Keuze accu bij vervanging

oco1979

Forumguru
@oco1979 & @Tees

Accu zelf doorgemeten, zie onderstaande quote van beginpost. Ik heb hem nog niet laten testen bij een garage.
Vertrouw de accu totaal niet meer. Auto start niet meer. Overgestart met andere auto om hem in ieder geval de garage in te krijgen. Eenmaal lopen = prima.



Bij het ontgrendelen van de auto, en direct de accu meten, valt deze terug naar 11,93 V.

Voor mij is het duidelijk de accu. Nu nog weten of het stappenplannetje zo goed is wat ik schetste, of dat ik misschien iets over het hoofd zie. BEM code aanpassen wil ik best doen, ik begrijp dat dit een random code mag zijn? Dus laatste getal aanpassen bijv.?

Waar staat UDS eigenlijk voor, waar ze het in het filmpje over hebben?

Voltage en Amperage moet je meten of die oke is.

Kwik test zoals hier al aangeven met te zien hoever die zakt in voltage kan ook.

Op het werk werken we met een midtronics accutester.

Zeer tevreden van,zelf met een ingebouwde ampère tang.

Hierbij meet je de eventuele verlies.
 

oco1979

Forumguru
Is ook een serie slecht EFB's gemaakt,die meestal net geen 2 jaar halen. ter info

Heb er ook al gehad waarbij de INTELLIGENTE ACCUSENSOR (IBS) niet oké was.
 

Tees

Donateur
De spanning in rust geeft vooral weer hoeveel capaciteit er op dat moment in zit. Als de accu niet volgeladen is, zegt dat niet zo heel veel over de staat van de accu. Spanning tijdens belasting is al een stuk informatiever, en zoals @oco1979 al zegt, stroom meten is nog beter (V & A samen is wat een accutester meet).
Maar goed, even aangenomen dat je na de laatste keer jumpstarten de accu even flink bijgeladen hebt (dus een flink stuk rijden, 1/2 - 1 uur minimum), en dat je daarna nog niet kon starten, dan is de accu wel echt heengegaan inderdaad.

Overigens had je in je beginpost niet gezegd dat je auto niet meer start, dat lijkt me al een belangrijke indicatie dat het tijd is om de accu te vervangen :lezen:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb geen zin om te hannesen, dus de knoop door gehakt en een accu gaan halen.
Carparts had opzich een leuk geprijsde Varta N70, maar pas bij het betaalproces zou er nog een tientje bij moeten komen voor de verzendkosten.

Voor € 2,- meer kon ik er gelijk een ophalen bij een lokale accuboer, dit dus gedaan.

Dit is hem uiteindelijk geworden.

1k0.jpg


Tot mijn grote verbazing zat er tóch een soort van QR-code stickertje op met een 'Varta code'.
Zou deze code 'de code' van stap 3 in het VCDS verhaal zijn? In het filmpje is dat namelijk een 10 cijfer/letter combinatie, en bij deze zoals hieronder te zien is, een 12 cijfer/letter combinatie.

Zou VCDS dit ook pakken gokken jullie? Morgenavond komen we er sowieso achter, want dan gaan we hem proberen in te leren, maar ik ben graag vooraf geïnformeerd, zoals jullie inmiddels wel van mij weten :D.

1k0.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Gisteren de nieuwe Varta accu laten inleren volgens de methode op het filmpje (vanaf 4:45).

Amperage, fabrikant en artikelnummer gewijzigd.

Het viel ons op dat het artikelnummer wat geregistreerd stond van de vorige accu 11111111 was, oftewel maakt geen f*ck uit. Heb nu de Varta code maar laten registreren ;).

Tijdens het coderen en de auto op het contact zetten kwam af en toe de melding ‘accu zwak’. Wellicht doordat de accu er nét in zat vanuit de winkel, én dat de auto op contact staat tijdens het coderen.

Gisteravond en vandaag geen problemen meer mee gehad, dus ik gok dat het zo goed moet zijn :jaja:.
 

brepus13

Forumguru
Goed om te weten :-)

edit: accudienst was ie 118€ dacht ik en is gratis verzenden. Is meestal volgende dag in huis. Lokaal vroegen ze er bij mij altijd veel meer voor helaas.
 
Gisteren de nieuwe Varta accu laten inleren volgens de methode op het filmpje (vanaf 4:45).

Amperage, fabrikant en artikelnummer gewijzigd.

Het viel ons op dat het artikelnummer wat geregistreerd stond van de vorige accu 11111111 was, oftewel maakt geen f*ck uit. Heb nu de Varta code maar laten registreren ;).

Tijdens het coderen en de auto op het contact zetten kwam af en toe de melding ‘accu zwak’. Wellicht doordat de accu er nét in zat vanuit de winkel, én dat de auto op contact staat tijdens het coderen.

Gisteravond en vandaag geen problemen meer mee gehad, dus ik gok dat het zo goed moet zijn :jaja:.
Accu zwak is op basis van de spanning; State Of Charge.
Ik rijd voor het werk met een VW Golf uitgerust met alarm, maar door COVID was mijn werk verminderd, dus na een dag of 8 niet rijden zette ik hem aan de lader, en telkens de melding accu zwak.

Je had wellicht beter de accu eerst even kunnen laden?
 

Tees

Donateur
Ik dacht dat accu's normaliter volgeladen geleverd worden? Misschien lag deze al wat langer op de plank dat er wat lading uit was?
 
Voor zover mij bekend niet.
Op het moment dat het elektrolyt in aanraking komt met de loden platen bij productie is de accu gelijk zo’n 70% “geladen.”

daarbij heeft elke loodzuur accu een geringe zelfontlading van ongeveer 4-6% per maand.
 

Tees

Donateur
Ah, 70%. Maar je zou zeggen dat een ECU toch niet een signaal geeft als een accu halfvol is, eerder pas rond 30% of zo? Dus dan zou die accu 8 maanden (of langer) op de plank gestaan hebben. Niet superlang, maar ik zou er niet zo blij mee zijn als ik een accu kocht die m'n auto nauwelijks kan starten (ik heb namelijk geen acculader, en ik denk een hoop mensen niet)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik had een lange rit in het vooruitzicht (vandaag dus), dus ik veronderstelde dat de accu en auto dan lekker aan elkaar konden wennen, en dat de accu flink geladen zou worden.

Melding niet meer gehad, dus alles in orde lijkt!

Wel een andere melding; batterij afstandsbediening vervangen. Lijkt wel of die ook om de haverklap vervangen moeten worden...

Accu was overigens 12,52 V toen ik hem net had gekocht.
 

Tees

Donateur
Oh, 12.5V is 80-90% vol! Gek dat de ECU dan een foutmelding gaf. Misschien even kortdurend een lagere spanning gemeten door een slecht contactje of zo?
 

oco1979

Forumguru
heb je accu vervangen zonder stroom op de wagen te laten,door middel van extra accu ?

Zoals een obd memory saver dat je daarvoor kan gebruiken ( https://www.gereedschapland.nl/product/11747/memory-saver-obd-ii )

Eerder gewoon gedaan,beide accuklemmen los gedaan,accu er uit en nieuwe er in en terug vast gemaakt.

Mogelijks daardoor de melding.

Kan ook door lage alternatorspanning.

Maar gezien je begin topic al gemeten hebt en die was boven de 12Volt.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Accu is vervangen door eerst de - pool los te koppelen en vervolgens de + pool. Er heeft in die tijd geen stroom op de auto gestaan.

Ben eigenlijk vrij weinig geheugenfuncties kwijt, alleen de zaken zoals ‘verbruik na start, verbruik lange tijd, etc.’.

Ik heb helemaal geen meldingen meer ontvangen, dus ik gok dat het weer allemaal goed zit.
 

oco1979

Forumguru
QUOTE
Kan eens uitlezen via obd en daar nog eens wissen van foutcodes.

Zal terug top zijn.

Vervangen van accu of platte batterij kunnen redelijk wat foutmeldingen geven.

Meestal van lage spanning op dit en dit....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat dat bij een volledig gesloten onderhousvrije accu niet opgaat, sowieso niet bij een AGM en waarschijnlijk bij een EFB ook niet
Ligt er een beetje aan.. motorfiets accus zijn veelal AGM, altijd eigenlijk wel.. de accu in een motorfiets blijft door het rijden nooit horizontaal en dan gaat een gewone accu lekken... maar motorfiets accus worden vaak met zuurpakket en afdichtstrip geleverd die je dicht hamert zodat je een onderhoudsvrije accu hebt.. al zijn er ook accus (motobatt) die dat juist weer niet doen..

auto accus worden volgens mij niet droog geleverd. Al zullen er misschien (huis)merken zijn die dat wel doen..
Eigenlijk is het wel beter om los zuur bij te leveren.. het komt de levensduur van de accu ten goede omdat een te diepe zelfontlading resulteert in interne schade..

De motorfiets accus (yuasa) is veelal een langwerpige fles met 6 kamers en dito dopjes, die zet je ondersteboven op de accu en drukt het hele ding dan in de accu zodat het zuur erin loopt.. maar als je met een trechter moet gaan klieren en een 1 liter ronde fles dan kan dat wel gedoe zijn.. en dan kiest een fabrikant misschien liever voor wat achteruitgang maar een veilig product..

je moet alleen wel weten wat en hoe te handelen.. het is geen rocketscience,. maar het is wel zeer aggresief en corrosief. Dus dat betekend búiten vullen, handschoenen aan en veiligheidsbril of spatscherm op.. Maar dat doen natuurlijk heel veel mensen niet.. ach.. what could possibly go wrong ;)
 
Bovenaan Onderaan