Kiswum's Fabia'02 project

Kiswum

Forumguru
Een oud probleem van mijn vorige Fabia is weer terug bij onze nieuwe Fabia.
De Cruisecontrol valt regelmatig uit. Bij onze vorige F1 viel die vooral uit bij regenachtig weer (vooral als de ruitenwissers aan stonden). Ik had niet het gevoel dat dit altijd zo was. De accu had ik na 7 maanden vervangen, maar dat was met een gebruikte accu. Nadien had ik nog wel af en toe problemen, maar het was niet heel erg irritant.

Bij de huidige F1 is het cruisecontrol probleem weer terug. Bij de ene rit van 45km, valt het uit en de andere keer niet. Het maakt niet uit of de motor warm of koud is. Ik rijd op dat moment ongeveer 125km/u en op ongeveer 3500 rpm.Het is vreemd dat het probleem de ene keer wel voorkomt en de ander keer niet. Ik denk dat het wel iets met vocht te maken heeft, maar ik weet het niet zeker.
Ik weet niet of het helpt om de accu te vervangen of om de hendel te vervangen cq schoon te maken.

In het onderstaande topic wordt er ook over gesproken, maar helaas geen definitieve oplossing:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/fabia-1-problemen-met-cruise-control.16012/

Mijn vraag aan iedereen die het probleem herkend en heeft opgelost, wat was voor jou de oplossing?
 
Laatst bewerkt:

Tjin

Lid
Hey Kwisum ,

Wat leuk om jou ook hier te zien ik zie je post's op tweakers regelmatig langskomen :-)
Nog leuker om te lezen dat je ook een Fabia 1 combi hebt ik heb er sinds een paar dagen ook 1 namelijk ook een combi 1.4 16v 2006 .
Ik zag dat je ook meer aan je multimedia ervaring wilt gaan doen wat ga jij qua radio in jou Fabia inbouwen ?
Bij mij zit er nog zo een standaart radio/cd speler in en dat klinkt echt niet leuk ..
Ben benieuwd naar jou keuze .

Grt
Tjin (Diquan2001)
 

Kiswum

Forumguru
Hey Kwisum ,

Wat leuk om jou ook hier te zien ik zie je post's op tweakers regelmatig langskomen :-)
Nog leuker om te lezen dat je ook een Fabia 1 combi hebt ik heb er sinds een paar dagen ook 1 namelijk ook een combi 1.4 16v 2006 .
Ik zag dat je ook meer aan je multimedia ervaring wilt gaan doen wat ga jij qua radio in jou Fabia inbouwen ?
Bij mij zit er nog zo een standaart radio/cd speler in en dat klinkt echt niet leuk ..
Ben benieuwd naar jou keuze .

Grt
Tjin (Diquan2001)

Hey Tjin,
Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je Fabia :D Ik moet mijn tijd helaas verdelen tussen Tweakers en het Skodaforum, maar ik zal mijn leven beteren om mijn tijd beter te verdelen en het beter te doen dan de laatste 2 jaar (sorry SF vrienden).
Ik ben dus weer iets actiever geworden op dit forum en dat komt vooral door de aankoop van een 2e Skoda in ons gezin.

Ik heb nu een oudere Pioneer radio met 1 USB poort en daar komt een Ownice C500 OL-7002G voor in de plaats. Dat is een Android 6 radio met hopelijk genoeg mogelijkheden om daar jarenlang plezier van te hebben. Ik verwacht hem deze week binnen te krijgen vanuit Spanje. Meer daarover is o.a. op Tweakers te vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1740515/

De huidige autoradio in onze Octavia, is een Parrot Asteroid Smart die we nu zo'n 4 jaar hebben draaien op Android. Helaas draait die nog op een (toen al) veroudere Android 2.3 versie. Net als van die autoradio, ga ik van mijn nieuw autoradio ook een review schrijven.
 

turboturbo

Forumguru
Wat het uitvallende CC probleem betreft, is stap 1 een nieuwe accu @Kiswum ?
Bij mijn F1 kwam het maar zo weinig voor dat ik ermee heb leren leven en toen sleutelde ik nog niet aan m'n eigen auto. Anders had ik zeker de accu ook zelf vervangen. Want het weigeren gebeurde bij mij uitsluitend na een koude start (ergo accu spanning even laag)
 

