Keuze Octavia, Golf of 308?

Bakkertje

Forumguru
@sitechris dat verklaart waarschijnlijk ook waarom mensen die van vag naar Peugeot overstappen zich irriteren aan de auto. Maar goed, allemaal dingen die je in de showroom / tijdens een proefrit kunt ervaren.
 

TL@

Forumguru
De Peugeot rijdt inderdaad wat leuker dan een gewone O3. Iets directer. Kleine stuurtje is ook leuk.

Kleine diesel (120pk) is ook (veel) beter dan de 1.6TDI.

Schermpje om alles te bedienen ziet er leuk uit en lijkt in het begin ook leuk maar zal uiteindelijk toch irriteren (vooral omdat je op meerdere knoppen moet drukken om het een graad frisser of warmer te krijgen)

Plaats op de achterbank is ook (veel) minder.

Als je met de minpunten kan leven zal je een heel goede auto hebben aan de 308/O3
 

Renzo4000

Forumguru
http://www.autoweek.nl/rijimpressie/1432/skoda-octavia-combi-greenline

Het rijden met de Octavia Combi Greenline laat nog een andere conclusie opborrelen: met deze Skoda koop je niet direct de meest geraffineerde auto uit het C-segment

Bovenstaande beschrijft en bevestigd grotendeels mijn eerdere reactie hier in het topic... prima auto maar zeker niet meer dan dat. Het is een allemansvriend(nogmaals).

Overigens zijn de plus en minpunten natuurlijk per persoon verschillend. De octavia wordt geprezen(terecht) op de ruimte op de achterbank maar er wordt net gedaan of dit bij bijv de 308 geen doen is. De achterbank zal voor de meeste waarschijnlijk gebruikt worden door kinderen en dan volstaat nagenoeg elke c segmenter(ja dat segment waar óók de octavia in valt ja ;)).

En ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik zit niet op de achterbank maar achter het stuur en hooguit de passagiersstoel...als er dan toch volwassenen de achterbank moeten groter dan 1m85 dan moeten ze maar schikken(letterlijk).
 
Laatst bewerkt:

TL@

Forumguru
Tja, achter mijn 1m87 kon toch echt geen volwassen persoon meer zitten, zelfs geen hele kleine. Ineens ook de belangrijkste reden dat de 308sw was afgevallen.
Er is in de 308sw even veel (weinig) plaats op de achterbank dan in onze oude Golf IV, om een mooi vergelijk te geven. Met de opmerking dat de Golf zijn zetels wat beter gevormd zijn waardoor er nog een (klein) beetje plaats is voor de knieën van de achter passagiers.

Je hebt trouwens gelijk dat de O3 wat meer een allemansvriend is dan de 308. Is dit slecht? Hangt ervan af wat je verwacht van een auto.
De 308 blijft een auto waar je geen miskoop aan zal doen. Net zo min als de O3.
 

Renzo4000

Forumguru
Ik denk dat je reactie wat overdreven is, ik ben 1.85 en kon prima nog achter mijzelf zitten. Ik wil niet beweren dat dit prettig is als je een rit naar zuid Frankrijk maakt maar meer dan prima en functioneel. Kinderen kunnen dus prima plaats nemen.

Ik zeg tevens niet dat het erg is dat de o3 een allemansvriend is, echter wordt hier het forum door sommige gesuggereerd dat het een topper is zijn segment qua rijgedrag en dat is simpelweg niet zo.
 

sitechris

Donateur
Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn Seat Leon. Fijne allrounder, voldoende comfort maar ook voldoende sportiviteit. En goede leaseprijzen, mede vanwege de 4 jaar garantie die je standaard krijgt en de relatief gunstige prijzen. Is dat geen optie om mee te nemen in de lijst?
 

Darkside

Forumguru
Hij staat bij mij er nog op. Alleen dat navigatie scherm. Waarom toch zo klein. Maar als ik benzine mag leasen dan maakt een fr zeker nog kans
 

henriz

Forumguru
wordt hier het forum door sommige gesuggereerd dat het een topper is zijn segment qua rijgedrag en dat is simpelweg niet zo.
Dat wordt waarschijnlijk gesuggereerd door RS rijders. :D

Wat de O3 wel is is een topper in zijn segment kwa ruimte.
Omdat ik toch wel nieuwsgierig geworden was ben ik vorige week even de Peugeot dealer ingelopen. Wat een mooie auto is het van binnen! Het zal best dat dat schermpje op den duur gaat irriteren, maar het is wel mooi zeg!
Maar inderdaad die ruimte. Toen ik de voorstoel goed gesteld had en achter mezelf ging zitten zat ik klem. Maar wat @Renzo4000 ook suggereert (volgens mij): dit is normaal in deze klasse. Niet de 308SW is klein, de O3 is gewoon heel groot, dus we zijn verwend.

