Keuze Octavia, Golf of 308?

CDK

Forumguru
Ach het is hier op het forum een verloren strijd.. ohwee als er iets minder positief gesproken wordt over skoda, dan is het huis te klein. De vooroordelen vliegen je hier dan ook om de oren.
Dit is wel heel erg overdreven hoor!!! Negatieve kanten en kinderziektes van bijvoorbeeld de O3 worden met naam en toenaam genoemd. Peugeot heeft een flinke stap gemaakt in de goede richting qua afwerking, maar je hebt zoveel mensen en zoveel wensen, smaken verschillen nu eenmaal. De VAG styling spreekt mij nu eenmaal meer aan als de rest.... BMW en Mercedes Benz kan ik ook wel waarderen qua styling by the way, maar Frans, Italiaans en Aziatisch is not my cup of tea ;)
 

TL@

Forumguru
Een collega heeft een 5008 met e-HDI. Heeft zijn eerste ritje naar huis niet eens kunnen voltooien door elektronica problemen. Ondertussen is de auto 100.000km verder en de problemen houden aan. Moet ook elke 10.000km bij de garage zijn.
De andere collega's met een 5008 hebben minder problemen maar geen enkele is probleemvrij.

Los daarvan zou de auto wel heel leuk rijden en ziet er best goed uit voor een bus.

Hier lees je ook dat er wat problemen zijn met de O3 maar die worden meestal wel opgelost. Net zoals de problemen die ik had op de O2 (DSG en roetfilter) zodat je niet de hele levensduur van je auto met problemen rond rijdt.

Problemen heeft iedereen wel eens, zolang ze snel opgelost worden,is het toch goed.
 

micky

Forumguru
@micky en hoeveel onderdelen zijn er nog origineel van de DS? Leuke auto's om te zien die snoeken, maar voor dagelijks gebruik en veel km's om nog maar niet te spreken over botsveiligheid, dat is toch iets anders. Overigens is het verschil tussen een 'Franse' en een 'Duitse' auto voor een belangrijk deel ook een verschil in cultuur/verwachtingspatroon.

Bijna de hele auto, gekocht van 2de eigenaar die hem 30 jaar heeft gehad, motor/bak is nooit uit elkaar geweest, we rijden er maar zo'n 3000 km per jaar mee als ik dat al haal :)
 

micky

Forumguru
Ik denk inderdaad dat de kwaliteitsverschillen heel erg klein zijn. Voor mij als leaserijder merk ik daar waarschijnlijk sowieso weinig van. De eerste 4 jaar komen ze allemaal redelijk probleemloos door. De echte problemen komen daarna pas


Tja, daar kun je toch over twisten, de 508SW van een collega van mij is een half jaar geleden vervroegt na zo'n 90.000km en 2 versnellingsbakken later uit de lease genomen vanwege kwaliteitsproblemen, de auto stond meer bij de dealer dan dat hij er mee kon rijden (auto toen ongeveer 1,5 jaar oud) ;)
Zeker zijn het over het geheel gezien geen slechte auto's, maar voor mij persoonlijk ziet het er allemaal te plastic glimmerig uit, maar goed, dat heb ik ook met Ford :)
 

Artbij

Senior Member
Hoor ook heel slechte verhalen over de 508. Behalve dat ze erg vaak kapot gaan, electriciteit en auto's gaan in Frankrijk volgens mij nog steeds niet samen, rijden ze ook nog voor geen meter. De automatische bak in de "lease" 508 maakt hem volgens mij tot de slechts rijdende auto op de markt.
 

Bakkertje

Forumguru
@micky Daar kunnen we inderdaad over twisten, ik heb collega's met een 508 hybride die probleemloos reizen.

Als je op autoweek kijkt naar de gebruikerservaringen van de verschillende peugeot zijn de mensen die uit de franse autowereld komen erg enthousiast over de nieuwe generatie Peugeots, mensen die bijvoorbeeld van Skoda komen juist weer niet. OVerigens hebben die vaak argumenten waarvan ik denk dat ze hun keuze beter hadden moeten maken (bijvoorbeeld een stoel die niet lekker zit, of audio die tegenvalt).

Anyways, je kunt evengoed pech hebben met een maandagmorgen Skoda, het gaat erom hoe goed, snel en blijvend problemen opgelost worden.
 

micky

Forumguru
Het is alsof je stilvalt als hij naar de 2de versnelling gaat, dé reden dat ik hem niet genomen heb en voor mijn huidige V50 heb gekozen (niet dat dat een goede keuze was maar goed :D
 

Bakkertje

Forumguru
De automatische bak in de "lease" 508 maakt hem volgens mij tot de slechts rijdende auto op de markt.

Zolang mensen denken dat het een automaat is zal het altijd tegenvallen inderdaad. Het is een gerobotiseerde handbak, geen automaat. In de hybride versies wordt dat schakelmoment trouwens opgevangen door de elektromotor en schijnt het lang niet zo erg te zijn.
 

micky

Forumguru
Zolang mensen denken dat het een automaat is zal het altijd tegenvallen inderdaad. Het is een gerobotiseerde handbak, geen automaat. In de hybride versies wordt dat schakelmoment trouwens opgevangen door de elektromotor en schijnt het lang niet zo erg te zijn.

weet ik, ik heb ook zo'n draak in onze Fiat 500 zitten ;)

Maar het wordt zowel bij Fiat als ook bij Peugeot wel verkocht als automaat.....
 

Pollewop

Forumguru
Ik denk dat je in zin algemeenheid niet kunt stellen dat de kwaliteit van Franse auto's slechter is auto's uit een Duitsland of Tsjechië. In de "statistieken" is niet echt te zien dat Franse auto's slecht zijn.
Wat ik wel heb gemerkt is dat de Franse logica anders is als de Duitse... Alles functioneert net iets anders als je verwacht. Je moet overal erg aan wennen. Zelf gemerkt toen ik overstapte van een VW Touran naar een Citröen C5.

Met name de combinatie Electronica en Franse auto is geen "Match made in Heaven" om het vriendelijk te zeggen. Het is meestal traag, onlogisch en niet gebruikersvriendelijk.
Vanaf het moment dat de Fransen het engelse woord "computer" onacceptabel vonden en het een "ordinateur" zijn gaan noemen, hebben ze steeds de boot gemist op dat gebied... Jammer

Het mooie van Duitse auto's, en daar reken ik Skoda ook bij, vind ik dat funktionaliteit op de eerste plaats komt en het allemaal logisch werkt, waardoor je geen frustratie's hebt op dat gebied.

Wat dat betreft is onderstaand Carbuyer test van de Peugeot 308 SW wel leerzaam. De tester vind het een mooie, praktische auto, maar ergert zich "kapot" aan de details...

http://www.youtube.com/watch?v=b0E7jRoKIx4

.
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
Zoals ik schreef, bij Athlon op basis 30.000km of 5 jaar kan je een Golf Variant (Highline) van ongeveer 36000 bestellen en een O3 van 41.000, scheelt 5000 euro aan cataloguswaarde, in maart met het bestellen van mijn O3 heb ik dit berekend.
 

TL@

Forumguru
De bak in een Clio is toch ook met een dubbele koppeling? Dat is wel iets heel anders dan de rommel van PSA met een enkele koppeling.
 

Renzo4000

Forumguru
Ik rijd nu nog een megane met edc automaat, inderdaad met dubbele koppeling. Persoonlijk vind ik deze automaat heerlijk en fijner dan de onrustige dsg waar ik in gereden heb(leen golf). Ik weet niet hoe de dsg in de huidige octavia presenteert, hopelijk een stuk prettiger dan mijn eerste ervaring met de dsg bak want een automaat is eigenlijk een must voor mij.
 

sitechris

Donateur
Qua betrouwbaarheid schat ik in dat Frans of Duits geen drol meer uitmaakt. De Fransen hebben op dat gebied hun lesje wel geleerd. Qua ergonomie is VAG top, daar kunnen de Fransen wel wat van leren. In de Megane is alles net wat onlogischer.

Qua rijden is Duits wel vaak een tikje saai. Wellicht is de Peugeot net wel een tikje uitbundiger. Zul je moeten uitvinden.
 
Bovenaan Onderaan