Kiswum

Forumguru
Bedankt @turboturbo, het vervangen van de accu is voor mij een van de eenvoudigste klusjes, dus dat kan ik wel doen. Wat doe ik in de tussentijd met een werkende accu? Iemand interesse in een 2e hands accu? :D:jaja:
 

EdK

Forumguru
collega heeft de laatste 4 jaar in garage gewerkt en nu weer terug op het honk.
Maar die spaarde ze allemaal op en ze werden eens in de maand opgehaald en vingen er goudgeld voor.
Het is de laatste jaren echt goude handel , ik was ook in veronderstelling dat het afvoeren alleen maar geld koste als particulier.
Maar collega vertelde ook dat als men ook een nieuwe accu kocht bij zijn voormalige werkgever dat er geen verwijderings bijdrage werd berekend !
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb nog een en ander nodig om de radio te laten werken:
- Inbouwframe
- Iso stekker
- Externe microfoon

De radio zou momenteel nog een stukje uitsteken als ik hem in zou bouwen. Ik zal dus de kunststof plaat aan de achterkant moeten wegzagen.
3c38a0f827c5785b6e79d9ffe11366af.jpg
c514e34374e62b4313598a7fabdd356c.jpg
0d9d45301223d465b1a76b13c3a0c70e.jpg
c6bb1d3963ab5c26b21236f01209c86c.jpg
a0adea12643f4d6ef221cdffdfe634fb.jpg
c13767019a8255d333455dab68826841.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Kiswum ik weet niet waar je mic gaat plaatsen, maar ik heb de mijne op de originele plaats (in de interieurverlichting) zitten, en dat werkt goed. De draad loopt vanachter de radio naar links in de richting van de zekeringkast, daar naar de bovenkant van het dash bij de A-stijl en vanaf de zijde van de voorruit achter de kap op de A-stijl geschoven en zo omhoog naar het dak naar de interieurverlichting.
 

EdK

Forumguru
Als ik jou was zou ik het dashboard kastje aan bijrijders kant even er uit schroeven.
Kun je veel makkelijker straks al die kabels wegwerken zonder ook maar wat af te knellen.
 

EdK

Forumguru
De draad loopt vanachter de radio naar links in de richting van de zekeringkast, daar naar de bovenkant van het dash bij de A-stijl en vanaf de zijde van de voorruit achter de kap op de A-stijl geschoven en zo omhoog naar het dak naar de interieurverlichting.
Zou het alleen vanuit de interieurverlichtings unit naar de radio leggen.
Stekker krijg je overal makkelijker langs dan de mic ....
 

Kiswum

Forumguru
Bedankt voor de tips heren!

Bij de vorige Fabia heb ik het op de originele plek gemonteerd (bovenin de hemel bij de interieurverlichting) i.c.m. een Parrot Handsfree set.
Bij de O2 heb ik de kabel linksom laten lopen via de verzekeringskast en die hangt nu bovenin de A-stijl.

Ik was in de O2 beter te verstaan dan bij de F1. Dit kan aan de locatie liggen, maar het kan ook aan de betere microfoon liggen. Ik zal dus in ieder geval kiezen voor een dubbele microfoon en ik denk dat ik hem weer bovenin de A-stijl zal bouwen. Het is jammer dat de microfoon dan zichtbaar is, maar ik denk dat de kwaliteit uiteindelijk wel beter zal zijn dan achter het kunststof plaatje van de interieurverlichting.

Het is inderdaad beter om in dit geval van boven naar beneden te werken. Ik laat de zwaartekracht ook een beetje z'n werk doen.

Je moet dus denken aan zo'n soort microfoon:
357-large-default-parrot-microphone-pour-mki-et-asteroidjpg.jpg
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Met de Yeti en de Zenec heb ik de keuse om de microfoon in de unit aan te zetten of de externe aan te zetten die ik tussen de tellers heb geplaatst ( achter het stuur )
Dit is een zelfde soort voetje als jij nu laat zien op foto , alleen dan met 1 microfoon>

En in beide gevallen ( interne en externe ) kreeg ik in begin altijd de melding dat in prima te verstaan was.
Nu is het gewoon voor de belllers en krijg ik de mededeling niet meer.
Bij de Zenec kan ik ook nog in de instellingen de geluidssterkte instellen , en door hierdoor mee te spelen kon ik ook nog de kwaliteit verbeteren, ( staat tussen half en hoogste stand in )
Nu weet ik alleen niet of dit ook mogelijk is met de unit van jou Kiswum ?
 

