Kodiaq probleempjes.....

Japanese Power

Donateur
Leuk hè die PON module, je bent nummer zoveel hier die allemaal rare problemen had en sinds de module werd uitgebouwd zijn de problemen opgelost. PON moest zicht rot schamen...
 
  • Leuk
Waarderingen: 907

CharlesTucker

Forumguru
Nog afgezien van de PON-unit, die hele GPS ontvanger die er in zit is dus ook knudde. Als je gedurende een bepaalde tijd (paar minuten, hooguit, waarschijnlijk veel minder) geen satellieten ontvangt behoort ie dat netjes te melden, en niet een kompleet onbetrouwbare positie te geven.

Er zal intern nog wel wat geprutst worden met wat versnellingsmetertjes, gyro'tjes, misschien zelfs de ABS sensoren en natuurlijk map-matching, maar na een paar minuten is ie echt wel kompleet de weg kwijt (zoals @907 ook gemerkt heeft).

Ik vind trouwens die eerste foto wel fraai, ergens in zee of op een groot meer, 64m boven zeeniveau, en in een 30km/u zone ??? :maakmegek:. Maar wel fijn dat het opgelost is!
 
Vraagje: Bij mijn vorige Kodiaq met de fysieke klokjes kon ik met de OK knoop op de stuur de alarm uitzetten als de kinderen hun riem achter hadden losgemaakt. Bij mijn nieuwe Kodiaq met Virtual dashboard lukt het mij niet. Weet iemand hoe dat moet?
 

Broertje van Einstein

Senior Member
Gisteren de auto naar Maas in Nieuwkoop gebracht voor een probleem met de Kodiaq. Melding dat lane assist en blind spot assist niet reageerden. Het vreemde is dat ik geen lane assist op mijn auto heb. Na aan de computer te hebben gehangen en uitgelezen bleek dat de codering in de regelunit van het scherm en en in de regelunit van de stuurinrichting van slag was. Daarom een update van die regelunits uitgevoerd. De oude update was volgens de monteur 80 en nu is de 81 geïnstalleerd. Alles werkt weer naar behoren en ik heb ook geen lane assist meer. :-). Wellicht handig om te weten wanneer mensen met het zelfde euvel kampen.
 

4Motion

Senior Member
Mannen ik heb jullie advies nodig:

Na 3 jaar rijplezier stel ik een abnormaal geluid vast bij het rijden met caravan op de autostrade. Enkel te reproduceren met caravan (100 kg kogeldruk). Geluid komt voor tussen 75 en 80km per uur. Gas erop of gas los maakt niet uit. Sneller of trager rijden en het verdwijnt. Bergop/bergaf maakt niet uit.

Iemand een idee? Ik denk aan:
- Wiel lager?
- Uitbalanceren wielen?

Binnenkort een afspraak bij de dealer maar als jullie alvast een idee hebben geef ik het mee.:dankje:

 

hemi24

Forumguru
Ik zou gokken op een wiellager…

wat verder nog bij mij opkwam: gecupte banden of verglaasde remblokken.
 

Roronoa

Actief lid
Zou de bouten eerst nakijken en dan de banden inspecteren. Uitbalanceren betwijfel ik, dan zou je trillingen moeten voelen. Kan zijn slechte uitlijning waardoor banden slecht gesleten zijn met gezoem als gevolg?
 

Thijs4motion

Forumguru
Misschien heel stom, maar heb je het wel eens met een aanhanger geprobeerd met dezelfde last? Of een andere caravan.

