Kodiaq vragen en weetjes

907

Senior Member
Afgelopen nacht gespeeld en gereden met de navi en een aanhanger. De grote afwijking tussen werkelijke en voorspelde reistijd die ik eerder ondervond was er nu niet. De navi past de reistijd aan zodra de stekker van de aanhanger wordt aangesloten (de koppeling zat al aan de trekhaak). Reistijd zonder stekker aangekoppeld 1:10h, met stekker 1:33 met meer 100km/h wegen erin. De werkelijke reistijd zat binnen 1 minuut (!!!) van de voorspelde, gereden met acc op 85km/h en werkelijk 80km/h (Flitsmeister).

Spelen met de instelling rijsnelheid met aanhanger tussen 80 en 130 gaf een niet merkbaar verschil. Ik vermoed dat de navi blijft rekeninghouden met de max snelheid van 90km/h met aanhanger in NL.

Dit geeft veel meer vertrouwen!

Screen 1 zonder stekker
Screen 2 met stekker en aanhanger instelling 90km/h
Screen 3 met stemmer en 130km/h
 

Bijlagen

  • EA269B9A-3089-4644-95E0-3818820CDAFA.jpeg
    EA269B9A-3089-4644-95E0-3818820CDAFA.jpeg
    506,5 KB · Weergaven: 99
  • 0BD2943B-59D9-4998-BD31-0AC677D44303.jpeg
    0BD2943B-59D9-4998-BD31-0AC677D44303.jpeg
    455,6 KB · Weergaven: 103
  • 8330B197-AA1E-49FC-B860-7DBC145AE8B6.jpeg
    8330B197-AA1E-49FC-B860-7DBC145AE8B6.jpeg
    535 KB · Weergaven: 75

907

Senior Member
@Canon-Eye
Terwijl ik dit schreef, vroeg ik mij dat ook al af. Ik denk dat de beer t verschil niet ziet. Ga ik dit weekend nog uitproberen...
 

CDK

Forumguru
En wat doet-ie dan met een aangesloten fietsdrager? Ziet hij die aan voor een aanhanger of houdt hij gewoon de solo-auto-reistijd aan?

Ook dan zit er een verlichtingsstekker aangekoppeld, dus waarschijnlijk ziet het voertuig dit als een aanhangwagen. Daarbij mag je ook met een fietsendrager max 90km/h van de NL wetgever.
 
Daarbij mag je ook met een fietsendrager max 90km/h van de NL wetgever.

Hoi Corne,

Allereerst, prachtige auto heb je.

Maar deze uitspraak denkt de wetgever zelf anders over:


https://www.rijksoverheid.nl/onderw...-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg

Maximumsnelheid auto met fietsendrager
Een fietsendrager is geen aanhangwagen. Voor personenauto’s met een fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto’s.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Daarbij mag je ook met een fietsendrager max 90km/h van de NL wetgever.
Waar haal je dat nou ineens vandaan?:sterretjes:
Volgens mij mag je gewoon op elke weg de ter plaatse geldende V-max. Ben ook nog nooit aangehouden met 120+ en de fietsen achterop, ook niet door mij inhalende koddebeier...

<edit> nog even gecheckt via Google naar www.rijksoverheid.nl en het klopt: "Voor personenauto's met fietsendrager gelden dezelfde maximumsnelheden als voor personenauto's."
 
Laatst bewerkt:

Bakboord1

Forumguru
Los van wat wettelijk mag hanteren de fabrikanten ook nog beperkingen. Bijv thule heeft een maximum van 130 km/h. Dus ook al mag je Duitsland harder dan nog weet ik niet wat er gebeurd met de schuldvraag als je fietsenrek er bij 220km/h afwaait.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik denk niet dat je met fietsen erop zo makkelijk aan de 220 gaat komen, vanwege de nogal verstoorde aerodynamiek. Ik denk dat de fietsen eerder schade van de wind zullen oplopen dan dat het rek als geheel de geest geeft.
Met een leeg rek heb je daar geen of veel minder last van, dat zit min of meer in de luwte dus daar werken niet zulke grote krachten op.

Zo'n fabrieksmaximum heeft waarschijnlijk niet in de eerste plaats een technische reden, het lijkt me vooral een kwestie van indekken tegen eventuele claims zodat ze niet worden opgezadeld met bewijslast ingeval iemand iets heel idioots uithaalt en het misgaat.
 

jvdb72

Nieuw lid
Afgelopen nacht gespeeld en gereden met de navi en een aanhanger. De grote afwijking tussen werkelijke en voorspelde reistijd die ik eerder ondervond was er nu niet. De navi past de reistijd aan zodra de stekker van de aanhanger wordt aangesloten (de koppeling zat al aan de trekhaak). Reistijd zonder stekker aangekoppeld 1:10h, met stekker 1:33 met meer 100km/h wegen erin. De werkelijke reistijd zat binnen 1 minuut (!!!) van de voorspelde, gereden met acc op 85km/h en werkelijk 80km/h (Flitsmeister).

Spelen met de instelling rijsnelheid met aanhanger tussen 80 en 130 gaf een niet merkbaar verschil. Ik vermoed dat de navi blijft rekeninghouden met de max snelheid van 90km/h met aanhanger in NL.

Dit geeft veel meer vertrouwen!

Screen 1 zonder stekker
Screen 2 met stekker en aanhanger instelling 90km/h
Screen 3 met stemmer en 130km/h
Dit klinkt goed @907

Nu nog zien dat ik het ingesteld krijg. Voorlopig heb ik die instellingen niet in mijn navi... Behalve dan het vinkje dat er rekening moet worden gehouden met aanhanger.
 

907

Senior Member
Ik heb mijn kleine fietsen drager opgezocht en verder uitgeprobeerd.

Laten zakken van trekhaak heeft geen invloed op navi berekening. Aansluiten stekker heeft dat wel, zonder iets op de trekhaak te zetten. Je hoort ook vanuit de navi ”route wordt betekend” bij aansluiten en loshalen van de stekker.

Het vinkje bij “navigatie, setup, route opties, rekeninghouden aanhanger” is het zelfde vinkje als bij “wagen, setup, bestuurdershulpsystemen, aanhangwagenherkenning, voor route berekening gebruiken”. Je kunt dus sneller via “setup, route opties” dit aan/uit zetten.

Wederom zie ik geen verschil in de reistijd met aanhangersnelheid variëren tussen 60 en 130km/h. Niet in NL over 113km. Ook niet van NL naar Oostenrijk over 800km. Deze instelbare optie snap ik dan ook niet. Iemand hier wel???

Ik vind overigens het aanpassen van de reistijd bij de route berekening weer wel een voorbeeld hoe goed over e.a. is nagedacht en uitgevoerd. Een van de zaken die de beer een heerlijke reiswagen maakt.
 

Rayzman

Actief lid
Volgens mij houd de navigatie ook geen rekening met files bij de initiële route berekening. Hij selecteerd dan gerust een stuk snelweg die helemaal vaststaat. Pas wanneer je gekozen hebt voor één van de drie routes begint het systeem te roepen over vertraging. Daar had ik met mijn Kenwood in de O2 nooit last van.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind overigens het aanpassen van de reistijd bij de route berekening weer wel een voorbeeld hoe goed over e.a. is nagedacht en uitgevoerd.
Maar dat je 3 menuopties diep moet om het vinkje uit te zetten als je met een fietsdrager op pad gaat toont aan dat er nét niet lang genoeg over is nagedacht.
Op het moment dat de aangekoppelde stekker wordt gedetecteerd zou hij zelf moeten komen met de vraag "aangepaste snelheid gebruiken voor aanhanger - Ja / Nee", of woorden van die strekking.
Da's pas écht simply clever naar mijn mening... :pardon: #netniet
 

907

Senior Member
Verbeteringen zijn altijd welkom! Al mijn vorige auto’s hadden die optie niet en ben blij dat het nu kan.
 
Beste forum leden,
Vorig jaar heb ik dit forum veel gelezen omdat ik toen ook net een een nieuwe Kodiaq had gekregen.
Inmiddels heb ik de auto alweer een dik jaar (ik was een van de eersten) en 50.000 km verder.
Ik heb een ambition business 1.4/125 pk waar ik met bijzonder veel plezier in rijd.
Ik rijd alweer 27 jaar en ik moet zeggen dat dit tot nu toe de fijnste auto is.
Dit wilde ik jullie even laten weten.
 
Wij gaan met de Kodiaq deze zomer naar Engeland. Weet iemand of en hoe je de verlichting kan aanpassen aan het links rijden? Of moet je de koplampen afplakken?
 
  • Leuk
Waarderingen: 907
Hoi allen,

Ik dacht in het recente verleden een overzicht te hebben gezien van de wijzigingen per MJ2019 en vanaf welke productieweek die ingingen (week 22 staat mij bij). Maar kan dat nu nergens vinden. Weet iemand waar ik dit kan vinden?
 

coolrunnings

Actief lid
@Anton1968: Uit de handleiding (blz.74):

Tijdens het rijden in landen waar aan de andere kant van de weg wordt gere- den (links-/rechtsrijdend verkeer) kunnen uw koplampen tegenliggers verblin- den. Daarom is het noodzakelijk om een aanpassing van de halogeenkoplam- pen te laten uitvoeren door een specialist.

De aanpassing van de ledkoplampen kan u door het inschakelen van de reis- modus in het infotainment in het menu [CAR] → [Settings] → [Licht] worden uitgevoerd. In deze modus volgt geen automatische lichtbundelaanpassing voor de wagen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 907
Bovenaan Onderaan