Ik had wel een mooi uitzicht daar op de achterbank. Erg mooi, dat glazen dak. Ja, ik weet dat dat op de O3 ook leverbaar is, maar niet tegen deze netto kosten wanneer je 'm zakelijk rijdt, dan kom je veel hoger uit.
 

spikehome

Forumguru
De 308 is inderdaad achterin te klein met mijn 1,93 is er achter mijn stoel geen ruimte voor een klein kind wel.

Zegt wel naar gekeken van buiten vind ik hem wel wat.
Maar van binnen vind ik het minder.
Op foto's te zien dan.
In het echt nog niet bekeken.


De keuze zal dank ik voornamelijk gaan tussen de golf en octavia
 

spikehome

Forumguru
voor volgende week zaterdag de 5e afspraak gemaakt voor proefrit eerst een octavia een 1.4 dsg (ze hadden geen 1.2 ebl) daarna door naar de volkswagen dealer om met een 1.2 highline te rijden.
De 308 ben km toch ik vanwege de beperkte ruimte achterin toch maar vanaf gestapt.
 

Rene C

Forumguru
Je shortlist komt behoorlijk overeen met die van mij toen ik moest kiezen..

Peug viel bij mij ook af vanwege beperkte binnenruimte Leon ST ook omdat deze niet te bestellen was met 1.4 en DSG, ondertussen wel.

Als ik echter met prive geld moest strooien bij een dealer waarschijnlijk toch de O3 ipv de golf omdat ik deze mooier vind. Nogmaals kwalitatief zullen ze niets voor elkaar onderdoen, wordt dus puur een gevoelskwestie. Ik wens je suc6 met kiezen
 

Darkside

Forumguru
Kreeg net te horen dat wij hoogstwaarschijnlijk alleen maar diesel mogen rijden.
ondanks dat ik ongeveer 30 a 35 k per jaar rijdt. En volgens mij dus benzine voordeliger is.
Dat betekend dat voor mij de 1.2 EBL afvalt.
En ik waarschijnlijk toch, zoals bijna heel nederland, een greenline ga nemen.
De 308 is voor mij afgevallen omdat ik gewoon geen vrienden ben met het navigatie systeem. De toch beperkte ruimte op de achterbank. En dat ik bang ben dat de stoelen op de lange duur te zacht zijn.

Ik vind de 308 erg mooi, en hij rijdt heel lekker. De 1.6 met 120 PK is beter dan wat VAG levert.
En geen gezeur met eibach verlagingen. 18" staat hem gewoon al goed.
 

dirkkroneman

Forumguru
Bij 30 á 35k benzine goedkoper? Nou ga maar eens rekenen zou ik zeggen.. Omslagpunt ligt (geheel afhankelijk per auto/motor) soms al rond de 25k ;)
 

Bakkertje

Forumguru
@Darkside, bij ons is het ook Diesel (of LPG) en wordt er op basis van 40k gecalculeerd. Ik had even mijn zinnen op een Golf gezet, maar ik denk dat ik weer terug ben bij de O3 (of nieuwe Passat / S3). De elektrische stoelverstelling met geheugen die niet mogelijk is op de Golf en de ruimte achterin zijn toch wel manco's als je het mij vraagt van de Golf tov de O3.
De 308 valt wat mij betreft af vanwege de ruimte achterin en de bediening van de basis dingen, ik heb de filmpjes eens zitten bekijken van de 308 en dingen als het aanpassen van de temperatuur zijn erg omslachtig (en traag). Daar ga ik me dagelijks aan zitten ergeren en moet ik dus niet doen.

De Golf lijkt erg mooi en compleet en je kunt daarop ook opties krijgen (blind spot, adaptive cruise controle, etc) die je niet op de O3 kunt krijgen met de 1.6. Maar geen geheugenposities voor de stoelverstelling en minder ruimte achterin. Als ik 2 kinderen had gehad, had ik die ruimte voor lief kunnen nemen maar met 3 stuks is het toch iets om rekening mee te houden. Sterker nog de welstandcommissie vraagt om een extra zitrij = bus.. (neeee!!!! echt een Touran / Zafira / C4 om wekelijks 1000 km af te leggen!)

