Kodiaq trekhaak achteraf

hemi24

Forumguru
Overigens is die extra koeling alleen echt nodig bij extreme situaties, 2 ton aan de kogel en filerijden 12% omhoog etc. Maar dan wil je het wel hebben.

Vorig jaar was 1.300 kg voldoende om de Golf 7 Variant die ik toen reed richting het rood te jagen: motor kon meer vermogen leveren dan het koelsysteem aan warmte af kon voeren. Dit terwijl de auto 1.500 kg mocht trekken. Was 'slechts' met een gangetje van 90+ km/h vanaf de kant van Bolzano de Brenner aan het beklimmen bij een buitentemperatuur van 21 graden...
 

Renkie

Forumguru
Ligt er uiteraard ook aan hoe je er mee om gaat. Paar standaard maatregelen
- Airco uit
- Kachel aan en warm zetten.
- Meer toeren maken, dat "nieuwe" rijden inclusief de schakelindicator of DSG die een veel te hoge versnelling wil gewoon negeren.

En ja dan kan het best zijn dat je in de 3 omhoog gaat terwijl de auto dat in de 5 wil.....
 

jonbongoofy

Forumguru
De aangehaalde prijs voor een trekhaak klinkt wel heel erg fors. Bij Mercedes is het bij sommige types ook zo dat er bij een trekhaak achteraf een aanpassing plaats moet vinden aan de koeling. Er moet dan een extra grote koeling worden ingebouwd die bij trekhaak af fabriek al gemonteerd is. Mocht je dit niet doen mag je slechts een beperkte aanhanger aan de auto hangen. Maar dit zie je dan ook als je bij leverancier een trekhaak selecteert erbij staan. Voor de kodiaq zie ik echter niets verschijnen bijvoorbeeld: https://www.bertelshofer.com/anhaengerkupplung/
ohne AHK-Vorbereitung

Vergleichen Merken

Unser Gesamtpreis
768,50 €
inkl. MwSt., und Einbau zzgl.
M Versand ab 10,00 €
Verfügbarkeit
Sofort lieferbar
Express Lieferung
verfügbar




Einbau durch unser Fachpersonal, so funktioniert`s. Ganz einfach!
set.png


Passendes Kupplungs-Set finden und Einbau-Option wählen

map.png


Sie wählen die gewünschte Einbaustation während des Kaufabschlusses

support.png


Einbautermin wird mit Ihnen telefonisch abgestimmt, wir rufen Sie an!

automontage.png


Kompletter Einbau der gewählten Anhängerkupplung zum Festpreis


Im Einbau-Komplettpreis sind enthalten
Kompletter Einbau der gewählten Anhängerkupplung und des Elektrosatzes

Haben Sie noch Fragen?
Telefon:
+49 8454 91290
E-Mail: kontakt@bertelshofer.com
Hinweis
Bei manchen Fahrzeugen ist es notwendig das Fahrzeug auf den Anhängebetrieb zu codieren (z.B. Abschaltung der Einparkhilfe).
Gerne prüfen wir bei Ihrem Einbautermin, ob eine Codierung an Ihrem Fahrzeug möglich ist und führen diese auf Ihren Wunsch zu einem Preis von 69,00 € vor Ort durch, so sparen wir Ihnen den Weg in eine Service-Werkstatt.


Technische Daten
auto_hak.png

abnehmbares Automatiksystem von unten gesteckt
TÜV Eintragung nötig
nein
D-Wert in kN
12,6
System
V2
Einbauzeit Minuten
120
Ausführung
abnehmbar
Anhängelast in kg
2500
Stützlast in kg
140
Stoßstg. Bearbeitung
ja
Ausschnittmaß BxH
250x110
AHK-Verriegelung
Automatik
Kugelkopf abschließbar
abschließbar
Steckdose klappbar
ja
Prüfzeichen
EC 5066
Versandgewicht
5.99 kg
erichjaeger.png

13-poliger fahrzeugspezifischer Elektrosatz mit Einparkhilfeabschaltung
Fahrzeugspezifisch
ja
Freischaltung notwendig
ja
Dauerstrom integ.
nein
Einbauzeit Minuten
180
Polung
13
Einparkhilfeabschaltung
ja
Blinküberwachung
Datenbus
Steckdosenausgang
seitlich
Checkcontrol
ja
Eigengewicht
1,147
Dauerstrom erweiterbar
ja
Nur für Fahrzeuge ohne AHK-Vorbereitung verwendbar.
Dieses Komplettpaket beinhaltet eine abnehmbare Anhängerkupplung von Auto Hak mit dem dazu passenden 13-poligen, fahrzeugspezifische Elektrosatz der Firma Erich Jaeger für den Skoda Kodiak SUV. Das Set ist optimal abgestimmt und zur Selbstmontage gut geeignet. Die AHK von Auto Hak besitzt eine Anhängelast von 2500 kg und eine Stützlast von 140 kg. Bei dem hier enthaltenen Elektrosatz für den Skoda Kodiak SUV sind alle notwendigen Teile, inkl. der Montageanleitung im Lieferumfang enthalten. Eine TÜV-Eintragung der Anhängerkupplung ist nicht erforderlich. Bitte achten Sie jedoch darauf, dass eine Freischaltung der Elektronik durch eine Fachwerkstatt notwendig ist.
Passende Fahrzeuge

Marke
Modell Typ Baujahr Leistung Antriebsart
Skoda KODIAQ (NS7) 1.4 TSI - Geländewagen geschlossen 03.2017 - 125 PS Frontantrieb



03.2017 - 150 PS Frontantrieb


1.4 TSI 4x4 - Geländewagen geschlossen 03.2017 - 150 PS Allrad


2.0 TDI - Geländewagen geschlossen 03.2017 - 150 PS Frontantrieb


2.0 TDI 4x4 - Geländewagen geschlossen 03.2017 - 150 PS Allrad



03.2017 - 190 PS Allrad


2.0 TSI 4x4 - Geländewagen geschlossen 03.2017 - 180 PS Allrad
Einbauanleitung
Laden Sie sich hier die Einbauanleitung für die Anhängerkupplung von Auto Hak herunter - so können Sie Ihre Kupplung fachgerecht montieren.

Laden Sie sich hier die Einbauanleitung für den Elektrosatz von Erich Jaeger herunter.

 

jonbongoofy

Forumguru
Wat wel raar is dat Brink bij de Duitse site geen disclaimer erbij zet en bij de Nederlandse site wel. Wellicht een idee om contact op te nemen met hun?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

harry

Senior Member
Of hebben alle Duitse Kodiaqs standaard de betere koeling?
Dat vermoed ik wel. Eerder in dit topic is gemeld dat de NL importeur hier waarschijnlijk een fout heeft gemaakt en dat klinkt wat mij betreft plausibel.

Nederland is caravan land nummer 1, zeker onder de Skoda rijders. Het zou toch dom zijn om dan bewust te kiezen voor een lichtere koeling waarbij een trekhaak achteraf heel veel problemen gaat geven?

Kodiaq, imago van een beer. Wilt u een trekhaak? Nee sorry dat gaat niet :fool:
 

leon-cupra

Forumguru
Speelt allemaal in de kaart van de invoerder. Volgende keer gaat iedereen een originele trekhaak bij de bestelling bestellen, terwijl je anders een goedkopere after-market trekhaak ging installeren. Net zoals nu met de navi-systemen, achterna monteren verschrikkelijk duur, dus iedereen bestelt het onmiddelijk. Met de vroegere systemen moest je een gek zijn om het vanuit de fabriek te bestellen
 

Canon-Eye

Forumguru
Net zoals nu met de navi-systemen, achterna monteren verschrikkelijk duur, dus iedereen bestelt het onmiddelijk
Als ik nu een nieuwe auto zou moeten bestellen, dan is een inbouwnavigatie bijna per definitie een dealstopper. Niet alleen vanwege de prijs, in heel veel gevallen ook vanwege de ergonomisch gezien totaal verkeerde locatie van het scherm én daarbovenop nog eens de beroerde updatefrequentie...

Je zou willen dat trekhaakvoorbereiding (weer) een afzonderlijke optie is, zodat je vervolgens zelf kunt kiezen òf en wanneer je die trekhaak laat monteren, welke soort precies (vast of niet) en door wie. Als ik het gevoel krijg dat er iets door m'n strot wordt geduwd, dan word ik altijd een beetje dwars.
Zou ook goed kunnen leiden tot keuze voor een ander merk... :jaja:
 