Als het aan de kogeldruk zou liggen dan zou je het ook moeten hebben bij een volle kofferbak
 

hendrik38

Forumguru
Volgens mij gewoon het wiellager van je caravan. Ik heb het nu al twee keer gehad bij mijn Fendt uit 2014. Beide kanten een x. Volgens mijn caravandealer is het al bijna regulier onderhoud vervangen van wiellagers van de caravan. Op moment dat er al 1 iets zweet vervangen ze ze tegenwoordig.
 

eriktv

Forumguru
Dan zou ik eerst een combi van beide voorgaande berichten proberen: de caravan achter een andere auto hangen. Dan kun je in ieder geval uitsluiten dat het in je auto zit. Mijn aanhanger heeft afgelopen zomer ook twee nieuwe lagers gekregen, die klonk ook zo. Maar het blijft lastig oordelen, zeker op basis van een video.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij gewoon het wiellager van je caravan. Ik heb het nu al twee keer gehad bij mijn Fendt uit 2014. Beide kanten een x. Volgens mijn caravandealer is het al bijna regulier onderhoud vervangen van wiellagers van de caravan. Op moment dat er al 1 iets zweet vervangen ze ze tegenwoordig.

Ik denk dat jouw caravandealer iets te scheutig is met de hoeveelheid vet die hij bij het monteren van nieuwe lagers erin stopt...
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij is er iets anders aan de hand als het vet uit het wiellager van je caravan gaat lopen; volgens mij is dat een teken dat het lager te heet is geweest..?

Ik weet dat we vroeger thuis een VW Caddy hebben gehad waar een aantal keren achter elkaar redelijk snel de achterwiellagers stuk liepen, en hier bleek montage met teveel lagervet het probleem te zijn.
 

4Motion

Senior Member
Bedankt voor de feedback alvast. Caravan zal zeker bekeken worden wanneer mijn auto dealer niets kan vinden volgende week. Ik blijf (voorlopig) bij mijn vermoeden dat het aan de wagen ligt.

Foto genomen van het bandenprofiel achter. 45k gelopen. Gewisseld van voor naar achter op 20k (ik weet = vrij laat).
Merk: Michelin Cross Climate SUV

https://imgur.com/a/2IyFwp1
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Gewisseld van voor naar achter op 20k (ik weet = vrij laat).
Ik wissel nooit van voor naar achter: als de voorbanden aan vervanging toe zijn, gaan de (dan nog nauwelijks gesleten) achterbanden naar voren en er komen achter twee nieuwe. Zo doe ik het al sinds de vroege jaren '90 op advies van diverse gerenommeerde experts op het gebied van grip- en sliptrainingen waarmee ik toen beroepshalve te maken had.

Reden: is in het algemeen - en zeker bij voorwielaandrijvers - veiliger omdat dit de kans sterk verkleint dat de achterkant van de auto uitbreekt onder gladde omstandigheden. Onder zulke omstandigheden zal de voorkant in eerste instantie door onderstuur de buitenkant willen opzoeken, maar door een natuurlijke schrikreactie zullen de meeste bestuurders dan van het gas gaan waardoor de neus juist weer meer de binnenbocht zoekt. Dat is dan ook het moment waarop de achterkant veel grip nodig heeft om niet uit te breken.

Destijds gaf dat trouwens nog wel eens discussie met bandenmonteurs. Inmiddels is dit inzicht ook in die kringen redelijk ingeburgerd.
 

4Motion

Senior Member
Volgens mij gewoon het wiellager van je caravan.

Ik moet je bedanken @hendrik38. Je had gelijk. Vandaag toch maar eens de caravan op een krik geplaatst en getest. Inderdaad het linkerwiel waarvan de wiellager stuk is. Geluid is heel duidelijk het geluid wat we hoorden in de wagen. Dat wordt een werkje voor de dealer. :stop:

Dit filmpje beschrijft perfect wat er aan de hand is met ons wiel:
Het geluid + De "speling" voorwaarts/achterwaarts.
 
Laatst bewerkt:

hendrik38

Forumguru
Fijn dat het gevonden is. Komt toch best vaak voor heb ik het idee. Gewoon pech.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hendrik38

Forumguru
Nu heb ik een probleem met mijn brandstofklepje. Als ik deze open druk om te tanken gaat deze na een centimeter niet verder open. Hij blijft klemmen aan de scharnierkant. Het kunststof klepje komt daar tegen de lak aan. Ik moet aan het klepje trekken om ruimte thv scharnierpunt te krijgen. Jullie een idee hoe op te lossen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan