Keuze accu bij vervanging

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik het idee dat mijn accu minder aan het worden is.

Om uit te sluiten dat het eventueel de dynamo is heb ik ook de spanning gemeten zodra de auto werd gestart, deze was toen 14,25 V, wat mij doet vermoeden dat de dynamo nog goed is, maar de accu in deze de boosdoener is.

Ik ben gaan zoeken op het artikelnummer wat op de (originele) accu stond; 6R0915105B.
Ik kom dan uit op vervangingsaccu's van bijv. Varta en Bosch. Nergens zie ik eenzelfde accu als die erin zit, wat ik persoonlijk best jammer vind.

Prijsopgave bij VAG-Techniek deed me leren dat dit geintje bij hun € 319,- zou kosten. Beetje gortig als je het mij vraagt.

Waar zou jullie keuze van accu naar uit gaan, als deze toch vervangen moet worden?
Specs van de huidige accu:
12V
69 Ah
360 A DIN
680 A EN/SAE/GS
EFB technologie (start/stop)

Nu hoor en lees ik van sommige mensen dat alleen middels VCDS een nieuw accu 'in te regelen' is, maar andere verhalen zijn weer dat dat nonsens is en je deze zo kunt vervangen.

Op de vervangingsaccu's staat namelijk géén BEM-code, die je volgens mij nodig hebt om hem in te regelen in VCDS.

Wie-o-wie kan mij op weg helpen, voordat ik dadelijk overhaast een accu ergens heb gehaald, en deze niet in de Octavia kan.
 

ertromp

Forumguru
Ik zou een Varta kopen als ik jou was online en dan wel aanmelden met VCDS
Ben je voor rond de 130 euri klaar
Een blue dynamic EFB 70Ah 760A zou perfect zijn.
 

Tees

Donateur
Op de vervangingsaccu's staat namelijk géén BEM-code, die je volgens mij nodig hebt om hem in te regelen in VCDS.

Als ik me goed herinner (ergens alhier gelezen) is die BEM code alleen maar een 'trucje' om mensen VAG-specifieke accu's te laten kopen. Via VCDS wordt bij accu's zonder BEM code gewoon een dummy-code weggeschreven, waardoor de boordcomputer begrijpt dat er een nieuwe accu inligt en dus weer met standaardwaarden moet werken voor t (ont)laadsysteem. Het is niet een keiharde noodzaak (t zal zonder inleren vast ook werken), maar tis niet zo geweldig goed voor je nieuwe accu als je niet inleert.
 

brepus13

Forumguru
Toevallig zag ik het kleur venster van mijn accu gisteren en deze was niet compleet zwart dacht ik te zien... heb nog geen klachten over de accu maar het is voor mij wel een indicatie dat ie wellicht zijn beste tijd gehad heeft na 4 jaar :(

wat zijn jouw klachten?
 

HarrieSkoda

Forumguru
@EdK Jij weet net zo goed als ik dat dealer prijzen belachelijk zijn, en VAG-Techniek altijd al onder deze dealer prijs zit...

@Tees Als dat zo zou zijn, ben ik al een stuk meer gerust gesteld. Op zo'n manier proberen dealers je natuurlijk wel op kosten te jagen. Sorry maar een fatsoenlijke accu (bijv. Varta) heb je voor 1/3 van de genoemde prijs... Vind ik nogal wat.

Kon er overigens het volgende over vinden:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Battery_Replacement

@brepus13 Ik had last van de volgende zaken:

Ik heb ook nog wel wat dingetjes die me de laatste tijd opvallen. Ben benieuwd of iemand weet waar onderstaande aan zou kunnen liggen bij het 's morgens (koud) starten van de motor:

- Krijg ik bij het omdraaien van de sleutel héél kort in het dashboard te zien: Storing voetgangersbescherming. Wat is dit, en wat houdt dit in?
- Gaat de verlichting van de knopjes van de elektrische ramen in de deur kortstondig uit, waarbij de ramen ook niet te bedienen zijn. Dit houdt ongeveer 2 seconde aan en dan doet alles het weer naar behoren.
- Springt de MIB automatisch over van radio naar USB source, terwijl ik hem de keer daarvoor toch écht op radio had laten staan. Meerdere malen meegemaakt nu, super irritant.

