Kodiaq vragen en weetjes

CDK

Forumguru
@Henrik

ddafc1e6ec38acb2ef4a7adf3b417e60.jpg
 

Henrik

Forumguru
Dank voor de link @Japanese Power
Hoewel me dit nog niet veel zegt. Een langere remweg “dan verwacht” kan ook betekenen dat de verwachtingen te hoog waren, maar de remweg nog steeds korter dan bijv. die van een zomerband. Nu wordt dat in het artikel wel ontkracht, maar niet verklaard.
Ik vraag we wel af waarom men voor winterbanden kiest als de grip op nat wegdek minder is dan met een zomerband. Ik geloof dat, op basis van mij eigen ervaring eigenlijk ook niet zo. Onder mijn O3 had ik goede Michelin zomerbanden liggen. Maar toen ik vorige week de Continental winterbanden eronder gingen nam de grip op nat wegdek aanzienlijk toe!
 

CDK

Forumguru
@Henrik, daarom heb ik voor de winter Quatrac 5, dat is een 4 seizoenen band. In NL ligt doorgaans niet langer dan 3 dagen sneeuw áls er überhaupt al sneeuw ligt. Alle dagen dat er geen sneeuw ligt ben je met een 4 seizoenenband of een zomerband met voldoende profiel (5mm of meer) beter af.
 

Jjan

Lid
We moeten van onze werkgever om de paar jaar een slip cursus doen. Meestal is dat op de ANWB baan bij Lelystad. We gebruikten in het verleden onze eigen auto's en ik zag een paar rare uitwassen in het gedrag bij auto's van collega's. Er was een collega met een zware audi A6 en extra brede banden. Bij de remtest op nat en glad beton wegdek (80 kmh) gleed hij volledig over de gehele lengte (80m) en had nog snelheid aan het eind van die baan. Ik in mijn passat 2.0 diesel met nieuwe banden stond al na 30 meter stil!
Een andere college kon zijn wagen niet in een slip krijgen en dan corrigeren (zowel overstuur als onderstuur bij 30 kmh) Het gebeurde wel met een veel hogere snelheid. Bij nadere inspectie door de intructeur bleek dat hij nog op winterbanden reed. Deze slip simulatie gebeurt op een rotonde met water sproeiers. Een andere college, ook op winterbanden gebeurde hetzelfde. De cursus was in Augustus en het was mooi weer. Je kunt dus wel zeggen dat winterbanden in de zomer op een nat wegdek behoorlijk veilig zijn.

All seasons mogen we in ons bedrijf niet gebruiken omdat de banden in de zomer minder presteren dan de slechtst scorende zomer banden en in de winter slechter presteren dan winter banden.
 

Captain Hook

Forumguru
...

All seasons mogen we in ons bedrijf niet gebruiken omdat de banden in de zomer minder presteren dan de slechtst scorende zomer banden en in de winter slechter presteren dan winter banden.
Dat was misschien zo, maar is heden ten dage al lang niet meer het geval.
Maar zoals hier al besproken:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/2019-2020-winterbanden-ja-of-nee-en-wanneer-dan.39548/
en talloze voorbeelden met nuanceringen en afhankelijkheden; er is geen éénsluidend antwoord.

Precies zoals @Corné de Kluijver ook al aangaf.
 

doncalitri1984

Forumguru
Een vraagje. Ik zie net een item op TV van de nieuwe Passat , deze heeft travel assist.

Indien je een route via de navigatie start zou deze icm met de ACC en camera's en GPS weten waar de auto is en bijvoorbeeld bij een rotonde automatisch afremmen etc als je op ACC rijdt.

Heeft de Kodiaq dit ook i.c.m ACC en verkeersbordeherkenning (camera) ?
 

Canon-Eye

Forumguru
Indien je een route via de navigatie start zou deze icm met de ACC en camera's en GPS weten waar de auto is en bijvoorbeeld bij een rotonde automatisch afremmen etc als je op ACC rijdt.
Wat blijft er dán nog over van de "fun van het auto rijden"?
Kun je net zo goed een taxi nemen...

Voor velen is er dan (aan de bar of borreltafel) alleen nog de fun van het auto hebben - "Kijk eens wat de mijne allemaal kan!"
 
Inmiddels aan den lijve ondervonden dat Travel assist zeer afhankelijk is van de belijning. Hier zoekt de beer soms een andere lijn op de weg. ACC durf ik te vertrouwen lane assist nog niet vooral provinciale wegen zijn zeer uitdagend ivm ontbreken belijning of een getekend fietspad.

ook bij de nw passat zou ik hier niet op blindvaren bij dit soort wegen

i_NL.IMRO.0689.BP1009-vast_0008.jpg
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Inmiddels aan den lijve ondervonden dat Travel assist zeer afhankelijk is van de belijning.
De hulpsystemen zijn kennelijk nog niet ingeschoten op de belijning zonder middenmarkering zoals die inmiddels op veel 60 km-wegen al wordt toegepast.
Zie bijlage voor meer details.

Elkaar tegemoetkomende auto's met Lane Assist of Travel Assist lopen een dikke kans op een 100% zuivere frontale botsing. Ik vrees dat de eventuele Front Assist het naderingstempo van een niet-stilstaand obstakel niet helemaal kan bijhouden...
 

Bijlagen

  • Wegebelijning_per-categorie.pdf
    113,3 KB · Weergaven: 7
Eigenlijk totaal niet mee eens.
Mijn (inmiddels) 5 jaar oude Octavia heeft ook lane-assist en op dit soort wegen werkt hij niet. Ook als ik harder dan 60 km/h rijd niet. Symbool is dan oranje. De lijn aan de rechterkant moet echt ononderbroken zijn.

Misschien dat er een software-update is geweest waar dit is veranderd..............
 

Canon-Eye

Forumguru
Misschien dat er een software-update is geweest waar dit is veranderd..
Dat zou dan geen verbetering zijn. Er worden immers steeds meer 60 km-wegen voorzien van onderbroken kantbelijning, dus dat lijkt me een behoorlijk risico.
Niet reageren op een onderbroken lijn lijkt dan de betere optie. Maar hoe zit het dan op een 3-strooks snelweg, waar je rijdend op de middelste strook toch ook tussen de 2 onderbroken lijnen wilt blijven? Herkent het systeem het verschil met zo'n 60-weg?
 
Dat zou dan geen verbetering zijn. Er worden immers steeds meer 60 km-wegen voorzien van onderbroken kantbelijning, dus dat lijkt me een behoorlijk risico.
Niet reageren op een onderbroken lijn lijkt dan de betere optie. Maar hoe zit het dan op een 3-strooks snelweg, waar je rijdend op de middelste strook toch ook tussen de 2 onderbroken lijnen wilt blijven? Herkent het systeem het verschil met zo'n 60-weg?

Daar zeg je wat. Zal denk ik te maken hebben met de combinatie van snelheid en de lengte van de strepen. Voor de radar wordt dit dan misschien ononderbroken streep?! Ik ben in ieder geval al 5 jaar zeer tevreden over de lane-assist. Was in het begin wel even wennnen. In de Kodiaq (to come) heb ik dit niet meer, maar ga het ook niet missen denk ik........
 
Bovenaan Onderaan