Keuze Octavia, Golf of 308?

Darkside

Forumguru
Lease maatschappij wil wel. Maar heeft toestemming nodig van werkgever. Die heeft in het reglement staan dat het niet mag.
Volgende week gaan ze overleggen en goor ik de uitslag.
Aangezien de levertijd lang is moet ik snel bestellen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Darkside Heb je leer achteraf nog overwogen om toch een licht interieur in je auto te krijgen (kost wel wat natuurlijk)? In de configurator op skoda.nl zag ik dat je dat inderdaad alleen bij de elegance kunt kiezen. Bij de andere uitvoeringen kun je kiezen uit zwart, of zwart, of zwart, of zwart, of zwart, enz....

Vind een licht interieur wel erg mooi trouwens, qua vuiligheid maakt het volgens mij niet eens zo heel veel uit. Op zwart zie je ook alles.

Om de kosten nog iets te drukken zou je nog kunnen kijken wat een hatchback ipv combi netto betekend? Die zijn immers ietsjes goedkoper.
 

spikehome

Forumguru
En de hb is ook mooier :)



Maar hij in ieder geval ook goedkoper.
Lichter dus goedkoper in de verzekering en belasting.
Ik lease dan niet maar denk dat het ook bij de lm goedkoper is
 

Darkside

Forumguru
Ik ben een station man. Rij al jaren stations, caravannes, combi's sport tourers. Of hoe ze ook heten.

En leder achteraf is misschien een optie. Maar vind juist het two tone dashboard mooi icm lichte stoelen.
Tot nu toe eerst afwachten op codes.
 

spikehome

Forumguru
kreeg (reclame) mail van mijn vw dealer
Momenteel een €2000,- korting* op een Highline.
Dat maakt het verschil nog maar een €1000,- euro.
Of dan toch dsg nemen (schijnt erg lekker te werken icm adaptive cruise).

edit:
lees dat ik nu ook 4jaar garantie krijg ipv 2.
Bij mijn huidige vw heb ik 2 jaar extra gekocht je weet maar nooit he met die turbo's.
scheelt weer 300euro dacht ik 2 jaar garantie bij kopen.
 
Laatst bewerkt:

Renzo4000

Forumguru
Klaarblijkelijk doen zowel de octavia en de 308 het erg goed, hoewel de verkoopcijfers van skoda verbleken tov die Peugeot.

Bron Autoweek:
De populairste modellen in juni waren: 1. Peugeot 308 (1.759 stuks), 2. Renault Clio (1.330), 3. Volkswagen Golf (1.047), 4. Skoda Octavia (1.032) en 5. Mitsubishi Outlander (837).
 

spikehome

Forumguru
Persoonlijk vind ik de 308 ook wel een mooie auto.
Jammer dat de ruimte achterin te beperkt was.
Verder liggen de prijzen redelijk bij elkaar (lease technisch weet ik het niet natuurlijk).
Ik vergelijk dan ook de HB versies en dan is de kofferruimte veel groter dan golf en 308 natuurlijk waarvan de 308 weer groter is dan de golf.

Ben nu voor mezelf ook even aan het bedenken of ik dsg zal nemen of niet.
als ik de afschrijving zie van een dsg dan is er over 3 a 4 jaar (momenteel) geen verschil bijna in de aanschaf van een 2e handse dus inruil ook niet dus de 2500 euro schrijf je over een 3 jaar af.
Dat vind ik veel geld prive, daarnaast kost de octavia in dsg een 100euro p.j. meer belasting (dat is niet zoveel natuurlijk) en verbruikt hij iets meer.
Of ik dat allemaal over heb om dsg te nemen weet ik nog niet.
 

BSdV

Actief lid
Vind zelf de 308 ook een mooie auto, maar om de een of andere reden vind ik tegenwoordig bijna iedere peugeot er na enkele jaren er telkens weer flink gedateerd uitzien. Denk dat wat uiterlijk aangaat de O3 veel langer mee zal gaan... Speelt voor leaserijders die om de paar jaren een andere auto uitzoeken wellicht geen rol, maar voor mensen die de auto prive aanschaffen toch leuk meegenomen.
 

spikehome

Forumguru
afgelopen zaterdag proefrit gemaakt in de O3 1.4 ebl met dsg (hatchback).
Daarna in een Golf Highline 1.2 (hatchback).

Een dik uur gereden in de ebl die idd erg lekker rijd en de dsg waar je heel erg snel aan went.
De stoelen zaten goed al mag het allemaal net wat strakker (dynamic pakket beter?).
Ook even naar huis gereden om er wat vakantie spullen erin te zetten en tjee hoe krijg je die bak vol zeg!
Maar ook voor en achterin alles lekker ruim.
De wagen veerde ook comfortabel en vond het erg jammer dat er niet de dynamic stoelen in zaten.
Overigens ook op het bonken te letten maar heb dat niet kunnen waarnemen.
vooral in vergelijking met de highline die gewoon net wat beter zit en dat nog zonder de ergonomische stoelen die je voor een 360.- kan bestellen.
De golf veerde en reed ook strakker, ook van binnen net wat sjiekere uitstraling al is dat glimmende piano lak wel minder (gezien ik de auto nogal clean houd).
handig van de golf cruise control op het stuur en dan gaat deze ook per 10kmh harder of per 1kmh.
Ook in de golf de spullen erin gezet en dan is ie iets groter dan mijn huidige golf, maar dan moet de bodem omlaag en kan er geen normaal wiel meer in.
optie dsg rijd erg lekker toen ik in de golf stapte betrapte ik me erop dat ik in de eerst bocht vergat terug te schakelen, maar de 2500 euro is privé gewoon teveel vind ik ondanks het rij comfort. als ik 2e hands zou kopen zal het eerder een mogelijkheid zijn.
De conclusie is dat ik er eigenlijk niet veel wijzer van geworden ben, mijn vrouw was mee en die kon ook al geen echte keuze maken, wel mijn zoon (14) die vond de O3 mooier.
Octavia toch wat meer ruimte naar geld zeg maar, inruil over aantal jaren zal niet zoveel schelen met een golf vermoed ik.
Betreft aanschaf is de ebl een €2000,- goedkoper dan de golf met een gelijkwaardige uitrusting.
 

