Kodiaq vragen en weetjes

krikke5150

Senior Member
Heren Kodiaq bestuurders.

Ik rij regelmatig in de stand ECO en dat staat dan ook links bovenin op het scherm van de infotainment.
De versnellingen worden dan met een "E" in plaats van een "D" aangegeven en hij gooit de auto in een vrijloop bij het loslaten van het gas.
Als ik de volgende dag mijn auto weer gebruik staat de auto nog steeds in de stand ECO volgens het infotainment systeem, echter geeft de auto geen "E" bij de versnellingen op de maxidot en gebruikt ook geen vrijloop bij het loslaten van het gas.

Hier hetzelde probleem, mode ECO moet na stilstand aangetipt worden om de "E" zichtbaar te maken in het infotainment...
Bizar dat hij het niet onthoud hé...
 

CDK

Forumguru
Hier hetzelde probleem, mode ECO moet na stilstand aangetipt worden om de "E" zichtbaar te maken in het infotainment...
Bizar dat hij het niet onthoud hé...

Na het lezen van dit probleem op het forum heb ik gisteren een test gedaan. Heb eco ingesteld als standaard bij mijn individuele instellingen bij profielen. Alles zou daar onthouden moeten worden zoals de instelling van de adaptieve dempers, de stuurbekrachtiging en adaptieve cruisecontrol etc. Alles wordt netjes opgeslagen en onthouden zodat bij een herstart alles meteen goed staat, BEHALVE eco aandrijving......, die staat inderdaad gewoon op de normale drive stand, ook na een herstart met warme motor. Vaag verhaal, maar ik denk dat het is omdat de koppeling het te zwaar voor de kiezen krijgt in eco, het lijkt gewoon een optie om de groene lobby tegemoet te komen..... Vervolgens zorgt de sjoemelsoftware er voor dat wanneer je deze modus wilt gebruiken je dit telkens handmatig zult moeten instellen.
 

krikke5150

Senior Member
Krijgt de koppeling het zwaarder omdat je voornamelijk in het lagere toerengebied blijft?
Minder verbruiken doet op ECO hij wel opmerkelijk bij ons... zeker als je wegen gebruikt met limieten op 70 en 90... (gemiddeld 6,8 a 7,2 liter.)
Tegen 120 drinkt hij toch gemakkellijk 7,5 a 8,5 liter... (gemiddelde rond de 8 liter)
Als je plots toch eens sneller wil gaan, en het pedaal fors indrukt reageert hij ook nog ok voor een eco modus vind ik...
Maar als dit niet goed is voor de koppeling moet er met plezier wat meer benzine verbruikt worden natuurlijk...
 
Ik gebruik de Eco-stand nu al geruime tijd. Ik selecteer deze via de knop naast de DSG-pook en deze selectie blijft ook heel de tijd actief, ook na herstart. Enige moment dat hij automatisch terug naar 'D' gaat, is door de koppeling van een fietsendrager/aanhanger. Na het verwijderen van deze drager/aanhanger moet ik wel handmatig terug de 'Eco'-modus selecteren. Voor de rest blijft hij netjes altijd in de geselecteerde Modus, dus ik herken het eerder beschreven probleem niet.
 

CDK

Forumguru
Dat is opmerkelijk @trankiljo, bij mijn 2.0 TSI “wil hij” de eco stand simpelweg niet onthouden.
Ik ben nu bij TVS om de DQ500 (DSG 7 versnellingsbak) aan te laten passen en we hebben eerst een testrit gemaakt met VCDS er aan in ECO / D / S programma en daaruit blijkt (uiteraard had ik dat zelf ook al geconstateerd, anders was ik hier niet) dat in ECO al vanaf 1400, in D vanaf 1800 en in S pas vanaf 3500rpm wordt geschakeld en dat het is S ook nog veel te abrupt gaat. Het te laagtoerig rijden is funest voor druklagers, vliegwiel en koppeling. Er volgen dus aanpassingen.
 
Laatst bewerkt:

Patbanbu

Actief lid
Ik gebruik de Eco-stand nu al geruime tijd. Ik selecteer deze via de knop naast de DSG-pook en deze selectie blijft ook heel de tijd actief, ook na herstart. Enige moment dat hij automatisch terug naar 'D' gaat, is door de koppeling van een fietsendrager/aanhanger. Na het verwijderen van deze drager/aanhanger moet ik wel handmatig terug de 'Eco'-modus selecteren. Voor de rest blijft hij netjes altijd in de geselecteerde Modus, dus ik herken het eerder beschreven probleem niet.
Héél bijzonder, dat het bij jou wel gewoon in de stand blijft staan.
 