Zelf heb ik het idee dat de accu/dynamo het euvel is, en ja ik weet dat meten weten is, maar hier heb ik nog geen tijd/mogelijkheid voor gehad.

Wie een suggestie heeft, mag het zeggen.

Zullen we samen naar een geschikte accu gaan kijken? Zelf heb ik mijn oog al een beetje laten vallen op de Varta N70 als deze qua afmetingen en accupolen compatible zijn.. Durf het alleen nog niet aan zonder bevestiging met wel of niet inleren middels VCDS...
 

EdK

Forumguru
@EdK Jij weet net zo goed als ik dat dealer prijzen belachelijk zijn,
Tsja dat roep je dan wel heel hard , maar ik heb toch al enkele keren gehad dat de dealer geheel geen slechte prijzen had voor artikelen.
Dus al heb ik vermoeden dat het het niet word laat ik ze toch altijd een prijs maken...
Dan weet je of ze belachlijk duur zijn of dat je eens een keer een masseltje bij ze hebt...
 

Cordoba

Forumguru
Die BEM-code is volgens mij inderdaad een beetje achterhaald. Als je opnieuw zorgt dat je een accu van het EFB type de juiste afmetingen en specs aanschaft kan volgens mij met VCDS ook de juiste capaciteit van de nieuwe accu ingeleerd worden voor de ECU, waardoor het bijladen van de nieuwe accu weer optimaal loopt. Een accu die origineel 69Ah kon laden, kan tegen het eind van zijn levensduur bijvoorbeeld nog maar 50Ah bevatten, en ook de maximale startstroom loopt flink terug, om die (langzamerhand teruggelopen waardes weer te resetten naar de juiste waarde moet je dus inleren). Dus eigenlijk een verhaal dat vergelijkbaar is met een vervuild gasklephuis dat je schoonmaakt, daar moeten ook de nieuwe 'open' en 'dicht' stand opnieuw ingeleerd worden.

Zie ook de post van @ertromp die kan waarschijnlijk wel bevestigen dat je met VCDS gewoon de juiste accucapaciteit kan selecteren bij het inleren.
 

brepus13

Forumguru
@HarrieSkoda die N70 zou ik idd ook halen mocht het nodig blijken. Zag hem net voor 114,95 bij carpartsdirect. Meestal is accudienst de goedkoopste en levert de dag erna. Al meerdere accu’s gehaald naar tevredenheid.

zolang de O3 geen kuren vertoond en gewoon start wacht ik met vervangen.

inleren zou ik zeker wel doen. Eea is gewoon in te stellen. ( als je nou een obd11 er bij besteld ben je nog steeds goedkoper uit dan bij de dealert ;) )
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik zit overigens te twijfelen tussen de E39 (Silver Line) en de N70 (Blue Line).
N70 = EFB accu, E39 = AGM accu.

AGM schijnt wel 'beter' te zijn, maar kan niet zo goed tegen warmte/hitte...

Ik heb nog wel een bekende met VCDS in de buurt wonen, dus dat zou dan geen probleem moeten zijn.
Zou diegene aan de hand van het ross-tech linkje uit de voeten kunnen om de waardes aan te passen?
Of is dat echt zo peanuts zoals je zegt, dat je het zelfs met OBDeleven kunt?
 

EdK

Forumguru
Er is een topic met voornamelijk serieuse gesprekken / uitleg over accu's en ook daar stond volgens mij een stukje hoe de boel in te stellen
Maar de info die ingevoerd moest worden staan ook op de specs van de accu
Dus een redelijk a b c tje
 

Captain Hook

Forumguru
Autobild.de heeft er recent een artikel over gemaakt:

https://www.autobild.de/artikel/autobatterie-wechseln-und-anlernen-8667519.html

Skoda: Ein Tausch ist ohne großen Aufwand möglich. Bei Modellen mit Start-Stopp-System erfordert der Tausch eine Anpassung. Die Maßnahme erfolgt durch die Anpassung des Steuergeräts der Batterieüberwachung mithilfe eines Diagnosetesters. Unterlässt man die Anpassung, ist aber kein Schaden an der Bordelektronik zu befürchten. Dauer und Kosten der Aktion hängen vom Modell ab. Bei einem Fabia kann beispielsweise mit einem Arbeitsaufwand von etwa 20 bis 30 Minuten und mit Kosten von etwa 35 Euro gerechnet werden.
 

