Kodiaq vragen en weetjes

jvdb72

Nieuw lid
@jvdb72
In volgorde de printscteens
In hoofdmenu Wagen kiezen
Rechtsonder Setup
In Wageninst. kies Best.hulpsys.
In Instel.hulpsys. naar onder scrollen

Ik heb nog niet gespeeld met deze aanpassing in de praktijk, er moet iets op de stekker zijn aangesloten.

En op mijn beer zit trekhaak+trailerassist af fabriek.
Thanks @907
Ik ga het uitproberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 907

jvdb72

Nieuw lid
@jvdb72
In volgorde de printscteens
In hoofdmenu Wagen kiezen
Rechtsonder Setup
In Wageninst. kies Best.hulpsys.
In Instel.hulpsys. naar onder scrollen

Ik heb nog niet gespeeld met deze aanpassing in de praktijk, er moet iets op de stekker zijn aangesloten.

En op mijn beer zit trekhaak+trailerassist af fabriek.
@907 ik vermoed dat dit een functie is van een optie. Ik heb de instelling hulpsys. niet in mijn navi. :( Maar 'ns bij de dealer vragen.
Ik heb een af fabriek wegklapbare trekhaak en trailer assist laten vrijgeven door een vagcom tuner.
 

Sk_Hans

Forumguru
Sinds ik mijn Kodiaq heb (bijna vier weken nu) zijn me een paar dingen opgevallen die anders zijn dan bij de Octavia die ik hiervoor had. Wellicht geldt dat het met een instelling veranderd kan worden maar die heb ik dan nog niet ontdekt.

1. Navigatie (8" Amundsen). Je kunt de display instellen op dag of nacht of op automatisch. Als ik de display op automatisch zet, gaat hij ook overdag in de donkere nachtstand, ongeacht hoe fel de zon ook schijnt. Is er dan ergens een sensor die niet goed werkt of is er nog ergens verstopt een instelling?

2. Cruise control. Bij de Octavia zette ik de cc op een snelheid vast en als ik de cc eraf wilde, hoefde ik alleen maar even met mijn voet de koppeling licht in de drukken. Dat was handig want dan kon de auto langzaam snelheid verminderen en hoefde ik niet te remmen. Dat was ook prettiger voor auto's achter je, want die zien dan niet ineens de remlichten voor zich aangaan. Bij de Kodiaq reageert de cc niet op de koppeling. Ik kan zelfs naar een andere versnelling schakelen terwijl de cc gewoon actief blijft. De cc gaat alleen eraf door te remmen of door hem op de stuurhendel uit te zetten. Ik zou het liever op de manier hebben zoals ik dat bij de Octavia gewend was. Is dat ergens in te stellen?
 

Japanese Power

Donateur
Heb je je verlichting ook op auto staan? Dan gaat in principe het scherm van je Amundsen daarin mee.

En de CC die niet reageert op de koppeling klopt. Blij dat ik kan schakelen (handbak) en de CC zijn werk blijft doen. Even uitschakelen zonder remmen? Even het kleine schuifje bovenop de hendel klein tikje naar rechts geven. Niet helemaal naar rechts, echt een klein tikkie.
 

Klaasje

Forumguru
Sinds ik mijn Kodiaq heb (bijna vier weken nu) zijn me een paar dingen opgevallen die anders zijn dan bij de Octavia die ik hiervoor had. Wellicht geldt dat het met een instelling veranderd kan worden maar die heb ik dan nog niet ontdekt.

1. Navigatie (8" Amundsen). Je kunt de display instellen op dag of nacht of op automatisch. Als ik de display op automatisch zet, gaat hij ook overdag in de donkere nachtstand, ongeacht hoe fel de zon ook schijnt. Is er dan ergens een sensor die niet goed werkt of is er nog ergens verstopt een instelling?

2. Cruise control. Bij de Octavia zette ik de cc op een snelheid vast en als ik de cc eraf wilde, hoefde ik alleen maar even met mijn voet de koppeling licht in de drukken. Dat was handig want dan kon de auto langzaam snelheid verminderen en hoefde ik niet te remmen. Dat was ook prettiger voor auto's achter je, want die zien dan niet ineens de remlichten voor zich aangaan. Bij de Kodiaq reageert de cc niet op de koppeling. Ik kan zelfs naar een andere versnelling schakelen terwijl de cc gewoon actief blijft. De cc gaat alleen eraf door te remmen of door hem op de stuurhendel uit te zetten. Ik zou het liever op de manier hebben zoals ik dat bij de Octavia gewend was. Is dat ergens in te stellen?

