We moeten van onze werkgever om de paar jaar een slip cursus doen. Meestal is dat op de ANWB baan bij Lelystad. We gebruikten in het verleden onze eigen auto's en ik zag een paar rare uitwassen in het gedrag bij auto's van collega's. Er was een collega met een zware audi A6 en extra brede banden. Bij de remtest op nat en glad beton wegdek (80 kmh) gleed hij volledig over de gehele lengte (80m) en had nog snelheid aan het eind van die baan. Ik in mijn passat 2.0 diesel met nieuwe banden stond al na 30 meter stil!
Een andere college kon zijn wagen niet in een slip krijgen en dan corrigeren (zowel overstuur als onderstuur bij 30 kmh) Het gebeurde wel met een veel hogere snelheid. Bij nadere inspectie door de intructeur bleek dat hij nog op winterbanden reed. Deze slip simulatie gebeurt op een rotonde met water sproeiers. Een andere college, ook op winterbanden gebeurde hetzelfde. De cursus was in Augustus en het was mooi weer. Je kunt dus wel zeggen dat winterbanden in de zomer op een nat wegdek behoorlijk veilig zijn.
All seasons mogen we in ons bedrijf niet gebruiken omdat de banden in de zomer minder presteren dan de slechtst scorende zomer banden en in de winter slechter presteren dan winter banden.