Kodiaq vragen en weetjes

Nog ff en ze zetten een commonrail inspuiting op die benzine blokken ook. Zit nog wel een factor 10 tussen op de inspuitdruk, maar de eerste 1.9 TDI's zaten rond de 190 tot 230bar, dus benzine van nu zit er al boven!

Edit: Ik lees net dat dit dus al jaren wordt toegepast op benzine en lpg motoren waaronder de verschillende TSI's.

Misschien dat het door Mercedes ontwikkelde DiesOtto concept ooit nog in onze personen auto's gaat komen. Bij lage inspanning werkt de motor als een Diesel met een hoge compressie en zelfontbranding en bij hoge inspanning wordt de werking als bij een Benzine met lage(re) compressie en ontstekingshulp en worden ook de Turbo's of Compressoren ingeschakeld om voldoende lucht toe te voeren.
Dit dan nog combineren met het nok as loze systeem van Koenigsegg en de benzine motor kan weer een paar jaartjes mee.

Overigens is een leuk zoemende elektromotor ook heel mooi, mits de accu's kleiner kunnen en de afstand rond de 600Km ligt en dit binnen 1 uur voor 75% vol te laden is.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

massis

Senior Member
Overigens is een leuk zoemende elektromotor ook heel mooi, mits de accu's kleiner kunnen en de afstand rond de 600Km ligt en dit binnen 1 uur voor 75% vol te laden is.

Even offtopic maar check vooral www.tanktwo.com , een project van een neef van me waar ik nog aan meegewerkt heb.
Een korte - engelstalige - omschrijving vind je in dit artikel: http://www.autoblog.com/2017/04/05/tanktwo-has-the-weirdest-ev-battery-weve-ever-seen/

Jammer genoeg nog niet verkrijgbaar op de Kodiaq :tongue:
 

Toet toet

Senior Member
@maik1: Inzake de grootlicht assistent en lane assist: aanvinken door VCDS mannetje??
Heb je daar geen andere software voor nodig bij die camera?

Klinkt interessant want ik heb die verkeersbordenherkenning ook gekozen dus ben benieuwd.
Op het forum hier vast namen van "mannetjes"? :D
 
@maik1: Inzake de grootlicht assistent en lane assist: aanvinken door VCDS mannetje??
Heb je daar geen andere software voor nodig bij die camera?

Klinkt interessant want ik heb die verkeersbordenherkenning ook gekozen dus ben benieuwd.
Op het forum hier vast namen van "mannetjes"? :D

Ik las elders op het Forum dat de camera voor verkeersbordherkenning zo en zo aanwezig is, als er AreaView op de auto zit. Dan zou dus simpelweg het activeren van deze optie via VCDS al voldoende moeten zijn?
 

maik1

Forumguru
@smartsys , dat klopt niet. Areaview gebruikt een groothoeklens camera in de neus van de auto, verkeersbordherkenning gebruikt een andere camera die achter de voorruit bij de achteruitkijkspiegel zit. Althans, zo is dat uitgelegd in dit mooie lange VCDS topic voor de S3, ook voor @Toet toet wel interessant denk ik ;)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden.27872/

Je vind daar onder andere het skodaforumlid Antera, die een bedrijf heeft die dit sort instellingen kan aanpassen in de software van de auto. De S3 zou dezelfde stuurmodule hebben als de kodiaq, dus de opties die daar genoemd worden zouden ook moeten lukken op de kodiaq.

Misschien is het handig om ook in het kodiaq gedeelte hier zo'n topic aan te maken? Ik denk dat er steeds vaker vragen over gaan komen nu de eerste kodiaqs in ontvangst zijn genomen. Ik maak er wel 1 aan.

EDIT: gedaan, en wel hier: https://www.skodaforum.nl/forum/i/vcds-mogelijkheden-kodiaq.33382/

Graag daar verder kletsen over VCDS (on)mogelijkheden!
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Zojuist online wat motorcodes met bijbehorende ECU's gevonden, voor degene die het interesseert, hieronder de info.