Volgens mij moet je koppeling langer ingetrapt houden zodat hij uitschakeld. Ik heb ACC dus heb er geen last van
 

Sk_Hans

Forumguru
Volgens mij moet je koppeling langer ingetrapt houden zodat hij uitschakeld. Ik heb ACC dus heb er geen last van
Ik begin te vermoeden dat mijn auto de optie ACA (Adaptive Cruise Assistant) en FA (Front Assistant) heeft. Is dat overigens hetzelfde als ACC? Hij remt namelijk ook zelf af als je te dicht op de voorligger komt. Heb dat 1 keer gehad toen een voorligger ineens op de remmen ging omdat hij een afslag bijna gemist had.

Ik weet het niet zeker omdat ik deze auto uit voorraad gekocht heb en dus de opties niet meer zelf uit kon zoeken. In het (prijs)lijstje bij de dealer stond deze optie niet vermeld. Meestal zetten ze toch echt alles op om de auto maar duurder te laten lijken. :cool:
 

Sk_Hans

Forumguru
Heb je je verlichting ook op auto staan? Dan gaat in principe het scherm van je Amundsen daarin mee.

En de CC die niet reageert op de koppeling klopt. Blij dat ik kan schakelen (handbak) en de CC zijn werk blijft doen. Even uitschakelen zonder remmen? Even het kleine schuifje bovenop de hendel klein tikje naar rechts geven. Niet helemaal naar rechts, echt een klein tikkie.

Verlichting staat inderdaad op auto. Volgens de dealer moest ik hem daar in principe op laten staan. Moet ik de optie in het menu van de display dan ook op auto zetten? Het staat nu op DAG. Maar als ik het op AUTO zet, springt meteen (ook overdag) de navigatie op de donkere nachtstand. Dat wil ik natuurlijk niet.

Dat schuifje van de CC gaat bij mij erg stroef. Misschien omdat het nog nieuw is. Ik wil ook niet te hard op die hendel gaan duwen omdat ik anders misschien per ongeluk re richtingaanwijzer nog aanzet.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik herken het gedrag van de dag/nachtstand niet en mijn verlichting staat altijd op auto. Navigatie gaat echt pas op donker als dat nodig is. Het is een long-shot, maar staat de tijd(zone) van de navigatie wel goed?
 

Japanese Power

Donateur
Hij remt namelijk ook zelf af als je te dicht op de voorligger komt. Heb dat 1 keer gehad toen een voorligger ineens op de remmen ging omdat hij een afslag bijna gemist had.
Afremmen is wat Front Assist in jouw geval heeft gedaan, als je ACC zou hebben mindert hij snelheid en past deze weer aan de oude snelheid zodra de ruimte voor je voldoende is.
 

Japanese Power

Donateur
Dat schuifje van de CC gaat bij mij erg stroef. Misschien omdat het nog nieuw is. Ik wil ook niet te hard op die hendel gaan duwen omdat ik anders misschien per ongeluk re richtingaanwijzer nog aanzet.
Ik heb daar ook aan moeten wennen.
De hele handel van de CC is wat primitief en ouderwets....
 

Sk_Hans

Forumguru
Ik herken het gedrag van de dag/nachtstand niet en mijn verlichting staat altijd op auto. Navigatie gaat echt pas op donker als dat nodig is. Het is een long-shot, maar staat de tijd(zone) van de navigatie wel goed?

Ik heb het net even uitgeprobeerd. Tijd en tijdzone staan goed ingesteld.

Als ik de navigatie display op auto zet, gaat de kaart op donkere nachtstand. Dat terwijl de lichtschakelaar op AUTO staat. Als ik de lichtschakelaar op OFF draai, gaat de navigatie in de dagstand (wat goed is). Zet ik het licht weer op AUTO dan gaat de navigatie weer op donker (wat fout is).

