Gieliovd
Forumguru
Na het 14% bijtelling topic te hebben vervuild, toch maar mijn eigen topic over mijn overdenkingen. Sommige van jullie kennen mij, maar ik ben toch wel weer een kleine 2 jaar afwezig geweest op een bezoekje zo nu en dan na.
Ik heb een nieuwe baan, waarbij ik het geluk heb een mooie auto te mogen uitkiezen welke ik ook privé ga rijden.
Eisen:
- Station
- Automaat
- Zo veel mogelijk opties
- Iets kunnen trekken als dat nodig is, dus trekhaak
Van oorsprong ben ik groot Skoda fan, mijn mening was dan ook al een jaar geleden gevormd dat ik "binnenkort" en Octavia combi zou gaan kopen als het huis klaar zou zijn met verbouwen. Nu de nieuwe baan, lease.. dacht ik ja die Octavia moet er komen!
Maar ja, dan heb je alternatieven die op sommige vlakken meer bieden of juist minder, en meer of minder kosten. En dan ga ik denken en malen.... Help!
Vandaag heb ik proefgereden in de Toyota Auris hatchback Hybrid Lease, dus de "korte" versie. Ik heb alleen maar interesse in de nieuwe (juli 2013) Touring Sports die naar mijn mening best wel mooi gelijnd is!
Tevens heb ik de Octavia Combi 1.2 TSI gereden met zesbak, vorig type 2012 om de motor aan te voelen.
Daarna ben ik in de Octavia Combi Ambition Businessline 1.6 TDI DSG7 splinternieuw gestapt om de DSG te voelen en het nieuwe model te ervaren.
Al met al een leuke ochtend!
Moet zeggen dat de Octavia een heel fijne auto is. De ruimte even buiten beschouwing gelaten want die is natuurlijk enorm. De werkplek is zeer comfortabel en overzichtelijk. Ik ben MaxiDot wel gewend met lekker veel knoppies op het stuur, Amundsen 2013 was ook prima werken. De carkit had ik in 2 minuten gekoppeld. Lekkere stoelen, lekker stuur etc.. armsteun ook zeer welkom!
De 1.6 TDI moest ik een beetje aan wennen, niet echt een parate krachtbron had ik het idee. Hij moest een beetje zoeken soms bij wegrijden. Eenmaal op gang en een beetje gas spuit het ervandoor.
De 1.2 TSI was ook een verrassend prettige motor! Ik had nog niet eerder zo'n kleine TSI motor gereden, behalve jaren geleden de allereerste 1.4 TSI in een Touran. Erg veel power als de turbo erin komt, bij 130 was het in 6 er wel een beetje uit, naar 5 deed niks extra versnellen. In het Nederlands verkeer dus zat power. In de bergen met caravan is een vraag.
De Auris is me ook positief bevallen. Het is een heel andere auto maar toch ook weer niet. Het is ruim, stil, comfortabel en best vlot!
De bouwkwaliteit had ik geen opmerkingen over. Zachte materialen, ruime stoelen, stevig, geen kraakjes. Het dashboard is wel minder mooi dan de Octavia, dat is duidelijk. Zo'n blauw verlicht jaren '80 klokje doet afbreuk aan het geheel evenals het MaxiDot achtige schermpje met hele grote pixels en felle kleurtjes.
De CVT is een apart geval. Je hebt diverse rijmodi en daarmee gepaard gedrag van het blok. Wil je vlot inhalen, optrekken of wat dan ook, dan klimt die CVT in toeren en begint het behoorlijk te werken in het vooronder. De herrie is dan helemaal niet erg, maar ik als techneut vind het altijd een rotgehoor zo'n blérend blok voor je. Mensen klagen altijd over die CVT's en de herrie maar dat is ook weer niet zo erg. Het is gewoon "anders". En dat "anders" vind ik niet echt prettig maar best te overkomen.
Verder werkt alles prima en rijdt het goed. Het rijdt weliswaar minder scherp dan de Octavia (waar ik al snel ging rijden alsof het een kart was) maar zeker geen dweil. Je kent ze wel, die snelle korte bochtjes om die perkjes heen. Nou, daar heb je met de Octavia veel meer gevoel en kan je voor je beleving veel harder.
Toch het gekke met die CVT... je denkt "gaaaap.. gaan we nog rapper vooruit??" en intussen rij je al 80 en dus veel te hard. Je snelheidsbeleving is heel anders omdat je hem niet voelt schakelen (interruptie trekkracht).
Al met al is het er niet makkelijker op geworden. Ik ben op die site aan het klikken en al nadat ik op de Octavia een trekhaak heb gehangen en wat kleingoed (sunset, chroom, 17" Teron) mag ik geen opties meer ophangen. Dus om de Auris tegemoet te komen (glasdak enzo) gaat niet.
Als ik een Auris aanmaak dan stopt de optielijst ook al na het plaatsen van een trekhaak.
Voor beide auto's geldt, ik kan nu niet eens meer een andere kleur kiezen behalve wit. Wit is heel mooi maar zo snel vies.
Onder aan de streep ben ik nog niet veel verder dan gisteren. De Auris en Octavia kosten me respectievelijk in een redelijk vergelijkbare kitout €201 en €253 per maand. Dus €624 per jaar. €2619 en €3289 per jaar.