Voor de caravan zou ik het liefst een 2.0 TDI willen, maar die is weer vrij kostbaar en de gulden middenweg wordt dan een 1.6 met DSG..

En zo tobben we voort..
 

Darkside

Forumguru
Ja de O3 is gewoon voor mij ook een mooie keuze. Ruim en genoeg opties om te kiezen.
Maar helaas is mijn leasebudget niet zo groot en moet ik vanwege prive omstandigheden ook eea bezuinigen.
Ben bang dat een 1.6 met DSG in een EBL er niet inzit.

Vind het niet zo erg om de DSG te laten vallen. Maar de normale 1.6 met 105 pk heeft slechts een 5-bak ik daar miste ik in het verleden echt wel de 6 versnelling. En ik ben persoonlijk een fan van het creme interieur.
Ja het is besmettelijk, maar ik vind het wel mooi (heb het nu ook) en zou het graag nogmaals aanvinken.

Ik probeer nu z.s.m inlog codes te krijgen. Want dan kan ik gaan rekenen met "echte" bedragen ipv op websites te gaan calculeren die er toch altijd naast zitten.
 

spikehome

Forumguru
luxe probleem dat tobbe over welke auto toch!
van het weekend toen ik afspraak maakte bij de dealer in de golf gezeten met Ergonomische sportstoelen die zaten wel heerlijk met veel verstel opties.
Ik denk dat de dynamic stoelen van de O3 toch wel minder zijn maar meer gelijkwaardig aan de gewone highline stoelen.
Die in mijn huidige highline zitten ook perfect overigens dus zou niet een de optie van Ergonomische sportstoelen nemen waarschijnlijk dan.
Ben erg benieuwd volgende week naar de proefritten/ervaringen het hele gezin gaat ook mee en ga thuis spullen klaar zetten die er zo in moeten kunenn (ivm grote kofferbak of de golf groot genoeg is ook).
 

Bakkertje

Forumguru
Lastig @Darkside ook hier moet er overigens bezuinigd worden. Een O3 met DSG kan ik rijden onder de 200 netto per maand. Ik vrees dat de S3 / nieuwe Passat duurder zullen worden.

Ja @spikehome de stoelen in de Golf zitten echt lekker, ze zijn alleen niet elektrisch verstelbaar. Die van de High-line wel, maar die heeft geen geheugenposities zoals de O3 wel heeft..
 

Darkside

Forumguru
Ik ben bang dat mijn volgende auto een stuk minder luxe uitgevoerd gaat worden.
Contract loopt 1-1-2015 af.
Heb gevraagd of dat een maandje vervroegd kan worden (of van mij part een weekje).
Dan kan ik nu bestellen en rij ik in december een nieuwe O3.

Helaas willen ze nog niet meewerken. Ze gaan er volgende week over vergaderen (duim duim duim).
Heb ook gevraagd om dan het contract te verlengen. Verwacht dat Skoda wel een paar grammetjes gaat vinden zo rond feb-maart 2015.
Maar dat mag sowieso niet meer.
Nu gevraagd of het anders mogelijk is om een voorraad auto te nemen. Maar nog geen reactie gekregen.

Het wordt dus nog spannend.
 

henriz

Forumguru
Helaas willen ze nog niet meewerken.
Wie zijn ze? Werkgever of lease maatschappij?

Bij deze even mijn ervaring: het contract van mijn vorige lease auto liep af per 1 feb 2014. Omdat er vorig jaar allemaal leuke 14% spaardiesels te krijgen waren heb ik de leasemaatschappij zelf gebeld met de vraag of ik eerder een nieuwe auto kon uitkiezen. Dit was geen probleem. De dame van de LM rekende uit dat er in mijn geval geen naheffing naar de werkgever gestuurd zou worden omdat mijn kilometers binnen contract bleven.
Ik heb alles direct geregeld met die dame van Athlon, een auto uitgezocht en mijn werkgever had er geen omkijken naar. (hoefde alleen maar te tekenen bij het kruisje :) )

Nu toegepast op jouw situatie: Mocht je nou minder kilometers rijden dan contract, wacht dan tot je de brief krijgt (waarschijnlijk augustus/september) en bel dan met je lease maatschappij. Nee heb je, ja kan je krijgen.
 
Bovenaan Onderaan