Keuze leasewagen

Wat zou jouw keuze zijn?

  • Toyota Auris Hybrid Lease

    Stemmen: 1 1,5%
  • Skoda Octavia Combi Ambition Businessline DSG7/1.2 TSI

    Stemmen: 55 83,3%
  • Renault Megane 0.9 TCE90 zesbak

    Stemmen: 0 0,0%
  • Ford Focus wagon 1.0 EcoBoost zesbak

    Stemmen: 0 0,0%
  • Anders, namelijk...

    Stemmen: 10 15,2%

  • Totaal aantal stemmers
    66

Gieliovd

Forumguru
Na het 14% bijtelling topic te hebben vervuild, toch maar mijn eigen topic over mijn overdenkingen. Sommige van jullie kennen mij, maar ik ben toch wel weer een kleine 2 jaar afwezig geweest op een bezoekje zo nu en dan na.

Ik heb een nieuwe baan, waarbij ik het geluk heb een mooie auto te mogen uitkiezen welke ik ook privé ga rijden.

Eisen:
- Station
- Automaat
- Zo veel mogelijk opties
- Iets kunnen trekken als dat nodig is, dus trekhaak

Van oorsprong ben ik groot Skoda fan, mijn mening was dan ook al een jaar geleden gevormd dat ik "binnenkort" en Octavia combi zou gaan kopen als het huis klaar zou zijn met verbouwen. Nu de nieuwe baan, lease.. dacht ik ja die Octavia moet er komen!

Maar ja, dan heb je alternatieven die op sommige vlakken meer bieden of juist minder, en meer of minder kosten. En dan ga ik denken en malen.... Help!

Vandaag heb ik proefgereden in de Toyota Auris hatchback Hybrid Lease, dus de "korte" versie. Ik heb alleen maar interesse in de nieuwe (juli 2013) Touring Sports die naar mijn mening best wel mooi gelijnd is!

Tevens heb ik de Octavia Combi 1.2 TSI gereden met zesbak, vorig type 2012 om de motor aan te voelen.

Daarna ben ik in de Octavia Combi Ambition Businessline 1.6 TDI DSG7 splinternieuw gestapt om de DSG te voelen en het nieuwe model te ervaren.

Al met al een leuke ochtend!

Moet zeggen dat de Octavia een heel fijne auto is. De ruimte even buiten beschouwing gelaten want die is natuurlijk enorm. De werkplek is zeer comfortabel en overzichtelijk. Ik ben MaxiDot wel gewend met lekker veel knoppies op het stuur, Amundsen 2013 was ook prima werken. De carkit had ik in 2 minuten gekoppeld. Lekkere stoelen, lekker stuur etc.. armsteun ook zeer welkom!

De 1.6 TDI moest ik een beetje aan wennen, niet echt een parate krachtbron had ik het idee. Hij moest een beetje zoeken soms bij wegrijden. Eenmaal op gang en een beetje gas spuit het ervandoor.

De 1.2 TSI was ook een verrassend prettige motor! Ik had nog niet eerder zo'n kleine TSI motor gereden, behalve jaren geleden de allereerste 1.4 TSI in een Touran. Erg veel power als de turbo erin komt, bij 130 was het in 6 er wel een beetje uit, naar 5 deed niks extra versnellen. In het Nederlands verkeer dus zat power. In de bergen met caravan is een vraag.

De Auris is me ook positief bevallen. Het is een heel andere auto maar toch ook weer niet. Het is ruim, stil, comfortabel en best vlot!

De bouwkwaliteit had ik geen opmerkingen over. Zachte materialen, ruime stoelen, stevig, geen kraakjes. Het dashboard is wel minder mooi dan de Octavia, dat is duidelijk. Zo'n blauw verlicht jaren '80 klokje doet afbreuk aan het geheel evenals het MaxiDot achtige schermpje met hele grote pixels en felle kleurtjes.

De CVT is een apart geval. Je hebt diverse rijmodi en daarmee gepaard gedrag van het blok. Wil je vlot inhalen, optrekken of wat dan ook, dan klimt die CVT in toeren en begint het behoorlijk te werken in het vooronder. De herrie is dan helemaal niet erg, maar ik als techneut vind het altijd een rotgehoor zo'n blérend blok voor je. Mensen klagen altijd over die CVT's en de herrie maar dat is ook weer niet zo erg. Het is gewoon "anders". En dat "anders" vind ik niet echt prettig maar best te overkomen.

Verder werkt alles prima en rijdt het goed. Het rijdt weliswaar minder scherp dan de Octavia (waar ik al snel ging rijden alsof het een kart was) maar zeker geen dweil. Je kent ze wel, die snelle korte bochtjes om die perkjes heen. Nou, daar heb je met de Octavia veel meer gevoel en kan je voor je beleving veel harder.

Toch het gekke met die CVT... je denkt "gaaaap.. gaan we nog rapper vooruit??" en intussen rij je al 80 en dus veel te hard. Je snelheidsbeleving is heel anders omdat je hem niet voelt schakelen (interruptie trekkracht).

