Kodiaq trekhaak achteraf

harry

Senior Member
@Badderbeest Ik had uw informatie over dit onderwerp zeker interessant gevonden alleen ik heb het even gemist tussen de 150+ pagina's door. Het leek me daarom zinnig hier een apart topic van te maken maar tot mijn verbazing vindt niet iedereen dat een goed idee!?
Ik ben in ieder geval al een stuk wijzer geworden hier door alle posts, voor mij werkt het goed dus...

Verder, de originele trekhaak van de Skoda webshop wil ik ook zeker hebben maar mijn Skoda dealer wil er niet aan vanwege onduidelijkheden met de capaciteit van de koeling. Sinds mei zijn ze zoekende naar een oplossing maar tot nu toe blijft ie uit. Wat mij betreft is de maat vol nu, ik laat daarom van de week een originele VAG TH (zo'n wegklapbare) installeren door een willekeurig garagebedrijf.

En inderdaad wat u zegt; als het technisch niet geschikt blijkt om het geadverteerde trekgewicbt te behalen dan is dat een probleem voor Skoda, niet voor mij. Nu was ik alleen benieuwd of mensen zijn die hier al ervaringen mee hadden vandaar ik dit topic ben gestart..

Overigens heb ik ook geïnformeerd bij brink, zij adverteren wel met TH voor Kodiaq maar kunnen niet op korte termijn leveren.
 

hemi24

Forumguru
Ligt er uiteraard ook aan hoe je er mee om gaat. Paar standaard maatregelen
- Airco uit
- Kachel aan en warm zetten.
- Meer toeren maken, dat "nieuwe" rijden inclusief de schakelindicator of DSG die een veel te hoge versnelling wil gewoon negeren.

En ja dan kan het best zijn dat je in de 3 omhoog gaat terwijl de auto dat in de 5 wil.....

... in mijn specifiek geval reed ik de hele klim al in z'n 3...

Juist bij langere tijd klimmen in de 3e versnelling blijkt de warmtehuishouding onder de motorkap mank te gaan. Kun je ook in het S3 forum vele keren teruglezen.

Mijn volautomatische airco gaat uit principe bij mij nooit op 'off' evenals jaren 70 maatregelen als kachel op vol op warm zetten. Dan rest er maar één ding: minder gas geven...
 

Canon-Eye

Forumguru
Jij rijdt dus levensgevaarlijk als je continue op dat scherm wilt kijken
Kletskoek.
Ik heb een kleine tt bovenop het dashboard in de linkerhoek bij de A-stijl staan, dat is dicht genoeg bij de normale rechtuit-kijklijn om het scherm naar behoefte te kunnen raadplegen zonder het verkeer uit het oog te verliezen en ook zonder dat er belangrijke delen van het beeld worden afgedekt (dat stukje vangrail kan ik wel missen).

Je betaalt wel met plezier 16.000euro voor een Fabia maar 120euro is een godsvermogen
Ik heb ook andere bedragen voorbij zien komen, maar het gaat erom wat je ervoor krijgt: meestal nog steeds achterhaalde 'updates' waarmee je nog maar 2 jaar achterloopt inplaats van 4. Bij m'n huidige tt komt er elke 3 maanden eentje gratis, voor de oude kon ik ze kopen: pakweg 6 tientjes voor anderhalf jaar oftwel 6x helemaal actueel.
Die Fabia was het geld voor mij wel waard, maar als je voor bedragen van 100 tot 200 euro en meer wordt genaaid, dan vind ik dat inderdaad een godsvermogen. :pardon:
 

ertromp

Forumguru
Gelukkig weer van dat saaie trekhaken onderwerp af hier. Dat kun je wel aan onze TomTom accountmanager overlaten :deuk::deuk::deuk:
 
@Badderbeest Ik had uw informatie over dit onderwerp zeker interessant gevonden alleen ik heb het even gemist tussen de 150+ pagina's door. Het leek me daarom zinnig hier een apart topic van te maken maar tot mijn verbazing vindt niet iedereen dat een goed idee!?
Ik ben in ieder geval al een stuk wijzer geworden hier door alle posts, voor mij werkt het goed dus...

Verder, de originele trekhaak van de Skoda webshop wil ik ook zeker hebben maar mijn Skoda dealer wil er niet aan vanwege onduidelijkheden met de capaciteit van de koeling. Sinds mei zijn ze zoekende naar een oplossing maar tot nu toe blijft ie uit. Wat mij betreft is de maat vol nu, ik laat daarom van de week een originele VAG TH (zo'n wegklapbare) installeren door een willekeurig garagebedrijf.

En inderdaad wat u zegt; als het technisch niet geschikt blijkt om het geadverteerde trekgewicbt te behalen dan is dat een probleem voor Skoda, niet voor mij. Nu was ik alleen benieuwd of mensen zijn die hier al ervaringen mee hadden vandaar ik dit topic ben gestart..

Overigens heb ik ook geïnformeerd bij brink, zij adverteren wel met TH voor Kodiaq maar kunnen niet op korte termijn leveren.
Het was geen commentaar richting jou, maar het blijft me verbazen dat men wel met de dealers blijft steggelen over de trekhaken, terwijl je voor een kwart tot een derde van het bedrag de haak in de skoda webshop kunt kopen. Gewoon klik in je winkelwagentje en betalen met ideal en de koop is gedaan. Dat brinks wel adverteert maar nog niet kan leveren wist ik niet. Weet je toevallig ook wanneer dat wel kan? En mag ik vragen waar je de haak nu hebt gekocht, wat voor haak dit is en wat deze kost? In oktober moet ik namelijk eenzelfde pad gaan bewandelen.
 

hemi24

Forumguru
Trekhaak kopen is maar een derde tot de helft van het financiële plaatje...

Meeste geld zit in de montage(uren). En je wilt je auto echt niet laten slopen door zo'n fast-fitter!
 

marang73

Forumguru
Inderdaad TomTom wel actueel maar blijft lelijk zo'n kastje achter je ruit. Laat je hem zitten wordt ie wel gejat. Ingebouwde navigatie is tegenwoordig steeds beter up te daten. Kan altijd nog terugvallen op Google Maps met Andriod Auto: actuele kaart plus realtime traffic en gewoon op je multi mediascherm.
 
Trekhaak kopen is maar een derde tot de helft van het financiële plaatje...

Meeste geld zit in de montage(uren). En je wilt je auto echt niet laten slopen door zo'n fast-fitter!
Het materiaal kost maar 100 - 150 euro dan houdt de fastfitter dus geld genoeg over voor een fatsoenlijke montage. En als je daar bang voor bent koop je hem toch bij skoda nederland? Steeds maar weer dat gezeur en gezever over angst hier.
 

harry

Senior Member
Het was geen commentaar richting jou, maar het blijft me verbazen dat men wel met de dealers blijft steggelen over de trekhaken, terwijl je voor een kwart tot een derde van het bedrag de haak in de skoda webshop kunt kopen. Gewoon klik in je winkelwagentje en betalen met ideal en de koop is gedaan. Dat brinks wel adverteert maar nog niet kan leveren wist ik niet. Weet je toevallig ook wanneer dat wel kan? En mag ik vragen waar je de haak nu hebt gekocht, wat voor haak dit is en wat deze kost? In oktober moet ik namelijk eenzelfde pad gaan bewandelen.
De trekhaak via de webshop (sinds eergisteren plots verlaagd van 1567 naar 1450 euri) is inclusief montage maar mijn Skoda dealer wil hem simpelweg niet installeren! Ben niet aan het steggelen maar via de officiële manier loop je momenteel vast. Door gebrek aan info over aanpassing koelsysteem durven ze het nog steeds niet aan (of ze houden me aan het lijntje om een of andere vage reden). Ik ben het bellen, mailen en wachten helemaal zat dus laat ik het nu doen via een garagebedrijf hier om de hoek. Die bestellen de originele wegzwenkbare TH bij VAG (zeggen ze), inclusief installatie 1400 euro. Nu heb ik het idee dat Skoda hier lucht van heeft gekregen want ineens is de prijs gezakt op hun site. Misschien lezen ze hier wel mee...

Einde van het liedje; ik ben geen tevreden klant, achterlijke gang van zaken dit. Loopt de motor straks echt vast (wat ik niet verwacht gezien de reacties hier) dan klop ik zeker bij Skoda aan. 1800kg staat er in de brochure!

De brink TH is naar verwachting pas over 4 weken leverbaar, voor mij te laat.
 
Laatst bewerkt:
De trekhaak via de webshop (sinds eergisteren plots verlaagd van 1567 naar 1450 euri) is inclusief montage maar mijn Skoda dealer wil hem simpelweg niet installeren! Ben niet aan het steggelen maar via de officiële manier loop je momenteel vast. Door gebrek aan info over aanpassing koelsysteem durven ze het nog steeds niet aan (of ze houden me aan het lijntje om een of andere vage reden). Ik ben het bellen, mailen en wachten helemaal zat dus laat ik het nu doen via een garagebedrijf hier om de hoek. Die bestellen de originele wegzwenkbare TH bij VAG (zeggen ze), inclusief installatie 1400 euro. Nu heb ik het idee dat Skoda hier lucht van heeft gekregen want ineens is de prijs gezakt op hun site. Misschien lezen ze hier wel mee...

Einde van het liedje; ik ben geen tevreden klant, achterlijke gang van zaken dit. Loopt de motor straks echt vast (wat ik niet verwacht gezien de reacties hier) dan klop ik zeker bij Skoda aan. 1800kg staat er in de brochure!

De brink TH is naar verwachting pas over 4 weken leverbaar, voor mij te laat.
Ach jammer, maar opgelost zo ik begrijp. Wel sneu dat het via je dealer niet lukt en je dus maar op zoek moet naar alternatieve paden. De motor zal sowieso niet in de soep draaien hoor. Het motormanagement gooit hem vanzelf in noodloop als hij te heet wordt. Welkom in de 21e eeuw. Als dat gebeurt is dat het moment om te gaan reclameren. Enfin, ik mag (daar heb jij nu niets meer aan) dat als je de trekhaak bestelt en betaalt in de skoda webshop er een dealer is die hem gaat monteren. De Nederlandse dealers met een skoda licentie zijn namelijk onderhevig aan de mores van Skoda Nederland.
 

marang73

Forumguru
Jaja, helemaal waar. Bevalt de auto een beetje? Had je een trekhaak af-fabriek?:D

Kodiaq bevalt goed .... zeker met de af-fabriek trekhaak :D

Ik gebruik de trekhaak hoogstens om een keer de mountainbike mee te nemen maar kan me voorstellen dat als je hem veelvuldig gebruikt en niet voor af-fabriek hebt gekozen de situatie nu wel balen is.
 

harry

Senior Member
Tja, ik gebruik m misschien 1-2 keer in een kwartaal en dan voor de zaak vandaar ik het niet nodig vond dit af-fabriek te nemen. Verder is het een dijk van een auto hoor, jammer dat het zo moet lopen met de trekhaak maar dat wist ik ook niet van te voren...
 

maik1

Forumguru
...

@maik1 , gaat niet zozeer of je dat bedrag er terug kan uithalen, maar of je wagen vlot verkoopbaar is, wat dan wel de inruilwaarde bepaald of de vraagprijs. Dat je 100% dat bedrag van de navi er niet gaat uithalen is logisch, je verkoopt ook je wagen niet terug aan nieuwwaarde.

Mijn vader heeft in zijn leven al heel veel wagens gekocht en verkocht. 20jaar geleden was het "heeft de wagen een schuifdak", daarna "heeft de wagen airco", daarna "heeft de wagen navi" en de volgende vraag van de aankoper zal zijn "is de wagen een automaat".