harry

Senior Member
Speelt allemaal in de kaart van de invoerder. Volgende keer gaat iedereen een originele trekhaak bij de bestelling bestellen, terwijl je anders een goedkopere after-market trekhaak ging installeren. Net zoals nu met de navi-systemen, achterna monteren verschrikkelijk duur, dus iedereen bestelt het onmiddelijk. Met de vroegere systemen moest je een gek zijn om het vanuit de fabriek te bestellen
Het is nu inderdaad gebruikelijk om navigatie af-fabriek mee te nemen maar ik ben er niet zeker van of deze trend ook zal doorzetten voor trekhaak, leren bekleding en andere/grotere velgen. Voor de zakelijke rijder is het een welbekende truck om dit als accessoire op te nemen, dat scheelt je in bijtelling. Bij de dealer wordt je daar vaak al op geattendeerd. Tenzij de prijs van dit soort onderdelen sterk naar beneden gaat natuurlijk, net als bij navigatie vandaag de dag. Elke business uitvoering heeft tegenwoordig navigatie ingebouwd en leaseprijstechnisch is het zeer gunstig.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , probeer je wagen eens te verkopen zonder originele navi. Je zal sterk moeten zakken met je vraagprijs tov een wagen met navi (ondanks de meeste systemen slechter zijn dan een simpele TomTom van 300euro). En dacht dat trekhaakvoorbereiding in BE apart te bestellen is.

@harry , met de nieuwe systemen van trekhaken bij vw/skoda/audi, ...zullen er veel meer trekhaken af-fabriek besteld worden. Voor iemand die zeer frequent een trekhaak gebruikt is het toch veel gemakkelijker om gewoon aan een hendeltje te trekken om de trekhaak tevoorschijn te toveren dan heel het geklungel van de trekhaak te monteren (in het geval van een afneembare trekhaak). Net zoals bij de duurdere vw, het elektrische systeem. Toch veel handiger maar uiteraard niet als accessoire te bestellen.

Leder, velgen, ... is uiteraard logisch dat dit nog steeds als accessoire zal besteld worden. Is gemakkelijk te monteren achteraf, maar een trekhaak .... wordt met de originele systemen een stuk moeilijker (zie ook bij de navi-systemen met hun aparte modules en stuurdozen)
 

harry

Senior Member
@harry , met de nieuwe systemen van trekhaken bij vw/skoda/audi, ...zullen er veel meer trekhaken af-fabriek besteld worden. Voor iemand die zeer frequent een trekhaak gebruikt is het toch veel gemakkelijker om gewoon aan een hendeltje te trekken om de trekhaak tevoorschijn te toveren dan heel het geklungel van de trekhaak te monteren (in het geval van een afneembare trekhaak). Net zoals bij de duurdere vw, het elektrische systeem. Toch veel handiger maar uiteraard niet als accessoire te bestellen.
Ben ik eigenlijk ook wel met u eens. Helaas is het zo dat ik van de zaak een max leasebedrag te besteden krijg waarbij de af-fabriek trekhaak een gat in mijn budget zou slaan, daar heb ik liever iets anders voor. Om gelijke monniken gelijke kappen te houden binnen ons bedrijf aangaande het leasebedrag regelen we de trekhaak altijd achteraf voor degene die dat ook echt zakelijk nodig hebben. Nog nooit een probleem geweest overigens.

Nu ik dit gezeur heb heeft onze wagenparkbeheerder de policy bijgesteld en wordt een trekhaak in vervolg af-fabriek mee genomen, kosten voor de zaak uiteraard. Helaas was ik de eerste met dit probleem.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Canon-Eye , probeer je wagen eens te verkopen zonder originele navi
Ik ben geen autoverkoper, dus dat interesseert me niet zo voor die ene keer in de 6 of 7 jaar dat ik aan een andere auto toe ben. En dan zal de tegenpartij mij toch moeten verleiden om een andere bij 'm te kopen.
Bovendien, gedurende al die gebruiksjaren heb ik me dan niet hoeven ergeren aan de geschetste nadelen van zo'n inbouwtakkeding - als ik dat aspect alleen al op geld ga waarderen kan het ook makkelijk uit!
 

maik1

Forumguru
Ik ben geen autoverkoper, dus dat interesseert me niet zo voor die ene keer in de 6 of 7 jaar dat ik aan een andere auto toe ben. En dan zal de tegenpartij mij toch moeten verleiden om een andere bij 'm te kopen.
Bovendien, gedurende al die gebruiksjaren heb ik me dan niet hoeven ergeren aan de geschetste nadelen van zo'n inbouwtakkeding - als ik dat aspect alleen al op geld ga waarderen kan het ook makkelijk uit!

Daarbij klopt er ook helemaal niets van het statement. Wat kost een columbus navi? 2.5mille? Never nooit niet dat je auto meer dan 2.5mille minder waard is zonder die navi. En hoe ouder de auto, hoe minder het verschil in marktwaarde.

