Keuze Octavia, Golf of 308?

spikehome

Forumguru
Na mijn (late) voorstelrondje toch maar een beetje hulp voor mijn keuze(s).

De bestelling zal pas na de zomer gebeuren en levering Januari 2015.
Mijn interesses gaat uit naar:
Octavia 1.2 EBL Moon White met hill hold, dab, sunset, neerklapbare rugleuning, dynamic, vaste trekhaak en volwaardige reservewiel prijs dan €29400,-

Golf 1.2 Highline oryxl white met executive pakket, techniek pakket, park assist, adaptive cruise control, xenon incl bochten, buiten spiegels inklapbaar, getint achter, wegklapbare trekhaak en ergonomische stoelen totaal €32300,-
Scheelt dus €2900,- maar bij vw is er een actie dat ik €1500 meer terug krijg inruil dus dan scheelt het nog maar €1400,-

Peugeot 308 1.2Puretch 130pk Blanc Nacre, met alarm en supervergrendeling, pack security, achteruitcamer &active parkeerhulp incl dodehoek, verwarmde voorstoelen met massagefunctie, keyless entry en start, achterste ruiten getint, en driver sport pack. Totaal dan toch een €30250,- en trekhaak moet er nog bij!

De 308 zit er qua prijs tussenin dus en is ook erg compleet, heb er nog niet in gereden maar wel in gezeten.
vond de auto mooi en voorin zat deze super (lange ritten zeggen meer natuurlijk), achterin vond ik het eigenlijk wel tegenvallen en de kofferruimte is groter als die van de Golf (de octavia is natuurlijk winnaar).

Gezien de prijs en ruimte denk ik dat de 308 ook zal afvallen vooral mijn vrouw vond de ruimte achter te weinig.

Dus blijft vooral de keuze tussen de Octavia en Golf.
Betreft uitrusting zijn beide bijna gelijk.
De Golf vind ik er wat sportiever uit zien en van binnen gewoon net wat netter.
Bij Octavia is de ruimte overal gewoon een enorme plus punt en daarbij de lagere prijs.
Nadeel vind ik dat ik bij octavia niet de adaptive cruise kan nemen op een 1.2 (wel op 1.4).
Must nee dat niet maar ben wel van de snufjes.
Ook dingen zoals alle bediening op het stuur (golf) en de wat kaler oudere stuur van de Octavia.
Maar ook zoals de startknop die net zoals bij de vw golf 6 op de plek zit waar normaal de sleutel in ging.
De Golf 7 is dat weer netjes op de middenconsole geplaatst.
Daarnaast is de huidige Golf ook erg goed bevallen ondanks de probleempjes die ik ermee had.
Hij is lekker zuinig en met de vouwwagen erachter gaat het ook erg goed en zuinig.

Hopelijk zijn er meer mensen die voor dezelfde keuzen hebben gestaan en ben erg benieuwd waarom de keuze is genomen.
 
D

Deleted member 12693

Zo te lezen in je laatste alinea heb je al voor de Golf gekozen........ :)
 

spikehome

Forumguru
Ik heb nog geen keuze.
De Octavia heeft dezelfde motor en zal dus het verbruik hetzelfde zijn.
Het gewicht van de Octavia is iets zwaarder dit is dacht ik 20kg ofzo dus maakt ook niet erg veel uit.
Ook de aerodynamica van de Octavia zal misschien wat beter zijn heb daar niet echt cijfers over kunnen vinden.
In Maart had ik bijna de Octavia al besteld de leverdatum was echter onbekend en omdat de greenlines voorrang kregen er vanaf gezien en besloten een jaartje te wachten.
Dus nieuwe bedenk/keuze tijd gekregen.

En als ik hier het topics lees over de probleempjes die ik op het vwforum niet lees maakte mij ook aan het twijfelen.
 

Darkside

Forumguru
Dit is precies mij "dilemma"
Vindt de 308 een mooie auto. En heeft wel adaptieve cruise control.
Maar mijn eerste proefit (met de HB) ben ik geen vrienden geworden met het navi systeem.
Vind persoonlijk het columbus (of discovery pro vele malen beter).

De golf is er nu in een business editie die de prijs en de lease prijs wat drukt. Dit kan hem interessanter maken.
Ook ik zou graag gebruik maken van ACC. En goede stoelen (de AGR stoelen in de golf bv).
Maar zou ook graag een licht interieur willen.
Mijn voorkeur gaat kwa interieur ook naar de golf toe. Niet dat ik echt denk dat dat kwalitatief echt veel beter is.
Maar ziet er net even wat netter uit.
Maar waarschijnlijk is een gelijk uitgeruste golf toch 50,- netto per maand duurder. En dat vind ik denk ik toch te veel.