Patbanbu

Actief lid
Ik ben nu bij TVS om de DQ500 (DSG 7 versnellingsbak) aan te laten passen en we hebben eerst een testrit gemaakt met VCDS er aan in ECO / D / S programma en daaruit blijkt (uiteraard had ik dat zelf ook al geconstateerd, anders was ik hier niet) dat in ECO al vanaf 1400, in D vanaf 1800 en in S pas vanaf 3500rpm wordt geschakeld en dat het is S ook nog veel te abrupt gaat. Het te laagtoerig rijden is funest voor druklagers, vliegwiel en koppeling. Er volgen dus aanpassingen.
Heeft het wel zin de DSG al aan te passen als de motor nog niet getuned kan worden? Geen risico dat de DSG weer anders ingesteld moet worden als de motor ook getuned is met als resultaat weer een heel andere koppelkromme dan hij nu heeft?
Ik heb ook de 2.0 TSI en laat het met dat in het achterhoofd maar liever beide gelijk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Enige verschil dat ik opmerk met bv Corné is dat hij een TSI heeft en ik een 2.0 TDI. Mijn nieuwe Kodiaq wordt een van de volgende dagen geleverd. Ben benieuwd dat het daar ook zo zal werken ?
 

CDK

Forumguru
Heeft het wel zin de DSG al aan te passen als de motor nog niet getuned kan worden? Geen risico dat de DSG weer anders ingesteld moet worden als de motor ook getuned is met als resultaat weer een heel andere koppelkromme dan hij nu heeft?
Ik snap je gedachtengang wel :jaja: Het is in combinatie ook voordeliger als los van elkaar. Voor mij was het echter een flinke ergernis en na 2 x testrijden lijkt het zelfs of er een paardje of 20 extra in het hok zijn komen wonen :deuk: Dat komt puur door het sneller schakelen en vlotter reageren op commando van het gaspedaal. Er zit vrijwel geen vertraging meer bij vol accelereren tussen de verschillende gangen.
 

RonaldSkodiaq

Donateur
@Corné de Kluijver ik heb dezelfde configuratie als jij en bij mij onthoud het systeem ook in welke modus hij staat. Dus of het nu Eco of Normaal is, de volgende ochtend is dezelfde stand geactiveerd. Misschien heb ik een nieuwere softwareversie omdat mijn beer 1 week oud is.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Corné de Kluijver ik heb dezelfde configuratie als jij en bij mij onthoud het systeem ook in welke modus hij staat. Dus of het nu Eco of Normaal is, de volgende ochtend is dezelfde stand geactiveerd. Misschien heb ik een nieuwere softwareversie omdat mijn beer 1 week oud is.

Dat zou goed kunnen dat jouw auto nóg groener is als die van mij ;) Hij onthoud bij mij alles, behalve de ECO stand.
 

RonaldSkodiaq

Donateur
Geen idee. merkte dat ECO erin blijft staan dus moet iets met de software te maken hebben anders kunnen de auto's niet verschillend reageren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Candy white

Nieuw lid
Mijn auto blijft ook in de eco stand, althans, dat staat in het scherm van de Columbus en de maxidot. Hij staat echter in werkelijkheid niet in de eco stand. Dat merk ik, omdat hij geen vrijloop heeft als ik het gas los laat. Ik moet de keuzeknop in de middle console gebruiken om hem weer in die stand te zetten.
 

CDK

Forumguru
Mijn auto blijft ook in de eco stand, althans, dat staat in het scherm van de Columbus en de maxidot. Hij staat echter in werkelijkheid niet in de eco stand. Dat merk ik, omdat hij geen vrijloop heeft als ik het gas los laat. Ik moet de keuzeknop in de middle console gebruiken om hem weer in die stand te zetten.

Dat is exact zoals bij mij. Het staat wel op het scherm, maar effectief is het D programma actief.
 

jvdb72

Nieuw lid
Navigatiesnelheid met aanhanger is inderdaad instelbaar :
Voor de routeberekening voor het rijden met aanhangwagen in het hoofdmenu Navigatie de functietoets  → Routeopties →  aantippen.

› Voor het instellen van de maximumsnelheid voor het rijden met aanhangwagen de toets  indrukken en vervolgens de functietoets  → Bestuurders- hulpsysteem → Aanhangwagenherkenning → Maximumsnelheid voor aanhangwagensaantippen.

Beste Trankiljo,

Dank voor deze tip.

Helaas kan ik de instellingen niet vinden in mijn navigatie. Enige is dat ik een vinkje kan zetten bij aanhangerherkenning. Maar dat heeft geen effect op de geplande reistijd.

Kan het zijn dat dit hoort bij de optie trailer assist?

Heb je anders foto’s met de scherminstellingen?

Alvast bedankt.

grt, Jeroen
 

907

Senior Member
@jvdb72
In volgorde de printscteens
In hoofdmenu Wagen kiezen
Rechtsonder Setup
In Wageninst. kies Best.hulpsys.
In Instel.hulpsys. naar onder scrollen

Ik heb nog niet gespeeld met deze aanpassing in de praktijk, er moet iets op de stekker zijn aangesloten.

En op mijn beer zit trekhaak+trailerassist af fabriek.
 

Bijlagen

  • C0ED7928-1B90-444A-9507-D0E15C2F0816.jpeg
    C0ED7928-1B90-444A-9507-D0E15C2F0816.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 113
  • 0B220DA4-F6F4-458C-B0CB-CF6983906D6F.jpeg
    0B220DA4-F6F4-458C-B0CB-CF6983906D6F.jpeg
    838,5 KB · Weergaven: 109
  • 39B9ADBD-9B26-469B-A389-780B34C5D4F1.jpeg
    39B9ADBD-9B26-469B-A389-780B34C5D4F1.jpeg
    744,6 KB · Weergaven: 92
Bovenaan Onderaan