Al met al is het er niet makkelijker op geworden. Ik ben op die site aan het klikken en al nadat ik op de Octavia een trekhaak heb gehangen en wat kleingoed (sunset, chroom, 17" Teron) mag ik geen opties meer ophangen. Dus om de Auris tegemoet te komen (glasdak enzo) gaat niet.

Als ik een Auris aanmaak dan stopt de optielijst ook al na het plaatsen van een trekhaak.

Voor beide auto's geldt, ik kan nu niet eens meer een andere kleur kiezen behalve wit. Wit is heel mooi maar zo snel vies.

Onder aan de streep ben ik nog niet veel verder dan gisteren. De Auris en Octavia kosten me respectievelijk in een redelijk vergelijkbare kitout €201 en €253 per maand. Dus €624 per jaar. €2619 en €3289 per jaar.

Wie heeft er goede inzichten?
 

Noord26

Forumguru
Peugeot 5008 lijkt mij wel een nette kar. Alhoewel ik die nooit privé zou kopen ivm de immense afschrijving.
 

Rosinfield

† In Memoriam
ik zou zeggen de Skoda met 1.2 en dsg en dan er nog een ritje naar Lochem aan spenderen. Mij bevalt dat uitstekend!
Al weet ik uit ervaring dat hij het ook ongetuned prima doet in de bergen (wel zonder caravan)
 

Gieliovd

Forumguru
De 5008 is geen optie, ik zou trouwens de 508 SW ook graag rijden, mooie wagen.

Tunen is géén optie, niet geautoriseerd. Ik heb trouwens geen caravan, maar goed wie weet wat er veranderd in 3-4 jaar. Misschien ruilen als de situatie verandert.

Bedankt voor het meedenken :)
 

EdK

Forumguru
Als ik tussen je regels door lees dan zie ik toch een voorkeur voor de Skoda.
Gewoon doen en niet verder nadenken erover
En de Rapid is geen optie voor je ??
 

ertromp

Forumguru
Tja als ik de poll zo bekijk en het ligt voor de hand hier natuurlijk is de Octavia veruit favoriet
 

Gieliovd

Forumguru
Ed, natuurlijk is er een voorkeur voor Skoda, ik ben Skoda minded. Maar mijn portemonnee heeft ook een zegje alsook uitrusting die meespeelt.

We zitten notabene op ons geliefde SkodaForum ;)

Maar toch speelt de Auris TS ook behoorlijk door m'n hoofd, is gewoon goedkoper en biedt ook erg veel. Ik vraag me af hoe veel ik het kleine trekgewicht zal missen. In de afgelopen 9 jaar heb ik slechts enkele keren een kar erachter gehad met enig gewicht.
 

sitechris

Donateur
even los van de bijtelling. Ik verwacht dat de Auris je toch gaat irriteren op den duur. Met name de CVT automaat en bijhorende geloei lijkt me niet prettig.

De rest van de auto zijn interessante opties, mijn voorkeur in dat rijtje gaat uit naar de Octavia, kort gevolgd door de Focus. Wat is trouwens de bijtelling van die laatste? is dat niet 14%? Voordeel van de Octavia is ruimte, mooi interieur en een niet onprettig blok, alhoewel een 1.4 wel net wat prettiger is.

De gewone Megane raad ik niet aan. Teveel nadelen in vergelijking met de Octavia. Denk aan afwerking, materiaalgebruik, ruimte en bedieningsgemak. De nieuwe Octavia is gewoon moderner.

Per wanneer moet je trouwens bestellen? Seat komt ook met een combi versie van de Leon. Die is in de lease wrsnl iets goedkoper als je deze met de Octi vergelijkt. Is iig bij de hatchback het geval, constateerde een collega
 

Bakkertje

Forumguru
Persoonlijk zal ik niet snel voor een Toyota (of honda voor wat dat aangaat) hybride kiezen. Die CVT is gewoon niet mijn ding. Versnellen doet ie op z'n maximum koppel en dat ligt echt vrij hoog (zeker in vergelijk met een TSI). Kortom als je het gaspedaal intrapt ligt er een motortje te janken in het vooronder en die is niet dusdanig geïsoleerd dat je daar in de auto geen last van hebt. Dat was voor mij echt een hele dikke afknapper.

Gewoon voor de 1.2 met DSG gaan!
 

EdK

Forumguru
Gieliovd waarom zou je voor al die extra er nog eens bijgaan ?

Op zich is de Octavia in dat model al zeer rijk uitgerust, eigenlijk al meer luxe dan je ooit hebt gereden.
En een trekhaak........... tsja leuk maar voor die ene keer in de zoveel tijd ?
Kun je net zo goed een beroep doen op kennis of familie die je dan een paar euro toeschuift.
Maar goed dat is mijn bescheiden mening en die mening hoef jij uiteraard niet te delen.
Maar gewoon objectief bekeken zijn er genoeg alternatieven voor de Octavia maar zouden in mijn geval of niet voldoen of uiteindelijk duurder uitvallen.
En voor mezelf sprekend denk ik dat ik met de Skoda ( ongeacht type _ het best uit de voeten kunnen.

Maar goed succes met de keuzes maken in het luxe probleem en wij kunnen alleen onze mening geven maar je zal zelf uiteindelijk die grote knoop moeten doorhakken
 

Gieliovd

Forumguru
De Focus is 20% zelfs al met de 1.0 motor erin en dan ook nog eens handgeschakeld, door die 2 factoren eigenlijk al geen optie voor me. Hij staat erbij voor de mooi.

Ik moet per direct bestellen. Ik krijg eerst tijdelijk een huurbak of als er toevallig wat in de pool staat. Maar ik moet nu eentje uitzoeken via een of andere site (Wevi). Vandaar concrete opties.

Ed, die trekhaak komt er sowieso wel onder. Al zou het voor de fietsendrager zijn. Desnoods een vaste kogel. Als dat geen eis was viel er al weer redelijk wat weg in voordeel van de Auris.

Waarom voor die luxe gaan, tja ik houd van luxe en opties. Ik rij nu een full-option auto met stuurknoppies voor cruise, radio... xenon, leer, sportstoelen, lichtmetaal, climate control, van alles elektrisch... natuurlijk wel anno 2004 maar het is niet zo dat ik van een kale wagen kom en dus alles al meer is.

Tuurlijk biedt die Octavia al heel veel luxe. De business opties zijn geweldig, navi, carkit dat spul. Verder is het gewoon een veel duurdere auto, logisch.

De CVT en irriteren heb ik ook enige angst voor. Aan de andere kant krijg je er wel voor terug dat je op andere momenten heel rustig rijdt en in de bebouwde kom zelfs volledig elektrisch.

Emotioneel zeg ik ook dat hybride en CVT niet mijn eerste keuze is. Ik ben meer van een motorblok, turbo erop, 7 bak DSG en gaan met die banaan. Rationeel, je versnelt 2% van de tijd met een auto de rest is cruisen of file. Dan heb je met de Auris een dikker uitgeruste auto voor minder geld, met veel elektronische gimmicks.

Waar de Auris het dak heeft, de keyless start (geen entry helaas), elektrisch zoeven, achteruitrijcamera, standaard 17", privacy glass, dubbele laadvloer en.... heeft de Octavia dichtklappende spiegels, fijnere boordcomputer, betere automaat en blok, dimmende spiegels, regensensor...

Pakt de een winst op het ene gebied, pakt de ander het op het andere.
 

Badnews

Senior Member
De nieuw wel, tot iets van 350 kg, dus net een doedelbak.
Gisteren moeten opzoeken, want mijn prius mag het niet, en ook de oude auris en yaris hybrid niet.
 

maartenv84

Senior Member
Ik hoop over een maandje de keuze te mogen maken. Bij mij vallen de Megane en de Focus buiten de shortlist. De Toyota Auris ook. Ik wil geen hybride.

Zelf zit ik nu info te verzamelen over de Mazda6 sportbreak en de Octavia combi.
 

CDO

Forumguru
Laat je je hart beslissen of je portemonnee...... Je moet er naar alle waarschijnlijkheid weer een jaar of 4/5 mee vooruit, dan wou ik elke dag genieten en dat was mij persoonlijk een paar euro meer wel waard (daarom ook voor een 1.8TSI gekozen ipv een greenline indertijd).

Jetta Hybrid geen optie?? Weliswaar geen station
 

Gieliovd

Forumguru
4 jaar 600 euro is toch weer 2400 euro, kan je leuke dingen mee doen. Maar ja. Het hart wil ook wat ja.

1.4 of 1.8 is geen optie. Ik moet het doen met een lijstje op een of andere site.

Stom zo'n site, wil ik een ander kleurtje zegt ie "bla bla kan niet opties weghalen"..
 

Bakkertje

Forumguru
Gewoon even instant heart rate downloaden voor je smartphone, dan de auto's laten passeren en kijken wat het met je hartslag doet. De auto waar je hart het snelst van gaat kloppen moet het worden :joyful:

Zonder gekheid, baseer je keuze vooral op de rijeigenschappen, zoals al eerder gemeld zul je er toch geruime tijd mee mogen doen. Snufjes zijn even leuk, ergernis aan bijvoorbeeld een aandrijflijn kun je niet zomaar wegstoppen.
Ook niet geheel onbelangrijk, hoe zit je in een auto, heb ooit een Focus gehad in Gha uitvoering en dat zat echt voor geen meter, altijd last van m'n rug.
 

Gieliovd

Forumguru
Neen, ik heb net nog een kwartier met de leasemij aan de telefoon gehangen en het is heel simpel: what you see is what you get, op die site. Dus geen Mazda, geen Mitsubishi.

Stom, heb ik de Octavia leuk aangekleed, ben ik de lak vergeten, kan dat niet meer... moeten er opties af. Idem met de Auris trouwens, als ik daar een trekhaak onder wil kan hij alleen in het wit :')

Heeft iemand trouwens een goede foto van het MaxiDot kleurenscherm? Die kost €100 en lijkt me wel sjiek! Of biedt het weinig meer dan de normale?
 
Bovenaan Onderaan