Status
Niet open voor verdere reacties.

CDK

Forumguru
Zo te zien heeft hij redelijk lange bakverhoudingen voor een 7-bak (4e versnelling loopt tot 170 km/h). Dan is 7 wrsnl een overdrive.


In dat geval zal er niets aangepast moeten worden verwacht ik.
Bedankt voor het delen van het filmpje Christian, ik had deze nog niet gezien :thumbsup:
 

oco1979

Forumguru
Allee 6 een overdrive en 7 een over overdrive :D:deuk:
Alles voor de zuinigheid.
Zal hier niet echt van toepassing zijn :cool:

project ecodriving is ook mogelijk,al vermoed ik dat hij met zijn camion genoeg eco moet rijden of toch tenminste begrenst
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Baphi

Forumguru
Mooi, topic over een auto de je nog niet in bezit hebt!! :deuk: Lang leve de voorpret! (of heb je hem inmiddels wel geleverd gekregen en heb ik dat gemist, @Corné de Kluijver ?). Hoe dan ook wordt het wederom een dikke wagen!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Haha nou die 250+ zal het probleem toch niet gaan zijn verwacht ik. 300 zal er niet in zitten en is voor mij ook geen issue. De keren dat ik dat kan rijden is sporadisch op de Autobahn, dus daar zal je mij niet over horen mekkeren ;)
Wat ik wel wil is dat als ik bij 200 het gas in trap er nog daadwerkelijk iets gebeurt.
 

SuperBeeb

Forumguru
Heb je al spijt van de aankoop? Ik las dat er volgend jaar een Kodiaq Coupe komt: 10 cm korter van achteren en dak ook zoiets lager...:D
 

Noord26

Forumguru
@Corné de Kluijver moet je ook de versnellingsbakverhoudingen nog aanpassen voor hogere topsnelheid of is dat geen issue? 205 km/h (maar ook 220 om maar wat te noemen) lijkt me natuurlijk onwenselijk voor 400 pk plus auto. Die moet je gewoon op 250 kunnen zetten.
Je kan denk ik de toerentallen uit de specificaties halen van de overbrengingen (bak en eindverhouding)?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Heb je al spijt van de aankoop? Ik las dat er volgend jaar een Kodiaq Coupe komt: 10 cm korter van achteren en dak ook zoiets lager...:D

Nee hoor @SuperBeeb, een SUV moet het model van een baksteen hebben bij mij ;)
Zolang er maar geen benzine RS versie komt met 300+pk krijg ik geen spijt :) en wellicht zelfs dan niet, want ik vermoed dat je dan de 70k gaat aantikken met mijn aankleding.
 

Cordoba

Forumguru
Je kan denk ik de toerentallen uit de specificaties halen van de overbrengingen (bak en eindverhouding)?

Is volgens mij ook nog afhankelijk van de bandenmaat. Als je bij een bepaalde snelheid de bijbehorende versnelling, toerental en de gemonteerde bandenmaat hebt, kun je het gewoon doorrekenen voor de verschillende versnellingen. Wat je dan ook nog moet weten is max. toerental voor het 'projectblok', en je hebt de max. snelheid in de verschillende versnellingen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar die berekeningen houden geen rekening met de progressief toenemende luchtweerstand bij toenemende snelheid.
Lijkt me toch wel een factor met behoorlijke invloed...
 

Cordoba

Forumguru
@Peter-036 Dus als ik maar de juiste schaal kies voor de grafiek(-en) dan gaat ie harder?;) Vermogen(kW of ouderwets pk) en koppel(Nm) zijn verschillende grootheden, dus bij welk toerental die elkaar kruisen is afhankelijk van de schaalverhouding die je kiest tussen die twee grootheden.

@Canon-Eye Luchtweerstand heeft inderdaad invloed, vooral als de vorm zodanig is dat de laadcapaciteit ten opzichte van de buitenmaten optimaal is, maar zoals Peter ook al aangeeft gaat het om theoretisch maximaal haalbare (dus als max. toerental van de motoer de beperkende factor is). Normaal maakt dat niet zoveel verschil, maar als je een totaal ander type motorblok inbouwt, en dat flink opvoert, maar wel de zelfde versnellingsbak (en dus overbrengingsverhoudingen) dan kan dat wel eens heel anders komen te liggen. Overigens bij een snelheid zo'n 250 km/u mag je er van uit gaan, dat de weerstand die de motor moet overwinnen voor zo'n 85% uit luchtweerstand bestaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan