Kodiaq vragen en weetjes

doncalitri1984

Forumguru
Ik lees het volgende in het instructieboekje van de Kodiaq . Online te vinden.

De inhoud van de brandstoftank voor bedraagt voor wagens met voorwielaandrijving ongeveer 58 liter, voor wagens met vierwielaandrijving ongeveer 60 liter.

Indien de 2.0 van @Corné de Kluijver een 4x4 is dan kan dat zijn 66+ liter verklaren. (60+ reservetank?+leiding)

Her kan natuurlijk ook zo zijn dat een bepaalde tankstation niet goed geijkt is geweest? Dat je dus eigenlijk niet die hoeveelheid liters hebt gekregen en er wel voor betaald en daardoor zo'n uitschieter hebt gehad? Die kans is overigens heel klein gezien geclaimd word dat dit regelmatig geijkt wordt, maar nog steeds een mogelijkheid.

Er zal wellicht ook marge worden berekend door de fabrikant m.b.t. in/uitzetten van benzine bij kou en warmte en dat ze bijvoorbeeld een iets lagere tankinhoud opgeven dan in werkelijkheid?

Je zou dus in theorie bijvoorbeeld in de winter 60+ liter (62+ liter in de 4x4) kunnen tanken in dezelfde tank en in de zomer of in warme landen met 30+ graden "slechts" (gemiddeld maximaal) 58 liter (60 liter in de 4x4) En dat ze de minimale waarde aanhouden als tankinhoud?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Dus we kunnen er vanuit gaan dat als de tank op nul staat er nog 5 liter beschikbaar is.
Daar kun je alleen vanuit gaan door een jerriecan brandstof in je wagen te zetten en je tank zo leeg rijden dat hij ermee stopt.
Dan weet je waar je vanuit kunt gaan....
 

Canon-Eye

Forumguru
Een kannetje van 5 liter tilt en loopt een stuk makkelijker - en de inhoud daarvan brengt je ook wel tot de eerstvolgende pomp.
Daarna is het een kwestie van hoofdrekenen...
 

wdejong32

Actief lid
Ik heb een kodiaq waarvan ik absoluut zeker weet dat hij Tsjechië gemaakt is maar nu wil mijn vrouw misschien een nieuwe kodiaq voor haar zelf kopen , het is een bussines edition maar waar kan ik zien waar deze gebouwd is ??? ik lees namelijk dingen dat de russen ze destijds niet even goed in elkaar zette ….dus liefst zou ik een Tsjech willen maar weet niet waar dit terug te halen is ,,,, iemand suggesties ???
 

Canon-Eye

Forumguru
man ik heb een smartfeun net als 99% van de bevolking...
Getankte hoeveelheid plus 5 is niet zó moeilijk uit 't hoofd. Kost (mij althans) minder tijd dan het tevoorschijn halen van een apparaatje.

Maar ja, de tegenwoordige jeugd kan gemiddeld genomen nauwelijks nog rekenen.
Begrijpelijk, want veel leraren hebben er ook moeite mee, naar ik onlangs las...
 

EdK

Forumguru
Tsja wees blij dat je van de TT tijd bent, kun je inderdaad nog hoofdrekenen...
En tsja hoofdrekenen is voor velen een probleem...
Lekker als je je salaris moet controleren zeg ik vaak tegen me neefje....
 

Herre

Senior Member
Ik heb een kodiaq waarvan ik absoluut zeker weet dat hij Tsjechië gemaakt is maar nu wil mijn vrouw misschien een nieuwe kodiaq voor haar zelf kopen , het is een bussines edition maar waar kan ik zien waar deze gebouwd is ??? ik lees namelijk dingen dat de russen ze destijds niet even goed in elkaar zette ….dus liefst zou ik een Tsjech willen maar weet niet waar dit terug te halen is ,,,, iemand suggesties ???
Aan het serienummer kan je zien waar de auto gemaakt is. Zit een code in voor de fabriek / land. Zie ook hier.
https://en.wikibooks.org/wiki/Vehic...IN_codes)/World_Manufacturer_Identifier_(WMI)
 

wdejong32

Actief lid
top dank je , ik ga morgen eens kijken bij mezelf onder de kap en neem dit lijstje mee als we de nieuwe gaan bekijken
 
Ik ervaar hetzelfde.. Langzaam aankomen rijden en de sensoren voor reageren wel maar krijg geen geluid. Instelling staan wel goed. (Modeljaar 2020)
 

hemi24

Forumguru
@It360 : duidelijk!

wat ik niet zo goed kan opmaken uit het filmpje: zie ik bij het aanrijden de eerste keer op het laatst het icoontje voor automatisch remmen nu van wit naar oranje verspringen? Of is deze vanaf het begin al oranje?
 
Bovenaan Onderaan