Wie heeft er goede inzichten?
Ik heb een nieuwe baan, waarbij ik het geluk heb een mooie auto te mogen uitkiezen welke ik ook privé ga rijden.
Eisen:
- Station
- Automaat
- Zo veel mogelijk opties
- Iets kunnen trekken als dat nodig is, dus trekhaak
Van oorsprong ben ik groot Skoda fan, mijn mening was dan ook al een jaar geleden gevormd dat ik "binnenkort" en Octavia combi zou gaan kopen als het huis klaar zou zijn met verbouwen. Nu de nieuwe baan, lease.. dacht ik ja die Octavia moet er komen!
Maar ja, dan heb je alternatieven die op sommige vlakken meer bieden of juist minder, en meer of minder kosten. En dan ga ik denken en malen.... Help!
Vandaag heb ik proefgereden in de Toyota Auris hatchback Hybrid Lease, dus de "korte" versie. Ik heb alleen maar interesse in de nieuwe (juli 2013) Touring Sports die naar mijn mening best wel mooi gelijnd is!
Tevens heb ik de Octavia Combi 1.2 TSI gereden met zesbak, vorig type 2012 om de motor aan te voelen.
Daarna ben ik in de Octavia Combi Ambition Businessline 1.6 TDI DSG7 splinternieuw gestapt om de DSG te voelen en het nieuwe model te ervaren.
Al met al een leuke ochtend!
Moet zeggen dat de Octavia een heel fijne auto is. De ruimte even buiten beschouwing gelaten want die is natuurlijk enorm. De werkplek is zeer comfortabel en overzichtelijk. Ik ben MaxiDot wel gewend met lekker veel knoppies op het stuur, Amundsen 2013 was ook prima werken. De carkit had ik in 2 minuten gekoppeld. Lekkere stoelen, lekker stuur etc.. armsteun ook zeer welkom!
De 1.6 TDI moest ik een beetje aan wennen, niet echt een parate krachtbron had ik het idee. Hij moest een beetje zoeken soms bij wegrijden. Eenmaal op gang en een beetje gas spuit het ervandoor.
De 1.2 TSI was ook een verrassend prettige motor! Ik had nog niet eerder zo'n kleine TSI motor gereden, behalve jaren geleden de allereerste 1.4 TSI in een Touran. Erg veel power als de turbo erin komt, bij 130 was het in 6 er wel een beetje uit, naar 5 deed niks extra versnellen. In het Nederlands verkeer dus zat power. In de bergen met caravan is een vraag.
De Auris is me ook positief bevallen. Het is een heel andere auto maar toch ook weer niet. Het is ruim, stil, comfortabel en best vlot!
De bouwkwaliteit had ik geen opmerkingen over. Zachte materialen, ruime stoelen, stevig, geen kraakjes. Het dashboard is wel minder mooi dan de Octavia, dat is duidelijk. Zo'n blauw verlicht jaren '80 klokje doet afbreuk aan het geheel evenals het MaxiDot achtige schermpje met hele grote pixels en felle kleurtjes.
De CVT is een apart geval. Je hebt diverse rijmodi en daarmee gepaard gedrag van het blok. Wil je vlot inhalen, optrekken of wat dan ook, dan klimt die CVT in toeren en begint het behoorlijk te werken in het vooronder. De herrie is dan helemaal niet erg, maar ik als techneut vind het altijd een rotgehoor zo'n blérend blok voor je. Mensen klagen altijd over die CVT's en de herrie maar dat is ook weer niet zo erg. Het is gewoon "anders". En dat "anders" vind ik niet echt prettig maar best te overkomen.
Verder werkt alles prima en rijdt het goed. Het rijdt weliswaar minder scherp dan de Octavia (waar ik al snel ging rijden alsof het een kart was) maar zeker geen dweil. Je kent ze wel, die snelle korte bochtjes om die perkjes heen. Nou, daar heb je met de Octavia veel meer gevoel en kan je voor je beleving veel harder.
Toch het gekke met die CVT... je denkt "gaaaap.. gaan we nog rapper vooruit??" en intussen rij je al 80 en dus veel te hard. Je snelheidsbeleving is heel anders omdat je hem niet voelt schakelen (interruptie trekkracht).
Al met al is het er niet makkelijker op geworden. Ik ben op die site aan het klikken en al nadat ik op de Octavia een trekhaak heb gehangen en wat kleingoed (sunset, chroom, 17" Teron) mag ik geen opties meer ophangen. Dus om de Auris tegemoet te komen (glasdak enzo) gaat niet.
Als ik een Auris aanmaak dan stopt de optielijst ook al na het plaatsen van een trekhaak.
Voor beide auto's geldt, ik kan nu niet eens meer een andere kleur kiezen behalve wit. Wit is heel mooi maar zo snel vies.
Onder aan de streep ben ik nog niet veel verder dan gisteren. De Auris en Octavia kosten me respectievelijk in een redelijk vergelijkbare kitout €201 en €253 per maand. Dus €624 per jaar. €2619 en €3289 per jaar.
Wie heeft er goede inzichten?