Cordoba

Forumguru
Wat het trekken van de microfoondraad betreft: ik geloof dat ik bij de A-stijl boven het dash begonnen ben (of er iets onder bij de zekeringkast) en heb de draad met de stekker naar de achterkant van de radio getrokken, de draad de andere kant op naar boven is gewoon de draad achter de kunststofkap proppen, en als je naar de spiegel/interieurverlichting gaat de zonneklep even loshalen en dan kun je 'm zo boven het hemeltje leggen.
 

cortrans

Forumguru
Je weet dat dit big money tegenwoordig is voor de garage he !
Zo het oude koper voor de elektriciën en loodgieter een leuke bijverdienste is , is dat voor de garage tegenwoordig de accu
Dat is lood al jaren hoor...... In mijn jeugd, en dan praat ik over ongeveer 1977 (ben nu 56 jaar:() haalde ik de achtergelaten accu's op de Utrechtse automarkt al op uit de struiken. Liet gelijk het zuur eruit weglopen (toen lette je nog niet zo op het milieu:wavecry:), en leverde de lege accu's in bij de oud ijzer boer. Leeg (dus zonder zuur erin) leverde een oude accu toen al bijna 4 gulden (tja, die had je nog in die goede oude tijd) op. Een leuke bijverdienste hoor, samen met oude kranten inleveren:thumbsup:
 

Tjin

Lid
Zo dat ziet er wel goed uit maar tegelijk ook wel een grote klus of valt het mee..

Ben wel benieuwd naar het geluid en navigatie van deze radio laat je even weten hoe het klinkt en het navigeren gaat ?
Aan de ene kant zou ik ook wel zo een systeem willen maar ben bang dat ik wat verkeerds doe waardoor er weer iets anders met de electronica van mijn F1 niet werkt ofz.
Voordeel van zo een unit is wel dat alles erin zit navi,bluetooth,radio enz .
Nu heb ik bijna voor alles een los scherm Tomtom,radio,telefoon enz.
Ik blijf je hier volgens Kwisum:D


Ik heb nog een en ander nodig om de radio te laten werken:
- Inbouwframe
- Iso stekker
- Externe microfoon

De radio zou momenteel nog een stukje uitsteken als ik hem in zou bouwen. Ik zal dus de kunststof plaat aan de achterkant moeten wegzagen.
3c38a0f827c5785b6e79d9ffe11366af.jpg
c514e34374e62b4313598a7fabdd356c.jpg
0d9d45301223d465b1a76b13c3a0c70e.jpg
c6bb1d3963ab5c26b21236f01209c86c.jpg
a0adea12643f4d6ef221cdffdfe634fb.jpg
c13767019a8255d333455dab68826841.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Een stuk plastic frame heb ik destijds ook we moeten zagen in m'n Fabia I. Zat net een tulp stekker op een fijne plek dat die tegen dat frame kwam. Met bloed zweet en tranen dat weg gekregen, was me uiteindelijk gelukt met een zakmes-zaagje....

Ik ben benieuwd naar het eind resultaat! Ik ben wederom voor een 1din radiootje gegaan vanwege prijs en diefstal gevoeligheid. Hoewel ik nooit meer iets hoor of lees over autoradio diefstal de laatste jaren, op de RNS510 na uiteraard...
 

Kiswum

Forumguru
Ik heb een frame en bekabeling gehaald. De dubbele microfoon zal ik denk ik zaterdag ophalen.
De ISO kabel is vastgemaakt aan de radio kabel. Ik ga de koppelingen nog wel omhullen met tape. Mocht er iets los schieten, dan blijft het netjes bij elkaar. De bos die ik niet nodig heb, bind ik nog bij elkaar.

Helaas is het nu al buiten te donker, waardoor ik de radio niet even snel kan testen.
9d301d6964c7b8f862d103f1f8826718.jpg
ea3b0fdb19137c1d6e8127760e7a536c.jpg
b1e3e9014ac38b071bdcbbde04f093c2.jpg
 
Bovenaan Onderaan