1.4 tsi 125pk heeft motorcode CZCA met een MED-17 ECU

1.4 tsi 150pk heeft motorcode CZDA/CZEA met een MED-17 ECU

2.0 tsi 180pk heeft motorcode CZPA met een MED-17.1.10 ECU

2.0 tdi 150pk heeft motorcode DFGA met een EDC-17 C74 ECU

2.0 tdi 190pk heeft motorcode DFHA met een EDC-17 C74 ECU
 

maik1

Forumguru
Laat maar, heb deze post van jou gevonden in je autotopic:

Krijg zojuist van 1 hulplijn mail en dat is voorzichtig positief :)

Hoi Corne,

Bosch Med17, misschien toch weer mogelijkheden, ik had een MG-1 verwacht, daar gaat nog niets bij, deze misschien wel.

Met vriendelijke groet,

X

Wel Bosch dus, maar waarschijnlijk wel aan te passen. Nog even afwachten voor 100% zekerheid dus :cheers:
 

Slickster

Nieuw lid
Ik zag foto's van de nieuwe Karoq met dat mooie digitale dashboard. Zou die (op termijn) ook naar de Kodiaq komen?
Dat zou de auto wel helemaal afmaken, wat mij betreft.
 

CDK

Forumguru
@Slickster, die zal zeer waarschijnlijk ook in de Kodiaq komen, alleen is het de vraag of dat bij een modeljaarwijziging zal zijn of pas bij een eventuele facelift. Als je nog wat centjes in een sok hebt zitten kan je ook de digitale klokkenwinkel van de Tiguan laten overbouwen en inleren.
 
Vandaag mijn Kodiaq opgehaald, na inbouw van Klasse 3 alarm. Certificaat (nog) niet af te geven, want Skoda/Pon blijkt geen certificaat te hebben op de klasse 1 startonderbreker van de Kodiaq.... Dan kan klasse 3 ook niet worden gecertificeerd , zonder inbouw van nog een startonderbreker (zou dan de derde worden ). Heb ik niet laten doen, ik wacht af. Kan enkele maanden duren. Voor mij geen gevolgen voor verzekering, maar misschien voor enkelen van jullie wel van belang.
 

Triple4

Actief lid
Pas gisteren iets stoms opgemerkt. Dat steuntje ontbreekt op de achterzetel (5zitter) voor de slaapkoppen? Dacht dat dit er sowieso bijhoorde. Onze dochter zit meestal vooraan en mijn vrouw achteraan, zodoende bij langere ritten vallen die ogen nogal eens dicht. Laat ik dat nu net in haar geval een leuke vonds vinden…

We vinden beiden dat het wennen is aan de snelheidsmeter. Je hebt niet snel door hoeveel je snelheid is. Door die bordenherkenning staat dat icoontje te blinken pal voor jou en dat lijkt precies als de vlieg in een urinoir, je geraakt gefixeerd op dat punt. Van mij mochten ze best een digitale wijzer voor je neus hebben gezet.

Ik heb geen pedaal voor de koffer en reeds verschillende malen de koffer gewoon een duwtje gegeven of willen geven uit pure gewoonte iplv die knop op de koffer te gebruiken. MAAR als je er wel aan denkt hééél handig als je met de handen vol staat.

Ook pas na een tijdje ontdekt (boekje - nog steeds - niet deftig doorgenomen) dat je niet op je sleutel hoeft te drukken om je deur te openen. Gewoon via het handvat en je opent je deur (toch gevonden leuk allemaal)

Die line assist werkt wat vreemd, de ene maal krijg je het oranje icoontje bij het doorgaan op een gewone rijstrook en bij terugkeer heeft hij er plots groen van gemaakt?

