Keuze accu bij vervanging

kwillems

Donateur
Jij hebt een Octavia III 1.0 TSI toch? De mijne is net iets jonger. Als ik op Winparts.nl kijk is met de aanschaf van een accu voor mijn auto tussen € 117,80 en € 194,36 gemoeid; laten we zeggen € 150. Daar moet dan nog arbeidsloon en marge erop bij. Mijn indruk is dat het dan voor € 250 voor elkaar zou moeten zijn. Toch?
 

Tees

Donateur
Ik vind €355 niet zo gek, als ik de prijzen van @kwillems lees. Mijn Vakgarage vraagt gemiddeld genomen bijna het dubbele voor onderdelen als online, dus dan zal de garage ongeveer €200-300 vragen voor de accu zelf. Uurtje werk erbij à €100, dan kom je wel op €355 uit.
 

kwillems

Donateur
Ja maar dat komt dan neer op een marge op onderdelen van 100% (ervan uitgaand dat een garage net zoveel als wij betaalt bij een onderdelenleverancier).
Da's best een hoge marge toch?
 

Tees

Donateur
De garage haalt zn onderdelen bij een groothandel die een grote voorraad heeft, vaak niet op de goedkoopste locatie zit (kan zitten) omdat ie dezelfde dag moet leveren aan z'n klanten. Dat kost allemaal geld en zit dus in de marge van de groothandel verwerkt. Vervolgens nog wat marge eroverheen van de garage en dan kom je hier wel op uit. Mijn ervaring is dat die 1.8-2x tov internetprijzen voor een groot deel van de onderdelen en verbruiksartikelen opgaat.
 

EdK

Forumguru
Begrijp ik nu dat je dat bedrag van 355 eurie goed praat ??
Als ik een VARTA accu neem AGM 12V 70Ah dan zit ik op een prijs van 140 eurie, wel maak er 150 van voor gemak
En dan even 100 eurie voor inbouwen en inleren wat eigenlijk een half uur werk is
Dan verdienen ze ook nog eens aan de oude accu wat je nooit terugvind op de rekening ! ( gemiddeld 5 euire )
Wel dan kom ik op een 250 eurie MAX , affijn dan vind ik die 355 echt wel van de ratten besnuffeld hoor !
Hij zou bij mij er niet eens inkomen voor die prijs !!Dan zet hij hem maar buiten de poort en sleutel ik hem er zelf wel in nadat ik er één heb gehaald...
 

Tees

Donateur
Verklaren is iets anders dan goedpraten Ed. Het is niet onlogisch, maar ook zeker aan de prijs.
Uiteindelijk mag ieder zelf bepalen aan wie 'ie z'n geld geeft. Ik zou er ook niet over piekeren, maarja, ik heb dan ook geen enkele moeite met een accu eruit en weer erin sleutelen.
 
Dit;
03F337DB-A240-4F7B-9107-E5DF50DC08EC.jpeg

Heeft mogelijk als reden dit;
CC71082E-67F3-46C0-B598-AADAD1F26D01.jpeg

En waarschijnlijk relatie tot dit:
00D6179C-755F-46DC-89D0-6BCF3CC3A435.jpeg

alleen: geheel overtuigd ben ik nog niet.. bij het meten op de accu zelf (kut klus met die 10 moeren die van t deksel af moeten) kwam de meting er goed uit.. waarschijnlijk mag je hem niet onder de motorkap op die aansluitingen doormeten vermoed ik..

wellicht schroef ik morgen die kap even los, rijd ik naar de dealer en laat ik (als ze willen) hun even meten..

deze kap dus;

9E7AA5D3-CE7F-4892-A3D4-BA48EAACD2FE.jpeg


mocht hij slecht zijn dan wil ik er een AGM in hebben ipv een EFB wat er nu in zit..
 

EdK

Forumguru
Begrijp ik nu dat je dat bedrag van 355 eurie goed praat ??
Je antwoord is dus NEE @Tees

Ik snap werkelijk niet dat ze dit soort prijzen durven te hanteren !
Dit proberen ze ook met banden.

En ik snap het werkelijk niet omdat ik weet wat ze aan kortings percentage's kunnen afdwingen.
In mijn vakgebied hebben wij bv minimaal 75 a 80% korting op kabels
Op groepenkast componenten is dit ook een percentage die in deze marge's liggen.
Dit is vrij normaal bij grote afname's, dus als men dan de hoofdprijs met bonus rekent dan is dat linksom of rechtsom NIET goed te praten.
Maar goed er zijn mensen die blijkbaar nog geld zat hebben en het rustig neertikken !
 
355,- is eigenlijk belachelijk veel geld, maar zoals ik al aangaf had ik de auto (met trekhaak) z.s.m. nodig die zaterdag (en de maandag erna). Er zijn geen kosten berekend voor het laten aanrijden van de monteur, dit i.v.m. mobiliteitsservice van Skoda. Oftewel ik kan me voorstellen dat zo'n mobiliteitsservice teert op de hoge mate van afhankelijkheid van de auto door de klant waardoor een klant wellicht eerder overstag gaat om bepaalde kosten te maken. Het heeft NIETS te maken met "geld zat hebben", dat is een waanzin uitspraak. Gelukkig hoef ik deze accu niet meer te vervangen zolang ik de Octavia nog heb, dat is mijn enigste geruststelling :rolleyes:.
 

Fmoon

Forumguru
Ik moest vorig jaar ook een nieuwe accu, dealer inderdaad dik €330,- moest toevallig naar het ziekenhuis van Harderwijk en daar was een bedrijf die dezelfde accu had van Vartra als die er ook origineel in zat bij de RS, deze erin heeft gezet en in geleerd voor €114,- ongelooflijk verschil.
 
Bovenaan Onderaan