Cordoba

Forumguru
Een AGM-accu wordt standaard op een andere plaats gemonteerd, bijvoorbeeld in de kofferbak om te voorkomen dat de motorwarmte de accu vroegtijdig om zeep helpt. Je kunt een AGM in veel gevallen wel vervangen door een EFB, maar als je een EFB onder de motorkap gaat vervangen voor een AGM, moet je ook wat aan de warmte doen (hitteschild tussen motor en accu, of accu verplaatsen naar andere plek en bijbehorende kabels trekken)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Oké, alles doorgelezen en even een resumeetje:

- Keuze tussen EFB en AGM; AGM kan slechter tegen hitte dan een EFB. Gezien de accu dicht tegen de motor zit, en ik geen zin heb in een hitteschildje oid. wordt het in mijn geval een EFB. Daarbij gebruik ik het start/stop systeem toch niet.

- Filmpje gekeken. Waar staat UDS trouwens voor?


Vanaf 4:45 minuut wordt aangegeven dat ik op 3 plekken iets moet veranderen.
1. Select - 19 CAN gateway - Adaptation 10 - Battery size
In mijn geval aanpassen van 69 Ah naar 70 Ah
2. Select - 19 CAN gateway - Adaptation 10 - Manufacturer
Originele accu is een Varta (VAO), dus die zal ik moeten laten staan?
3. Select - 19 CAN gateway - Adaptation 10 - Serial number
Met de nieuwe accu ga ik geen BEM-code hebben, zoals gelezen deze dan tóch één cijfer oid. veranderen, of zo laten omdat ik de Ah al aangepast heb?

- Hoeft de waarde voor de koudestart bijv. niet aangepast te worden?

- Kan ik de accu laten bezorgen, deze omwisselen en een rit naar mijn VCDS persoon maken (en dus nog zonder aanpassing naar de nieuwe accu)?

That's it? Of zie ik iets over het hoofd?
 

oco1979

Forumguru
Agm zit bij onze S2 gewoon bij de motor OEM,wel met plastiek cover er rond.

Eens je accu met een lader bijladen. druppellader.

EFB vervangen door EFB, AGM door AGM.

Beetje de richtlijn.

Heb je accu uitgemeten of die defect is ?
 

Tees

Donateur
Volgens mij moet je de BEM code wel aanpassen, anders denkt de ECU nog steeds dat het dezelfde accu is (ook al heb je de Battery Size aangepast), en laadt 'ie dus niet correct op.
Zoals @oco1979 al aangeeft, is het inderdaad geen slecht idee om de accu even door te meten. Het netste is om dat te doen met een accutester, vrijwel elke garage kan dat gratis voor je doen. Anders optie is een multimeter erop zetten en de spanning tijdens het starten te meten. Die dipt door het aanzwengelen van de startmotor, maar moet bij voorkeur boven de 10V blijven, als 'ie er (ruim) onder schiet, dan is het wel tijd voor een nieuwe accu. Ik twijfelde laatst ook of m'n accu nog wel zo goed was, maar zat op 10.4V bij het starten terwijl de accu niet eens helemaal volgeladen was, dus ik laat 'm nog even zitten :jaja:
 

HarrieSkoda

Forumguru
@oco1979 & @Tees

Accu zelf doorgemeten, zie onderstaande quote van beginpost. Ik heb hem nog niet laten testen bij een garage.
Vertrouw de accu totaal niet meer. Auto start niet meer. Overgestart met andere auto om hem in ieder geval de garage in te krijgen. Eenmaal lopen = prima.

Om uit te sluiten dat het eventueel de dynamo is heb ik ook de spanning gemeten zodra de auto werd gestart, deze was toen 14,25 V, wat mij doet vermoeden dat de dynamo nog goed is, maar de accu in deze de boosdoener is.

Bij het ontgrendelen van de auto, en direct de accu meten, valt deze terug naar 11,93 V.

Voor mij is het duidelijk de accu. Nu nog weten of het stappenplannetje zo goed is wat ik schetste, of dat ik misschien iets over het hoofd zie. BEM code aanpassen wil ik best doen, ik begrijp dat dit een random code mag zijn? Dus laatste getal aanpassen bijv.?

Waar staat UDS eigenlijk voor, waar ze het in het filmpje over hebben?
 
Bovenaan Onderaan