Gezien wij een volwaardig reservewiel kozen (diverse keren vijs in een band gehad) komt de rij zetels achteraan niet echt of mooi vlak te liggen wanneer je die neerklapt (je hoort wel een klik - dus dit is dan het eindpunt veronderstel ik). Het deksel dat de kofferruimte afdekt is wel wat goedkoop van constructie - een plankje zowat op overschot vond ik. Je ziet die onderkant wel niet eenmaal dicht maar toch…
 
Laatst bewerkt:

Tuulster

Forumguru
Pas gisteren iets stoms opgemerkt. Dat steuntje ontbreekt op de achterzetel (5zitter) voor de slaapkoppen? Dacht dat dit er sowieso bijhoorde. Onze dochter zit meestal vooraan en mijn vrouw achteraan, zodoende bij langere ritten vallen die ogen nogal eens dicht. Laat ik dat nu net in haar geval een leuke vonds vinden…

We vinden beiden dat het wennen is aan de snelheidsmeter. Je hebt niet snel door hoeveel je snelheid is. Door die bordenherkenning staat dat icoontje te blinken pal voor jou en dat lijkt precies als de vlieg in een urinoir, je geraakt gefixeerd op dat punt. Van mij mochten ze best een digitale wijzer voor je neus hebben gezet.

Ik heb geen pedaal voor de koffer en reeds verschillende malen de koffer gewoon een duwtje gegeven of willen geven uit pure gewoonte iplv die knop op de koffer te gebruiken. MAAR als je er wel aan denkt hééél handig als je met de handen vol staat.

Ook pas na een tijdje ontdekt (boekje - nog steeds - niet deftig doorgenomen) dat je niet op je sleutel hoeft te drukken om je deur te openen. Gewoon via het handvat en je opent je deur (toch gevonden leuk allemaal)

Die line assist werkt wat vreemd, de ene maal krijg je het oranje icoontje bij het doorgaan op een gewone rijstrook en bij terugkeer heeft hij er plots groen van gemaakt?

Gezien wij een volwaardig reservewiel kozen (diverse keren vijs in een band gehad) komt de rij zetels achteraan niet echt of mooi vlak te liggen wanneer je die neerklapt (je hoort wel een klik - dus dit is dan het eindpunt veronderstel ik). Het deksel dat de kofferruimte afdekt is wel wat goedkoop van constructie - een plankje zowat op overschot vond ik. Je ziet die onderkant wel niet eenmaal dicht maar toch…
Je eerste opmerking; is onderdeel van een nieuw pakket dat sinds kort verkrijgbaar is. Deze uitklap hoofdsteunen, sunset en nog een paar dingen volgens mij

De tweede opmerking moet makkelijk op te lossen zijn. In het maxidot scherm voor je neus kun je namelijk ook een digitale snelheidsindicatie zetten via het menu....:jaja:

Ps. Misschien toch maar eens het boekje doorlezen in het zonnetje vandaag??? ;)
 

Triple4

Actief lid
Je eerste opmerking; is onderdeel van een nieuw pakket dat sinds kort verkrijgbaar is. Deze uitklap hoofdsteunen, sunset en nog een paar dingen volgens mij

De tweede opmerking moet makkelijk op te lossen zijn. In het maxidot scherm voor je neus kun je namelijk ook een digitale snelheidsindicatie zetten via het menu....:jaja:

Ps. Misschien toch maar eens het boekje doorlezen in het zonnetje vandaag??? ;)
bedankt Tuulster - die laatste is 'n goeie tip en zo typisch voor mannen naar ik ooit las
Wat die 'zijhoofdslaapstandsteuntjesuitklapper' betreft - die waren toch reeds te zien van het aller prille Kodiaq promotie begin dacht ik en gezien we kozen voor de lijvige uitvoering dacht ik dat die 2 minieme supplementaire lapjes leder toch wel voorzien mochten zijn?

Ik zoek onze urinoirvlieg even op in de handleiding (en klap het boekje dan krachtig terug dicht)... kijken wat ervan overblijft:maakmegek:

ik zou die snelheidsmeterindicatie nog vergeten - fijn om horen !
 

Triple4

Actief lid
Sorry Tuulster, net even boekje ter hand genomen en gezien dat in de 'car' configuratie de digitale snelheidsweergave reeds was aangevinkt. Vreemd, waar is die juist ergens te zien volgens jou?
Ik rij nu ook bijna constant met een uitroepteken voor mijn verkeersbordicoontje :maakmegek:.
(Kan ook minder leuk worden, I know…) - geluid wel niet geactiveerd.

Zie trouwens ook een verbruik van 11.2 - hopelijk wordt dit beter eenmaal ingereden…
 
Bovenaan Onderaan