Dus over 3 jaar is die navi dus niet meer zo belangrijk? Maakt niet eens uit. Er zijn volksstammen autokopers te vinden die niets om ingebouwde navi's, schuifdaken en automaten geven. Ik heb ook wel een aantal decenia ervaring in autoland om dat te weten. Daarnaast staat mijn argument afschrijving nog steeds. Stel je verkoopt je kodiaq met navi van 40k na 3 jaar, dan beur je daar nog ongeveer 20kvoor, afschrijving dus 20k. Heb je een kodiaq zonder navi gekocht, zou die dus 37,5k gekost hebben. Met dezelfde afschrijving kan je die dan voor 17,5k in de verkoop zetten. Dat is een significant verschil op deze prijs en geeft je zat kans op een vlotte verkoop. Rij je langer door met de auto dan wordt het relatief alleen maar gunstiger voor de non-navi auto.

Sorry voor de OT :jaja:
 
Dus over 3 jaar is die navi dus niet meer zo belangrijk? Maakt niet eens uit. Er zijn volksstammen autokopers te vinden die niets om ingebouwde navi's, schuifdaken en automaten geven. Ik heb ook wel een aantal decenia ervaring in autoland om dat te weten. Daarnaast staat mijn argument afschrijving nog steeds. Stel je verkoopt je kodiaq met navi van 40k na 3 jaar, dan beur je daar nog ongeveer 20kvoor, afschrijving dus 20k. Heb je een kodiaq zonder navi gekocht, zou die dus 37,5k gekost hebben. Met dezelfde afschrijving kan je die dan voor 17,5k in de verkoop zetten. Dat is een significant verschil op deze prijs en geeft je zat kans op een vlotte verkoop. Rij je langer door met de auto dan wordt het relatief alleen maar gunstiger voor de non-navi auto.

Sorry voor de OT :jaja:
maar heb je zelf ook 3 jaar zonder navi moeten rondrijden en nu doe je net alsof een auto met navi na drie jaar helemaal geen enkele meerwaarde heeft boven een auto zonder navi. Stel je bent op het punt dat de auto in waarde is gehalveerd; met navi € 20.000,- en zonder navi € 18.750,- verschil is € 1.250,- minus het tomtommetje á € 250,- en voor € 333,- per jaar heb je dus wel de navi aan boord. Maar ja, als je een nieuwe auto koopt en deze na drie jaar weer verkoopt ben je sowieso niet goed snik imho.
 

turboturbo

Forumguru
Nou ik ben zeer benieuwd te lezen of het idd zo gemakkelijk zal gaan als @Badderbeest online zijn trekhaak van 1250,- gaat bestellen bij Pon wenshop.

Geen gezeur geen gejank gewoon klik en bestellen en laat de dealer het maar uitzoeken. Als je dat lukt heb je een primeur en ben je trekhaak eindbaas :geek:
 
Nou ik ben zeer benieuwd te lezen of het idd zo gemakkelijk zal gaan als @Badderbeest online zijn trekhaak van 1250,- gaat bestellen bij Pon wenshop.

Geen gezeur geen gejank gewoon klik en bestellen en laat de dealer het maar uitzoeken. Als je dat lukt heb je een primeur en ben je trekhaak eindbaas :geek:
1450 en ik zie werkelijk niet in waarom niet. En niet in de PON webshop maar bij Skoda Nederland, of denk je dat Skoda Nederland zaken aanbiedt die ze niet waar kunnen maken? De tijd zal het leren. Oktober of november gaat er een haak onder, misschien via SkodaNL, misschien via een aftermarketeer.
 
Laatst bewerkt:

Bakboord1

Forumguru
Poeh, dat is een mooi arbeidsloon. Ik meen dat dat de trekhaak plus kabelboom 650-750 kost. Dan mag je nog 700 sleutelen. Bij mijn vorige auto (v50) was dat max 2h Inc demontage achterbumper.

Volgens mij gaan deze prijzen nog rap zakken.
 
Bovenaan Onderaan