Bijlagen

  • golf7.jpg
    golf7.jpg
    52,7 KB · Weergaven: 45
  • octavia.jpg
    octavia.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:

Badnews

Senior Member
Nadeel is ook dat je volgende auto weer zo ruim moet zijn, omdat het went.
Ben vanaf een passat naar een prius gegaan, was STUKKEN kleiner en moesten altijd passen en meten.
Met de O3 letten we nog steeds op wat we meenemen, en gaan daarna aanvullen met dingen die eigelijk niet nodig zijn maar wel handig (t/m van de schuimrubberen plankjes waar je op kan drijven)
 

spikehome

Forumguru
opletten wat je meeneemt moet je altijd natuurlijk.
maar kan toch mijn vouwwagen dat wat makkelijker inpakken.
maar goed in de huidige Golf paste het ook altijd hoor.
De ruimte alleen is helaas nog niet genoeg motivatie om voor de octavia te gaan.
 

henriz

Forumguru
He, volgens mij heb ik iets gemist. Je begon met een short-list van 3:
  • Skoda Octavia
  • Volkswagen Golf
  • Peugeot 308
De Peugeot viel af vanwege de ruimte. Dus nu twijfel je tussen de Octavia en de Golf.
Maar de Golf is kleiner dan de 308? Valt de Golf dan niet automatisch af?
Of was de 308 afgevallen wegens een andere reden dan ruimte?
 

spikehome

Forumguru
Niet goed gelezen of ik ben niet duidelijk geweest.
Maar de 308 is achterin te klein en dan bedoel ik niet de kofferbak.
Dus ik die was al afgevallen om die reden
 

Renzo4000

Forumguru
Is de golf ruimer dan de 308 dan? En hebben we het over de hatch of station uitvoeringen? Maar in beide gevallen ontlopen de golf en 308 elkaar niet op de achterbank imho.
 

spikehome

Forumguru
Ik bedoel de hatchback uitvoeringen.
Met mijn 1,94 kan niet achter mijzelf zitten dat kan in de golf en octavia wel, waarvan de octavia iets ruimer dan de golf is.
 

Izonix

Nieuw lid
Ik heb als voorloper van mijn O3, een Golf 7 station 1.2TSI highline gereden. Het dashboard van de G7 ziet er wat meer premium uit, dan de O3. Maar aangezien dat een EBL is, is ie een stuk luxer. De bediening van de cruisecontrol in de Golf is inderdaad handiger. Maar voor de rest ben ik een stuk gelukkiger in de O3. Vooral vwb het uiterlijk. Ik vind die kont van de G7 echt geen porum!
 

spikehome

Forumguru
@Izonix ik zie dat jij een combi hebt bij mij gaat het wel om de hb uitvoeringen.
tja model is smaak natuurlijk altijd.
persoonlijk vind ik de golf wat stoerder hij rijd ook zo vind ik stugger en directer.
die tijd heb ik natuurlijk ook eigenlijk allang gehad. :D
 

spikehome

Forumguru
Mijn vrouw en zoon zijn eruit die gaan voor de Octavia.
Wat mij nog tegen houd zijn de problemen die ik lees met de Octavia en die lees ik niet bij de vwforum.
problemen mij bekend:
1. Bonken achterophanging. (ergste probleem)
2. Klotsend geluid tank.
3. zijraam word nat bij regen (ook heel vervelend)
4. reserve brandstof extreem veel (niet heel echt nadeel maar door kleine tank wel lastig).
5. nog het een en ander vergeten?
 

Darkside

Forumguru
1.Bonken komt volgens mij ook voor bij de Golf.
Daar was nog een officieel statement van PON dat ze de ophanging zouden aanpassen voor de Golf om dat tegen te gaan. Dit gebeurd ook bij de Skoda

2. is mij verder niet bekend of dit ook bij de golf zo is.
3. Wordt niet de hele auto nat bij regen :deuk:. maar ontopic Is volgens mij wel typisch iets skoda's De O2 heeft er ook last van.

4. Geen idee. het lijkt me dat VAG hiervoor dezelfde constructies toepast. Maar zowel bij Seat als VW ben ik het niet tegengekomen.

5. Gewoon gaan voor de O3. De beste all rounder als je het mij vraagt. Laatst nog even gereden met een golf variant met Ergo stoelen. Dat zit en rijdt wel erg goed. En VW heeft nog een paar opties die ik niet kan selecteren op een 03. Maar dan ben ik klaar met samenstellen en druk ik op "bereken leaseprijs" en dan druk ik maar gauw weer op CTRL+W en ga verder bij Skoda.nl :D
 
Bovenaan Onderaan