Ik heb dan wel de columbus, want style business uitvoering gekocht, maar dat die navi daar dus bij zat was een bonus, mij ging het vooral om andere extra's en mogelijkheden die in het style business pakket zaten. Door de hele mooie korting die ik kreeg op de style business was dat ook een mooie deal geweest als er geen navi op zat. Ik vind de navi op de telefoon toch fijner en beter.
 

leon-cupra

Forumguru
@Canon-Eye , in een fabia maakt het uiteraard minder uit of er al dan niet een navi in zit, maar zeker vanaf een octavia is een wagen zonder navi een stuk moeilijker te verkopen. Ik spreek dan ook wel niet over wagens die 8,9,.. jaar zijn, maar eerder jongere wagens.

@maik1 , gaat niet zozeer of je dat bedrag er terug kan uithalen, maar of je wagen vlot verkoopbaar is, wat dan wel de inruilwaarde bepaald of de vraagprijs. Dat je 100% dat bedrag van de navi er niet gaat uithalen is logisch, je verkoopt ook je wagen niet terug aan nieuwwaarde.

Mijn vader heeft in zijn leven al heel veel wagens gekocht en verkocht. 20jaar geleden was het "heeft de wagen een schuifdak", daarna "heeft de wagen airco", daarna "heeft de wagen navi" en de volgende vraag van de aankoper zal zijn "is de wagen een automaat".
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij geldt de afwezigheid van een inbouwnavi juist als pluspunt, zeker zolang die krengen nog steeds veel te vaak op de verkeerde plek zitten.

Komt bij dat in de huidige gebruikte auto's 9 van de 10 keer nog zo'n ding zit waarbij je voor een update een godsvermogen betaalt om dan alsnog een 'nieuwe' kaart te krijgen van twee jaar oud.
Nou, dan heb je een goeie deal gedaan, hoor... :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Voor mij geldt de afwezigheid van een inbouwnavi juist als pluspunt, zeker zolang die krengen nog steeds veel te vaak op de verkeerde plek zitten.

Komt bij dat in de huidige gebruikte auto's 9 van de 10 keer nog zo'n ding zit waarbij je voor een update een godsvermogen betaalt om dan alsnog een 'nieuwe' kaart te krijgen van twee jaar oud.
Nou, dan heb je een goeie deal gedaan, hoor... :nono:
je moet je ogen op de weg houden en luisteren naar de instructies van je navi-madam. Jij rijdt dus levensgevaarlijk als je continue op dat scherm wilt kijken, ook al zit dit op de beste positie.

Een godsvermogen :sterretjes: hoeveel kost een update ? 120 euro?? Je betaalt wel met plezier 16.000euro voor een Fabia maar 120euro is een godsvermogen?? :sterretjes:

Maar laten we er maar over ophouden. We zullen niet overeen komen en we zijn off topic aant geraken ;)
 
Zoals reeds is genoemd zijn de trekhaken reeds uitvoering in een ander topic besproken (die lange) enfin, daar heb ik het ook al genoemd; maar niemand schijnt het interessant te vinden; in de officiele skoda webshop koop je een achteraf trekhaak voor 1450 euro. Een originele wegklapbare inclusief montage door een erkend skoda dealer. Er staan geen restricties of wat dan ook. Ik zou zeggen bestel via skoda Nederland en laat je dealer het lekker uitzoeken met zijn gezanik. Of je gaat naar brinks. Daar kun je voor ongeveer 700 euro terecht. In ieder geval heb je een auto gekocht met een bepaald trekgewicht. Als skoda, pon noch je dealer jou erop heeft gewezen voordat je de auto kocht dat je dat trekgewicht niet kan halen omdat de auto (koeling) technisch niet geschikt is om het geadverteerde trekgewicbt te behalen hebben ze juridisch bezien geen enkele poot om op te staan en zijn de aanpassingskosten voor een van deze drie partijen (de dealer is jouw aanspreekpunt) maar niet voor jou. Stop allemaal toch eens met het naar je toe trekken (pun intended) van de problemen van een ander. Koop gewoon een trekhaak aftermarket voor 700 euro, af-fabriek voor 850 euro of als accesoire origineel voor 1450 euro. Maar wat je ook doet, betaal onder geen enkel beding die 3000 tot 5000 euro bedragen die sommige dealers blijkbaar durven te noemen. De meerdere kosten die de 1450 overstijgen zijn namelijk voor hen en niet voor jou. (Mits ze niet voor de aankoop jou hebben verwittigd dat er hoegenaamde ernstige restricties zijn met betrekking tot de koelcapaciteit en het geadverteerde trekgewicht) veel succes en wijsheid toegewenst!
 
Bovenaan Onderaan