.
    Een korte - engelstalige - omschrijving vind je in dit artikel: http://www.autoblog.com/2017/04/05/tanktwo-has-the-weirdest-ev-battery-weve-ever-seen/

Jammer genoeg nog niet verkrijgbaar op de Kodiaq :tongue:

9. Toet toet

Toet toet Senior Member

@maik1: Inzake de grootlicht assistent en lane assist: aanvinken door VCDS mannetje??
    Heb je daar geen andere software voor nodig bij die camera?

Klinkt interessant want ik heb die verkeersbordenherkenning ook gekozen dus ben benieuwd.
    Op het forum hier vast namen van "mannetjes"? :D

10. smartsys

smartsys Lid

Ik las elders op het Forum dat de camera voor verkeersbordherkenning zo en zo aanwezig is, als er AreaView op de auto zit. Dan zou dus simpelweg het activeren van deze optie via VCDS al voldoende moeten zijn?

11. maik1

maik1 Forumguru

@smartsys , dat klopt niet. Areaview gebruikt een groothoeklens camera in de neus van de auto, verkeersbordherkenning gebruikt een andere camera die achter de voorruit bij de achteruitkijkspiegel zit. Althans, zo is dat uitgelegd in dit mooie lange VCDS topic voor de S3, ook voor @Toet toet wel interessant denk ik ;)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden.27872/

Je vind daar onder andere het skodaforumlid Antera, die een bedrijf heeft die dit sort instellingen kan aanpassen in de software van de auto. De S3 zou dezelfde stuurmodule hebben als de kodiaq, dus de opties die daar genoemd worden zouden ook moeten lukken op de kodiaq.

Misschien is het handig om ook in het kodiaq gedeelte hier zo'n topic aan te maken? Ik denk dat er steeds vaker vragen over gaan komen nu de eerste kodiaqs in ontvangst zijn genomen. Ik maak er wel 1 aan.

EDIT: gedaan, en wel hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden-kodiaq.33382/

Graag daar verder kletsen over VCDS (on)mogelijkheden!

Laatst aangepast: 23-05-2017
    rdrummen en johnboy vinden dit leuk.
  12. Canon-Eye

Canon-Eye Forumguru

Ik denk dat de "VCDS-mannetjes" weliswaar niet duur zijn, maar toch ook niet helemaal gratis werken.
    Wie wel, trouwens... :pardon:

13. Toet toet

Toet toet Senior Member

Bedankt Maik!

14. massis

massis Senior Member

Psst: "sowieso"

[/ muggenzifter modus]

smartsys vindt dit leuk.
  15. Corné de Kluijver

Zojuist online wat motorcodes met bijbehorende ECU's gevonden, voor degene die het interesseert, hieronder de info.

1.4 tsi 125pk heeft motorcode CZCA met een MED-17 ECU

1.4 tsi 150pk heeft motorcode CZDA/CZEA met een MED-17 ECU

2.0 tsi 180pk heeft motorcode CZPA met een MED-17.1.10 ECU

2.0 tdi 150pk heeft motorcode DFGA met een EDC-17 C74 ECU

2.0 tdi 190pk heeft motorcode DFHA met een EDC-17 C74 ECU

Frenk21, ertromp en johnboy vinden dit leuk.
  16. maik1

maik1 Forumguru

@Corné de Kluijver , dus als ik het goed begrijp hebben ze geen van alle die Bosch MG1 ECU en zijn ze dus allemaal goed te chiptunen? De ECU's die jij hierboven noemt zijn van Siemens?

17. maik1

maik1 Forumguru

Laat maar, heb deze post van jou gevonden in je autotopic:

Wel Bosch dus, maar waarschijnlijk wel aan te passen. Nog even afwachten voor 100% zekerheid dus :cheers:

18. Corné de Kluijver

@maik1, allemaal Bosch inderdaad, maar niet de nieuwste versie, dus er is nog hoop :)

19. Slickster

Slickster Nieuw lid

Ik zag foto's van de nieuwe Karoq met dat mooie digitale dashboard. Zou die (op termijn) ook naar de Kodiaq komen?
    Dat zou de auto wel helemaal afmaken, wat mij betreft.

Anton1968 vindt dit leuk.
  20. Corné de Kluijver

@Slickster, die zal zeer waarschijnlijk ook in de Kodiaq komen, alleen is het de vraag of dat bij een modeljaarwijziging zal zijn of pas bij een eventuele facelift. Als je nog wat centjes in een sok hebt zitten kan je ook de digitale klokkenwinkel van de Tiguan laten overbouwen en inleren.

Deel deze pagina