Het lijkt er dus op dat het net verkeerd om werkt. Ik heb nu de navigatie dus maar weer handmatig op DAG gezet om niet telkens die donkere kaart te zien.
 
Laatst bewerkt:
Wat eerder in dit Topic werd het Virtual Cockpit behandeld en ik weet dat er (minimaal) 5 rijders zijn die deze reeds ingebouwd hebben. Sinds begin deze week zit die er ook bij mij in. Alles prima gegaan, inbouwtijd was 1,5 uur. (Matze - Duitsland heeft hier prima werk afgeleverd)
Een ding valt me echter op: Het aantal te rijden kilometers wat ik nog uit de tank kan halen is niet conform de realiteit. Na deze ombouw stond hij op 2560 km (ik had nog een halve tank) en inmiddels is hij naar onder de 1000km gezakt. Ik neem aan dat dit langzaam maar zeker toch wel goed gaat komen, maar ben benieuwd of jullie dit ook hadden? (Of heeft die Virtual Cockpit dan toch een ingebouwde energiecentrale waardoor het benzineverbruik heel ver terug loopt)
 

907

Senior Member
@Sk_Hans
Ik heb dsg dus geen koppeling. Wel klopt het dat de acc er oneindig lang opblijft. Alleen rem of handel bediening stopt acc. Bij mijn vorige auto (Mazda) was er ook de regeling dat acc stopte als ik langer dan 2 minuten gas bijgaf een hogere snelheid reed, bij de Kodiaq blijft de acc ook dan actief.
 

907

Senior Member
@jvdb72
Zoals gezegd moet ik nog spelen met de navi en aanhanger aangekoppeld.
(Misschien bij mijn werk-inzet vannacht.)
Ik ben nu nog niet overtuigd van het nut van deze optie, ik wil het rekeninghouden met aanhanger beter kan afstellen. Nu is het verschil tussen berekende en werkelijke aankomst veel te groot.
 

Candy white

Nieuw lid
@sk Hans, heb je de gevoeligheid van je verlichting al aangepast? Als je deze op laat zet, springt je licht niet vroeg aan en blijft je scherm op Dagstand.
 
Laatst bewerkt:

RonaldSkodiaq

Donateur
@rlierop ik had hetzelfde na het plaatsen van mijn digitale cockpit. Na een paar tankbeurten wordt de weergegeven actieradius steeds realistischer. Gaf na 3x tanken een beginstand van 780 km aan.
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Sk_Hans Dat de CC blijft werken als je de koppeling intrapt is nu de norm bij VW. Bij Skoda is dit ingevoerd met de Octavia III. Voor een gewone CC vind ik het vervelend, precies om de reden die jij aangeeft. Ik heb er op het forum ook al eens over geklaagd toen ik met de leenauto van de garage door deze functie iemand bijna van de weg drukte.

Ik heb nu ACC en daar is de functie wel handig: de ACC remt immers zelf af als je op een voorligger aan komt rijden.

Je ingebouwde opties kun je overigens in code terugvinden op de sticker die in je reservewielbak is geplakt. De codes kun je onder andere ontcijferen via http://igorweb.org/equidec.aspx
 

Sk_Hans

Forumguru
@sk Hans, heb je de gevoeligheid van je verlichting al aangepast? Als je deze op laat zet, springt je licht niet vroeg aan en blijft je scherm op Dagstand.
Ik had nog niet gezien dat je dat ook kon wijzigen. Dank je! Ik heb net de verlichting op stand VROEG gezet en het lijkt erop dat het werkt. De navigatie springt in ieder geval niet meteen op donker. Vanavond even kijken of dat dan wel gebeurd.
 

Sk_Hans

Forumguru
Je ingebouwde opties kun je overigens in code terugvinden op de sticker die in je reservewielbak is geplakt. De codes kun je onder andere ontcijferen via http://igorweb.org/equidec.aspx
Ik heb even gezocht maar kon geen sticker vinden. Aangezien ik geen reservewiel heb (alleen een heel platte bak met een compressortje) heb ik ook geen reservewielbak. In de kofferruimte kon ik die sticker in ieder geval niet terugvinden. In het serviceboekje/handleiding zat ook niks.
 
Bovenaan Onderaan