Ik ben van plan om snel een proefrit dagje te maken met de VW, Octavia, de 308 en ook de leon.

PS ik lees net dat er nieuwe type 308's komen.
http://www.autoweek.nl/nieuws/28758/nieuwe-versies-peugeot-308-hatchback

de 1.2 het 110 pk is nu ook als alure te bestellen (Was voorheen alleen de 130pk)
en hoewel de 130pk versie natuurlijk heerlijk is. Kan het wel wat centjes schelen als je met de 110 pk rijdt.
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
@Darksite Ik wil dus ook nog proefritten gaan maken in de 3 auto's, maar heb zelf al zo'n voorgevoel dat de 308 het niet gaat worden.
Wat betreft de navi kan ik niet meepraten.
Heb nu een rns512 welke ik zelf de firmware heb geupgrade omdat ik zelf poi's in wil kunnen zetten.
Dit was volgens dealer etc niet mogelijk maar werkt nu wel met de laatste kaarten.
Bij de nieuwe Navi van skoda en vw is dit (nog) niet bekend of het kan, ook bij Peugeot konden ze het mij niet vertellen.
Heb eerst met de vakanties dus ook tomtom erbij gehad vanwege de poi's zou niet mogen bij een dure navi.

@___JC___
restwaarde is in verhouding net zoveel hoor.
de 308 die ik als laatste had gekocht voor 28000 na 3jaar en 32000km verder kreeg ik er op de golf van 31000 16000 voor terug, de golf krijg ik nu ook 16000 voor terug maar koste wel 3000 meer!
dus dat van de restwaarde geloof ik (nog) niet zoveel.
 

Darkside

Forumguru
Bij peugeut is het volgens mij niet mogelijk om eigen POI's te beheren.
Bij de columbus en de discover pro is dat wel mogelijk.
En is idd een mooie optie. Gebruik dat nu ook. En zou dat straks ook graag gebruiken.

Ook zijn de kaart updates bij VAG gratis en bij peugeot 149,-. Maar wie weet zijn ze wel weer beter up to date bij de fransen.
 

Neptukker

Forumguru
Als het uit de eigen portemonnee is en je hebt de ruimte van de Octavia niet nodig dan zeg ik: Golf.
 

TL@

Forumguru
Uit de eigen zal, voor zo weinig prijsverschil: de Golf, zonder veel na te denken. Tussen de O2 en de G6 was het prijsverschil veel groter en de opties veel duurder op de Golf. Als de gewenste auto's beiden de opties hebben die je wilt en het prijsverschil is maar 1400€ (met verkoop van de huidige meegerekend), zou ik voor de Golf gaan.
 

Artbij

Senior Member
Je kunt eens naar de leasetarieven kijken, dan heb je een indicatie van de afschrijving. Ik heb dit een tijdje geleden ook gedaan en dan blijkt de octavia weinig af te schrijven, tenminste dat is te zien aan de leaseprijs.
 

micky

Forumguru
De O3 is veel goedkoper in de lease dan de Golf, een golf van 36000 was mijn max en de O3 past er met 41 gewoon in, zelfde motor alleen O3 met dsg golf met handbak
 

Darkside

Forumguru
Mijn ervaring is dat de leaseprijs van een golf ongeveer gelijk of zelfs goedkoper is dan een Octavia.
maar de catalogus prijs een stuk duurder is. Waardoor je netto meer kwijt bent voor een golf.
 

Darkside

Forumguru
Kan ook te maken hebben met je werkgever. Maar 4 jaar geleden een golf en een o2 gecalculeerd bij ING carlease (nu alphabet).
 

Ted038

Nieuw lid
Hier al een tijdje een beetje zelfde keuze, maar dan ook met de mazda 3 (2.0 TS+ ) en nog wat anderen erbij , maar wel een paar uitvoeringsnivau's lager (wat een prijzen voor 1.2 's :sterretjes: ) en een blok hoger ( qua octavia zat ik te denken aan de 1.4 TSI G. Ambition) .

Heg "gelukkig" geen haast, is ook particuliere aankoop, 25k km/jaar, rij nu nog in een klachtenvrije Clio 1.2TCE.
 

s-line

Forumguru
Kwa ruimte doen de golf en de peus niet voor elkaar onder hoor! En denk ik zelfs dat de peus ruimer is!
 
Bovenaan Onderaan